heat pipe
Fra : John Nielsen

Dato : 20-02-04 19:19

hej ng
jeg har lige fået mig et sapphire readon 9800 pro ultimate 128mb.. kort,,
men da jeg er rimlig newbie,, fik jeg et lettere chok, da jeg så køleren,
hva er det for en slags?? og hva er det for et guld rør den har bøjet rundt
om sig??
nogen der kunne fortælle mig lidt om den, kan man montere en kølere direkte
på den??
hilsen jm
__________________________________________________________________ john
Nielsen ICQ#: 344878025 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Martin Johansson

Dato : 20-02-04 19:27

"John Nielsen" <john.michael.nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rundt
> om sig??
> nogen der kunne fortælle mig lidt om den, kan man montere en kølere

Guldrøret (som dog ikke er af guld) er heatpipen.
Den leder varmen, fra kølepladen på undersiden af kortet (hvor gpu'en
sidder) om på oversiden.
Det er en ganske effektiv løsning.
Man kan sagtens montere en blæser, hvis det er nødvendigt.
Går ud fra at du med køler mener blæser?

Hvis du kigger på denne side:
http://www.procooling.com/articles/html/cooling_technologies_explained3.php
Kan du læse mere om heatpipe teknologien.
Det står et stykke nede på siden.