Vedr. besvarelse på scooter-tuning !!
Fra : Huus

Dato : 20-02-04 20:55

Hej Folks.

Så ville jeg lige opdatere Jer, med mit daværende nedenstående indlæg.

Scooteren har fået blindrøret lukket, svjest til og malet virkelig pænt af
gut som virkelig styrer tuning for vildt.
Desuden er skiven pillet ud af variatoren, så den nu kan fyre for vildt af.

Jeg har desværre ikke endnu fået målt, hvordan forbruget af brændstoffet har
ændret sig !!

Hastighedsmæssigt kører den gennemsnitlig 80-85, knap 80 i ekstrem modvind
og ned ad bakke ...........................hold nu fast
................95-100 og med medvind ca. 105 !!!!!! Og dette er vel og mærke
uden tunudstødning !! er der nogen der ved, hvor mange km/t der ville kunne
vindes ekstra, hvis man skiftede til tunudstødning ??

Jeg takker for alle de gode råd

mvh
Æ "Speedo"man

Hej NG,

Jeg er rimelig ny indenfor faget, så jeg ville gerne vide, hvordan jeg får
"optimeret" min Peugeot Speedfight 2.

Jeg har hørt, at man skal pille en lille begrænsning ud af udstødningen -
Hvor let er det, og hvad vinder jeg ved det ?? Fart, optræk eller økonomi ??
Fordele og ulemper ??

Desuden kører den ca. 22 km/l nu, men den skal gerne løbe omkring 70 km/t
før jeg er tilfreds. Lige nu går den knap 60 ned ad bakke, 50 op af bakke og
med modvind, men ellers omkring de 55 km/t.

Jeg ønsker ikke højere acceleration, men tophastighed - Kan man skifte lejer
og tandhjul, og hvad de i hvert tilfælde betyde ??

HJÆLP MIG - JEG ER DESPERAT EFTER AT KOMME HURTIGERE PÅ ARBEJDE !!!

MVH
Æ "speedo"man

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-02-04 21:36

On Fri, 20 Feb 2004 20:55:20 +0100, Huus wrote:

> Hej Folks.

Hej!

> Så ville jeg lige opdatere Jer, med mit daværende nedenstående indlæg.

Lækkert

> Scooteren har fået blindrøret lukket, svjest til og malet virkelig pænt af
> gut som virkelig styrer tuning for vildt.

Kanon!

> [...]
> uden tunudstødning !! er der nogen der ved, hvor mange km/t der ville kunne
> vindes ekstra, hvis man skiftede til tunudstødning ??

Hmm LC? Hvis AC, så har jeg meget svært ved, at tro det - ikke fordi jeg
skal beskylde dig for, at lyve, men har endnu tilgode at møde en
Speedfight AC som render mere end 70,- på klokken

Jeg lægger hermed op til en debat!

> Jeg takker for alle de gode råd

Så lidt - de har jo båret frugt!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Huus

Dato : 20-02-04 22:24

Hej Martin.

Jepper, det er superlækkert, at kunne køre en fornuftig hastighed, og
"scooteren ser ud til at nyde det" hihi !! Desuden synes jeg at bagenden
ryster en smule, som når en bils dæk er forkert aflalanceret !! Hvad kan det
mon være ?? Jeg ved at skivebremserne bagpå går imod en lille smule, men det
kan vel ikke gøre det !!

Nå, men om det er en LC eller AC skal jeg ikke umiddelbart kunne sige. Jeg
ved ikke hvad forskellen er på AC og LC

Men jeg poster lige et billede under dk.binear, så du kan se et billede af
den - ud fra det må du kunne danne dig en konklusion. Jeg vil da gerne tage
et digitalkamera med ud på kværnen næste gang, og give dig dokumentation for
min påstand om hastighederne. Jeg ved ikke hvor modig og brav jeg er, når
det drejer sig om at tage billeder i top, men jeg skal forsøge på bedste
vis. Jeg er kun glad for at den går godt, og jeg kan ikke se, hvorfor jeg
skulle give løgnagtige informationer - da jeg ikke stiller op til udfordring
!! Jeg forstår din forunderlighed, men jeg kan desværre kun fastholde mig
til de udsagn, mit speedometer viser !!

mvh
Kenneth

........................and the beat keeps going on !!!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-02-04 14:29

On Fri, 20 Feb 2004 22:24:03 +0100, Huus wrote:

> Hej Martin.

Hej!

> [...]
> mon være ?? Jeg ved at skivebremserne bagpå går imod en lille smule, men det

Sjovt - min ryster på forhjulet mærkes det til. Jeg har ikke hittet ud
af hvad og hvorfor, og det er "kun" på ca 25% af mine ture den gør det.
Mærkeligt.

> vis. Jeg er kun glad for at den går godt, og jeg kan ikke se, hvorfor jeg
> skulle give løgnagtige informationer - da jeg ikke stiller op til udfordring

Nope - det kan jeg heller ikke forstå og tror skam heller ikke du gør.

Lidt det samme med folk der siger de har set en ufo. Jeg siger ikke de
lyver, men jeg tror ikke på det før jeg selv har set det.

> !! Jeg forstår din forunderlighed, men jeg kan desværre kun fastholde mig
> til de udsagn, mit speedometer viser !!

Måske mit bare viser en del mindre? Anyhow, jeg ville næsten give en arm
for, at prøve en SP2 som render de 100

Fra : Huus

Dato : 21-02-04 16:28

Det rysten, som forekommer på baghjulet, sker kun ved hastigheder omkring de
90. Over 90 er der overhovedet ingen rysten, kun en del størrere
vindmodstand

Ellers er der ro over feltet, men inden begrænsningerne blev pillet af
scooteren, tiltog rystelserne omkring de 55, som var absolut max hastighed.
Jeg fatter bare total minus af hvad det kan skyldes, men jeg skal under alle
omstændigheder have det undersøgt. Har du undersøgt, haft eksperter til at
kigge på din rysten på forhjulet, i håb om at komme det til livs ??

Du er naturlig meget velkommen til at komme til det sønderjyske og prøve en
tur på fartdjævelen, hvis du alligevel er i området. Så kan du selv få
fornøjelsen af at mærke "turboen" - men
................................................hold øje med de blåblinkede
biler, da de naturligvis ikke vil synes om det nye resultat !!

Skriv på min private mail, hvis du er interesseret - Fjern "fjern"

mvh

Kenneth

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-02-04 17:21

On Sat, 21 Feb 2004 16:27:50 +0100, Huus wrote:

> omstændigheder have det undersøgt. Har du undersøgt, haft eksperter til at
> kigge på din rysten på forhjulet, i håb om at komme det til livs ??

Nej og ja for de gange jeg har været forbi Peugeot har den selvfølgelig
kørt perfekt. Sådan er det jo altid med sådan noget

> Du er naturlig meget velkommen til at komme til det sønderjyske og prøve en
> tur på fartdjævelen, hvis du alligevel er i området. Så kan du selv få
> fornøjelsen af at mærke "turboen" - men

Takker for tilbudet. Indtil videre ser jeg frem til, at du måske får
taget nogle billeder.

> ...............................................hold øje med de blåblinkede
> biler, da de naturligvis ikke vil synes om det nye resultat !!

Ork jo, det drejer sig bare om, at snakke sig fra det Har prøvet det
et par gange efterhånden hehe.

Fra : Huus

Dato : 21-02-04 18:52

OK - hvad kunne de f.eks. spørge om, og hvad kunne man evt. give af svar som
tiltale derpå ?? Det kan jo ikke skade at være ude med svarene, før en given
situation måtte opstå !!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-02-04 19:05

On Sat, 21 Feb 2004 18:51:52 +0100, Huus wrote:

> OK - hvad kunne de f.eks. spørge om, og hvad kunne man evt. give af svar som
> tiltale derpå ?? Det kan jo ikke skade at være ude med svarene, før en given
> situation måtte opstå !!

Jeg mindes:

Klokken var 1 om natten. Vejlevej i Kolding (2 sporet med 70km/t
begræsning).

Hen til lyskrydset og lave en uvending, fuld gas. Nålen rammer 80. Jeg
lægger mærke til en bil lige i røven og tænker sådan en idiot. Jeg
stopper for rødt - han holder stadig bag mig og nu kan jeg at der sørme
sidder blå blink på taget. "SATANS" var der en der tænkte. "Nu ryger
både kørekort, tun samt pengepungen ".

Nå, de viftede med lyset og ville have mig ind til siden. Som sagt så
gjort.

B: Godaften
Mig: Aften
B: Må vi se kørekortet?
Mig: Så skidt da
B: (tjekker centralresisteret for at se om jeg havde noget udestående med
ordensmagten - denne liste selvfølgelig tom)
B: Har du forsikringspapirer med?
Mig: Ja...
B: Må vi se?
Mig: Sidder bagpå i form af en nummerplade.... (jeg kører lidt frem)
B: Det er også rigtigt... (smiler lidt)
Mig:
B: Jamen fortsat god aften og kør forsigtigt!
Mig: Tak i lige måde!

En anden episode havde jeg min pige bagpå.. blev stoppet af en MC-betjent
som lige ville se kørekortet... fik ikke nogen bøde, men hans eneste
kommentar:

"Giv dog pigebarnet hjelm på hvis I skal lave det stunt der... Kør
forsigtigt og fortsat god aften".

Som du nok kan læse så har jeg ikke noget anstrengt forhold til
politiet, men mon ikke jeg nok skal få min bøde en dag i forbindelse me
noget andet

Fra : Huus

Dato : 21-02-04 19:41

OK, jamen det var jo ganske rolige situationer - lad os håbe jeg hverken
render ind i ordensmagten, eller andre omstændigheder !! Jeg kender flere
politiansatte i dette område, som har en meget kort lunte, og de kan ikke
altid forstå en joke, og skal med det samme piske en stemning op, eller kan
man sgu ryge en tur i detentionen (nu refererer jeg lige til nattelivet i
weeekenderne) - men generelt opfører de sig ligedan overfor knallertfolkene
også !!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-02-04 15:12

On Sat, 21 Feb 2004 19:41:05 +0100, Huus wrote:

> [...]
> weeekenderne) - men generelt opfører de sig ligedan overfor knallertfolkene

Lyder kedeligt. De er heldigvis lidt mere rolige her i Kolding

Fra : Huus

Dato : 20-02-04 23:05

Det er en LC - Hvor faen skulle jeg vide fra at det betød køling !!?? Den er
vand kølet !!

hilsen
Kenneth

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-02-04 14:27

On Fri, 20 Feb 2004 23:04:30 +0100, Huus wrote:

> Det er en LC - Hvor faen skulle jeg vide fra at det betød køling !!?? Den er
> vand kølet !!

LC = Liquid Cooling, AC = Air Cooling

Fra : Nos2004

Dato : 07-03-04 22:13

Hej....

Er der nogen der kan sige hvilken betydning rullernes vægten i
variatoren har.... er beder optræk oder was???? :)

http://www.kandu.dk/

Fra : H-J M

Dato : 08-03-04 15:02

"Nos2004" <Nos2004.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan sige hvilken betydning rullernes vægten i
> variatoren har.... er beder optræk oder was???? :)

Nej rullerne afgør i hvilke omdr. din motor trækker i!
Hvis du har lette ruller trækker motoren primært i høje omdr.
Tunge ruller så sejtrækker motoren mere.
Du skal ikke bare knalde lettere ruller i. Det eneste du vil få ud af det er
en masse omdr (dårlig benzinøkonomi) og lavere topfart.
Du skal have nogle ruller der passer 100% til din cylinder og udst.
omdrejningsområde.

--
Mvh. Hans-Jacob
Piaggio Zip. TP Racing+, Tr Tap, 21 dell'o, Techno Prestigio og 20% polini

Fra : Johnny

Dato : 09-03-04 08:37

"H-J M" <zster87@varmtbrev(oversaet selv).com> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> en masse omdr (dårlig benzinøkonomi) og lavere topfart.

Lavere topfart? Så skal man overdriver (underdrive) med de lette ruller.
Smider man bare nogle lettere ruller i, fx 0,5g mindre, så mister man ikke
nødvendigvis topfart.

Fra : H-J M

Dato : 09-03-04 14:48

"Johnny" <TheTulip@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Lavere topfart? Så skal man overdriver (underdrive) med de lette ruller.
> Smider man bare nogle lettere ruller i, fx 0,5g mindre, så mister man ikke
> nødvendigvis topfart.¨

Kommer meget an på hvor fint følende dit maskine er og i hvilket omfang den
er tunet.
Jo lavere gram maskinen kræver for at køre optimalt. jo mere fintfølende
bliver den!