Hvordan er jeg stillet med den nye købelov
Fra : Ole Slott Jensen

Dato : 19-02-04 22:27

Hej

Så tror jeg efterhånden, efter 6 måneders søgen, at det er ved at lykkes mig
at købe en bil - Volvo 1,8 S40 (konen er sgu ved at være træt af, at jeg
sidder for an pc'en hver aften for at søge efter bil) . Jeg har dog lige et
par spørgsmål, som jeg håber at I kan give svar på (er sikkert blevet
stillet før!)

Hvis nu et rudehejs eller klimaanlæg går i stykker efter 4 måneder, hvordan
er jeg så stillet. Er det sælgers pligt, i følge købeloven, at udbedre
fejlen uden omkostninger for mig?

Han er medlem af DBFU og vil give 3 måneders 100% garanti på drivlinien!.
Betyder det en forringelse for mig i forhold til købeloven?

Bilen jeg forhåbentlig køber er denne
http://www.autogren.dk/pick1.asp?id=365289

På forhånd tak
Ole

Ps håber at det er det rigtige forum

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 19-02-04 22:52

"Ole Slott Jensen" <slott@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Han er medlem af DBFU og vil give 3 måneders 100% garanti på drivlinien!.
> Betyder det en forringelse for mig i forhold til købeloven?

En forhandler kan ALDRIG stille dig dårligere end dine rettingheder i
Købeloven.
Som udgangspunkt er der altid 2 års REKAMATIONSRET på en bil der ar købt ved
forhandler. Reklamtionsretten giver ret til at klage over oprindelige fejl
og mangler ved det købte produkt. Det er altså ikke nogen garanti.
2 første 6 måneder er det forhandlerens opgave at bevise, at fejlen ikke var
der da han solgte bilen. Dette er stort set umuligt og giver køber en
sikkerhed der nærmer sig 6 mdr. 100% garanti. De sidste 18 mdr er det
køberen der skal bevise, at fejlen var der da han købte bilen. Dette er
ligeledes svært at bevise i de fleste tilfælle.

Ved salg fra forhandler til privat findes begræber som "Solgt som beset"
eller "solgt uden garanti" ikke. Der er ALTID 2 års reklamationsret som
beskevet oven for. Hvis bilen sælges med defekt toppakning og begge parter
er enige om at bilen sælges med den defekt, så skal forhandleren skrive det
i kontrakten. "Bil sælges med defekt toppakning"

Jeg håber at det er noget af den info du søger eller må du spørge igen.

M.v.h. Ole Frederiksen.

Fra : Ole Slott Jensen

Dato : 20-02-04 08:50

Hej Ole

Tak for dit svar.

Det vil altså sige, at uanset hvad der går i stykker på bilen, inden for de
første 6 måneder, er det forhandlerens ansvar, at dække alle omkostninger?
Men hvordan kan han bevise, at en fejl ikke var til stede da han solgte
bilen? f.eks. et klimaanlæg der fungerede uden problem, men bryder sammen,
efter 4 måneder!

Med venlig hilsen
Ole Slott Jensen

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 20-02-04 19:08

> [...]
> bilen? f.eks. et klimaanlæg der fungerede uden problem, men bryder sammen,

Jeg ved ikke hvordan beviserne skal være for at de er gode nok. Det jeg har
beskrevet før er hvad jeg har lært ved gennemlæsning af selve loven, samt
samtaler med FDM.

Hvis du er medlem af FDM, så har de en hel hær af jurister der kender til
sagen i detaljer.

M.v.h. Ole Frederiksen