Rundrejse i USA
Fra : Preben Andersen

Dato : 21-02-04 17:15

Vi (2 voksne + 2 teenagere) har snakket om at tage på en 3-4 ugers rundrejse
i USA i juni og juli. Det skal nok være i den vestlige del af USA med
interessante oplevelser for alle 4.
Vi vil helst køre selv i lejet bil og spørgsmålet er nu hvor vi skal starte
og slutte, og hvad skal vi se?
Hvem skal vi flyve med?
Hvor skal vi leje bil?
Hvor skal vi bo?
Hvor lang tid skal afsættes til forskellige seværdigheder?
Hvad vil det typisk koste for en sådan rejse?
Er der nogen, der har forslag til en "færdig" tur eller pakkeløsning.

mvh
Preben

Fra : Sune Kjærgård

Dato : 21-02-04 18:00

MasterTravel!

--
Mvh Sune

Udskift nejtaktilspam med indbakke hvis du vil maile!

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-02-04 18:25

"Sune Kjærgård" <sune@nejtaktilspamkjaergaard.com> wrote in message
> MasterTravel!

Det blev jeg ikke meget klogere af. Mastertravel.com er en italiensk side,
var det den, du mente, jeg skulle prøve?

mvh
Preben

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 21-02-04 21:13

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det blev jeg ikke meget klogere af. Mastertravel.com er en italiensk side,
> var det den, du mente, jeg skulle prøve?

Hej

Master Travel er et mindre rejsebureau beliggende Vilhelm Thomsens Plads 2,
Randers - tlf. 8640 4777 - jeg tror ikke, at de har nogen hjemmside.

Mvh
Pernille
> -- --
Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-02-04 13:12

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> wrote in message

> Master Travel er et mindre rejsebureau beliggende Vilhelm Thomsens Plads
2,
> Randers - tlf. 8640 4777 - jeg tror ikke, at de har nogen hjemmside.

Jeg har kontaktet dem og bedt om et tilbud, men jeg må jo nok erkende, at vi
er lidt sent ude med bestillingerne. Alle de billige flybilletter er solgt
for længe siden. Det billigste, jeg kunne finde var med Lufthansa fra
København eller Billund til Los Angeles for. kr. 6040,- inkl. skatter, med
det er vel heller ikke så dyrt.

mvh
Preben

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 24-02-04 18:03

> [...]
> for længe siden. Det billigste, jeg kunne finde var med Lufthansa fra
> København eller Billund til Los Angeles for. kr. 6040,- inkl. skatter, med

Hej !

Hvis vi vil have fingre i de billige billetter plejer vi at bestille i nov
eller december - men jeg synes 6.000 p.p er en ok pris.

Mvh
Permnille>

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 21-02-04 19:01

> [...]
> interessante oplevelser for alle 4.
> Vi vil helst køre selv i lejet bil og spørgsmålet er nu hvor vi skal

Umuligt at svare på... Det er et meget stort område, men Californien vil
være et godt sted at starte. Et bud kunne være SF-LA-Las Vegas stille bilen
her et sted og tage toget til Orlando og så bruge en uge i Florida.
Teenagerne vil elske forlystelsesparkerne i Florida... Togturen er
fantastisk... Hvis I er indforstået med at gøre tingene lidt simple, så kan
man nemt sove i sæderne, selv om det er en lidt lang tur. Dermed bliver det
ikke vanvittigt dyrt og man sparer en overnatning.

Nogle foretrækker at leje et mobil home og så køre rundt. Det gælder
specielt hvis man vil se mange af nationalparkerne i det vestlige USA. Det
er meget dyrt at leje men til gengæld sparer man meget på overnatningerne.
Det virker for dyrt efter min smag, men jeg har en kollega der var meget
begejstret for den rejseform. Prøv at komme ind og se amerikansk sport. På
det tidspunkt af året er det kun baseball, men det er efter min mening også
ret interessant.

> Hvem skal vi flyve med?

Ligegyldigt.. De er alle gode.

> Hvor skal vi leje bil?

Gennem rejsebureauet

> Hvor skal vi bo?

Find moteller som i kommer frem. Hvis I starter i SF skal i dog bestille
hjemmefra. Nemmest og billigst via nettet.

> Hvor lang tid skal afsættes til forskellige seværdigheder?
> Hvad vil det typisk koste for en sådan rejse?

Afhænger meget af, hvor I rejser hen og hvilket "luxus" niveau i vil have.
I kan spare en del ved ikke at leje bil hele tiden. Husk, at i SF er det
ikke nødvendigt at have bil. Det samme gælder f.eks. Chicago mens det er
uundværligt i LA.

Flybilletter afhænger af, hvor I skal hen. Det er noget dyrere at flyve til
vestkysten end til f.eks. New York.

Visse steder starter højsæsonen først d. 1. Juli, og så kan det være lidt
billigere før det tidspunkt.

I 2000 gav vi 18.500 for to personer, alle forsikringer, skatter, 3 uger med
bil (ca. 2.200 pr. uge) og fly til SF og hjem fra Chicago.

> Er der nogen, der har forslag til en "færdig" tur eller pakkeløsning.

Kontakt Jysk Rejsebureau. De kan hjælpe med flybilletter og billeje. Andet
behøver I ikke. Gruppen her kan hjælpe med ALT. Brug google og søg i gruppen
her. Der er tonsvis af indlæg om specielt Californien.

Hvis I vil rejse i denne sommer, skal I til at have fart i planlægningen! De
billige hoteller omkring f.eks. Grand Canyon skal bestilles i god tid
(http://www.grandcanyonlodges.com) og det samme vil nok gælde SF.

Se evt. vores hjemmeside. Vi har været i USA tre gange, den ene gang i 4
uger.

Kennet

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-02-04 13:15

> [...]
det
> ikke vanvittigt dyrt og man sparer en overnatning.

Det lyder ikke så tosset. Hvor lang tid tager togturen og hvor meget koster
den ca.?

Dem prøver jeg også. Tak for svarene.

mvh
Preben

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 24-02-04 17:45

> [...]
> kan
> det
>
> Det lyder ikke så tosset. Hvor lang tid tager togturen og hvor meget

Hej !

Vi har ikke selv gjort lige præcis ovenstående tur - men to andre.

Vi kørte fx. Sacramento - Denver = 36 timer pris 81 US.

Du kan finde diverse oplysninger på Amtracks hjemmeside
http://www.amtrak.com/

Hilsen

Pernille

Fra : Lars Ehlers

Dato : 21-02-04 20:45

On Sat, 21 Feb 2004 17:15:02 +0100, "Preben Andersen"
> [...]

>interessante oplevelser for alle 4.
>Vi vil helst køre selv i lejet bil og spørgsmålet er nu hvor vi skal starte

Californien er et godt udgangspunkt, I kan se storbyer, fantastisk
natur, forlystelsesparker, osv. Men der er så meget at se, at I bliver
nødt til at lave en liste og så prioritere.

>Hvem skal vi flyve med?

Jeg har rejst med mange forskellige luftfartsselskaber, og der er ikke
noget selskab, jeg vil fremhæve frem for andre. Hvis I kan planlægge
ruten, så I flyver fra København til en anden europæisk by og så
direkte til Californien derfra, så er det nok at foretrække.

>Hvor skal vi leje bil?

Der er mange store selskaber, de er alle okay at leje bil hos.

>Hvor skal vi bo?

Afhænger af jeres rute. Jeg ville booke den første og sidste nat
hjemmefra, og så finde resten efterhånden som i kommer frem. De fleste
amerikanske moteller er rene og pæne og rimeligt billige.

>Hvor lang tid skal afsættes til forskellige seværdigheder?

Afhænger at hvad I vil se. Og den rute I vælger.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-04 14:19

"Lars Ehlers" <NOSPAMehlers@hotmail.com> wrote in message

> Afhænger af jeres rute. Jeg ville booke den første og sidste nat
> hjemmefra, og så finde resten efterhånden som i kommer frem.

Gælder det også, hvis man vil have en 3-4 dage i SF, eller bør man booke
hjemmefra?

vh
Jan

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 22-02-04 15:58

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars Ehlers" <NOSPAMehlers@hotmail.com> wrote in message

> Gælder det også, hvis man vil have en 3-4 dage i SF, eller bør man booke
> [...]
Hej Jan

Vi har været i San Francisco et par gange er det min helt klare opfattelse,
at vil man bo billigt og centralt i højsæsonen, så skal der bestilles
hjemmefra for alle nætterne.

Mvh
Pernille

Fra : Lars Ehlers

Dato : 22-02-04 20:34

On Sun, 22 Feb 2004 14:18:57 +0100, "Jan Bøgh"
<janboegh@vucnet.spamblok.dk> wrote:

>Gælder det også, hvis man vil have en 3-4 dage i SF, eller bør man booke
>hjemmefra?

Som Pernille og Kenneth skriver, så er det en god ide, at booke
hoteller i SF hjemmefra. Dels er der mange turister om sommernen, og
dels er der penge at spare.

Det jeg mente med at booke første og sidste nat hjemmefra, var mere et
spørgsmål om at være sikker på at have et værelse præcis der, hvor man
ønsker det. Den første nat er man jo lige ankommet og har tilbragt
mange timer i luften, så er det rart bare at kunne checke ind på et
hotel og slappe af. Den sidste nat er det en god ide at have et
værelse ikke alt for langt væk fra lufthavnen, så man ikke stresser
for meget den dag, man skal rejse.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 22-02-04 21:23

> [...]
> hotel og slappe af. Den sidste nat er det en god ide at have et
> værelse ikke alt for langt væk fra lufthavnen, så man ikke stresser

Kan klart anbefales at booke første og sidste nat hjemmefra. Første nat
fordi man er træt efter en lang rejse og sidste nat fordi det gerne må være
lidt nemt / praktisk / tæt på lufthavn etc.

Da vi skulle flyve hjem fra San Francisco var ALT udsolgt. På det 20. hotel
fandt vi et værelse til USD 150 / nat - og vi skulle bo der i to nætter.
Tidligere i løbet af ferien havde vi betalt USD 40 for bedre værelse - sådan
er det med udbud og efterspørgsel.

Henrik

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 23-02-04 17:32

Jeg var i San Francisco i januar (befinder mig i Sacramento i
oejeblikket) og selv der var det en rigtig god ide at booke hotel i
forvejen - ved ikke med efterspoergslen, men der var ihvertfald mange
penge at spare!! Ca $50 for vores vedkommende pr. nat.

- Jesper Christiansen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 24-02-04 00:28

On 23 Feb 2004 08:32:02 -0800, raze@ostenfeld.dk (Jesper Christiansen)
wrote:

> [...]
>forvejen - ved ikke med efterspoergslen, men der var ihvertfald mange
>penge at spare!! Ca $50 for vores vedkommende pr. nat.

Problemet i San Francisco er, at der er turistsæson stort set året
rundt. Selvfølgelig er der flere mennesker om sommeren, men der er
altid turister i byen, og det er med til at drive priserne op.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-02-04 13:29

> [...]

> hjemmefra, og så finde resten efterhånden som i kommer frem. De fleste
> amerikanske moteller er rene og pæne og rimeligt billige.

Reservation af første nat/sidste nat lyder som en rigtig god idé.
Hvordan er priserne hvis man bare kører ind på et motel/hotel sammenlignet
med at reservere hjemmefra.

mvh
Preben

Fra : Lars Ehlers

Dato : 24-02-04 22:48

On Tue, 24 Feb 2004 13:28:58 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Reservation af første nat/sidste nat lyder som en rigtig god idé.
>Hvordan er priserne hvis man bare kører ind på et motel/hotel sammenlignet
>med at reservere hjemmefra.

Jeg tror ikke, at der er meget at spare på motel eller hotel, hvis du
ikke lige netop er i en stor by. Jeg har mange gange fundet et Motel
6, Travelodge eller lign. til $30-50 afhængig af stedet. Fandt et
Holiday Inn hotel sidste år til $60, men det var godtnok også langt
ude på landet, tæt på grænsen mellem Oklahoma og Texas.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-02-04 19:59

Preben Andersen wrote:

> Vi vil helst køre selv i lejet bil og spørgsmålet er nu hvor vi skal starte
> og slutte, og hvad skal vi se?

Som andre skriver: Umuligt at svare på. Så I kan formentlig ikke bruge
svarene der gives til meget.
For det ene forslag kan være lige så godt som det andet.

jeg har selv på ca. 2 uger kørt fra det nordlige Illinois til Houston,
til New Orelans og retur.

Og en anden gang i Washington staten. Derfra fløjet til San Francisco og
videre i tog til Denver.
Tog over Rocky Mountains er ikke dårligt. men langsomt. De holder
såvidt jeg husker en gennemsnitshastighed på ca. 40km/t.

> Hvor skal vi leje bil?

Jeg har stadig et udestående med et firma der hedder "National Car
Rental". Så dem kan jeg ikke anbefale...

Men kig på det hjemmefra via nettet. Det er iøvrigt et krav at kunne
betale med kreditkort.

> Hvor skal vi bo?

Småhoteller/moteller undervejs.

> Hvor lang tid skal afsættes til forskellige seværdigheder?
> Hvad vil det typisk koste for en sådan rejse?
> Er der nogen, der har forslag til en "færdig" tur eller pakkeløsning.

Kig evt i tidligere indlæg i gruppen.
Der er en del der har gjort det samme før jer, og bragt en del
information om turen på deres hjemmeside.

Mvh. Jørgen

Fra : RH

Dato : 23-02-04 19:02

> [...]
> Hvad vil det typisk koste for en sådan rejse?
> Er der nogen, der har forslag til en "færdig" tur eller pakkeløsning.

Et forslag til hvad I kan lave, hvis I kommer til LA, er at tage til Six
Flags - Magic Mountain. Det er et stort "Tivoli" kun med kæmpestore
rutchebaner - her findes nogle af verdens største rutchebaner. Det vil
sikkert være et hit hos jeres teenage-børn. Hvis man er til fart og
spænding, er det et meget bedre alternativ end Disnyeland i Californien. I
skal dog være opmærksomme på, at der kan være meget varmt på den tid af
året, så vælg en overskyet dag, hvis I tager derud

/Sanne

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 25-02-04 11:56

> Vi vil helst køre selv i lejet bil og spørgsmålet er nu hvor vi skal
> starte og slutte, og hvad skal vi se?

Køb eller lån en guidebog, vi var meget glade for Lonely Planet.

> Hvem skal vi flyve med?

British Airways er min favorit, men tag dem der er billigst. Juni/juli er ikke
billigt, der skal man rejse i foråret fra januar til april og efteråret fra
september til november

> Hvor skal vi leje bil?

Hos et større selskab, dér hvor det er billigst

Jeg brugte selv http://www.bnm.com/ til at checke priser med, men sjovt nok
var Avis i Danmark billigst, og blev noget billigere end både Dollar og
National, fordi vi fik 10% rabat med Eurobonus kort.

> Hvor skal vi bo?

Det finder I ud af undervejs. Motel 6, Super 8 og andre billig-motelkæder er
pæne og rene, men ikke specielt spændende, men det har aldrig generet mig.
Alle disse kæder har typisk en lille bog med alle deres lokationer,
kørselsinstruktioner og priser i. Den kan hentes i receptionen på alle deres
moteller. Jeg ved at Motel 6 også er på nettet..

> Hvor lang tid skal afsættes til forskellige seværdigheder?

Det kommer an på hvordan I ønsker at se dem. Grand Canyon kan ses på et par
timer, hvis man bare kører langs kanten og kigger ned og ud over en gang
imellem, men man kan også bruge 2-3 dage hvis man vil gå ned til bunden og op
igen. Disneyland, som nok er sjovest hvis man har børn under 10 med, kan ses
på en fuld dag, men kan også spredes over 2-3 dage.

> Hvad vil det typisk koste for en sådan rejse?

Billeje - find priser online. Afhænger meget af sæsonen. Husk forsikring,
CDW/LDW og PAI (få evt. et rejsebureau eller et udlejningsselskab her i
Danmark til at guide dig for forsikringerne har forskellige forkortelser
afhængig af selskabet.)

Benzin - $1.70 + tax for 3.8 liter (gallon). Ford Focus med automatgear 10-12
km/liter, større biler omkring 8 km/liter

Overnatning - regn $50-60 pr. nat (husk at de priser du ser i motellernes
kataloger og på nettet typisk er uden Tax og at det er kutyme at lægge 1-2
dollars pr. nat i drikkepenge til rengøringspersonalet)

Morgenmad - $3-4 pr person hvis I køber juice og brød i et bageri; op til $10
pr person hvis I spiser på morgenmadsrestaurant, afhængig af stedet (her skal
I igen huske 10-20% drikkepenge oven i priserne)

Frokost - fastfood eller sandwich $4-6 pr person; restaurant $8-12 pr person;

Aftensmad - fastfood eller sandwich $4-6 pr person; restaurant $10-25 pr
person

Diverse i løbet af dagen (vand, slik, is) - $5-10 pr person

Entre - check priser online, $50 pr. person i Universal Studios. Når I er i
supermarked, så kig efter kuponkataloger - der kan tit findes kuponer, hvor
man kan spare $2-5 pr person. Maden og drikkevarer er typisk dyr i
forlystelsesparkerne

Indkøb - det kan hurtigt blive dyrt med teenagere med, hvis de kan lide
sportstøj, for det er rimelig billigt i US. Modetøj gider jeg ikke kigge efter
derovre - de har en anden smag end mig..

> Er der nogen, der har forslag til en "færdig" tur eller pakkeløsning.

En kør-selv ferie i det vestlige USA er som skræddersyet til at planlægge
selv. Find et par ting I gerne vil se og prøve og læg en nogenlunde kørerute
hjemmefra. Sæt et løst antal dage på hver by/sted I vil besøge, det ændrer sig
sikkert undervejs. Husk at kigge lidt i de lokale aviser, se lidt lokale
nyheder i tv eller snak med de lokale om der sker noget spændende i byen mens
I er der (rodeo, sport, omrejsende tivoli, parader, fester, helligdage etc.)

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 25-02-04 12:00

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> [...]

For teenagerne kunne en tv-shov optagelse måske være noget? www.tvtix.com
eller www.tvtickets.com - der er også en del shows der også vises i Danmark.

For mor og far: Celine Dion eller andet show i Las Vegas.