moms i udlandet
Fra : Martin Kiefer

Dato : 22-02-04 22:47

Hej

Hvis man sælger til et andet EU-land f.eks. Tyskland. Skal der så svares
dansk eller tysk moms af det beløb der sælges for?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 23:04

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis man sælger til et andet EU-land f.eks. Tyskland. Skal der så svares
> dansk eller tysk moms af det beløb der sælges for?

Jeg går ud fra, at der ikke er tale om privat køb og salg.

Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager betaler så den mom%, der
gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og køber
fremgår af fakturaen.
Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 22-02-04 23:26

> Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager betaler så den mom%, der
> gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og
køber
> fremgår af fakturaen.

Det kommer også an på, om det er varer eller ydelser. Der er forskellige
regler. Er det (tjeneste)ydelser kan tilfældet være, at det alligevel er
dansk moms, selvom kunden er fra Tyskland.

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 13:02

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:40392c8d$0$24680$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> regler. Er det (tjeneste)ydelser kan tilfældet være, at det alligevel er
> dansk moms, selvom kunden er fra Tyskland.

Hvornår er den regel indført?
Karsten H. Jensen

Fra : CS

Dato : 22-02-04 23:47

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og køber

Hvis du sælger til en privat tysker skal du lægge 25 pct moms på fakturaen, det er derfor
mange danske private køber i Tyskland hvor der kun lægges 16 pct moms på varen og mange
køber i England NUL pct i bogmoms og Sverige eks. bogmoms 6 pct også hvis bogen er dansk
og trykt i Århus Stiftsbogtrykkerie

CEnummer hedder nu CVR tjek selv www.cvr.dk

vh CS

Fra : Martin Kiefer

Dato : 23-02-04 00:18

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra, at der ikke er tale om privat køb og salg.

Nej, det er i dette eksempel B2B.

> Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager betaler så den mom%, der
> gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og
køber
> fremgår af fakturaen.

Det vil sige det så er op til modtager at angive momsen i hans land?

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-02-04 07:43

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
news:403938bf$0$1557> > Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager
betaler så den mom%, der
> køber
>
> Det vil sige det så er op til modtager at angive momsen i hans land?

På en måde. Han kan jo trække den fra igen med det samme
Nico

Fra : Martin Kiefer

Dato : 23-02-04 09:19

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> På en måde. Han kan jo trække den fra igen med det samme
> Nico

Takker så fik jeg det på plads. Men hvis det så er et salg til en privat i
f.eks. Tyskland. Hvordan afregner man så momsen. Skal der så svares dansk
eller tysk moms?

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-02-04 13:59

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
news:4039b788$0$1639> Takker så fik jeg det på plads. Men hvis det så er et
salg til en privat i
> f.eks. Tyskland. Hvordan afregner man så momsen. Skal der så svares dansk
> eller tysk moms?

Ved salg fra dansk firma til tysk privat person, skal du lægge normal dansk
moms oveni.

Nico

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-02-04 20:46

On Mon, 23 Feb 2004 09:19:18 +0100, "Martin Kiefer"
<news1@kiefer.dk> wrote:

> [...]
>f.eks. Tyskland. Hvordan afregner man så momsen. Skal der så svares dansk

Husk lige at hvis du sælger til f.eks. et tysk firma uden
moms fordi du har firmaets momsnummer så skal du:

1: (anbefales) udskrive momsverifikationen som du har
foretaget på www.toldskat.dk under gør det selv.

2: Listeangive ved kvartalets slutning. Listen skal
indeholde landekode, momsnummer og værdi i Dkr.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-02-04 21:15

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Husk lige at hvis du sælger til f.eks. et tysk firma uden
> moms fordi du har firmaets momsnummer så skal du:

Takker, det er noteret

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 13:08

> Nej, det er i dette eksempel B2B.

> køber
>
> Det vil sige det så er op til modtager at angive momsen i hans land?

> [...]
Ja, det svarer vel til den noget til den måde, det gøres herhjemme. Se
bagsiden af din momsredegørelse, der faktisk besvarer dit spørgsmål, hvor
der kan redegøres for _både_værdien af varesalg (B) og værdien varer _og_
ydelser, som sælges momsfri til udlandet etc.
Karsten H. Jensen

Fra : Britt Malka

Dato : 23-02-04 21:29

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev:

>Hvis man sælger til et andet EU-land f.eks. Tyskland. Skal der så svares
>dansk eller tysk moms af det beløb der sælges for?

Jeg har læst nogle af de første svar, du har fået, men ikke alle, og
de første svar er forkerte.

Hvis du sælger til et firma i et EU-land, så skal der ikke svares
moms, hvis vel at mærke varen eller ydelsen flyttes fra Danmark til
eu-landet.

Det betyder, at du ikke skal beregne moms, men at modtageren heller
ikke skal beregne moms.

Hele idéen er jo netop, at firmaer ikke betaler moms. Det kan ske, at
de lægger ud for toldvæsenet, men ellers ikke.

Hvis du sælger til private, skal du beregne moms, men de kan vist bede
om at få momsen tilbagebetalt og betale deres eget lands moms. Det er
bare ikke dit problem. Du skal beregne moms.
--
Britt Malka
Gratis hovedbrud, puslerier og hjernegymnastik: http://www.hovedbrud.com

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-02-04 21:55

> Jeg har læst nogle af de første svar, du har fået, men ikke alle, og
> de første svar er forkerte.

Hej Britt,

jeg ved ikke, om ovenstående også var relateret til mit svar, som jeg har
kopieret / indsat herunder:

---
[...]

vis du mener det er forkert, må du meget gerne uddybe, da vi så ikke er
enige.

Reglerne for moms af ydelser over landegrænser siger:

Hovedregel: Momsbeskatningssted, der hovr leverandøren er etableret.

Undtagelser:
Fast ejendom
underholdning, sport, kunst, kultur, undervisning og videnskag
Arbejde udført på og vurdering af løsøregenstande
Liberale tjenesteydelser og edb-ydelser
Transportydelser

Formålet er:
- at sikre beskatning i alle tilfælde af ydelser
- at undgå dobbeltbeskatning
- at undgå at momsen medfører konkurrenceforvridning

Eks:

Køb af møbler i Tyskland = Har man et CVR-nummer kan møblerne købes
momsfrit, men man skal i Danmark derefter betale EU-erhvervelsesmoms
svarende til 25% af varens pris.

Dansk firma betaler for, at en tysk ejendomsmægler kan sælge et hus i
England = Engelsk moms

Et engels booking selskab arrangerer koncert i Parken i Danmark. Der skal
betales dansk moms.

Dansk kunde får lavet sit regnskab ved en tysk revisor = dansk moms

Fra : Britt Malka

Dato : 23-02-04 22:20

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev:

>jeg ved ikke, om ovenstående også var relateret til mit svar, som jeg har
>kopieret / indsat herunder:

Nej, det er det ikke.

>Det kommer også an på, om det er varer eller ydelser. Der er forskellige
>regler. Er det (tjeneste)ydelser kan tilfældet være, at det alligevel er
>dansk moms, selvom kunden er fra Tyskland.

Ja, fordi varen skal flyttes fysisk, så vidt jeg har forstået.

>Køb af møbler i Tyskland = Har man et CVR-nummer kan møblerne købes
>momsfrit, men man skal i Danmark derefter betale EU-erhvervelsesmoms
>svarende til 25% af varens pris.

Nej.

Man skal ikke betale momsen, men den skal angives.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-02-04 22:29

> Man skal ikke betale momsen, men den skal angives.

Det vil jeg jo så kalde ordkløveri.

Man kan godt argumentere for, at du betaler momsen, men du får den jo
tilbage igen som "købsmoms" hvor EU-momsen skal lægges til.

Summa summarum. Vi mener det samme, som jeg kan forstå

Fra : Britt Malka

Dato : 23-02-04 23:32

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev:

>Det vil jeg jo så kalde ordkløveri.

Det vil jeg eddermanemig ikke.

Der er godt nok stor forskel på at betale momsen og at angive den.

Når man betaler momsen, skal man have penge op af lommen, som man evt.
får igen senere.

Når man angiver den, så skriver man tallene på et stykke papir -
elektroniske eller ej.

Eu-moms angives, men betales ikke.

>Man kan godt argumentere for, at du betaler momsen, men du får den jo
>tilbage igen som "købsmoms" hvor EU-momsen skal lægges til.

Nej, jeg betaler den ikke.

>Summa summarum. Vi mener det samme, som jeg kan forstå

Det ved jeg ikke. Jeg er ikke sikker på, at du har forstået det på
samme måde, som jeg har.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 24-02-04 00:14

> Der er godt nok stor forskel på at betale momsen og at angive den.

Det er der. Det er også derfor jeg kalder det ordkløveri. Jeg er enig i, at
du ikke betaler momsen fysisk. På nøjagtig samme tid, som du betaler momsen,
skal du jo have den retur igen i form af Indgående moms, hvorefter
regnestykket giver 0 (nul), hvorfor man i praksis angiver og ikke betaler.

> Når man betaler momsen, skal man have penge op af lommen, som man evt.
> får igen senere.

Du får dem igen på samme tid, hvorfor det giver nul jvf. ovenstående.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 00:45

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

Helt ærligt og down to earth.

Ville det så ikke være uligt nemmere blot at læse mit indlæg igen - eller
den del af det, der henviser til de krævede angivelser på bagsiden af den
helt almindelig og ganske ordinære momsangivelse?

Det burde være højtlæsning for dværge (som min advokat sagde en gang)
Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 24-02-04 01:14

> Nej, jeg betaler den ikke.

Mine kunder betaler heller ikke moms af deres varesalg. Kun af forskellen
mellem deres varesalg og varekøb (groft sagt) selve varesalget og varekøbet
angives kun.

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-04 11:57

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:403a973a$0$24694$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Mine kunder betaler heller ikke moms af deres varesalg. Kun af forskellen
> mellem deres varesalg og varekøb (groft sagt) selve varesalget og
varekøbet
> angives kun.

Som sagt fremgår det af din momsangivelse med redegørelsen på bagsiden. Det
er godt noget kringlet med at indregne den i indgående mom for så at trække
den fra igen i det samlede momstilsvar.
Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 24-02-04 17:12

> [...]
Det
> er godt noget kringlet med at indregne den i indgående mom for så at

Varesalg incl. moms 1.000.000
Varekøb i EU: 200.000
Varekøb i DK incl. moms: 500.000

Momsangivelse:

Udgående moms: 200.000
EU-erhvervelsesmoms: 50.000
-----------
250.000
Indgående moms 175.000
-----------
Momstilsvar 75.000

Sværere er det ikke. I den indgående moms SKAL jo både indeholde moms af
varekøb i DK (25% af 500.000 = 125.000) og EU-momsen (hvis du da vil spare
de kr. 50.000)

I praksis giver det nul, men som Britt rigtigt fortæller, så skal EU-momsen
angives-men begge steder, da den indgår i den indgående moms.

Fra : alexbo

Dato : 24-02-04 18:53

"Michael Sørensen" > skrev

> Varekøb i DK incl. moms: 500.000

> Sværere er det ikke. I den indgående moms SKAL jo både indeholde moms af
> varekøb i DK (25% af 500.000 = 125.000)

Næh, men det er også svært nok, momsen af et varekøb incl. moms på 500.000
er 100.000.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 24-02-04 18:48

"Michael Sørensen"

> Mine kunder betaler heller ikke moms af deres varesalg.

Næh, det er der ingen der gør, man betaler moms af sine køb, og opkræver
moms af salget.

Og i en NG, tager man navnet på den man svarer med, så det er til at finde
ud af, hvad man svarer på.
Og så ser det pænt ud med en underskrift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 24-02-04 22:04

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, det er der ingen der gør, man betaler moms af sine køb, og opkræver
> moms af salget.

Da jeg skrev, "mine kunder betaler heller ikke moms af deres varesalg",
mente jeg, at de ikke betaler "udgående moms" til T&S, når de sælger deres
varer. De angiver det kun. (at jeg så i min beregning regnede / tastede
forkert og fik 25% af 500.000 til at være 125.000 er en anden sag)

De betaler ikke moms af deres køb, den kan de til gengæld få refunderet på
deres momsangivelse.

Jeg mener stadig, at tråden er begyndt at handle mere om ordkløveri end om
"loven om merværdiafgifter" så jeg holder her.

> Og i en NG, tager man navnet på den man svarer med, så det er til at finde
> ud af, hvad man svarer på.
> Og så ser det pænt ud med en underskrift.

OK. Det vil jeg da tage til efterretning. Dog vil jeg forsvare mig med, at
jeg normalt i mine indlæg skriver

/Michael Sørensen
8700 Horsens

men det kan glippe de gange, jeg er lidt presset tidsmæssigt.

Beklager.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Dennis Newel

Dato : 24-02-04 09:33

Nu har hele tråden handlet om køb/slag til EU lande. Hvordan forholder
det sig, hvis jeg køber service ydelser fra USA/Canada?
(programmør-timer for at være eksakt :)

./Dennis

Fra : Nico de Jong

Dato : 24-02-04 11:06

"Dennis Newel" <dennis@newel.dk> skrev i en meddelelse
Nu har hele tråden handlet om køb/slag til EU lande. Hvordan forholder
det sig, hvis jeg køber service ydelser fra USA/Canada?
(programmør-timer for at være eksakt :)

Det er jo som det hedder "tredie lande", og der er sagen meget simpel som
udgangspunkt : der skal angives importmoms. I gamle dage var det sådan, at
der efter fortoldning blev sendt et girokort fra T & S, som så skulle
betales. Så kunne man trække det fra igen i den almindelige momsangivelse.

Idag behandles importmomsen (altså fra tredielande) helt på linie med "EU
moms".

Det du skal være opmærksom på, er om der er told på serviceydelser. SVJH er
det kun på fysiske varer, men man kan jo tage fejl.

Nico

Fra : Dennis Newel

Dato : 24-02-04 12:13

Nico de Jong wrote:
> Idag behandles importmomsen (altså fra tredielande) helt på linie med "EU
> moms".

Tak for svaret - så skulle det jo være lige til at håndtere :)

> Det du skal være opmærksom på, er om der er told på serviceydelser. SVJH er
> det kun på fysiske varer, men man kan jo tage fejl.

Det vil jeg kigge nærmere på

./Dennis