Dug problem :-(
Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 19-02-04 22:57

Hej NG

Er der en der har et godt råd til konens bil ?
Den dugger - meget - den er faktisk helt fugtig
Det er en ældre Opel Vectra fra 91
Den kører kun korte ture så det er svært at få den luftet rigtigt ud
Hver morgen tager det "en evighed" inden den er afdugget indvendigt,
i denne tid er den enda ofte frosset indvendig......

Jeg har prøvet at lægge en lille lærredspose med kattegrus i bilen,
men det hjalp ikke

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Thomas Krath

Dato : 19-02-04 23:00

> Jeg har prøvet at lægge en lille lærredspose med kattegrus i bilen,
> men det hjalp ikke

Du skal finde det sted den er utæt og få det lukket ASAP! Tjek for hul ved
f.eks. reservehjul mv. (kendt problem for f.eks. Ford Sierra)... ellers
ruster den op.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 19-02-04 23:02

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> Du skal finde det sted den er utæt og få det lukket ASAP! Tjek for hul
ved
> f.eks. reservehjul mv. (kendt problem for f.eks. Ford Sierra)... ellers
> ruster den op.

Der er sg* for sent !
Den skal holde et år endnu - indtil næste syn - så bliver den skrottet

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-02-04 07:58

Morten Hansen, IVAO wrote:
> [...]
> i denne tid er den enda ofte frosset indvendig......
>
> Jeg har prøvet at lægge en lille lærredspose med kattegrus i bilen,

Man skal undlade at varme bilen op og parkere den hermetisk tillukket.
Køb en fugtfjerner med silicagel og anbring den i bilen.
Der er jo også muligheden at der er en sø i bunden pga indtrængende vand.

--
Roberto Saldo

Fra : Morten Hansen

Dato : 20-02-04 08:39

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal undlade at varme bilen op og parkere den hermetisk tillukket.

Jep ! Det har jeg også sagt til hende - Hvis vejret er godt så lad
vinduet stå på klem - Og så huske at lukke inden natten.....

> Køb en fugtfjerner med silicagel og anbring den i bilen.

Er det sådan en ting der skal stå med strøm på du mener ?
(Der skal så ledning hele vejen ud til P-Pladsen....)
Eller er det lidt i stil med det med kattegruset ?

> Der er jo også muligheden at der er en sø i bunden pga indtrængende vand.

Det har jeg ikke kunnet finde, men som sagt er både bagagerum
og kabine helt fugtig invendig - I morges måtte jeg hjælpe med
at skrabe af - både ud- og indvendig

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-02-04 09:12

Morten Hansen wrote:
> [...]
>
> Er det sådan en ting der skal stå med strøm på du mener ?
> (Der skal så ledning hele vejen ud til P-Pladsen....)

Nope.

> Eller er det lidt i stil med det med kattegruset ?

Passiv som kattegruset, fex harald-nyborg #2561

> Det har jeg ikke kunnet finde, men som sagt er både bagagerum
> og kabine helt fugtig invendig - I morges måtte jeg hjælpe med
> at skrabe af - både ud- og indvendig

Der skal ikke så meget før der kommer is på indersiden.
Hun må bare lære at lufte ud.

--
Roberto Saldo

Fra : Morten Hansen

Dato : 20-02-04 09:46

> Nope.

> Passiv som kattegruset, fex harald-nyborg #2561

Takker - jeg checker om lidt !!

> Der skal ikke så meget før der kommer is på indersiden.

Den er slem ! Der er næsten ligeså meget indvendig
som udvendig......

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Morten Hansen

Dato : 20-02-04 10:54

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Passiv som kattegruset, fex harald-nyborg #2561

Jeg har bestilt en sådan + refil..... nu får vi se om det hjælper.
De kunne da godt have haft noget Locktite til varmetrådene
når jeg nu skulle bestille alligevel

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 20-02-04 09:12

"Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> wrote in message news:4035ba28$0$55930$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Er det sådan en ting der skal stå med strøm på du mener ?

Nej - det er en pose der kan opsamle fugten (bare mere effektivt
end kattegruset). Husk en spand under posen som den opsamlede
fugt kan dryppe ned i.

/Jakob

Fra : Morten Hansen

Dato : 20-02-04 09:46

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> wrote in message

> Nej - det er en pose der kan opsamle fugten (bare mere effektivt
> end kattegruset). Husk en spand under posen som den opsamlede
> fugt kan dryppe ned i.

Det vil jeg huske !

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-02-04 13:33

Morten Hansen wrote:

> Eller er det lidt i stil med det med kattegruset ?

Det er en pose med noget hvidt pulver i, kan fås hos fx. Matas til
noget der ligner 30 kroner.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten Hansen

Dato : 20-02-04 14:17

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
Morten Hansen wrote:

> Eller er det lidt i stil med det med kattegruset ?

Det er en pose med noget hvidt pulver i, kan fås hos fx. Matas til
noget der ligner 30 kroner.

Den Harald Nyborg har er en firkantet plastikbeholder,
til 49.95 som man hælder Silica i.
Det skal nok være rigtigt at det er hvidt.... Og det kostede
29,75 i Harald Nyborg.... så det er nok det samme.
Er bestilt, så nu får vi se om det virker.......

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-02-04 09:47

Morten Hansen wrote:
> [...]
> 29,75 i Harald Nyborg.... så det er nok det samme.
> Er bestilt, så nu får vi se om det virker.......

Matas er bare en stofpose til at hænge over en spand hvis der er plads
nok. Det er lidt kluntet i en bil :)
HN's model kan sikkert anbringes et passende sted i bilen.

Mvh
Roberto

Fra : //zigge

Dato : 29-02-04 06:15

"Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 29,75 i Harald Nyborg.... så det er nok det samme.
> Er bestilt, så nu får vi se om det virker.......

Jeg har modificeret min HN fugtfjerner lidt...
Der er boret et 7,5mm hul i bunden af opsamlingsbeholderen, hvor jeg har sat
(mokket) en 8mm plastslange i. Beholderen er sat fast på hattehylden med
gulvtæppetape og slangen er ført igennem et hul i hattehylden videre ned
gennem begagerummets drænhul. På den måde er jeg fri for at tømme vand af
den og at have vand i hele bilen hvis der skulle blive behov for en
nødopbremsning.

Hvis man ikke er meget for at bore huller i sin bil, kan man sikkert nøjes
med at bruge noget af det der selvklæbende burretape man kan få i
syforretninger, så beholderen kan fastgøres og tømmes uden for meget bøvl.
Jeg har kørt med sådan en devl i bilen hver vinter nu i to år og må sige, at
det virker superb. Den trælse dug der dannede sig når man satte sig ind i en
vinterklam bil og startede undgås helt.

Mvh
//zigge

(... som ikke får procenter af mersalg hos HN)

PS: "refillén" hos matas er meget billigere end HN's, så når man først har
dåsen behøver man ikke at købe HN's refill.

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 29-02-04 21:07

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message

> [...]
>
> PS: "refillén" hos matas er meget billigere end HN's, så når man først har
> dåsen behøver man ikke at købe HN's refill.

Hej Zigge
Jeg takker for de gode råd med tømning og refil.
Det har i hvert fald hjulpet foran ! Og jeg tror den nu skal flyttes til
bagsædet,
så vi også kan få det værste væk der.

Der gik i øvrigt en vandpumpe og jeg fik den ved samme lejlighed lige
checket at den ikke lækkede...... som der var tale om, var en mulighed
tidligere i tråden.

Fra : //zigge

Dato : 01-03-04 00:33

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse
> Hej Zigge
> Jeg takker for de gode råd med tømning og refil.

.... jeg ber.

> Der gik i øvrigt en vandpumpe og jeg fik den ved samme lejlighed lige
> checket at den ikke lækkede...... som der var tale om, var en mulighed
> tidligere i tråden.

Jeg ved med sikkerhed at min radiator lækker, der kommer en skarp hørm fra
den når bilen er næsten varm. Men jeg har tænkt mig at sætte en alm.
radiatortermostat i istedet for den utætte der sidder der nu - har bare ikke
lige fået taget mig sammen endnu. Og så er soltaget begyndt at dryppe også
så kan det næsten ikke blive værre...

Mvh
//zigge

Fra : Leif Pedersen

Dato : 20-02-04 08:27

"Morten Hansen, IVAO" <
> [...]
> Hver morgen tager det "en evighed" inden den er afdugget indvendigt,
> i denne tid er den enda ofte frosset indvendig......

Hej

Tag og vask/gnid alle vinduerne ind i ren sulfo, og lad det sidde lidt, og
tør derefter vinduerne af igen, så kan du kører resten af vinteren uden dug.
Den eneste rude det ikke rigtig virker på er bagruden, men det klarer, men
når det er elbagrude gør den det.

Leif

Fra : Morten Hansen

Dato : 20-02-04 08:40

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet-dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4035b6d2$0$22768$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> "Morten Hansen, IVAO" <

> Tag og vask/gnid alle vinduerne ind i ren sulfo, og lad det sidde lidt, og

Det må jeg prøve - man kan jo altid starte med en enkelt rude og se
hvordan det virker - men skal den så ikke være tør først ??

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Mogens...

Dato : 21-02-04 10:00

On Thu, 19 Feb 2004 22:57:00 +0100, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Er der en der har et godt råd til konens bil ?
>Den dugger - meget - den er faktisk helt fugtig

Varmeapparatet kan have en brist - dét får ruderne til at dukke.

/Mogens

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 21-02-04 10:19

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Varmeapparatet kan have en brist - dét får ruderne til at dukke.

Se det er faktisk en mulighed !
Den har altid brugt vand - men det er ikke forsvundet ud i
olien, så det kunne jo teoretisk sagtens være i varmeapperatet
at den mister vandet.
Et eller andet siger mig at det bliver svært at finde en sådan lækage

Fra : Mogens...

Dato : 21-02-04 10:26

On Sat, 21 Feb 2004 10:19:05 +0100, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Et eller andet siger mig at det bliver svært at finde en sådan lækage

Som regel lugter det jo.
Ud med bundmåtterne inkl. tæppe - go for it :)

/Mogens

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 21-02-04 11:18

> Som regel lugter det jo.

Så er det måske slet ikke det - Der er ingen mislugt !

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-02-04 10:45

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> writes:

> [...]
> at den mister vandet.
> Et eller andet siger mig at det bliver svært at finde en sådan lækage

Det er faktisk ikke så svært, hvis bunden er sjasket ind i kølervædske
så er der et læk. Afhængig af hvor svært det er at komme ind til
varmeanlægget skulle det ikke være svært at se om det er læk, hvis det
er fyldt med snask og hvide krystaller skal det skiftes.

Jeg havde selv problemet med min golf, dukkede og lugtede sødt når man
tændte varmen, problemet gik væk efter en udskiftning af varmeapp.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"