Få vist en txt fils indhold på en alm html~
Fra : Lars Koch

Dato : 22-02-04 16:17

Hej

Jeg står for en fodboldsklubshjemmeside, og ville gerne have
lavet sådan at man kan se hvem der f.eks. er topscorer for
tiden...

Jeg havde tænkt mig at lave en txt fil, hvor jeg på hver enkelt
linje skriver navn og antal mål. Herefter skal den bare smides op
på ftpserveren, og så skulle den helst kunne vises på en alm.
html side...

Jeg bruger ikke php, så jeg kan ikke bruge en DB-fil...

Jeg håber meget dette kan lade sig gøre...

På forhånd tak for hjælpen, og alle forslag modtages med kyshånd
:D

Med venlig hilsen
Lars Koch Hansen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-02-04 16:22

Lars Koch wrote:

> [...]
> linje skriver navn og antal mål. Herefter skal den bare smides op
> på ftpserveren, og så skulle den helst kunne vises på en alm.

Jeg er ikke meget for at foreslå det, men udmiddelbart kunne du måske
benytte en iframe til at vise txt-filen?

> Jeg bruger ikke php, så jeg kan ikke bruge en DB-fil...

Æv - du har heller ikke adgang til ASP eller blot SSI?

Alternativt kunne man måske også udtænke noget javascript til at parse
txt-filen og skrive indholdet i HTML-dokumentet. Men det er nok mere
besværligt, end det reelt er værd.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Lars Koch

Dato : 22-02-04 16:30

> Jeg er ikke meget for at foreslå det, men udmiddelbart kunne du måske
> benytte en iframe til at vise txt-filen?

Dette lyder interessant.... Jeg ved ikke lige præcist hvad du mener, men
er bestemt interesseret. Er det en form for frameboks , som jeg smider
ind på siden, hvor der er mulighed for at kunne vise f.eks. en txtfil ?

> Æv - du har heller ikke adgang til ASP eller blot SSI?

Jo. Jeg har adgang til alle de forskellige services. Problemet er bare at
selve sitet er lavet i ren html, og jeg orker/kan ikke lave hele sitet om
til php...

men er der andre muligheder via f.eks. ASP ?

Bruger du msn ? Jeg er på "lkh79 A hotmail.com" A=@

> Alternativt kunne man måske også udtænke noget javascript til at parse
> txt-filen og skrive indholdet i HTML-dokumentet. Men det er nok mere
> besværligt, end det reelt er værd.

overvejede det på et tidspunkt, men kunne ikke lige se mig ud af det - så
tanken blev droppet :D

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-02-04 16:45

Lars Koch wrote:

> [snip] Er det en form for frameboks, som jeg smider ind på siden,
> hvor der er mulighed for at kunne vise f.eks. en txtfil ?

En iframe er en "flydende" frame - altså en art container, du kan
placere i dit HTML-dokument til at vise andre dokumenter.

I dit tilfælde kunne du måske bruge følgende kode:

<iframe src="topscorer.txt" width="400" height="200">
[evt. tekst til browsere, der ikke understøtter iframes]
</iframe>

Jeg benytter principielt aldrig selv iframes, så jeg overlader
detaljerne omkring attributter mv. til gruppens øvrige skribenter.

> Jo. Jeg har adgang til alle de forskellige services. Problemet er
> bare at selve sitet er lavet i ren html, og jeg orker/kan ikke
> lave hele sitet om til php...

Der er nu ikke det store bøvl med PHP - det er da vel også kun en
enkelt side, der skal indeholde oversigten?

Under alle omstændigheder skal du blot omdøbe din fil - lad os kalde
den "topscorer.html" til "topscorer.php". Selve filens indhold ændres
kun ganske lidt; der, hvor du vil have hentet teksten ind, skriver du
blot følgende:

<?php

include("sti/til/topscorerfilen.txt");

?>

De to klammer (<?php og ?>) er blot til for at fortælle serveren, at nu
skal den udføre denne kode, før brugeren får vist siden.

> men er der andre muligheder via f.eks. ASP ?

Tilsvarende løsning - jeg er dog ikke bekendt med ASP-syntax, så der må
du spørge folk i serverside-grupperne til råds.

> Bruger du msn ? Jeg er på "lkh79 A hotmail.com" A=@

Jeg (og helt sikkert også andre) vil gerne hjælpe dig, men så foregår
det altså her i gruppen. Andre kunne have glæde af dit spørgsmål og
eventuelle svar og løsninger.

> overvejede det på et tidspunkt, men kunne ikke lige se mig ud af
> det - så tanken blev droppet :D

Prøv eventuelt at søge lidt på Google Groups med ordene "javascript",
"read", "text" og "file". Jeg behøver vel ikke at påpege, at teksten
ikke vil være synlig for folk, der af den ene eller anden grund har
deaktiveret eller slet ikke understøtter javascript?

Fra : Lars Koch

Dato : 22-02-04 17:28

<snip>

> [...]
>
> <iframe src="topscorer.txt" width="400" height="200">
> [evt. tekst til browsere, der ikke understøtter iframes]

Tak... Det var faktisk en fin måde. Jeg kan lave et excel dokument og
konvertere det til en excel webside, så funker det faktisk super godt :D

Fra : pepss

Dato : 22-02-04 16:58

"Lars Koch" skrev

[snip]

> Jo. Jeg har adgang til alle de forskellige services. Problemet er bare at
> selve sitet er lavet i ren html, og jeg orker/kan ikke lave hele sitet om
> til php...

nu kender jeg kun til asp men det du vil er jo en oplagt "ting" til en
database!
du siger godt nok at du ikke "orker" at lave det om men det er jo kun den
side du vil ha vist din "mål liste" på (måske en admin del. det vil jo også
lette opdaterings delen)
har du det først i en database kan du jo lave en masse berigninger over mål
i år, gemmesnit per kamp og hvad sådan nogen "fodboldt fanatiker" kan finde
på en meget let måde.
alt i alt vil jeg tro det bliver meget letter i lænden på den måde!

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Lars Koch

Dato : 22-02-04 17:30

<snip>

> [...]
finde
> på på en meget let måde.
> alt i alt vil jeg tro det bliver meget letter i lænden på den måde!

Jeg tror også at du har ret. Jeg kender bare intet til asp og php, så jeg
ville helst holde mig til standard html :)
Men hvis du har et link eller en tutorial til hvordan jeg kan lave det så er
jeg da interesseret...

Lars

Fra : pepss

Dato : 22-02-04 18:38

"Lars Koch" skrev

> [...]
> ville helst holde mig til standard html :)
> Men hvis du har et link eller en tutorial til hvordan jeg kan lave det så

http://www.html.dk/tutorials/asp/
det er faktisk ikke så svært at lave en side som du snakker om med asp og
database!
hvis det bliver sådan du vil lave det er der jo også gruppen
webdesign.serverside.asp til at hjælpe

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-02-04 08:54

Lars Koch skrev:
> [...]
[klip]

> [...]
> ville helst holde mig til standard html :)
> Men hvis du har et link eller en tutorial til hvordan jeg kan lave det så er

Nu har du fået link til en tutorial i asp, så må du hellere få lidt på
php også

www.webcafe.dk har en ret god tutorial,
det kan blive gevaldigt avanceret til lige det du skal bruge, med det
her redskab som læser en tekstfil som en database:
<http://www.c-worker.ch/txtdbapi/index_eng.php#wasist>,
Netcoders har nogle ok php-artikler
<http://netcoders.dk/articles.asp?mode=list_articles&tech_id=2>
(Netcoders -> PHP -> Artikler)

og endelig vil jeg gerne gi' dig en hjælpende hånd til at få det sat op
hvis du er interesseret :)

Til andre skal jeg så oplyse at jeg kender Lars ret godt igennem en del
år, det er ikke et tilbud til alle .

Alternativet kan så være nyhedsgruppen for php:
dk.e.i.webdesign.serverside.php - som også har en faq: www.php-faq.dk

Manualen er heller ikke at foragte, men det er ikke rigtigt en tutorial:
<www.dk.php.net>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-02-04 17:32

Det er heller ikke nødvendigt at lave det hele om. Du kan udemærket
nøjes med en eller flere sider i ASP eller PHP og resten i ren HTML.

Fra : Lars \(5000\)

Dato : 22-02-04 16:35

Kan det lade sig gøre at lave et kombineret php og ren html site... jeg
tænker på om jeg kan lave en topscorer side i php og resten af sitet i alm
html ?

Lars Koch

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-02-04 08:58

Lars (5000) skrev:
> Kan det lade sig gøre at lave et kombineret php og ren html site... jeg
> tænker på om jeg kan lave en topscorer side i php og resten af sitet i alm
> html ?

Det kan man sagtens, og lidt afhængigt af webhotellet kan man også
arrangere det så man godt kan skrive en snip php ind i .html-filer uden
at skulle omdøbe dem.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 16:39

Lars Koch skrev:

> [...]
>linje skriver navn og antal mål. Herefter skal den bare smides op
>på ftpserveren, og så skulle den helst kunne vises på en alm.

Det kan den helt automatisk. Det vil stå uden HTML-formattering,
men med den samme opsætning som der er lavet i tekstfilen. Prøv
at se i din egen browser.

--
Bertel

Fra : Lars Koch

Dato : 22-02-04 16:42

> Det kan den helt automatisk. Det vil stå uden HTML-formattering,
> men med den samme opsætning som der er lavet i tekstfilen. Prøv
> at se i din egen browser.

Jeg skulle meget gerne beholde selve siden, så jeg ikke "bare" for vist en
txt fil som tekst. Denne tekst skulle gerne kunne fremvises i de normale
baggrunde. Tjek. evt. www.fkutopia.dk (som er den side jeg er ved at arbejde
med).

Jeg ville gerne kunne beholde baggrunden (stjernerne, og den røde "frame"
rundt omkring teksten i midten...

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Falcon

Dato : 22-02-04 16:41

Lars Koch wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> linje skriver navn og antal mål. Herefter skal den bare smides op
> på ftpserveren, og så skulle den helst kunne vises på en alm.

Du kunne også på din hovedside (Index.htm) lave en link til din
txt-fil

f.eks.:

Fra : Britt Malka

Dato : 23-02-04 11:25

Lars Koch <XXXlkh79@hotmail.com> skrev:

> [...]
>html side...
>
>Jeg bruger ikke php, så jeg kan ikke bruge en DB-fil...

Hvis du ikke vil bruge php, hvorfor så ikke bare sætte et forum op og
poste tekstfilen dér? Det må da næsten være det letteste.

Læs her, hvordan du kan lave et forum uden at kende til hverken php
eller andet svært:

http://www.tips-og-tricks.com/tippet?post=78
--
Britt Malka