CDI / Pumpe-dyse osv --- (Diesel)
Fra : Allan Møller

Dato : 22-02-04 02:54

Jeg kender til Mercedes CDI diesel motorer og syntes
at de kører godt sammenlignet med tidlige turbodiesel motorer.
Men hvad har VW (passat) som modsvarer CDI hos Mercedes ?
Har fundet lidt om Pumpe/dyse teknikken men er det hvad der svarer til
Mercedes CDI motorer ?
Ikke samme teknik vel ?
Noget med at CDI har en fælles pumpe og VW har en pumpe til hver cylinder /
stempel ?

Hvis det er helt forkert - hvad skal jeg så kigge efter hos VW for at få
seneste teknik - da man så vide jeg ved stadigvæk kan købe "gammeldags"
teknik i en ny VW.

Evt. findes der en forklaring på "farverne" i "TDI" skiltet hos VW ?

Mvh. Allan

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-02-04 09:22

> Noget med at CDI har en fælles pumpe og VW har en pumpe til hver cylinder
/
> stempel ?

Jep - VW kunne spare på omkostningerne ved at indføre commonrail (fælles
"pumpe") i stedet for deres pumpe/dyse-system.

> da man så vide jeg ved stadigvæk kan købe "gammeldags"
> teknik i en ny VW.

Pumpedyse er ikke gammeldags, hvilket fremgår af motorernes brændstofforbrug
ift effekten. Men du kan købe nogle af de tidligere konstruktioner, der i
øvrigt også er fremragende) i for eksempel en Seat Toledo. Hvis motoren yder
100, 115, 130 eller 150 hk ¨på en 1,9 ltrs-motor, så er der de nye
konstruktioner. Hvis motoren yder 90 eller 110 hk er der tale om den ældre
motor. De nye 2.0´ere har desuden 16V-topstykker.

Jeg tror Claus Petersen er manden herinde, der ved mest om VW, så måske vi
lige skal have ham på banen..?

> Evt. findes der en forklaring på "farverne" i "TDI" skiltet hos VW ?

Masser - på et tidspunkt var der system i det - men så fraveg de deres egen
logik på et tidspunkt, og derfor skal man samtidig tage høje for årgang, når
man kikker på skiltene, og den endelige forklaring er derfor ret
kompliceret.

/ Jan W Nielsen

Fra : Carsten

Dato : 22-02-04 09:23

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> teknik i en ny VW.
>
> Evt. findes der en forklaring på "farverne" i "TDI" skiltet hos VW ?

Blåt I = 84
Sølv = 102
Rød = 150

Hæng mig ikke op i om tallene ikke er helt nøjagtige

Carsten H

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-02-04 09:32

> Blåt I = 84
> Sølv = 102
> Rød = 150

Nu havde jég ikke indtrykket af, at det var kasse-vogne, som Allan spurgte
til - men personbiler..

/Jan W Nielsen

Fra : Brizz

Dato : 22-02-04 10:49

> Nu havde jég ikke indtrykket af, at det var kasse-vogne, som Allan spurgte
> til - men personbiler..

Kan så fortælle at på min passat '98 hvor I'et er rødt er det en 110hk. Hvis
det bare er sølv det hele er det en 90 hk.
På min nye passat fra 01 er TD rødt og det er en 130 hk. Det er lige hvad
jeg kan fortælle.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Mogens...

Dato : 22-02-04 11:29

On Sun, 22 Feb 2004 10:49:13 +0100, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

>På min nye passat fra 01 er TD rødt og det er en 130 hk. Det er lige hvad
>jeg kan fortælle.

Hmm - rødt DI er normalt 115 hk...
Rødt TDI er højeste effekt

/Mogens

Fra : Mogens...

Dato : 22-02-04 11:31

On Sun, 22 Feb 2004 11:29:19 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hmm - rødt DI er normalt 115 hk...
>Rødt TDI er højeste effekt

> TDI = 90 HK
> TD rødt I = 115 HK
> T rødt D og I = 130 HK
> Rødt TDI = 160 HK (Passat)

Gl. citat:
TD rødt I = 100HK pumpedyse, der overtog 90HK TDI
Og de 115HK har fået T rødt DI, men det kan dog svinge lidt, alt efter
om den ligger i en Golf, Sharan.
Og så er der 150HK Rød TDI, (Golf IV GTI TDI)
Det er næsten ikke til at finde ud af mere. :-/

/Mogens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-02-04 19:17

> Jeg kender til Mercedes CDI diesel motorer og syntes
> at de kører godt sammenlignet med tidlige turbodiesel motorer.
>
> Mvh. Allan

Det gælder vist alle de nye generationer af dieselmotorer.

Med venlig hilsen Kim