/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Opstarts spørgsmål
Fra : tom nielsen


Dato : 21-02-04 10:08

Hejsa,

Så blev beslutningen taget - nu skal kortet i hus. Starter om 3 uger -
sikkert ufatteligt koldt at køre på denne tid af året

Men i denne forbindelse er der et par spørgsmål som i måske kan afklare.

Som information kan nævnes at jeg skal bruge den til hygge-ture (surprise),
men også som dagligt transport middel, 40km motorvej frem og tilbage, så
længe vejret er til det.

1) Beklædning.
Køreskolen har desvære ikke tøj man kan låne, så jeg skal have anskaffet mig
noget fra start, nyt eller brugt.
Hvilke fordele er der ved at købe en heldragt fremfor jakke og buks ? jeg
kan kun se ulemper ved heldragten om sommeren - altså når man ikke kører.
jakke og buks kan vel oftest lynes sammen, så de ikke skiller sig ved styrt
eller hva' ?

Læder eller ej.
Læder kræver jo noget vedligeholdelse, men det sætter vel også begrænsninger
for om man kan variere tøjet inden under, eller hva' ?
Løst tøj kan vel varieres med bukser/trøje i forår/efterår, så man dermed
opnår "perfekt" varme sæssonen rundt ?
Er der forskel på evnen til at holde vind og vand ude ?

Støvler:
Hvad skal man være opmærksom på her ? jeg kan forestille mig at de helst
skal være vandtætte, da der nok plasker en del sjask op fra vejen hvis der
er det mindste.... og det er der jo tit i Danmark

Handsker:
Noget specielt her ? hvor løst/fast skal de side - er der fordele i at få
nogle der går langt op, og dækker ærmekanten, eller ???


2) Kåbe eller ej
Eftersom jeg kommer til at køre en del på motorvej, kunne jeg forestille mig
at en kåbe ville hjælpe en del på vindturbulens, eller er det kun ved
højhastighed ?


3) MC forslag
og så til det sjove - som jo kræver en del prøvekørsler inden man snupper
det første og bedste
jeg har fra starten droppet ideen om at starte på noget ZZR600 - selv om det
nok kunne være sjovt
Umidelbart kigger jeg mest efter noget ala CB500, GSX600F. (indtil videre
kun baseret på udseende og pris samt manglende erfaring bag styret)
Har i gode ideer til maskiner der egner sig til daglig transport samt lidt
weekend hygge - pris klasse omkring 50-60.000.

4) Forsikring
Noget man skal være ekstra opmærksom på ?
Jeg har bemærket at selvrisikoen nogle gange er ret høj, noget med 20%
Hva' med vintersæssonen, det er vel normalt at alle selskaber giver mulighed
for at deponere pladerne, og så sparer noget der, eller hva' ?
men generelt som med alle andre forsikringer: ring til så mange selskaber
som muligt

Håber i vil tage jer tid til at svare, men det går jo nok - mc'en står vel
stadig i garagen og venter

Hilsen Tom




 
 
Edvard Korsbæk (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 21-02-04 10:49

Velkommen i flokken!

> Læder eller ej.
> Læder kræver jo noget vedligeholdelse, men det sætter vel også
begrænsninger
> for om man kan variere tøjet inden under, eller hva' ?
> Løst tøj kan vel varieres med bukser/trøje i forår/efterår, så man dermed
> opnår "perfekt" varme sæssonen rundt ?
> Er der forskel på evnen til at holde vind og vand ude ?
[Snip]

Læder er godt til at være smart, og kan du lide udseendet, så køb noget
læder.
Fordele ved Nylon :

Tættere i regnvejr
I bedre kvaliteter mere komfortabelt - De bedste kvaliteter (Gore-Tex) kan
til en vis grad ånde.
Hvis uheldet er ude glider Nylon bedre end læder - I dag er nylon generelt
sikrere end læder.
Pasningsfrit

Kåbe eller ej

Jeg ville ikke mere køre uden en eller anden form for vindafvisning. Da jeg
var yngre - Jeg fylder 49 næste gang! - kunne mine arme og min ryg sagtens
klare at ligge tilstrækkeligt ned til at klare vinden.
I dag sidder jeg op, og mine arme bliver MEGET LANGE hvis jeg kører +80 kmt.
uden noget til at tage vinden.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998



Claus Rittig (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-02-04 11:11

"Edvard Korsbæk" <info@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
news:c179nh$igd$1@sunsite.dk...

> Læder er godt til at være smart, og kan du lide udseendet, så køb noget
> læder.

Og så er det ubetinget det sikreste du kan køre i.

> Fordele ved Nylon :

Jeg håber ikke du _mener_ nylon, for det nylon-kluns jeg kender til, er
noget skrammel til motorcykelkørsel. Jeg tror du mener Cordura, ikke?

> Tættere i regnvejr

Ja. Cordura tøj kombineret med en Gore-Tex (eller lignende der virker)
membran giver noget bedre vejrbeskyttelse end læder, og det kræver ikke
engang preparation som læder gør.

> I bedre kvaliteter mere komfortabelt - De bedste kvaliteter (Gore-Tex) kan
> til en vis grad ånde.

Jah.

> Hvis uheldet er ude glider Nylon bedre end læder - I dag er nylon generelt
> sikrere end læder.

Det er noget vrøvl. Hvor kan du henvise til dokumentation for det? Mig
bekendt på RR stadig kun køres i læder, og det er der en grund til.
Tekstiler folder lettere, og så slides de hurtigt igennem i folden.

> Pasningsfrit

Æh...?

Rittig
(Der kører i Cordura, fordi det et let og praktisk)



MKS - 74 (21-02-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-02-04 11:19

On Sat, 21 Feb 2004 11:10:53 +0100, "Claus Rittig"
<ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Og så er det ubetinget det sikreste du kan køre i.

Sikkerhed er mange ting,der er aktiv sikkerhed og der er passiv
sikkerhed.For gadekørere kan Cordura måske godt være sikrere totalt
set fordi den passive sikkerhed _kan_ være større i tekstiler,men den
aktive sikkerhed - Der vil jeg også gerne se den test der påviser
større sikkerhed i tekstiler fremfor læder,forudsat begge er i
ordentlig kvalitet. Det afhænger lidt af hvad type kører man er hvad
der er "bedst".

>Jeg håber ikke du _mener_ nylon, for det nylon-kluns jeg kender til, er
>noget skrammel til motorcykelkørsel. Jeg tror du mener Cordura, ikke?

Cordura _er_ en patenteret (fra Dupont) form for nylon med høj slid og
trækstyrke,men det findes i mange forskellige udformninger med
forskellig styrke så Cordura er _ikke_ bare Cordura,vanskeligt at
gennemskue for de fleste...

>Det er noget vrøvl. Hvor kan du henvise til dokumentation for det?

Det vil jeg også meget gerne se

> Mig bekendt på RR stadig kun køres i læder

Ja.

--
-Michael

Claus Rittig (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-02-04 22:33

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:c3ce30tgkcqq4a9dqbad3arbvqjbfqfr3h@4ax.com...

> Cordura _er_ en patenteret (fra Dupont) form for nylon med høj slid og
> trækstyrke,men det findes i mange forskellige udformninger med
> forskellig styrke så Cordura er _ikke_ bare Cordura,vanskeligt at
> gennemskue for de fleste...

Kværulant.

Der er mange slags nylon, og der er mange slags Cordura. Cordura er "en
slags nylon".
Når vi har det på plads, så prøv at gå ind i en MC forretning og spørg efter
tøj i Cordura hhv. Nylon, og bemærk forskellen på de produkter du bliver
præsenteret for.

Rittig
(Men både Cordura og Nylon i MC klædeskabet - og lidt læder)



MKS - 74 (21-02-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-02-04 22:50

On Sat, 21 Feb 2004 22:33:03 +0100, "Claus Rittig"
<ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Kværulant.

Man o' man - Nå,der bristede boblen hva',flot

>Der er mange slags nylon, og der er mange slags Cordura. Cordura er "en
>slags nylon".

Se bare du kan jo godt...

--
-Michael

Martin Sørensen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-02-04 00:03

>> Cordura _er_ en patenteret (fra Dupont) form for nylon med høj slid
>> og trækstyrke,men det findes i mange forskellige udformninger med
>> forskellig styrke så Cordura er _ikke_ bare Cordura,vanskeligt at
>> gennemskue for de fleste...
> Der er mange slags nylon, og der er mange slags Cordura. Cordura er
> "en slags nylon".

Jeg fik en rygsæk i julegave sidste år, og kunne se på skiltet at den er
lavet af Cordura. Stoffet virker dog lidt mere 'groft' end mit MC-tøj, og
jeg kan heller se nogen grund til at sådan en rygsæk behøver at være
stærkere end den f.eks. ville have været i traditionel nylon. Derfor tror
jeg heller ikke at det er den samme slags stof, selv om der står Cordura på
begge.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-02-04 16:26


"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:c17a86$bu4$1@news.dansketelecom.com...
>
> Cordura tøj kombineret med en Gore-Tex (eller lignende der virker)
> membran giver noget bedre vejrbeskyttelse end læder, og det kræver ikke
> engang preparation som læder gør.

Det gør det faktisk (og dét er en af mine tildragelser herfra gruppen):
Hvis en kunststof-dragt gennemblødes af vand, hjælper det ikke at membranen
indenunder er åndbar, derved at enhver porøsitet iyderstoffet er lukket med
vand og således ikke kanånde!
Cordura m.m. skal derfor være imprægnerede medent vandafvisende middel på
overfladen, således at den ikke lader sig gennembløde.
Hvis en sådan imprægnering er 100% effektiv kunne man jo ligeså vel undvære
membranen :-/

--
Armand.



Magne Vingsand (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 21-02-04 20:59

Claus Rittig wrote:
> "Edvard Korsbæk"
> Og så er det ubetinget det sikreste du kan køre i.
>> Fordele ved Nylon :
>> Hvis uheldet er ude glider Nylon bedre end læder - I dag er nylon
>> generelt sikrere end læder.
> Det er noget vrøvl. Hvor kan du henvise til dokumentation for det? Mig
> bekendt på RR stadig kun køres i læder, og det er der en grund til.
> Tekstiler folder lettere, og så slides de hurtigt igennem i folden.

Et annet problem med tekstilstoffene kontra asfalt; ved stor fart kan
stoffet "smelte" pga varmefriksjon. Da hjelper det mindre om stoffet er
rivningssikkert. Men lærdressen min har hengt i skapet lenge nå (mange år),
fordi stoffdressene er mer komfortable i variert norsk klima. Dessuten
kjører jeg minst mulig på asfaltveier, det er så kjedelig.
http://www.vingsand.net/otc/otc.html

--
Magne Ténéré/Endupamp



Armand (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-02-04 16:23


"Edvard Korsbæk" <info@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
news:c179nh$igd$1@sunsite.dk...
>
> > Læder eller ej.
> > Læder kræver jo noget vedligeholdelse, men det sætter vel også
> > begrænsninger for om man kan variere tøjet inden under, eller hva' ?
> > Løst tøj kan vel varieres med bukser/trøje i forår/efterår, så man
> > dermed opnår "perfekt" varme sæssonen rundt ?
> > Er der forskel på evnen til at holde vind og vand ude ?
> [Snip]
>
> Læder er godt til at være smart, og kan du lide udseendet, så køb noget
> læder.
> Fordele ved Nylon : Tættere i regnvejr; I bedre kvaliteter mere
> komfortabelt - De bedste kvaliteter (Gore-Tex) kan til en vis grad ånde.
> Hvis uheldet er ude glider Nylon bedre end læder .........

Læder eller ej er nærmest et religiøst emne, derfor bør jeg starte med at
gøre opmærksom på at jeg personligt er til læder.
Tom har allerede selv pejlet sig ind på den "overtøjs"-faktor der har gjort
de forede kunststof-dragter populære, og dertil kommer så
regnvejrs-bestandigheden,
som ikke er en uvæsentlig detalje i den danske byge-sommer!
Membran-forekomst får let kunststof-tøjet til at lyde moderne og ultimativt;
men generelt glemmes at membraner er opfundet for at afhjælpe
kunststof-tøjets største problem (á: klam regnfrakke) - Læder i sig selv er
derimod ganske åndbart (samme argument følger fodtøj, vs. svedige
kunsstof-sko) og derved langt mere universel end "nylon"-dragterne -
Velprepareret er læder også i stand til at modstå kortere byger, men ikke
øsregn fra Skagen til Milano, som de bedste Goretex-dragter kan.

> ................ I dag er nylon generelt sikrere end læder.

Hvis den udtalelse holdt vand, hvorfor er det så stadig kun(!) læder der kan
godkendes til Roadracing??

Kunststof-køredragter er med tiden blevet godt behængt med alskens
sikkerheds- puder og skaller; men som nævnt for membranen er dét blot for at
kompensere for den manglende naturlige sikkerhed i forhold til læder. Dertil
kommer at selv billigere læderdragter på samme måde har indbygget
ekstra-beskyttelse på de primære stødzoner.

Kunststof-dragterne sidder generelt mere løst om kroppen og under styrt vil
de isatte sikkerheds- puder/skaller kunne vrides væk ved den primære kontakt
med asfalten, således at de ikke dækker for selve påvirkningen.
Men også under brug kan det løsere tøj være en hæmsko p.g.a. fartvinden. Og
selv en høj touring-kåbe dækker ikke bedre end at der vil forekomme
turbolens bag den, hvilket en løs nylon-dragt vil være mere påvirkelig
overfor end selv en løsere læderdragt!

> Kåbe eller ej
>
> Jeg ville ikke mere køre uden en eller anden form for vindafvisning. Da
> jeg var yngre - Jeg fylder 49 næste gang! - kunne mine arme og min ryg
> sagtens klare at ligge tilstrækkeligt ned til at klare vinden.
> I dag sidder jeg op, og mine arme bliver MEGET LANGE hvis jeg kører +80
> kmt. uden noget til at tage vinden.

Jup
Kåbe er en komfort man hurtigt vænner sig til, og ved daglig brug vil det
være nærmest umuligt at skulle vænne sig fra ige!
Men jeg husker fra min første kåbe-montering at jeg følte at miste den
"psykiske" kontakt med forhjulet, ligesom at jeg blev meget fartblind.
Således kan det forestilles at være en fordel for en newbie ikke at have en
kåbe monteret fra start af :-/
Kåber er samtidig dér den store udgift ligger ved selv simple styrt, og da
(næsten) alle nybegyndere taber motorcyklen på et eller andet tidspunkt(*)
under start, igangsætning, stop, parkering eller vending - Derfor kan en
kåbeløs model også være en økonomisk fordel det/de første år :-|

(*):
Det er hér at jeg plejer at blive mødt af et fast hylekor, der bedyrer deres
fejlfrihed, og samtidig tager det for givet at alle andre også er lige så
heldige(!) :-|

--
Armand.







Magne Vingsand (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 21-02-04 21:08

Armand wrote:
> Det er hér at jeg plejer at blive mødt af et fast hylekor, der
> bedyrer deres fejlfrihed, og samtidig tager det for givet at alle
> andre også er lige så heldige(!) :-|

Neida, du kommer med fornuftige synspunkter fra egne erfaringer. Har selv
hatt noen store kåpesykler, men kjører i dag lett offroader - uten kåpe
eller annet dilldall. Men så er jeg en gammel mann da, ungdommer vil sikkert
gjerne ha både stor og pålesset mc..?

--
Magne Ténéré/Endupamp



Henrik Steen Larsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 21-02-04 11:49

> 1) Beklædning.

Heldragter er kun rigtigt snedigt ved baneræs hvor sikkerheden selvfølgelig
har top-prioritet.

> Læder eller ej.

Klart ja imho - sørg for at dragten sidder tæt til kroppen, så
beskyttelsesskallerne ikke rykker sig, når de skal bruges. En løs dragt
giver nærmest garanti for det modsatte...

Husk også at købe en rygskinne - og den som af og til sidder i jakken, er
garanteret ikke meget værd.

> Støvler:

Vandtætte er som du selv er inde på en god ide.

> Handsker:

Find nogen med en masse beskyttelse. Knoglerne i hånden er trods alt ikke
ret kraftige.

> 2) Kåbe eller ej

En kåbe gør det alt andet lige mere komfortabelt at køre lidt stærkt.
Omvendt gør den også et styrt ret meget dyrere!


***

Hvis du valfarter til www.louis.de - og efterfølgende besøger en af deres
butikker, kan du spare en masse penge set i forhold til køb i Danmark.



Armand (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-02-04 15:02


"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en meddelelse
news:c17d3q$1qf5$1@news.cybercity.dk...
> > 1) Beklædning.
>
> Heldragter er kun rigtigt snedigt ved baneræs hvor sikkerheden
selvfølgelig
> har top-prioritet.

Det er en væsentlig faktor for "varmen" at læderdragter er sammenlynede og
derved ikke har træk op under "jakken" :-|

--
Armand.



tom nielsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : tom nielsen


Dato : 21-02-04 18:46

> Det er en væsentlig faktor for "varmen" at læderdragter er sammenlynede og
> derved ikke har træk op under "jakken" :-|

Skal det forståes at det ikke er et problem for kunststof tøjet ? (formoder
at der er en eleastik eller lign her, som holder det inde)




Martin Sørensen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-02-04 19:20

>> Det er en væsentlig faktor for "varmen" at læderdragter er
>> sammenlynede og derved ikke har træk op under "jakken" :-|
> Skal det forståes at det ikke er et problem for kunststof tøjet ?
> (formoder at der er en eleastik eller lign her, som holder det inde)

Det kan også tydeligt mærkes på kunststof-dragter om de er sammenlynede
eller ej. Jeg har enkelte gange kørt afsted, hvorefter jeg hurtigt kunne
mærke det, når jeg havde glemt at lyne jakke og bukser sammen.

--
signing off.. Martin Sørensen



S.G (21-02-2004)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 21-02-04 11:57



> jeg har fra starten droppet ideen om at starte på noget ZZR600 - selv om
det
> nok kunne være sjovt
> Umidelbart kigger jeg mest efter noget ala CB500, GSX600F. (indtil videre

Efter min mening er det lige meget om du napper en gsx600f eller en zzr600.
De 20HK der er i forskel er efter min mening ikke det vilde. Har prøvet
begge mskiner, der er da en forskel men synes nu ikke det er overdrevet. Du
kan jo prøve en tur på begge maskiner og se hvad du selv synes.
En RF600 ligger osse i prisklassen eller en ældre cbr600
Szr660 osv osv



Tony Lorentzen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 21-02-04 11:57

tom nielsen wrote:

> Så blev beslutningen taget - nu skal kortet i hus. Starter om 3 uger -
> sikkert ufatteligt koldt at køre på denne tid af året

God beslutning - og ja - det bliver nok lidt køligt - men forhåbentligt så
er det ikke så slemt når den varme fornemmelse over at køre mc spreder sig i
kroppen

> 1) Beklædning.
> Køreskolen har desvære ikke tøj man kan låne, så jeg skal have
> anskaffet mig noget fra start, nyt eller brugt.
> Hvilke fordele er der ved at købe en heldragt fremfor jakke og buks ?
> jeg kan kun se ulemper ved heldragten om sommeren - altså når man
> ikke kører. jakke og buks kan vel oftest lynes sammen, så de ikke
> skiller sig ved styrt eller hva' ?

Jeg har ingen praktisk erfaring med at styrte, men jeg tror ikke at der er
nogen tvivl om at en heldragt er bedre ved et eventuelt styrt. Der er vel en
grund til at profferne kører med læder-heldragter.

> Læder eller ej.
> Læder kræver jo noget vedligeholdelse, men det sætter vel også
> begrænsninger for om man kan variere tøjet inden under, eller hva' ?
> Løst tøj kan vel varieres med bukser/trøje i forår/efterår, så man
> dermed opnår "perfekt" varme sæssonen rundt ?
> Er der forskel på evnen til at holde vind og vand ude ?

Nogle sværger til læder, andre til tekstil. I praksis vil jeg nu mene at
læder-dragten er mere besværlig at have med at gøre. Den kræver en del mere
pleje - men giver også bedre beskyttelse ved et eventuelt styrt. Omvendt så
er tekstil bedre i en regnvejrs situation. Jeg tror det er svært at holde en
perfekt varme uanset hvilket tøj man tager på. Hvis du har hele udstyret på
om sommeren så er det næsten altid ubehageligt varmt. Og når temperaturen
dykker under 5 grader så er det (efter min mening) ubehageligt koldt.

> Støvler:
> Hvad skal man være opmærksom på her ? jeg kan forestille mig at de
> helst skal være vandtætte, da der nok plasker en del sjask op fra
> vejen hvis der er det mindste.... og det er der jo tit i Danmark

Sørg for at få nogle der beskytter anklen - evt. med en indlagt skinne el.
lign. Støvlen skulle gerne beskytte foden hvis du vælter i et sving og MCen
lægger sig oven på dig.

> Handsker:
> Noget specielt her ? hvor løst/fast skal de side - er der fordele i
> at få nogle der går langt op, og dækker ærmekanten, eller ???

Køb både et par sommerhandsker og et par vinterhandsker!

> 2) Kåbe eller ej
> Eftersom jeg kommer til at køre en del på motorvej, kunne jeg
> forestille mig at en kåbe ville hjælpe en del på vindturbulens, eller
> er det kun ved højhastighed ?

Ved hastigheder over 60 km/t er det rart med en kåbe. Bare vent til du
kommer på motorvej første gang på køreskolen

Selv en lille styrkåbe giver som regel en god beskyttelse - og du slapper
langt mere af i kroppen på længere ture.

> Har i gode ideer til maskiner der egner sig til daglig transport samt
> lidt weekend hygge - pris klasse omkring 50-60.000.

Det hænger jo desværre sammen med næste punkt. Men husk også på at du er
nybegynder de første par år - og vælg en maskine derefter.

Jeg skal i øvrigt selv i gang med min 3. sæson og føler mig stadig som
nybegynder. Derfor presser jeg hverken mig selv eller Fazeren ud i
situationer hvor jeg er usikker.

Nu går jeg ikke ud fra at du er under 21 - så helt konkret ville jeg forslå
at du kigger efter f.eks. en Suzuki Bandit 600, Yamaha XJ 600 eller hvis du
er heldig med at finde et godt tilbud så muligvis en Fazer 600? Jeg tror
hurtigt en CB500 bliver kedelig...

> 4) Forsikring
> Noget man skal være ekstra opmærksom på ?
> Jeg har bemærket at selvrisikoen nogle gange er ret høj, noget med 20%
> Hva' med vintersæssonen, det er vel normalt at alle selskaber giver
> mulighed for at deponere pladerne, og så sparer noget der, eller hva'?
> men generelt som med alle andre forsikringer: ring til så mange
> selskaber som muligt

Man er generelt gået væk fra det med at deponere pladerne i vinterperioden,
men jeg ved at der er flere her fra nyhedsgruppen, der sparer en del ved
bevidst at aflevere pladerne. Du skal dog huske at spørge
forsikringsselskabet om hvordan man generelt ser på det med at afmelde
forsikringen en gang om året. Nogle er ligeglade - andre er ikke glade for
det.

Bedste råd er som sagt at ringe rundt og få priser på de forskellige
modeller hos forskellige selskaber. De fleste steder er der penge at spare
hvis man flytter sine andre forsikringer med over.

> Håber i vil tage jer tid til at svare, men det går jo nok - mc'en
> står vel stadig i garagen og venter

Jeps - netop!

Held og lykke med kortet.

Hilsner,

Tony
--
Fazer 1000



Ole Baun (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 21-02-04 16:56


"Tony Lorentzen" skrev i en meddelelse
news:c17di1$1rfb$1@news.cybercity.dk...

- snip -

> Nu går jeg ikke ud fra at du er under 21 - så helt konkret ville jeg
forslå
> at du kigger efter f.eks. en Suzuki Bandit 600, Yamaha XJ 600 eller hvis
du
> er heldig med at finde et godt tilbud så muligvis en Fazer 600? Jeg tror
> hurtigt en CB500 bliver kedelig...

Hvad er det lige der gør at XJ 600´eren er sjovere end CB 500´eren ?
Jeg har aldrig prøvet en XJ 600. Har du prøvet dem begge ?
På papiret (størrelse / præstationsmæssigt) ser de temmeligt ens ud synes
jeg.

Ole Baun
CB 500, ´96, 124 kkm (og jeg glæder mig til at komme ud at køre igen



Magne Vingsand (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 21-02-04 21:47

Tony Lorentzen wrote:
> tom nielsen wrote:
>> 1) Beklædning.
>> Hvilke fordele er der ved at købe en heldragt fremfor jakke og buks ?
>> jeg kan kun se ulemper ved heldragten om sommeren - altså når man
>> ikke kører. jakke og buks kan vel oftest lynes sammen, så de ikke
>> skiller sig ved styrt eller hva' ?
> Jeg har ingen praktisk erfaring med at styrte, men jeg tror ikke at
> der er nogen tvivl om at en heldragt er bedre ved et eventuelt styrt.
> Der er vel en grund til at profferne kører med læder-heldragter.

Jeg har "styrtet" mange ganger, og ofte ved ganske bra fart (100+). Bruker
bare delte stoffdresser, og har ingen negative erfaringer med det.
Knebeskyttelsen er lang og klemmes derfor ytterligere fast av lærstøvlene,
mens jakkene har både midjebelte, stramming rundt under- og overarmene og
stretchstykker. I tillegg har buksene hoftebeskyttere og jakkene innebygd
ryggskjold av samme materialer og konstruksjon som de løse ryggskjold.
Fordelen er at jeg ikke "glemmer" å ta på ryggskjoldet når jeg skal en
snartur på butikken, og det blir ikke så klamt rundt magen pga ryggskjoldets
brede belte... Men jeg har løst ryggskjold som jeg bruker på vinterjakken.
Bruker delt dress også om vinteren, som i Norge av og til kan bli under 25
minus. Men har da spesielt høy bukse med seler og innebygde myke
isoporplater, og kjører gjerne 30 mil non-stop.

--
Magne Ténéré/Endupamp




Dak (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 21-02-04 16:42



> 3) MC forslag
> og så til det sjove - som jo kræver en del prøvekørsler inden man snupper
> det første og bedste
> jeg har fra starten droppet ideen om at starte på noget ZZR600 - selv om
det
> nok kunne være sjovt
> Umidelbart kigger jeg mest efter noget ala CB500, GSX600F. (indtil videre
> kun baseret på udseende og pris samt manglende erfaring bag styret)
> Har i gode ideer til maskiner der egner sig til daglig transport samt lidt
> weekend hygge - pris klasse omkring 50-60.000.


Personligt ville jeg nok havde valgt en helt ny cykel så man ikke presser
ens "talent" til det yderste lige med det samme. Mit hotte bud i år ville
være en Suzuki GS500S den er brandnew og ligner en racer og så kan du få den
helt ny til den prisklasse...


Dak
Suzuki GS500Ev



Brian Lænø (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 21-02-04 17:25


"tom nielsen" skrev
> Hejsa,
>
> Så blev beslutningen taget - nu skal kortet i hus. Starter om 3 uger -
> sikkert ufatteligt koldt at køre på denne tid af året
>
> Men i denne forbindelse er der et par spørgsmål som i måske kan afklare.
>
> Som information kan nævnes at jeg skal bruge den til hygge-ture
(surprise),
> men også som dagligt transport middel, 40km motorvej frem og tilbage, så
> længe vejret er til det.
>
> 1) Beklædning.
> Køreskolen har desvære ikke tøj man kan låne, så jeg skal have anskaffet
mig
> noget fra start, nyt eller brugt.
> Hvilke fordele er der ved at købe en heldragt fremfor jakke og buks ? jeg
> kan kun se ulemper ved heldragten om sommeren - altså når man ikke kører.
> jakke og buks kan vel oftest lynes sammen, så de ikke skiller sig ved
styrt
> eller hva' ?
>
> Læder eller ej.
> Læder kræver jo noget vedligeholdelse, men det sætter vel også
begrænsninger
> for om man kan variere tøjet inden under, eller hva' ?
> Løst tøj kan vel varieres med bukser/trøje i forår/efterår, så man dermed
> opnår "perfekt" varme sæssonen rundt ?
> Er der forskel på evnen til at holde vind og vand ude ?
>
> Støvler:
> Hvad skal man være opmærksom på her ? jeg kan forestille mig at de helst
> skal være vandtætte, da der nok plasker en del sjask op fra vejen hvis der
> er det mindste.... og det er der jo tit i Danmark
>
> Handsker:
> Noget specielt her ? hvor løst/fast skal de side - er der fordele i at få
> nogle der går langt op, og dækker ærmekanten, eller ???
>
>
> 2) Kåbe eller ej
> Eftersom jeg kommer til at køre en del på motorvej, kunne jeg forestille
mig
> at en kåbe ville hjælpe en del på vindturbulens, eller er det kun ved
> højhastighed ?
>
>
> 3) MC forslag
> og så til det sjove - som jo kræver en del prøvekørsler inden man snupper
> det første og bedste
> jeg har fra starten droppet ideen om at starte på noget ZZR600 - selv om
det
> nok kunne være sjovt
> Umidelbart kigger jeg mest efter noget ala CB500, GSX600F. (indtil videre
> kun baseret på udseende og pris samt manglende erfaring bag styret)
> Har i gode ideer til maskiner der egner sig til daglig transport samt lidt
> weekend hygge - pris klasse omkring 50-60.000.
>
> 4) Forsikring
> Noget man skal være ekstra opmærksom på ?
> Jeg har bemærket at selvrisikoen nogle gange er ret høj, noget med 20%
> Hva' med vintersæssonen, det er vel normalt at alle selskaber giver
mulighed
> for at deponere pladerne, og så sparer noget der, eller hva' ?
> men generelt som med alle andre forsikringer: ring til så mange selskaber
> som muligt
>
> Håber i vil tage jer tid til at svare, men det går jo nok - mc'en står vel
> stadig i garagen og venter
>
> Hilsen Tom

Jeg vil vælge tekstil tøj, det kan fås vandtæt og kræver næsten ingen pleje.

Vælg støvler med goretex eller ligende, samt med hårde skaller til at
beskytte ankelen.

Jeg vil vælge en mc uden kåbe. Mc med kåbe er generelt dyrere i indkøb,
forsikring og at reparerer efter et styrt (kan let koste 5-10.000 kr. bare
den vælter ned af støttefoden).
Når man kører med kåbe, så bliver vind turbulensen tit flyttet op til
hjelmen = støj.
Når du kører uden kåbe, så mærker du fartvinden. Hvilket sætter en
begrænsning på hvor hurtigt man har lyst til at kører.
Når nu kørekortet er på prøve de første par år, så er det jo godt at holde
lidt igen.

Når du skal tegne forsikring, så ring rundt til samtlige selskaber, der kan
let være 10-20.000 i forskel på billigste og dyreste.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



tom nielsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : tom nielsen


Dato : 21-02-04 18:43

> Jeg vil vælge en mc uden kåbe. Mc med kåbe er generelt dyrere i indkøb,
> forsikring og at reparerer efter et styrt (kan let koste 5-10.000 kr. bare
> den vælter ned af støttefoden).
Jeps, det ville jo være lidt surt - men mon ikke de 5-10K er til at
overkomme, kortet koster trodsalt 9K (skulle have taget det da man tog kort
til bilen), og beklædning ser også ud til at ramme 10K...
men et bump eller to kommer der jo nok den første sæsson.

> Når man kører med kåbe, så bliver vind turbulensen tit flyttet op til
> hjelmen = støj.
Hvor stort et problem er her tale om ?
hjelmen sænker vel også hørelsen en del, eller er der lytte-huller ved ørene
?

> Når du kører uden kåbe, så mærker du fartvinden. Hvilket sætter en
> begrænsning på hvor hurtigt man har lyst til at kører.
Og det er vel fordi at det er sværere at køre uden kåbe (større turbulens) -
ergo må det være et sikkerheds problem at køre uden kåbe, sålænge man kører
samme hastighed. Jeg forventer ikke at kører højhastighedsrace, i bil har
jeg også kun gjort det et par gange, normal cruise speed er 140-150km/t om
dagen, og 110-120km/t om natten. (og naturligvis kommer dette ikke til at
ske under min køreundervisning
Om en MC vækker en fartdjævle skal jeg bestemt ikke kunne udelukke - men jeg
tror ikke jeg får behov for at fravælge kåben blot for at sænke min
hastighed.

> Når nu kørekortet er på prøve de første par år, så er det jo godt at holde
> lidt igen.
Godt nok kun hvis man har fået sit første kørekort efter 1/9-2000. (har haft
til bil i 7år)




Martin Sørensen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-02-04 19:40

>> Når man kører med kåbe, så bliver vind turbulensen tit flyttet op til
>> hjelmen = støj.
> Hvor stort et problem er her tale om ?

Kan være stort, specielt med en uheldig kombination af din højde, kåbens
højde/vinkel og hjelmens udformning.

> hjelmen sænker vel også hørelsen en del, eller er der lytte-huller
> ved ørene ?

Har du aldrig prøvet at have en hjelm på?
Hjelmen dæmper alting en smule, men det er jo også omkring hjelmen, at
turbulensen opstår med dertil følgende støj.
Det kan absolut anbefales at køre med ørepropper, da hørelsen nemt kan blive
beskadiget ved længere tids kørsel, netop pga. støjen. Ved bykørsel o. lign.
kører jeg ikke med ørepropper, men skal jeg på en lidt længere tur af
landevejene eller på motorvejen, så bruger jeg ørepropper.

En motorcykel med kåbe giver ikke nødvendigvis mindre støj end en uden kåbe,
medmindre du kan gemme dig helt bag kåben. Nogle modeller har en ret lav
kåbe, og så må man ned og ligge for at hjelmen ikke skal rage for langt op.

>> Når du kører uden kåbe, så mærker du fartvinden. Hvilket sætter en
>> begrænsning på hvor hurtigt man har lyst til at kører.
> Og det er vel fordi at det er sværere at køre uden kåbe (større
> turbulens) - ergo må det være et sikkerheds problem at køre uden
> kåbe, sålænge man kører samme hastighed.

Sådan kan man ikke generalisere det. Det kan godt være mere ubehageligt at
køre 120km/t på en cykel med kåbe end på en anden model uden kåbe. Det
afhænger igen af kåben/førerens højde og hjelmens udformning.
Turbulens-problemer opstår på cykler med kåbe, hvis den turbulente luft fra
kåben rammer hjelmen. Er man uheldig, begynder hjelmen at vibrere, og det er
ret uheldigt. Det sker normalt ikke på cykler uden kåbe, da vinden der
rammer hjelmen er uden turbulenser, og det derfor blot er et konstant tryk
der mærkes, uden vibrationer.

> Om en MC vækker en fartdjævle skal jeg bestemt ikke kunne udelukke -
> men jeg tror ikke jeg får behov for at fravælge kåben blot for at
> sænke min hastighed.

Min MC har ingen kåbe, og jeg synes ikke det er noget problem at holde
120-130km/t på motorvej. Jeg har været oppe og runde 150km/t på den, og
heller ikke der var der problemer. Da jeg første gang skulle ud på
motorvejen med køreskolen, synes jeg at vinden var ret overvældende selv ved
110km/t. Med lidt tilvænning lærer man at sidde rigtigt, så man ikke har
noget træk i armene, men i stedet støder fra med røven.
Jo hurtigere man kører, jo længere kommer man ned og ligge.

Har man en kåbe man kan komme ned og ligge bag, så mærker man jo ikke
rigtigt farten mere, og så er der nok ikke den store forskel på at køre
150km/t og 200km/t eller mere, så på den måde er man nok lidt mere fartblind
på en kåbecykel.

>> Når nu kørekortet er på prøve de første par år, så er det jo godt at
>> holde lidt igen.
> Godt nok kun hvis man har fået sit første kørekort efter 1/9-2000.
> (har haft til bil i 7år)

Prøvetiden burde heller ikke være det eneste incitament for at køre
fornuftigt.

--
signing off.. Martin Sørensen



tom nielsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : tom nielsen


Dato : 21-02-04 19:57

> > hjelmen sænker vel også hørelsen en del, eller er der lytte-huller
> > ved ørene ?
>
> Har du aldrig prøvet at have en hjelm på?

jo for 10-15år siden. Jeg tænkte nu mere på om man idag kunne få hjelme hvor
der var gjort noget for at undgå at dæmpe for meget for lyden ude fra.

> Det kan absolut anbefales at køre med ørepropper, da hørelsen nemt kan
blive
Ørepropper havde jeg ikke troet skulle være nødvendigt, men dit indlæg viser
også at der er langt fra teori til praksis. Om 1 mnd er jeg nok meget
klogere efter de første par timers kørsel


<snip en masse om turbulens>
Konklusionen må være at den enkelte bike skal afprøves for at give et
fornuftigt billede af problemer for den enkelte kører.

- Tom




Martin Sørensen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-02-04 20:54

>> Har du aldrig prøvet at have en hjelm på?
> jo for 10-15år siden. Jeg tænkte nu mere på om man idag kunne få
> hjelme hvor der var gjort noget for at undgå at dæmpe for meget for
> lyden ude fra.

Det tror jeg ikke. Et horn eller en sirene kan sagtens høres selv om man
både har ørepropper i ørerne og hjelm på.

> Ørepropper havde jeg ikke troet skulle være nødvendigt, men dit
> indlæg viser også at der er langt fra teori til praksis. Om 1 mnd er
> jeg nok meget klogere efter de første par timers kørsel

Ja, i starten lærer man en masse meget hurtigt. Når du har været på
motorvej, så har du en idé om hvor meget støj og blæst der er. Hvis der er
en svag hylen i ørerne efter en køretur, så er det et tydeligt tegn på at
der burde køres med ørepropper for ikke at skade hørelsen i længden.

> <snip en masse om turbulens>
> Konklusionen må være at den enkelte bike skal afprøves for at give et
> fornuftigt billede af problemer for den enkelte kører.

Netop.

Et andet eksempel jeg lige kom i tanke om mht. støj er f.eks. at når jeg
sidder bag på en motorcykel uden kåbe, så larmer det mere end når jeg selv
kører, selv om den foransiddende tager det meste af blæsten. Det er fordi
luften bag ham er meget turbulent, selv om den ikke er ret kraftig.
En hjelm er hovedsageligt designet til at vinden rammer lige forfra, men ved
turbulent luft er det jo ikke tilfældet.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-02-04 23:59


"tom nielsen" <toms@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:4037aa07$0$29306$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > >
> <snip en masse om turbulens>
> Konklusionen må være at den enkelte bike skal afprøves for at give et
> fornuftigt billede af problemer for den enkelte kører.

Jup!
Akkurat som gældende for den enkelte hjelm

--
Armand.



Brian Lænø (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 21-02-04 22:53


"tom nielsen" skrev
> > Når du kører uden kåbe, så mærker du fartvinden. Hvilket sætter en
> > begrænsning på hvor hurtigt man har lyst til at kører.
> Og det er vel fordi at det er sværere at køre uden kåbe (større
turbulens) -
> ergo må det være et sikkerheds problem at køre uden kåbe, sålænge man
kører
> samme hastighed. Jeg forventer ikke at kører højhastighedsrace, i bil har
> jeg også kun gjort det et par gange, normal cruise speed er 140-150km/t om
> dagen, og 110-120km/t om natten. (og naturligvis kommer dette ikke til at
> ske under min køreundervisning
> Om en MC vækker en fartdjævle skal jeg bestemt ikke kunne udelukke - men
jeg
> tror ikke jeg får behov for at fravælge kåben blot for at sænke min
> hastighed.
>

Det er ikke et sikkerhedsproblem at køre uden kåbe snare tværtimod.
En mc med kåbe er tit mere følsom over for sidevind.
Første gang man kører 80 km/t, føles det som man er ved at blæse af
Men med lidt op træning af muskler (sker automatisk), kan man sagtens slippe
styret ved 150 km/t uden at blæse af.
Jeg kører med en billig hjelm, der ikke er særlig aerodynamisk, først ved
hastigheder omkring 150-160 ( i længere tid) bliver det trættende for nakke
musklerne.
Hvis man får noget vandtæt tøj, så betyder det ikke noget at køre uden kåbe.

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Martin Sørensen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-02-04 00:09

> Det er ikke et sikkerhedsproblem at køre uden kåbe snare tværtimod.
> En mc med kåbe er tit mere følsom over for sidevind.
> Første gang man kører 80 km/t, føles det som man er ved at blæse af
>
> Men med lidt op træning af muskler (sker automatisk), kan man sagtens
> slippe styret ved 150 km/t uden at blæse af.

Jeg tror nu ikke det er så meget et spørgsmål om optræning af muskler, men
nærmere et spørgsmål om at sidde rigtigt på cyklen, foroverlænet, med røven
godt plantet i sædet. Han man lidt kræfter til at klemme benene omkring
cyklen, hjælper det selvfølgelig også lidt.

> Jeg kører med en billig hjelm, der ikke er særlig aerodynamisk, først
> ved hastigheder omkring 150-160 ( i længere tid) bliver det
> trættende for nakke musklerne.

Det tror jeg så til gengæld man kan træne op. Når jeg er på de første
motorvejsture først på sæsonen (normalt med 120km/t), så kan jeg godt mærke
at mine nakkemuskler skal trænes op, men det tager ikke lang tid før jeg
ikke lægger mærke til det mere. Efter nogle ture, så er de trænet op, så jeg
ikke føler at jeg skal kæmpe mod vinden for at dreje hovedet og rette det op
igen.

--
signing off.. Martin Sørensen



anders majland (23-02-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 23-02-04 11:47

> Jeg vil vælge tekstil tøj, det kan fås vandtæt og kræver næsten ingen
> pleje.

Enig - Jeg har særdeles tilfreds med mit Rukka der er cordura tøj med
goretex membran

> Vælg støvler med goretex eller ligende, samt med hårde skaller til at
> beskytte ankelen.

FreyDaytona er et af de rigtigt gode bud der. Har godtnok kun kørt med
dem omkring en måned men de har været igennem nogle gode regnbyer.

> Jeg vil vælge en mc uden kåbe. Mc med kåbe er generelt dyrere i
> indkøb, forsikring og at reparerer efter et styrt (kan let koste
> 5-10.000 kr. bare den vælter ned af støttefoden).

Til daglig transport er ny eller næsten ny nok vigtigere end "stil" ?
Jeg kunne ikke lige se i tråden om du er brgrænset til "lille" mc eller
ej.

De "klassiske" begyndermaskiner vil nok være et godt bud som andre
allerede har nævnt. En CB500 kan også sagtens udstyres med fuldkåbe.

Mhs til forsikring er der specielt et par ting at være opmækrsom på.
- Selvrisiko ved tyveri - nogen tager hele 20%
- Forsikring efter aktuel værdi eller nyværdi.

Jeg er forsikret hos GF hvor selvrisikoen er den samme ved alle kasko
skader. Desuden forsikrer de efter aktuel værdi.

> Håber i vil tage jer tid til at svare, men det går jo nok - mc'en står
vel
> stadig i garagen og venter

Nope - Aprilia står der godt nok, men det er fordi den er brudt sammen
(for 3 måneder siden) og jeg købte Yamahaen istedet for at få kigget på
den. Ja jeg skal have taget mig sammen og fejlfundet på den ....


--
Anders dot Majland at jyde dot dk - email address in
header is not valid
Yamaha XT 600 Z Tenere 1988 42Mm
Aprilia Leonardo 150 1998 63Mm
Mazda 626 2,2i GLX st.car 90' 330Mm




Magne Vingsand (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 21-02-04 20:52

tom nielsen wrote:
> Så blev beslutningen taget - nu skal kortet i hus. Starter om 3 uger -
> sikkert ufatteligt koldt at køre på denne tid af året

Lykke til, glad jeg er ferdig med slikt. Her i Norge er det varmt for tiden,
jeg har kjørt mc i hele dag (10:00-19:00) og er gjennombløt av svette..! Ok,
jeg har kjørt enduro i skogen - da blir en svett uansett temperatur.
Spesielt nå med snø, is og masse gjørme.

> 1) Beklædning.
> Hvilke fordele er der ved at købe en heldragt fremfor jakke og buks ?

Separat er de lettere å ta på og av, spesielt om du er blitt våt eller
svett. Dessuten kan du bruke mc-jakken som vanlig jakke på mc-treff, bytur
o.l. Mindre oppakning..

> Læder eller ej.
> Løst tøj kan vel varieres med bukser/trøje i forår/efterår, så man
> dermed opnår "perfekt" varme sæssonen rundt ?
> Er der forskel på evnen til at holde vind og vand ude ?

Ja, absolutt. En god lærdress beskytter best ved kontakt med asfalt i fart
over 80+, ellers er gode "stoffdresser" bedre i det meste annet. Spesielt
har noen dresser (Outlast) blitt meget gode både ved varmt, kaldt og vått
vær. Har et spesielt innerfor som både varmer og virker avkjølende - alt
etter som. Har inntrykk av at en god lærdress holder lenger, men nå er jeg
ganske hardhendt med mine dresser. Mange tryninger på grus og i skogen.

> Støvler:
> Hvad skal man være opmærksom på her ? jeg kan forestille mig at de
> helst skal være vandtætte

Ikke lett å finne støvler som både er vanntette (over tid) og som gir god
beskyttelse. Men GoreTex innerfor er nok et greit tips.

> Handsker:
> Noget specielt her ? hvor løst/fast skal de side - er der fordele i
> at få nogle der går langt op, og dækker ærmekanten, eller ???

Hanskene bør sitte godt samtidig som du skal ha god bevegelse for fingrene.
Også her er det en fordel om de er vanntette, men de kan gi klamme (svette)
hender om de er for tette. Skinnhansker som blir gjennomvåte er forferdelige
å kjøre med - blir glatte.

> 2) Kåbe eller ej
> Eftersom jeg kommer til at køre en del på motorvej, kunne jeg
> forestille mig at en kåbe ville hjælpe en del på vindturbulens, eller
> er det kun ved højhastighed ?

Behageligst med kåpe, ingen tvil om det. Men selv foretrekker jeg å kjøre
uten kåpe og med crosshjelm - har bil når jeg vil sitte "inne".

> 3) MC forslag
> og så til det sjove - som jo kræver en del prøvekørsler inden man
> snupper det første og bedste
> Har i gode ideer til maskiner der egner sig til daglig transport samt
> lidt weekend hygge - pris klasse omkring 50-60.000.

Ja, det beste er å kjøpe en mc som du liker - uavhengig av hva andre måtte
si. Weekend-hygge kan være så mangt. Noen liker å kjøre tulling langs
motorveiene, mens andre hopper og spretter i skogen. Så tenk deg godt om -
hva ønsker du å bruke sykkelen til? De fleste sykler/mopeder takler 4 mil
til jobben. Var selv meget fornøyd med både Yamahas XT600Z Tenere og Suzukis
DR-Z400S (offroader). Behagelig, enkelt vedlikehold og allsidig. Tar gjerne
en tur på isen eller i skogen så vel som lange dagsetapper på tur. De bare
går og går.. Men skal du bare kjøre tamme asfaltveier, kan du velge nesten
hva som helst med stor kåpe.

> 4) Forsikring
> Noget man skal være ekstra opmærksom på ?

I Norge er offroadere generelt meget rimelige i forsikring, vet ikke om det
samme er tilfelle i Danmark.

--
Magne Ténéré/Endupamp



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste