køkkenhave
Fra : strid

Dato : 21-02-04 21:50

Hejsa

Hvis jeg skal bruge nogen råd og andre ting omkring køkkenhave findes
der så en nyhedgruppe kun for det eller kan jeg spørge her ?

I så fald er mit spørgsmå¨l hvad er forskellen på læggekartofler og
bare almindelige kartofler. Jeg mener tidligere har jeg bare ladet
mine kartofler spire og så brugt dem..

Strid

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-02-04 22:38

"strid" <astrid@strid.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg skal bruge nogen råd og andre ting omkring køkkenhave findes
> der så en nyhedgruppe kun for det eller kan jeg spørge her ?

Det er fint her.

> I så fald er mit spørgsmå¨l hvad er forskellen på læggekartofler og
> bare almindelige kartofler.

Indkøbte læggekartofler er kontrollerede for både det ene og det andet.

> Jeg mener tidligere har jeg bare ladet
> mine kartofler spire og så brugt dem..

Det har jeg også.
Mine erfaringer er, at når jeg har taget de bedste af mine egne kartofler
fra (= de planter, der har ydet mest og som ikke har haft syge knolde), så
har jeg haft langt mindre bøvl end med de indkøbte til formålet.
Andre har måske andre erfaringer - og i hvert fald er det ikke det, de
sagkyndige råder til.
- og for erhvervsavlere vil det sandsynligvis være en elendig ide, da
fremavlede forbedringer vil være længere tid om at slå igennem på denne
måde.

Hilsen Inger

Fra : Janni Kristoffersen

Dato : 24-02-04 12:48

Hejsa Strid

En af forskellene på alm kartofler og lægge kartofler, er at de "gamle"
kartofler du gemmer, kan være angrebet af sygdom, og det overfører du så til
dine nye kartofler året efter. Lægge kartofler skulle være raske.

Ang en nyhedsgruppe kun til køkkenhave ved jeg ikke om findes.

Hilsen Janni

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-02-04 13:31

I news:403b39ed$0$95073$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Janni
Kristoffersen> <jannikrist@webspeed.dk> skrev:

> Ang en nyhedsgruppe kun til køkkenhave ved jeg ikke om findes.
>
> Hilsen Janni

Det nærmeste man kommer en 'havegruppe' er nok denne her. Gruppen er
lidt sæsonbetonet. Når vinteren raser rykker vi indendøre og debatterer
varmeproblemer og vedligehold af huset. Når solen kommer lidt højere på
himlen rykker vi udenfor. Om få uger vil gruppen vrimle med
haverelaterede emner :)

Med hensyn til kartofler, er det et spørgsmål om krav til udbytte og
sort.

Hvis du køber læggekartofler er du sikker på at få en sund kartoffel der
er egnet til at dyrke under danske klimaforhold og du får lejlighed til
at vælge sorten/egenskaberne.

Hvis du bruger 'resterne fra køleskabet' ved du ikke noget om sort og
sundhed.

Hvis jeg har en rest kartofler (som smager godt og ser sunde ud) plejer
jeg at sætte dem, og se hvad der sker.

Desuden plejer jeg at vælge en købesort, gerne en tidlig, der medfører
overdækning med plastic både før og efter sætning. Det er i starten af
sæsonen jeg synes det er rart at have dem i haven. De bliver hurtigt
billigere og kan købes i en god kvalitet.

Eller jeg vælger en mere 'speciel' kartoffel pga. smag/kvalitet. F.eks.
aspargeskartofler.

mødes med en gunstig lejlighed....