CSS: Baggrund forsvinder ved lille browser~
Fra : Kristoffer

Dato : 21-02-04 16:17

Hej alle!
Jeg har lavet en side designet v.h.a. CSS, men er løbet ind i et
problem. Jeg har lavet et <div> område hvor der er en baggrund
som går 100% fra toppen til bunden af browservinduet. Det
fungerer også fint, men efter jeg har indsat et nyt <div> område
inde i det eksisterende sker der noget mærkeligt.
Formindskes browservinudet så det ikke er muligt at se hele det
"nye" <div>-område aktiveres browserens rullepanel (som det
plejer når al sidens indhold ikke kan vises). Men ruller man ned
for at se hvad der "gemmer sig" forsvinder baggrunden bag den
gemte del af boksen.

Jeg har lagt siden ud så I kan se hvad det er som sker:
www.zagitus.com/css

Er der nogle som kan fortælle mig hvordan jeg kan bibeholde
baggrunden???

Svar gerne pr. mail kd@zagitus.com eller MSN Messenger:
kd@kjcom.dk !

Hilsen
Kristoffer

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 21-02-04 17:27

Kristoffer wrote:

> Jeg har lavet en side designet v.h.a. CSS, men er løbet ind i et
> problem. Jeg har lavet et <div> område hvor der er en baggrund
> som går 100% fra toppen til bunden af browservinduet.
[snip]
> Men ruller man ned for at se hvad der "gemmer sig" forsvinder
> baggrunden bag den gemte del af boksen.

Det er et kendt problem med CSS-baseret design: 100% duer ikke, så
snart indholdet fylder mere end den synlige del af browservinduet.

> Er der nogle som kan fortælle mig hvordan jeg kan bibeholde
> baggrunden???

Du kunne måske lave et baggrundsbillede, hvor du kombiner de to
baggrunde? Lav det tilpas bredt med det hvide felt og de to grå
streger præcis i midten. Baggrundsbilledet placerer du så centreret
på body.

body {
   background-image: url(mainbg.gif);
   backgrund-position: center;
   background-repeat: repeat-y;
   background-color: #fff;
}

eller forkortet:

body {
   background: #fff url(mainbg.gif) repeat-y center;
}

> Jeg har lagt siden ud så I kan se hvad det er som sker:
> www.zagitus.com/css

Du mangler bl.a. en doctype i din kode - fortolkningen af CSS'en og
markupkoden kan derfore variere kraftigt fra browser til browser.
Husk at validere dine HTML- og CSS-dokumenter:

   <http://validator.w3.org>
   <http://jigsaw.w3.org/css-validator/>

> Svar gerne pr. mail xxx eller MSN Messenger: xxx

Nej. Du skriver dit indlæg i et offentligt forum, og får svar heri.
Andre kunne have gavn af dit spørgsmål og eventuelle svar.

I øvrigt bør du passe på med at skrive din e-mail-adresse på usenet -
spammere har det med at høste adresserne herfra.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-02-04 13:21

"Kristoffer" <kd@zagitus.com> skrev:

> Er der nogle som kan fortælle mig hvordan jeg kan bibeholde
> baggrunden?

Prøv at se http://html-faq.dk/2007.asp - og klik på det sidste
eksempel.

--