"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse
news:v2C_b.945$991.587@news.get2net.dk...
> "KNL DtP" skrev
> > Jeg vil også mene, at min. opløsning bør sættes til 800 x 600 pixels.
>
> Jeg forstår ikke rigtig ovenstående sætning? Skal bredden i grafikprogrammet
> være 760 eller 800? Og hvorfor er det nu lige, at man ikke må lave bredden
> 800?
Hvis du vælger at din hjemmeside skal kunne ses korrekt med en skærmopløsning
på 800 x 600 pixels, så kan du jo ikke have noget grafik, der er større end
disse mål minus den plads browseren optager på skærmen. Derfor vil de 760
pixels sikkert være en fin max. længde.
Når jeg skrev, at du kunne opette et dokument på 800 x 600 pixels, så var det
fordi at jeg i sin tid foreslog, at du havde browseren med som "baggrund".
Derved fylder du jo hele siden ud.
Fidusen ved at lave et forslag til kunden er jo, at hvis de synes om et af
dem, så behøver du ikke starte helt forfra, men blot justere og finpudse
grafik og tekst. Derfor ville jeg lave det i 1:1, så at sige, så du ikke skal
til at skalere på dit layout, når du skal til at lave den rigtigt hjemmeside.
> Kender du et sted hvor man downloade sådan en fil og så prøve at flytte
> rundt på elementerne, for at se hvordan det er lavet?
Nææ, men hvad er der i vejen for at du selv tegner dem - det er super let:
Ind i Illustrator og opret et nyt dokument (Ctrl + N). Langt de fleste
komandoer, menuer og værktøjer kender du fra Photoshop. I værktøjeslinjen kan
du f.eks. vælge retangelet og prøve og tegne et par kasse og evt. farvelægge
dem. Dette gøres ved at markere den og finde en passende farve under
fanebladet Color. Herefter kan du med den sorte pil markere hver enkelt kasse
eller figur og flytte rundt med den. Når du arbejder med vektor-grafik, så
virker tingene mere som ude i den virkelige verden.
> Jeg kan da ikke være den
> eneste, som ikke er helt klar over, hvordan man skal lave denne, for at
> præsentere et flot layout til kunden uden først at bruge en masse tid på at
> kode siden i en editor/html.
Som jeg vist skrev i et tidligere indlæg i tråden, så starter jeg ofte i
Illustrator, hvor jeg prøver mig lidt frem med forskellige kasser og farver.
Når jeg synes jeg har grundformen, begynder jeg at sætte lidt tekst ind, som
skal virke som en menu. Når det hele ser fornuftigt ud, kan denne skitse vises
til kunden. Da det hele er vektorgrafik, skal du ikke tænke på størrelse og
opløsning. Ved at eksportere det hele som en PDF-fil, har kunden mulighed for
at se hvad jeg har i tankerne. Ved at lave flere sider, kan man hurtigt vise
flere forslag - eller vidreudviklinger af en bestemt idé.
Næste skridt er at lave det om til rigtigt bitmap-grafik, for det skal jo i
sidste ende bruges til web. Det er her du skal fastlægge hvilken opløsning man
som min. skal kunne se hele siden. Opret et dokument i denne opløsning i
Photoshop (husk at stille den til RGB), og herefter kan du blot kopiere
tingene fra Illustrator og sætte dem direkte ind i Photoshop. Så bliver dine
kasse og figure omdannet til pixels - fremfor vektor.
I Photoshop begynder du at finjustere farverne, finde den nøjagtige skrifttype
og størrelse, så det hele passer i en helhed. Når du har fået lavet dig en pæn
udgave i Photoshop, kan du vise denne til kunden - for at få rettet evt.
misforståelser eller uenigheder og designet.
Når kunden er glad, kan du begynder at klippe billedet op i små bidder og
gemme dem (Save For Web...) som enten JPG, PNG eller GIF (alt efter om det er
fotos eller simple knapper). Herefter er det et spørgsmål om at få skrevet
noget HTML-kode eller "tegne" det i FrontPage e.l. Når du har noget der kan
ses i en browser, viser du det igen til kunden. Det kan ikke undgås at der er
lidt forskel fra Illustrator til Photoshop til den endelige hjemmeside.
.... resten er mere et spørgsmål om at tilrette og optimere grafikken, så den
kan loades hurtigt muligt ind og derved skabe en effektiv hjemmeside.
> Jeg synes mange gange, at det er nemmere at lære ved at se og høre, og disse
> online movies er virkelig gode.
Mange af de toturials der ligger på nettet omhandler ofte små konkrete opgaver
(sådan laver du en stjenrehimmel i PS ect.). Skal du ud og lave en større
opgave, så kræver den næsten at du finder en grundbog i programmet eller
simpelthen prøver dig frem. Ovenstående har jeg selv udarbejder, efterhånden
som jeg kunne se det tidssparende i det. Der er vel ikke nogen endelig
løsning - ofte skal det tilpasses til en helt bestemt opgave.
Derfor er der ikke andet for end at prøve dig frem. Hvis du er lidt usikker i
Illustrator, så find en bog eller et hæfte, som har nogle nemme opgaver, så du
kan blive fortrolig med funktionerne. Hvis du er i tvivl om noget, så kan du
jo bare spørge løs her i NG'en - den er der jo for det samme :)
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk