|
| At opgradere en 7600 Fra : Robert J. Widenmann |
Dato : 23-02-04 04:02 |
|
Nu har jeg endelig besluttet at gøre noget ved den gamle maskine, men
jeg har nogle spørgsmål angående en ekstra intern hard disk. Den eneste
jeg har kunnet finde, der passer til en 7600, er en 18.3 GB Western
Digital Enterprise 7200 RPM 2MB cache (80 to 50pin adapted), 1" Low
Profile. Den koster knap $90.00 + fragt og evt dansk moms, og findes hos
Other World Computing.
Er der nogen der har erfaring med en sådan? Er 18.3 GB og og ca 800 MB
RAM tilstrækkeligt, hvis jeg skulle finde på at installere den seneste
version of OSX?
Hvad mere behøver jeg for at installere den? Kabler, beslag, eller
lignende?
Er der nogen der har et bedre forslag?
Jeg har ingen erfaring i dette og ville være glad for lidt råd.
Mvh.
--
Bob- purge Plus
| |
Magnus Marius Rohde (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Magnus Marius Rohde |
Dato : 23-02-04 08:56 |
|
Robert J. Widenmann <mariPLUSbob@PLUSadsl.dk> wrote:
> Nu har jeg endelig besluttet at gøre noget ved den gamle maskine, men
> jeg har nogle spørgsmål angående en ekstra intern hard disk. Den eneste
> jeg har kunnet finde, der passer til en 7600, er en 18.3 GB Western
> Digital Enterprise 7200 RPM 2MB cache (80 to 50pin adapted), 1" Low
> Profile. Den koster knap $90.00 + fragt og evt dansk moms, og findes hos
> Other World Computing.
>
> Er der nogen der har erfaring med en sådan? Er 18.3 GB og og ca 800 MB
> RAM tilstrækkeligt, hvis jeg skulle finde på at installere den seneste
> version of OSX?
Du kan ikke installere OS X på en 7600, heller ikke selvom den er
opgraderet.
> Hvad mere behøver jeg for at installere den? Kabler, beslag, eller
> lignende?
>
> Er der nogen der har et bedre forslag?
Hvis du vil køre OS X, så køb en nyere (ikke nødvendigvis ny!) maskine,
helst en G4.
Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows
| |
Erik Richard Sørense~ (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 23-02-04 11:56 |
|
Hej Magnus
Magnus Marius Rohde wrote:
>>Nu har jeg endelig besluttet at gøre noget ved den gamle maskine, men
>>jeg har nogle spørgsmål angående en ekstra intern hard disk. Den eneste
>>jeg har kunnet finde, der passer til en 7600, er en 18.3 GB Western
>>Digital Enterprise 7200 RPM 2MB cache (80 to 50pin adapted), 1" Low
>>Profile. Den koster knap $90.00 + fragt og evt dansk moms, og findes hos
>>Other World Computing.
>>
>>Er der nogen der har erfaring med en sådan? Er 18.3 GB og og ca 800 MB
>>RAM tilstrækkeligt, hvis jeg skulle finde på at installere den seneste
>>version of OSX?
>
> Du kan ikke installere OS X på en 7600, heller ikke selvom den er
> opgraderet.
Jo da! - Uden G3/G4 opg. kan man med XPostFacto 2.2.x installere OS X op
til og med X.1.5. Og med InstallAnywhreNow 3.x til og med OS X.1.0.
Med G3/G4 opg. fra bl.a. Sonnet og Mercury (OWC) kan du stadig installre
OS X til og med Panther 10.3.2 - stadig med brug af XPostFacto 2.2.x.
Det neste er, at man miste de serielle porte, men det arbejder manden
bag XPF på at få løst.
>>Hvad mere behøver jeg for at installere den? Kabler, beslag, eller
>>lignende?
>>
>>Er der nogen der har et bedre forslag?
>
> Hvis du vil køre OS X, så køb en nyere (ikke nødvendigvis ny!) maskine,
> helst en G4.
Det her er noget, Robert tidl. har haft oppe at vende, men med den
mængde RAM, han har samt en god disk, så vil den være ideel til mange
ting, - bl.a. pga. det indb. lydkort, som er væsentlig bedre end i alle
andre nyere G3/G4 maskiner.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing < http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Michael Tysk-Anderse~ (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Michael Tysk-Anderse~ |
Dato : 23-02-04 12:47 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> Jo da! - Uden G3/G4 opg. kan man med XPostFacto 2.2.x installere OS X op
> til og med X.1.5. Og med InstallAnywhreNow 3.x til og med OS X.1.0.
Installanywhere er et program installeringssystem baseret på Java.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com
| |
Erik Richard Sørense~ (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 23-02-04 13:28 |
|
Hej Michael
Jeps!, men den findes - eller rettere fandtes i 2 ver. en med indb. JVM
Engine og en uden. Den uden JVM Engine virker på PowerMac med OS 8.6
eller nyere, hvor MRJ 2.2.x er installeret. Og den med JVM Engine virker
på OS 9.1 og nyere.
IA installerne fra og med ver. 4.0 virker _ikke_ længere på Classic Mac OS.
mvh. Erik Richard
Michael Tysk-Andersen wrote:
>>Jo da! - Uden G3/G4 opg. kan man med XPostFacto 2.2.x installere OS X op
>>til og med X.1.5. Og med InstallAnywhreNow 3.x til og med OS X.1.0.
>
> Installanywhere er et program installeringssystem baseret på Java.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing < http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Michael Tysk-Anderse~ (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Michael Tysk-Anderse~ |
Dato : 23-02-04 14:20 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> Michael Tysk-Andersen wrote:
>
> >>Jo da! - Uden G3/G4 opg. kan man med XPostFacto 2.2.x installere OS X op
> >>til og med X.1.5. Og med InstallAnywhreNow 3.x til og med OS X.1.0.
> >
> > Installanywhere er et program installeringssystem baseret på Java.
>
> Jeps!, men den findes - eller rettere fandtes i 2 ver. en med indb. JVM
> Engine og en uden. Den uden JVM Engine virker på PowerMac med OS 8.6
> eller nyere, hvor MRJ 2.2.x er installeret. Og den med JVM Engine virker
> på OS 9.1 og nyere.
>
> IA installerne fra og med ver. 4.0 virker _ikke_ længere på Classic Mac OS.
Jeg forholdt mig blot til at det ikke er anvendeligt til at installere
Mac OS X på ældre hardware. Er vi enige?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com
| |
Erik Richard Sørense~ (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 23-02-04 19:52 |
|
Hej Michael
Nej, det er vi så absolut ikke! Alle 3 versionr af InstallAnywhere -
både InstallAnywhereNow (gratisversion) og de to betalingsversioner kan
sagtens installere OS X på ældre maskiner - både PCI PPC og G37G4 maskiner!
Jeg tror, det vil være en god idé at læse lidt mere om, hvad fx. IAN kan
og ikke kan på de forskellige maskintyper.
Det eneste krav for at fx. IAN kan arbejde, er, at der i forvejen findes
en standard installering af Mac OS 9.0.4 eller 9.1.
mvh. Erik Richard
Michael Tysk-Andersen wrote:
>>>>Jo da! - Uden G3/G4 opg. kan man med XPostFacto 2.2.x installere OS X op
>>>>til og med X.1.5. Og med InstallAnywhreNow 3.x til og med OS X.1.0.
>>>
>>>Installanywhere er et program installeringssystem baseret på Java.
>>
>>Jeps!, men den findes - eller rettere fandtes i 2 ver. en med indb. JVM
>>Engine og en uden. Den uden JVM Engine virker på PowerMac med OS 8.6
>>eller nyere, hvor MRJ 2.2.x er installeret. Og den med JVM Engine virker
>>på OS 9.1 og nyere.
>>
>>IA installerne fra og med ver. 4.0 virker _ikke_ længere på Classic Mac OS.
>
> Jeg forholdt mig blot til at det ikke er anvendeligt til at installere
> Mac OS X på ældre hardware. Er vi enige?
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing < http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Michael Tysk-Anderse~ (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Michael Tysk-Anderse~ |
Dato : 23-02-04 20:41 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> Jeg tror, det vil være en god idé at læse lidt mere om, hvad fx. IAN kan
> og ikke kan på de forskellige maskintyper.
Det vil jeg meget gerne hvis du så lige vil give mig en pointer på hvor
jeg kan læse om hvordan IAN kan bruges til at installere Mac OS X.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com
| |
Morten (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 24-02-04 04:05 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Nej, det er vi så absolut ikke! Alle 3 versionr af InstallAnywhere -
> både InstallAnywhereNow (gratisversion) og de to betalingsversioner kan
> sagtens installere OS X på ældre maskiner - både PCI PPC og G37G4 maskiner!
du kan sikkert osse ptache gimp koden fra sovs og komilere den til
OS9 paa en eftermiddag...
> Jeg tror, det vil være en god idé at læse lidt mere om, hvad fx. IAN kan
> og ikke kan på de forskellige maskintyper.
jep, proev du osse det.
> Det eneste krav for at fx. IAN kan arbejde, er, at der i forvejen findes
> en standard installering af Mac OS 9.0.4 eller 9.1.
proev du det min min ven, og post den komlpette frmgangsaede her i
gruppen.
--
Morten
PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus &
tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).
| |
Morten (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 23-02-04 14:16 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Jeps!, men den findes - eller rettere fandtes i 2 ver. en med indb. JVM
> Engine og en uden. Den uden JVM Engine virker på PowerMac med OS 8.6
> eller nyere, hvor MRJ 2.2.x er installeret. Og den med JVM Engine virker
> på OS 9.1 og nyere.
Ved du hvordan du konfigurer den?
Tror du du kan lave en bootbar installation på en old-world maskine med den?
Er du klar over at du forinden "lige" skal have installeret en OSX på en
anden disk _før_ du overhovedet kan generere et installationsarkiv med
"install any where"? Formegenlig skal installationsarkivet genereres
mens du er bootet i OSX osse.
--
Morten
PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).
| |
Magnus Marius Rohde (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Magnus Marius Rohde |
Dato : 23-02-04 18:27 |
|
Morten <spam@reippuert.dk> wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
>
> > Jeps!, men den findes - eller rettere fandtes i 2 ver. en med indb. JVM
> > Engine og en uden. Den uden JVM Engine virker på PowerMac med OS 8.6
> > eller nyere, hvor MRJ 2.2.x er installeret. Og den med JVM Engine virker
> > på OS 9.1 og nyere.
>
> Ved du hvordan du konfigurer den?
>
> Tror du du kan lave en bootbar installation på en old-world maskine med den?
>
> Er du klar over at du forinden "lige" skal have installeret en OSX på en
> anden disk _før_ du overhovedet kan generere et installationsarkiv med
> "install any where"? Formegenlig skal installationsarkivet genereres
> mens du er bootet i OSX osse.
Hvis man vil installere NetBSD skal man kun bruge en seriel-konsol (og
kabel), så det er meget nemmere!
Magnus
--
NetBSD: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows
| |
Morten (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 24-02-04 04:08 |
|
Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:
> Hvis man vil installere NetBSD skal man kun bruge en seriel-konsol (og
> kabel), så det er meget nemmere!
si og hrdware understoetteklsen er tillige bedre, however YDL v il
sikkert vaere et bedre valg.
--
Morten
PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).
| |
Henrik Münster (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 24-02-04 09:49 |
|
Morten <spam@reippuert.dk> wrote:
> si og hrdware understoetteklsen er tillige bedre, however YDL v il
> sikkert vaere et bedre valg.
Du burde ikke blive oppe så længe, Morten. Et øjeblik troede jeg, at du
var begyndt at skrive hollandsk ligesom Pim de Kaisegracht fra Team Easy
On.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Morten (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 24-02-04 13:32 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> > si og hrdware understoetteklsen er tillige bedre, however YDL v il
> > sikkert vaere et bedre valg.
> Du burde ikke blive oppe så længe, Morten. Et øjeblik troede jeg, at du
> var begyndt at skrive hollandsk ligesom Pim de Kaisegracht fra Team Easy
> On.
mindre rødvin, mindre rødvin min herre... (og husk at jeg rent faltisk
har holandske aner)
--
Morten
PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).
| |
Jacob Toxwenius (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Toxwenius |
Dato : 24-02-04 14:43 |
|
In article <1g9nn3m.9e6pl8ieoz73N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> Morten <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > si og hrdware understoetteklsen er tillige bedre, however YDL v il
> > sikkert vaere et bedre valg.
>
> Du burde ikke blive oppe så længe, Morten. Et øjeblik troede jeg, at du
> var begyndt at skrive hollandsk ligesom Pim de Kaisegracht fra Team Easy
> On.
Jeg viste den krypterede tekst til en kammerat; vi troede at det var en
Panasiocin-kodning og at det var det som havde gjort det hele
"symaptiserende" :D
Mvh
//jacob
--
Ikek?
| |
Morten (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 23-02-04 13:31 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Jo da! - Uden G3/G4 opg. kan man med XPostFacto 2.2.x installere OS X op
> til og med X.1.5. Og med InstallAnywhreNow 3.x til og med OS X.1.0.
Jeg tror jeg før ahgr stillet dig følgende spørgsmål: Ved du hvad
"Install Any where" er ?" Jeg tvivler oprigtig på at du eller Robert vil
kunne hitte ud at lave en bootbar OSX installation med dette værktøj
> Med G3/G4 opg. fra bl.a. Sonnet og Mercury (OWC) kan du stadig installre
> OS X til og med Panther 10.3.2 - stadig med brug af XPostFacto 2.2.x.
> Det neste er, at man miste de serielle porte, men det arbejder manden
> bag XPF på at få løst.
Og floppydrevet, fuld understøttelse af SCSI og ADB porte, video porten,
(de serielporte vil forsat virke til modems (men intet andet)
> Det her er noget, Robert tidl. har haft oppe at vende, men med den
> mængde RAM, han har samt en god disk, så vil den være ideel til mange
> ting, - bl.a. pga. det indb. lydkort, som er væsentlig bedre end i alle
> andre nyere G3/G4 maskiner.
blot ikke til osx...
--
Morten
PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).
| |
Magnus Marius Rohde (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Magnus Marius Rohde |
Dato : 23-02-04 18:27 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> Jo da! - Uden G3/G4 opg. kan man med XPostFacto 2.2.x installere OS X op
> til og med X.1.5. Og med InstallAnywhreNow 3.x til og med OS X.1.0.
Man kan også installere NetBSD på den hvis man har lyst (og tid, ikke
mindst).
Magnus
--
NetBSD: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows
| |
Jacob Toxwenius (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Toxwenius |
Dato : 23-02-04 13:35 |
|
In article <1g9lpx8.rntceyhesy1sN%magnus-marius@mail.tele.dk>,
magnus-marius@mail.tele.dk (Magnus Marius Rohde) wrote:
> Robert J. Widenmann <mariPLUSbob@PLUSadsl.dk> wrote:
>
> > Nu har jeg endelig besluttet at gøre noget ved den gamle maskine, men
> > jeg har nogle spørgsmål angående en ekstra intern hard disk. Den eneste
> > jeg har kunnet finde, der passer til en 7600, er en 18.3 GB Western
> > Digital Enterprise 7200 RPM 2MB cache (80 to 50pin adapted), 1" Low
> > Profile. Den koster knap $90.00 + fragt og evt dansk moms, og findes hos
> > Other World Computing.
> >
> > Er der nogen der har erfaring med en sådan? Er 18.3 GB og og ca 800 MB
> > RAM tilstrækkeligt, hvis jeg skulle finde på at installere den seneste
> > version of OSX?
>
> Du kan ikke installere OS X på en 7600, heller ikke selvom den er
> opgraderet.
....medmindre man kigger sig lidt omkring;
http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11168
Mvh
Jacob
--
Oainikusama...
| |
Morten (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 23-02-04 13:27 |
|
Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:
> Hvis du vil køre OS X, så køb en nyere (ikke nødvendigvis ny!) maskine,
> helst en G4.
helt enig... og den vil løbe i cirkler om 7600'eren uanset om denne
er opgraderet med en tilsvarende CPU med en dobbelst så hurtig
clockfrekevens.
--
Morten
PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).
| |
Erik Richard Sørense~ (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 23-02-04 12:19 |
|
Hej Robert
Robert J. Widenmann wrote:
> Nu har jeg endelig besluttet at gøre noget ved den gamle maskine, men
> jeg har nogle spørgsmål angående en ekstra intern hard disk. Den eneste
> jeg har kunnet finde, der passer til en 7600, er en 18.3 GB Western
> Digital Enterprise 7200 RPM 2MB cache (80 to 50pin adapted), 1" Low
> Profile. Den koster knap $90.00 + fragt og evt dansk moms, og findes hos
> Other World Computing.
Det e ihvertfald den billigste SCSI disk, man kan få, der kan bruges. -
Der er ofte brugte på dk.marked.privat.edb og d.m.p.e.intern, men det er
altid enten UW eller LVD diske, og de kan ikke bruges med den SCSI
kontroller, der sidder i en 7600...
> Er der nogen der har erfaring med en sådan?
WDs SCSI diske kører bedre på Mac end deres IDE diske.
> Er 18.3 GB og og ca 800 MB
> RAM tilstrækkeligt, hvis jeg skulle finde på at installere den seneste
> version of OSX?
Ja, men du skal blot være opmærksom på, at du kun kan køre med OS X til
og med X.1.5 uden en G3/G4 opgadering. Vælger du fx. at opg.
proceossoren også til en G4/700 eller G47800 har du fuld styring til
Panther. Installationen kræver dog, at du bruger XPostFacto 2.2.x, -
gerne den nye 3.0b11 beta, - den er allerede så god, at den godt kunne
frigives som 'final release'.
Hvis du vælger at bruge InstallAnywhereNow 3.x, kan du kun installere
til og med X.1.0 på en 7600.
Uanset installationsmetoden vil den være _meget_ langsom uden
processoropgradering.
Og du skal regne med, at du mister brugen af de serielle porte -
printer/modem ved en installation på en G3/G4 opgradering. ADB portens
funktione bibeholdes, - det samme gør floppy og CD, samt selvfølgelig
SCSI kortet.
Hvis du kun har det alm. onboard grafikkort vil der ikke ske nogen
nævneværdig acceleration på det. Du kan dog sagtens bruge det til alm. brug.
> Hvad mere behøver jeg for at installere den? Kabler, beslag, eller
> lignende?
Til harddisken skal du have en plastskinne, som disken monteres på.
Disken skal jo sidde lige ved siden af CD drev, hvor der er en ledig
plads. På det SCSI kabel, der ligger inde i maskinen er der en enkelt
tilslutning mere, beregnet på en ekstra HD. Sørg for at jupee er sat
rigtig, så den ikke får ID 0, hvis den skal køre som secundary disk, den
må heller ikke have ID 3 (er CD drev) og ID 7 (er CPU). Følg vejledning
på disken. Skal disken sidde alene, afmonterer du blot den eksisterende
disk fra den skinne, den sidder på og skruer den nye disk fast på samme
skinne..
> Er der nogen der har et bedre forslag?
- Kun hvis der skulle dukke en brugt 18 eller 36gb Quantum eller Seagate
op, men de hænger desværre ikke på træer, - og slet ikke i
Wide-to-Narrow elle alm. 50-pins Narrow. IBMs DDRS og UltraStar bør du
holde dig langt væk fra!
>
> Jeg har ingen erfaring i dette og ville være glad for lidt råd.
Og husk så, at hvis du vil køre Panther, _skal_ der en G3/G4 opg. til også.
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing < http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Morten (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 23-02-04 13:41 |
|
Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> WDs SCSI diske kører bedre på Mac end deres IDE diske.
At diske skulle opføre sig anderledes på henholdsvis mac og pc er en
skrøne blot.
> Uanset installationsmetoden vil den være _meget_ langsom uden
> processoropgradering.
Den vil dælme osse være langsom med... 40-50MHz bus, fastpage ram, 10MB/sek
SCSI bus, PCI 2.0 og ikke mindst total mangel på grafikacceleration.
> Hvis du kun har det alm. onboard grafikkort vil der ikke ske nogen
> nævneværdig acceleration på det. Du kan dog sagtens bruge det til alm. brug.
INGEN grafikacceleration - En QT film på 320*240 der ikke scalleres
op vil ikke kunne ses uden massivt tab af billeder. Blot en eneklt flash
animation indlejret i en webside vil bringe maskine helt i knæ. Selv et
større textdokument vil være rent djævelskab at navigere i. - alt dette er
forudsat Robert bruger 16bit farver.
--
Morten
PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).
| |
Morten (23-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 23-02-04 13:50 |
|
Robert J. Widenmann <mariPLUSbob@plusadsl.dk> wrote:
> Er 18.3 GB og og ca 800 MB RAM tilstrækkeligt, hvis jeg skulle finde
> på at installere den seneste version of OSX?
drop alle tanker om OSX på denne maskine. Man kan osse køre win98 på
en 486'er med 16MB ram, men det er dælme ikke sjovt. Vil du absolut
lege med *nix bør du lægge en YellowDog Linux på den.
Derudover er 800MB og 18GB rigeligt til OSX, de fleste vil kunne få
fornuftig ydelse på med 10GB ATA disk og 256MB ram - forudsat man har
en rimelig moderne maskine.
> Er der nogen der har et bedre forslag?
Ja glem det... behold den som den er eller sælg den, ram'en alene kan
indbinge en pæn sjat penge (lige så meget som en brugt beige G3 handles
for). Læg de penge du ville have spendret på CPU opgraderinmg og/eller
SCSI disk oveni og køb en brugt G4 (alternativt en B&W G3 eller en
slot loading iMac).
> Jeg har ingen erfaring i dette og ville være glad for lidt råd.
hermed givet.
--
Morten
PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).
| |
Robert J. Widenmann (25-02-2004)
| Kommentar Fra : Robert J. Widenmann |
Dato : 25-02-04 04:14 |
|
Morten <spam@reippuert.dk> wrote:
> Robert J. Widenmann <mariPLUSbob@plusadsl.dk> wrote:
>
> > Er 18.3 GB og og ca 800 MB RAM tilstrækkeligt, hvis jeg skulle finde
> > på at installere den seneste version of OSX?
>
> drop alle tanker om OSX på denne maskine. Man kan osse køre win98 på
> en 486'er med 16MB ram, men det er dælme ikke sjovt. Vil du absolut
> lege med *nix bør du lægge en YellowDog Linux på den.
>
> Derudover er 800MB og 18GB rigeligt til OSX, de fleste vil kunne få
> fornuftig ydelse på med 10GB ATA disk og 256MB ram - forudsat man har
> en rimelig moderne maskine.
>
> > Er der nogen der har et bedre forslag?
>
> Ja glem det... behold den som den er eller sælg den, ram'en alene kan
> indbinge en pæn sjat penge (lige så meget som en brugt beige G3 handles
> for). Læg de penge du ville have spendret på CPU opgraderinmg og/eller
> SCSI disk oveni og køb en brugt G4 (alternativt en B&W G3 eller en
> slot loading iMac).
>
> > Jeg har ingen erfaring i dette og ville være glad for lidt råd.
>
> hermed givet.
Hermed en tak til alle som har deltaget i dette forsøg på at gøre mig
lidt klogere. Det er lykkedes. Jeg har opgivet at bring min gamle 7600
ind i nutiden, hvad jeg nu kan se ville have været lidt dumt og en spild
af tid og penge.
At jeg samtidig har lært den sande historie (jeg hører ikke til de
tvivlende) om ginens oprindelse kan kun betragtes som en ekstra gevinst.
Mvh.
--
Bob- purge Plus
| |
Frank Løkkegaard (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Frank Løkkegaard |
Dato : 24-02-04 14:08 |
|
Morten<spam@reippuert.dk> writes:
>mindre rødvin, mindre rødvin min herre
Genever i stedet?
--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og
kostbare tapeter og billeder væggene. Hermann Hesse
| |
Morten Lind (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 24-02-04 14:39 |
|
Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
> Morten<spam@reippuert.dk> writes:
> >mindre rødvin, mindre rødvin min herre
>
> Genever i stedet?
Tror du ikke, at den kære Morten så bare finder på at hælde lemon eller
grape tonic i?
,-)
Og det ville jo være en hån mod hans aner, der netop med Genever tævede
englænderne.
Til gengæld fik vi andre Gin, fordi de fik tæv
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
| |
Morten (08-03-2004)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 08-03-04 01:01 |
|
Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
> >mindre rødvin, mindre rødvin min herre
> Genever i stedet?
så har osse jeg lært hvorfra den ypperlige læskedrik "Tim og Tommy"
kommer fra
--
Morten
PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).
| |
Frank Løkkegaard (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Frank Løkkegaard |
Dato : 24-02-04 14:52 |
|
fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com (morten lind) writes:
>Og det ville jo være en hån mod hans aner, der netop med Genever tævede
>englænderne.
>
>Til gengæld fik vi andre Gin, fordi de fik tæv
Ihh altså - det er dælme rart lige sådan at få styr på verdenshistorien
--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og
kostbare tapeter og billeder væggene. Hermann Hesse
| |
Morten Lind (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 24-02-04 15:30 |
|
Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
> fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com (morten lind) writes:
> >Og det ville jo være en hån mod hans aner, der netop med Genever tævede
> >englænderne.
> >
> >Til gengæld fik vi andre Gin, fordi de fik tæv
>
> Ihh altså - det er dælme rart lige sådan at få styr på verdenshistorien
>
Hæ, hæ......det er faktisk rigtigt - englænderne var så imponerede over
den besærkergang, hollænderne kunne præstere, når de havde indtaget
enebærbrændevin, at de skaffede/købte/lånte recepten - Og derfor drikker
vi andre idag gin, som hedder sådan, fordi englænderne ikke kan sige
genever på hollandsk
Hyg dig, Frank
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
| |
Morten Lind (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 24-02-04 15:40 |
|
Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:
> Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
>
> > fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com (morten lind) writes:
> > >Og det ville jo være en hån mod hans aner, der netop med Genever tævede
> > >englænderne.
> > >
> > >Til gengæld fik vi andre Gin, fordi de fik tæv
> >
> > Ihh altså - det er dælme rart lige sådan at få styr på verdenshistorien
> >
>
> Hæ, hæ......det er faktisk rigtigt - englænderne var så imponerede over
> den besærkergang, hollænderne kunne præstere, når de havde indtaget
> enebærbrændevin, at de skaffede/købte/lånte recepten - Og derfor drikker
> vi andre idag gin, som hedder sådan, fordi englænderne ikke kan sige
> genever på hollandsk
>
> Hyg dig, Frank
> M.
P.S. Og skulle jeg huske forkert, er historien da meget hyggelig,
ikke?
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
| |
Henrik Münster (25-02-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 25-02-04 01:02 |
|
Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:
> Hæ, hæ......det er faktisk rigtigt - englænderne var så imponerede over
> den besærkergang, hollænderne kunne præstere, når de havde indtaget
> enebærbrændevin, at de skaffede/købte/lånte recepten - Og derfor drikker
> vi andre idag gin, som hedder sådan, fordi englænderne ikke kan sige
> genever på hollandsk
Hvordan udtaler man det egentlig? De fleste siger det vist ligesom den
Schweiziske by Geneve, men andre udtaler det med hårdt g og v som f.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Morten Lind (25-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 25-02-04 12:02 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:
>
> > Hæ, hæ......det er faktisk rigtigt - englænderne var så imponerede over
> > den besærkergang, hollænderne kunne præstere, når de havde indtaget
> > enebærbrændevin, at de skaffede/købte/lånte recepten - Og derfor drikker
> > vi andre idag gin, som hedder sådan, fordi englænderne ikke kan sige
> > genever på hollandsk
>
> Hvordan udtaler man det egentlig? De fleste siger det vist ligesom den
> Schweiziske by Geneve, men andre udtaler det med hårdt g og v som f.
Hghreenefer
Nej Henrik - jeg véd det ikke, men hvis man harker lidt i begyndelsen,
smager det lidt af hollandsk
Men måske MRK kan hjælpe
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
| |
Frank Løkkegaard (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Frank Løkkegaard |
Dato : 24-02-04 15:53 |
|
fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com (morten lind) writes:
>Og skulle jeg huske forkert, er historien da meget hyggelig,
>ikke?
Klart - man har vel under alle omstædnigheder en vis forpligtelse at til
udbygge og forbedre de gode historier
Man er vel ikke journalist for ingenting...
--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og
kostbare tapeter og billeder væggene. Hermann Hesse
| |
Morten Lind (24-02-2004)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 24-02-04 16:08 |
|
Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:
> fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com (morten lind) writes:
> >Og skulle jeg huske forkert, er historien da meget hyggelig,
> >ikke?
>
> Klart - man har vel under alle omstædnigheder en vis forpligtelse at til
> udbygge og forbedre de gode historier
> Man er vel ikke journalist for ingenting...
m.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]
| |
|
|