Et "diesel" spørgsmål ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-04 19:50

I disse common-rail/pumpedyse tider, er der så nogen der ved om Mercedes's
gamle rekord, fra 1978, er blevet slået ?
De kørte en kombineret hastigheds/udholdenheds test på Nardo banen i
Italien, og opnåede en gennemsnitshastighed på 314,463 km/t over en 12
timers periode.
Nogen der ved om den er blevet slået ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-02-04 21:14

> [...]
> De kørte en kombineret hastigheds/udholdenheds test på Nardo banen i
> Italien, og opnåede en gennemsnitshastighed på 314,463 km/t over en 12

Den er mig bekendt ikke slået.
Rekorden er til gengæld også ret ligegyldig, idet der er tale om en
prototype og ikke en standardbil.
Hvem gider bruge kræfter på at slå den rekord med en standardbil???

Niels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-02-04 21:53

Niels Bengaard wrote:

> Den er mig bekendt ikke slået.
> Rekorden er til gengæld også ret ligegyldig,

Ligegyldig og ligegyldig, det er jo som man tager det.
Alle bilfabrikker forsøger jo ustandseligt at overgå hindanden på den ene
eller den anden måde.
Jeg synes da det var en ganske pæn præstation fra dengang, iøvrigt gjorde de
det med et gennemsnitsforbrug på 6,25 km/l.
Og samtidigt slog de 8 andre rekorder undervejs.

> idet der er tale om en
> prototype og ikke en standardbil.

Bilen var rigtigt nok en prototype, men motoren var en næsten standard 5
cylindret diesel.
Eneste modificeringer var svjv lidt større smørekanaler, lidt mindre boring
og en sænkning af kompressionen.
Hertil skal naturligvis lægges et væsentligt højere ladetryk (2,1 bar) i
forhold til en standard maskine.
Den gav vist omkring 230 hk ialt.
Bilens Cw værdi var så lav som 0,195, og modelbetegnelsen var C111/3.

> Hvem gider bruge kræfter på at slå den rekord med en standardbil???

Det var jo heller ikke det jeg spurgte om.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 23-02-04 00:15

http://mbspy.bacosys.be/c111_III.htm
--
Uni Bull
København K

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-04 16:28

Niels Bengaard wrote:
::: Nogen der ved om den er blevet slået ?
::
:: Den er mig bekendt ikke slået.
:: Rekorden er til gengæld også ret ligegyldig, idet der er tale om en
:: prototype og ikke en standardbil.
:: Hvem gider bruge kræfter på at slå den rekord med en standardbil???

Jeg synes og at Saab's verdensrekorder i standardbiler er væsentlig sjovere.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-02-04 17:49

Henrik B. wrote:

> Jeg synes og at Saab's verdensrekorder i standardbiler er væsentlig
> sjovere.

Hvad er det nu lige de har rekorden/rekorderne med ?
Er det ikke noget med 9000'eren ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-04 20:02

Per Beer Hansen wrote:
:: Henrik B. wrote:
:::
[...]

Jep. 3 stk. 9000. 1986, Talladega Speedway, Indiana, USA. 3 stk. standard
9000, plomberet på fabrikken i Sverige. Fløjet over. Kørt 21 døgn i træk med
klampen i bund. Kun afbrudt af førerskifte og kort service hver anden time.
Alle tre gennemførte og rekorden blev på godt 212 km/t i gennemsnit over 21
dage.

Men de slog deres egne rekorder 10 år senere med NG900.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-02-04 20:38

Henrik B. wrote:

> Jep. 3 stk. 9000.

OK, synes nok jeg ku' huske noget om det.

> [...]
> service hver anden time. Alle tre gennemførte og rekorden blev på
> godt 212 km/t i gennemsnit over 21 dage.

OK, det er da ik' så ringe endda
Lidt a'la Mercedes 190E 2,3 16V i 83 eller 84, hvor de kørte i ca. 10 døgn i
træk, med en gennemsnitsfart på 247 km/t (incl tankning/service/førerskift)
på Nardo banen.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-02-04 22:03

> [...]
> Lidt a'la Mercedes 190E 2,3 16V i 83 eller 84, hvor de kørte i ca. 10 døgn
> træk, med en gennemsnitsfart på 247 km/t (incl

Godt gået, for topfarten i en sådan Mercedes er 230 km/h.

Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-04 22:07

Niels Bengaard wrote:
[...]

Ja, dén undrede også mig.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-02-04 22:09

Niels Bengaard wrote:

> Godt gået, for topfarten i en sådan Mercedes er 230 km/h.

Hmm, jeg er nu ret sikker på, at det var 247 km/t, men jeg kan selvfølgelig
huske forkert, har ikke lige nogle "beviser" ved hånden.
Alternativt kunne det jo også være at de havde "skruet" lidt på dem ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens...

Dato : 23-02-04 22:15

On Mon, 23 Feb 2004 22:09:25 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Hmm, jeg er nu ret sikker på, at det var 247 km/t, men jeg kan selvfølgelig
>huske forkert, har ikke lige nogle "beviser" ved hånden.
>Alternativt kunne det jo også være at de havde "skruet" lidt på dem ?

Jep -> www.bolide.co.uk/actions/comment.taf

We've a new Photo gallery this week from the Mercedes-Benz archives.
Early in the life of the 190, Mercedes set out to break a number of
long-distance speed records at Nardo in the then-new Mercedes 190
2.3-16.

With a cylinder head engineered in the UK by Cosworth, Bosch
KE-Jetronic fuel injection, a five-speed manual box, aerodynamic
changes and and innovative new multi-link rear suspension system -
self-levelling in this model - the 190 2.3-16 was the first 4-valve
production Mercedes

At Nardo, after 201 hours, 39 minutes and 43 seconds, two of the cars
had clocked up 50,000 kilometres and set a new World record with an
average speed of 247.939 km/h. Replacement parts carried on board in
compliance with the regulations had not been required - the cars had
run perfectly despite the extreme strain. The third car was three
hours adrift, held up by a broken distributor rotor arm which -
according to the regulations - had to be repaired rather than replaced

The cars went on to claim twelve new records, and bespoilered versions
later were to compete in German Touring Car racing. Good examples of
the 2.3-16 are now thin on the ground in the UK, but they're probably
still good for that record-breaking 150 mph top speed...

Nardo, Southern Italy, August 13-21st 1983 - 12.64026 kilometre track

World records
25,000 km 247.094 km/h
25,000 miles 247.749 km/h
50,000 km 247.939 km/h

International class records
1,000 km 247.094 km/h
5,000 miles 246.729 km/h
1,000 miles 246.916 km/h
5,000 km 246.914 km/h
10,000 km 246.826 km/h
10,000 miles 246.839 km/h
6 hours 246.798 km/h
12 hours 246.628 km/h
24 hours 246.713 km/h

Mercedes-Benz 190 Speed Record Run Photo Gallery

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-02-04 22:25

Mogens... wrote:

> Jep -> www.bolide.co.uk/actions/comment.taf

Jeg fandt også selv lidt mere info.
Bilerne var med en højere gearing end standard samt lidt aero dynamisk
"tuning" (sidespejle, viskere på forlygter og et par andre småting), samt
stort set hele bilens interiør var taget ud, for at give plads til et
omfattende test/måle udstyr.
http://www.geocities.com/shvoldum/facts/nardo.html

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 23-02-04 16:57

"Per Beer Hansen" wrote:

> De kørte en kombineret hastigheds/udholdenheds test på Nardo banen i
> Italien, og opnåede en gennemsnitshastighed på 314,463 km/t over en 12
> timers periode.

Egentlig utroligt når man tager tophastigheden på 325 km/t i betragtning. De
kan ikke have brugt lang tid i pitten.
I det hele taget er det nogle mærkelige tal. 500 km er gennemkørt med en
højere gennemsnitshastighed end 100 km!

mvh
Peter

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-02-04 20:57

Peter Weis wrote:

> Egentlig utroligt når man tager tophastigheden på 325 km/t i
> betragtning.

Tophastigheden var på hele 338 km/t, de 325 km/t var march hastigheden.

> De kan ikke have brugt lang tid i pitten.

Påfyldning af 140 liter diesel = 8 sekunder, hjul skift = 16 sekunder, så
der har da været god fart på

> I det hele taget er det nogle mærkelige tal. 500 km er gennemkørt med
> en højere gennemsnitshastighed end 100 km!

Jeg tror at det hænger sammen med at den første omgang, som Paul Frére
kørte, var en slags opvarmningsrunde, og han "kun" kørte med et gennemsnit
på 269 km/t.
Men bagefter fik han sat dampen i vejret ;-9

Per
www.perbeer.ninja.dk