Andet multimedie
bentjuul 3670
Neg./scanning/format m.m.
Fra : Morten Lind

Dato : 21-02-04 07:56

Hej

Er igang med at scanne negativer - hvor nogle af dem skal manipuleres i
PS.

Og nu er jeg kommet lidt i tvivl angående formater m.m.

Mit udgangspunkt er, at jeg gerne vil have så tabsløs en original, som
jeg så efterfølgende kan lave kopier af, i de dertil beregnede formater.

Så jeg scanner i 16bit, men har så opdaget, at en masse af PSs effekter
og filtre ikke magter dette, men kun 8bit.

Mister jeg noget ved at scanne i 8bit? Eller skal jeg konvertere
originalen til en 8bit?

Kan PS CS klare 16bit?(Bruger 7.0.2)

Og når scanningen er færdig kan jeg gemme i .RAW, .PSD eller .TIFF

Hvilket format sikrer flest data?

Nogle billeder skal printes ud, derfor denne datafokusering, men er det
overhovedet nødvendigt at være så "sippet" med data?

Et indscannet negativ i S/H fra en 35mm. film fylder 162MB, så der er
vel "noget at give af"?(Gemt i .PSD)

Hej fra
Morten

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-02-04 17:29

Morten Lind skrev:

> [...]
>
> Så jeg scanner i 16bit, men har så opdaget, at en masse af PSs
> effekter og filtre ikke magter dette, men kun 8bit.

Med 16 bit har du en masse ekstra informationer, som er gode at have, når
du bruger bl.a. levels og curves. Når alle justeringer som kan lade sig
gøre i 16 bit er gjort, så gemmer jeg filen og arbejder videre i en 8 bit
kopi til resten.

> Mister jeg noget ved at scanne i 8bit? Eller skal jeg konvertere
> originalen til en 8bit?

Hvis du ikke skal efterbehandle billedet overhovedet, så kan det være
ligegyldigt, men ellers er det at foretrække med 16 bit.

> Kan PS CS klare 16bit?(Bruger 7.0.2)

PS CS har lidt flere 16 bit redigeringsmuligheder end 7'eren, men ikke
overvældende.

> Og når scanningen er færdig kan jeg gemme i .RAW, .PSD eller .TIFF
>
> Hvilket format sikrer flest data?

..RAW bruger jeg ikke, så det kan jeg ikke udtale mig om. Jeg bruger
hovedsageligt .PSD, når jeg vil bevare mine justeringslag med mere til
senere efterbehandling, hvis det skulle vise sig nødvendigt. Ellers
bruger jeg .TIFF - gerne i L*a*b format.

> Nogle billeder skal printes ud, derfor denne datafokusering, men er
> det overhovedet nødvendigt at være så "sippet" med data?

Tja, smag, behag og behov.

> Et indscannet negativ i S/H fra en 35mm. film fylder 162MB, så der er
> vel "noget at give af"?(Gemt i .PSD)

Fy føj da for en stor fil! Så vidt jeg kan regne ud så er det over 8000
ppi i 16 bit. Det vil jeg betragte som noget i overkanten. Desuden må du
da vist være nødt til at interpolere - ellers er det noget af en scanner
du har dig!

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Morten Lind

Dato : 21-02-04 18:03

Kurt Lund <lund@fabel.dk> wrote:

> [...]
> du bruger bl.a. levels og curves. Når alle justeringer som kan lade sig
> gøre i 16 bit er gjort, så gemmer jeg filen og arbejder videre i en 8 bit

OK - tak Kurt......det var også min fornemmelse

> Hvis du ikke skal efterbehandle billedet overhovedet, så kan det være
> ligegyldigt, men ellers er det at foretrække med 16 bit.

.....det gør jeg så

> PS CS har lidt flere 16 bit redigeringsmuligheder end 7'eren, men ikke
> overvældende.

OK - så jeg kan vente med at opgradere...

> [...]
> senere efterbehandling, hvis det skulle vise sig nødvendigt. Ellers
> bruger jeg .TIFF - gerne i L*a*b format.

Godt - det er også det, jeg har valgt - nu.

> Tja, smag, behag og behov.

Næeh, det er jo derfor, jeg spørger......jeg vil have den bedste
kvalitet

> [...]
> ppi i 16 bit. Det vil jeg betragte som noget i overkanten. Desuden må du
> da vist være nødt til at interpolere - ellers er det noget af en scanner

Jo, det er en god scanner...Jeg har ikke styr på interpolering?

Foreløbig tak, Kurt

M.