Garanti & reklamationsret ved B2B handel
Fra : Alex

Dato : 21-02-04 15:49

Hej

Hvordan er reglerne når man handler Business to Business, med hensyn til
garanti og reklamationsret.

Ved salg til forbrugere er der altid 2 års reklamationsret på varen, men er
der ikke noget med at der er andre regler når der er mellem 2 firmaer
handlen sker.

MVH
Alex

Fra : Peter G C

Dato : 21-02-04 15:57

"Alex" <scow_dk@NOSPAMh
--
http://www.grauslund.com/otmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvordan er reglerne når man handler Business to Business, med hensyn til
> garanti og reklamationsret.

Som udgangspunkt er reglerne i købeloven næsten ens uanset hvilken type køb
der er tale om. Der er dog strengere reklamationsregler i handelskøb, det du
kalder B2B.

> Ved salg til forbrugere er der altid 2 års reklamationsret på varen, men
er
> der ikke noget med at der er andre regler når der er mellem 2 firmaer
> handlen sker.

Også mellem erhvervsdrivende er der to års reklamationsfrist, men andet kan
aftales mellem køber og sælger.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Alex

Dato : 22-02-04 06:17

Kan man så nøjes med at skrive det på fakturaen f.eks. "Der ydes 6 måneders
garanti på varen", eller skal man lave en "tillægskontrakt" hvor både køber
og sælger har skrevet under?

Fra : Thomas W.

Dato : 22-02-04 10:15

"Alex" <scow_dk@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
måneders
> garanti på varen", eller skal man lave en "tillægskontrakt" hvor både

Principielt bør du holde "garanti" og "reklamationsret" adskilt
I dit eksempel burde du udskifte "garanti" med "reklamationsret" og skriv
det (også) i dine forretningsbetingelser, så din kunde på forhånd kender
betingelserne.

/Thomas W.

Fra : Alex

Dato : 22-02-04 13:12

Okay, for hvis der kun er 6 måneders garanti, så er der stadig 2 års
reklamationsret, men hvis der kun er 6 måneders reklamationsret, så er der
heller ikke mere end 6 måneders garanti, er der sådan det skal forstås,
eller er jeg kommet helt ud på et sidespor her? :)

Alex