Brev til Carisma ejere
Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 19-02-04 22:15

Hejsa allesammen
Skal lige høre de andre Carisma ejere, om de også fik et brev idag fra
Rigspolitichefen, med indhold fra Mitshubishi?
Hvad er det mere præcist der er galt, der er ikke så mange tekniske
detaljer, andet end noget med en revne, og en salgstale om hensyn til
miljøet.
Hvis de sender sådan et brev, må der da, når jeg ved hvordan de normalt
behandler Carisma ejere, da være mere bag, end en revne, så vi alle sammen
skal ind og have tjekket bilen.
Og det står ikke i brevet, men hvis der er noget galt, er reperationerne vel
for Mitsubishis regning?

Mvh
Rasmus

Fra : Per

Dato : 20-02-04 08:20

> Skal lige høre de andre Carisma ejere, om de også fik et brev idag fra
> Rigspolitichefen, med indhold fra Mitshubishi?

Jep fik også brev igår om at Carismaen lige skal tjekkes.

Mvh.
Per

Fra : Torsten A. Laursen

Dato : 20-02-04 09:49

"Rasmus Trenskow" <rasmus@trenskow_fjernes_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> behandler Carisma ejere, da være mere bag, end en revne, så vi alle sammen

Hvor er _jeg_ bare glad for, at jeg er sluppet af med min Mitsushit

mvh
Torsten

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 20-02-04 10:13

[snip]
> Hvor er _jeg_ bare glad for, at jeg er sluppet af med min Mitsushit

Så du har altså ikke modtaget et brev med det beskrevne indhold, går jeg ud
fra?

Mvh
Michael

Fra : Torsten A. Laursen

Dato : 20-02-04 12:12

"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> skrev i en meddelelse
> [snip]
>
> Så du har altså ikke modtaget et brev med det beskrevne indhold, går jeg
> [...]

Nej jeg har ikke modtaget noget brev. Og havde jeg stadig været den
ulykkelige ejer af en Carisma, er jeg næsten sikker på at importøren havde
valgt at indkalde mig til et møde og overbringe mig nyheden på denne måde
frem for bare at sende et brev, da jeg nok ikke just har været importørens
største "fan" og nok har givet dem mere (begrundet) dårlig omtale en de
fleste andre her i landet (http://home8.inet.tele.dk/tal) . Men jeg hører
gerne mere om, hvad problemet er så jeg kan opdatere min hjemmeside om
bilen.

mvh
Torsten

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 20-02-04 14:49

[snip]

> [...]
> fleste andre her i landet (http://home8.inet.tele.dk/tal) . Men jeg hører
> gerne mere om, hvad problemet er så jeg kan opdatere min hjemmeside om

Jeg er helt klar over din historie, og ved derfor også udemærket at du har
solgt lortet (stakkels køber - gad vide om han også har problemer med
den...!).

Jeg synes måske bare at din kommentar var irelevant - specielt da den totalt
mangler
1) relevant information af nogen som helst art
2) "medfølelse" (du af alle burde da forstå at Carisma-ejere måske ikke har
overskud til at glædes på dine vegne)
3) anerkendelse af at Mitsubishi måske har forbedret sig, og nu endda aktivt
informerer om problemer fremfor udelukkende salgsmateriale.

men blot er en gang "æv-bæv - godt det ikke er mig" opstød, som ingen
Carisma-ejere har brug for (hvilket du af alle burde vide).

Et godt råd er derfor: Kom med konstruktiv information - noget som folk kan
bruge til noget, eller lad helt være med at komme med nogen information. Du
har haft en uheldig oplevelse med Mitsubishi - se at komme over det og kom
videre i dit liv. Du er ikke den eneste der må kæmpe med
forhandlere/værksteder/importører i denne verden...

Mvh
Michael.

Fra : Torsten A. Laursen

Dato : 20-02-04 19:29

> [...]
> Jeg er helt klar over din historie, og ved derfor også udemærket at du har
> solgt lortet (stakkels køber - gad vide om han også har problemer med

Jeg kender ikke den nye ejer, men havde da æren af at blive overhalet af ham
ca. 3 uger efter jeg solgte bilen, og jeg må da sige, at dersom han har
problemer vil ethvert værksted med æren i behold kunne henvise til hans
kørestil, hvis der skulle være problemer af nogen art. Det gjorde ondt langt
ned i tyktarmen at se, hvordan den bil blev "tæsket".

> [...]
aktivt
> informerer om problemer fremfor udelukkende salgsmateriale.

Her må jeg beklage, at jeg tror du læste mine ord lidt forkert, og her er
det måske dig der lige skal tænke lidt på hvad jeg var igennem. Jeg synes
virkelig jeg kæmpede for Carisma-ejerne (gjorde hvad jeg kunne!). Jeg har
brugt uger på at sidde og skrive til frustrerede Carisma-ejere (og gør det
stadig) for at fortælle, hvordan de skulle/skal gribe deres problemer an.
Det eneste jeg har bedt om til gengæld er en kopi af det der er kommet ud af
det. Det er meget få der har gjort dette. Jeg har bedt folk om at få deres
biler en tur på Rullefelt, hvilket meget få har gjort og færre har sendt mig
resultatet. Jeg har dermed ikke fået nær tilstrækkeligt materiale tilbage
fra andre som jeg kunne bruge i min "bevisførelse", hvorfor jeg har været
"Palle alene i verden" i min kamp for Carisma-ejerne. Tillad mig den frækhed
at sige, at folk bare har siddet tilbagelænet og ventet på, at jeg klarede
ærterne for dem. Jeg har haft fat i forskellige medier og brugt oceaner af
tid på dette. Uden at der i øvrigt kom noget igen, da "emnet var for
komplekst til at kunne formidles til den almindelige seer/læser". Sådan
kunne jeg blive ved! Så ja- jeg er lettet over at være sluppet ud af dette
"morads", men det betyder bestemt ikke at jeg ingen medfølelse har med de
nuværende ejere. Mit lille udbrud skal derfor forstås på en sådan måde, at
jeg mener, at én eller anden person bør tage teten på dette her og forfølge
det, med håb om, at dette kan bidrage til at Carisma'erne fremover bliver
serviceret rigtigt (hvilket jeg anser som det primære problem med den bil).
Og her er det så, at jeg er lettet, da det nu ikke bliver mig.

Angående dit pkt. 3 har jeg ikke tilstrækkeligt med informationer til
overhovedet at kunne vurdere dette. Jeg tror dog personligt ikke på din
teori, da de så vil blive nødsaget til at gå lidt tilbage i tiden for at
bevise den holdning og det vil blive ubeskriveligt dyrt!

mvh
Torsten

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-04 20:26

[snip]

> [...]
langt
> ned i tyktarmen at se, hvordan den bil blev "tæsket".

.....siger du helt uden at tøve, med henvisning til et enkelt tilfælde af
"tæsk". Hmmm....

[snip]
> Her må jeg beklage, at jeg tror du læste mine ord lidt forkert, og her er
> det måske dig der lige skal tænke lidt på hvad jeg var igennem.

Uanset hvad du var igennem, var din kommentar uden relevant information af
nogen art.

> [...]
> biler en tur på Rullefelt, hvilket meget få har gjort og færre har sendt

Måske er det ikke alle der anser problemerne (som utvivlsomt findes i den
motorkonstruktion) for at være besværet værd. Du ved - nogle mennesker er
mere sensitive end andre for detaljer. Efter min vurdering af din historie,
så bemærker du flere detaljer i en bil end de fleste - på godt og ondt.

I en anden tråd har man kunne se et link til DTI, som har målt forskellige
rullefelter. Der er afvigelser på +/- 6%, hvilket svarer til et spænd på
117,5 - 132,5 HK for din gamle Carisma. Hvem ved - måske har du ramt en af
de felter der måler "for lavt", så du i virkeligheden det meste af tiden har
kørt rundt i en bil der ydede _mere_ end opgivet.

> [...]
frækhed
> at sige, at folk bare har siddet tilbagelænet og ventet på, at jeg klarede

Det er måske nok liiiige en antagelse, der savner hold i virkeligheden. Jeg
tvivler stærkt på at nogen seriøst har ventet på at Palle-alene-i-verden
klarede ærterne for dem... Til gengæld har du ikke fået de beviser som du
skulle bruge for at få krammet på Mitsubishi i forhold til *din* bil.

Tillad mig den frækhed at sige, at du naturligvis har haft større interesse
i at folk brugte tid og penge på at forære dig bevismateriale, så du kunne
få lavet din egen bil, end at andre fik glæde af "bevismaterialet". Det
ville så naturligvis komme andre til gode, men det virker en anelse søgt når
du fremstiller det som om andre folks bilers vedligeholdelse var din primære
bekymring.

> [...]
> "morads", men det betyder bestemt ikke at jeg ingen medfølelse har med de

Godt så.

> [...]
> det, med håb om, at dette kan bidrage til at Carisma'erne fremover bliver
> serviceret rigtigt (hvilket jeg anser som det primære problem med den

Jeg har _meget_ svært ved at læse dit indlæg på den måde...

> Og her er det så, at jeg er lettet, da det nu ikke bliver mig.

Forståelig nok. Men irrelevant for denne tråd.

> [...]
> teori, da de så vil blive nødsaget til at gå lidt tilbage i tiden for at
> bevise den holdning og det vil blive ubeskriveligt dyrt!

De behøver jo ikke at gå tilbage i tiden, for at demonstrere en ny politik
mht. kundepleje og servicering. De sure kunder (vi nævner ingen navne her)
vender alligevel aldrig tilbage, så man kan jo lige så godt fokusere på de
endnu ikke sure...

Jeg har selv ikke været for heldig med min egen Carisma. Og jeg har sandelig
også haft mine diskussioner først med værkstedet, dernæst med importøren. De
er stadig - efter næsten 2 år - ikke afsluttet, selvom de fleste af
punkterne på min mangelliste er blevet udbedret undervejs, så er der stadig
et par "uenigheder". Som eksempel kan jeg nævne, at min bil blev testet af
et "scramble-team" fra fabrikken i Holland. Team'et bestod af en manager, en
senior-ingeniør, og en ingeniør med diverse testudstyr. Problemet er nu
(forhåbentlig - ved det først når det bliver varmere i vejret igen) løst med
en ny motorstyrings-software, men man må sige at den håndfuld biler i DK der
har vist problemet, har kostet dem _mange_ penge. Basalt set har de samlet
en hel bil på fabrikken af stumper fra biler der viste problemet, hvorefter
de på rullefelt kunne teste forskellige løsningsmodeller. Min egen bil har
været donor for bl.a. EGR-ventilen til test-bilen i Holland... I det
sagsforløb har jeg talt mange gange med importøren. Og de har ganske vist
ikke været meget for at fortælle om de konkrete tiltag fabrikken havde
iværksat (hvilket jeg naturligvis mener var en fejl), men omvendt har de
stået med et problem der stensikkert ikke havde en simpel løsning.

Jeg må sige at importøren med en mere åben holdning til kunderne, ville stå
sig meget bedre i forhold til kundernes tillid. Der er trods alt ingen der
forventer trylleri fra deres side - blot at diverse problemer tages
alvorligt og håndteres professionelt. Gør de det, kan man ikke forlange
mere, moralsk set (omend man muligvis kan juridisk set)... Måske er det det
de eksperimenterer lidt med - åbenheden altså.

Mvh
Michael

Fra : Torsten A. Laursen

Dato : 20-02-04 22:21

> ....siger du helt uden at tøve, med henvisning til et enkelt tilfælde af
> "tæsk". Hmmm....

Nu så du det ikke, men tro mig - enten kører man altid på den måde - eller
også gør man det aldrig.

> [...]
historie,
> så bemærker du flere detaljer i en bil end de fleste - på godt og ondt.

Jeg indrømmer gerne, at jeg nok er en af de lidt mere sensitive, men med
størstedelen af de problemer jeg havde med min, kan jeg kun sige, at man
blev til fare og gene i trafikken og derfor skulle de laves.

> [...]
har
> kørt rundt i en bil der ydede _mere_ end opgivet.

Mitsubishi indrømmede, at de havde brugt mange rullefelter i det Jyske for
at finde bare ét, der gav et resultat inden for tolerancerne, men det
lykkedes dem ikke. De nævnte dog ikke noget om hvilke. Så skiftede man
katalysatoren og vupti > 130 HK

> [...]
når
> du fremstiller det som om andre folks bilers vedligeholdelse var din

Jeg ved godt jeg er naiv, men i dét øjeblik det gik op for mig, at der var
flere/mange der sad med samme problem, da blev det et mål af "fælles"
interesse. Jeg er dog klar over, at jeg aldrig vil kunne overbevise dig om
dette.

> [...]
> iværksat (hvilket jeg naturligvis mener var en fejl), men omvendt har de
> stået med et problem der stensikkert ikke havde en simpel løsning.

En interessant historie. Meget interessant! Jeg er imponeret over indsatsen
fra importøren/producenten, og jeg kan forestille mig, at du har været noget
oppe på barikaderne inden det er nået så vidt. Rent teoretisk - Hvis du nu
konstaterer, at det er et generelt problem for modellen du har/har haft, men
at vi bare har været mange der ikke er sensitive nok..., vil du så stille
dig tilfreds med, at lige netop din bil nu kører perfekt eller ville du
hjælpe andre til at få løst det samme problem. Du siger jo selv, at du ikke
er ene om problemet, og hvis det løses med en motorstyringsopgradering
virker det jo som om det er noget generelt (indrømmet jeg sidder og gætter)
(PS: jeg stiller gerne min hjemmeside til rådighed med de oplysninger du vil
komme med - under forudsætning af, at det er samme model som den jeg
beskriver!).

> [...]
> sig meget bedre i forhold til kundernes tillid. Der er trods alt ingen der
> forventer trylleri fra deres side - blot at diverse problemer tages

Jeg kan ikke være mere enig! Men det var så her, at jeg konstant følte, at
de - og specielt værkstederne - fejlede.

> Gør de det, kan man ikke forlange
> mere, moralsk set (omend man muligvis kan juridisk set)... Måske er det
det
> de eksperimenterer lidt med - åbenheden altså.

Jeg vil se det/høre det før jeg tror det, men jeg lader mig gerne overraske!
Jeg kan se, at de har ændret deres garantiregler fra 3 års garanti eller
100.000 km til reklamationsret 3 år eller 100.000 km, men kun på mekanik.
Tilliden til deres eget produkt må derfor være faldet noget, så hvorfor
bagefter åbne op og dermed være tvunget til at yde kulance i stedet for. Det
giver ikke mening for mig.

mvh
Torsten

Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 20-02-04 21:18

"Torsten A. Laursen" <tal@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> fleste andre her i landet (http://home8.inet.tele.dk/tal) . Men jeg hører
> gerne mere om, hvad problemet er så jeg kan opdatere min hjemmeside om

Vedr.: Deres Mitsubishi Carisma
Da vi er blevet bekendt med, at der på enkelte modeller Mitsubishi Carisma
er konstateret, at der kan forekomme en revnedannelse i oliefilterkonsollet,
skal vi venligst anmode dem om at rette henvendelse til Deres lokale
autoriserede Mitsubishi reperatør, for at få tjekket om der er risiko for at
denne revne kan forekomme på deres bil.
Der er ingen driftsmæssige risiko i omtalte symptom, da et eventuelt
oliespild vil blive konstateret ved de regelmæssige olietjek, som foretages
i forbindelse med benzinpåfyldningen. Men da vi gerne vil modvirke risikoen
for unødvendig oliespild, og dermed være med til at beskytte miljøet
optimalt, har vi fundet det mest hensigtsmæssigt at rette henvendelse til
dem.
For at sikre, at så mange biler som muligt bliver kontrolleret, bla bla
bla.................

Fra : Torsten A. Laursen

Dato : 20-02-04 22:42

> [...]
> dem.
> For at sikre, at så mange biler som muligt bliver kontrolleret, bla bla

Tak for info - hjemmeside er nu opdateret.

mvh
Torsten

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 20-02-04 10:12

"Rasmus Trenskow" <rasmus@trenskow_fjernes_.dk> wrote in message
> [...]
> Hvad er det mere præcist der er galt, der er ikke så mange tekniske
> detaljer, andet end noget med en revne, og en salgstale om hensyn til

Hvilke modeller og årgange er omfattet?

Hvor skulle revnen være?

> [...]
> skal ind og have tjekket bilen.
> Og det står ikke i brevet, men hvis der er noget galt, er reperationerne

Jeg har til dato fået skiftet katalysatoren 2 gange - den var simpelthen
flækket... Det er det eneste jeg kan komme på der har med miljøet at gøre.
Min Carisma er en DI-D 2002.

Mvh
Michael

Fra : alexbo

Dato : 20-02-04 21:01

"Rasmus Trenskow" skrev

> Hejsa allesammen
> Skal lige høre de andre Carisma ejere, om de også fik et brev idag fra
> Rigspolitichefen, med indhold fra Mitshubishi?

Ja.

For de af læserne der ikke er Carismaejere gengiver jeg første del af
brevet, med efterfølgende kommentarer.

Vedr. Deres Mitsubishi Carisma

Da vi er blevet bekendt med, at det på enkelte modeller af Mitsubishi
Carisma er konstateret, at der kan forekomme revnedannelse i
oliefilterkonsollet, skal vi venligst anmode dem om at rette henvendelse til
Deres lokale Autoriserede Mitsubishi reparatør, for at få checket om der er
risiko for, at denne revne kan forekomme på deres bil.

Der er ingen driftmæssig risiko i omtalte symptom, da et eventuelt oliespild
vil blive konstateret ved de regelmæssige olietjek, som foretages i
forbindelse bensinpåfyldningen.

Så kommer der noget om miljø og lovgivning om registeringen.

Jeg kan undre mig over, at Misubishi ikke ved om min bil er i risikogruppen.
Dernæst undrer det mig, at de tror jeg kigger efter olie ved
bensinpåfyldning.
Den bruger jo ingenting, jeg skifter olie to gange om året og det er det.
Forøvrigt med skiftende olier, hvad jeg nu lige har.

Min Carisma er forøvrigt en 1998 GDI, som jeg er meget tilfreds med, jeg
købte den i 2001 med 80.000 km. på tælleren og har selv kørt 50.000 uden
problemer.

Jeg kender selv 3 andre GDI ejere og den ene renser indsugningen en gang om
året, jeg har ikke haft nogen grund til det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 21-02-04 00:09

Hejsa

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbindelse bensinpåfyldningen.
>
> Så kommer der noget om miljø og lovgivning om registeringen.

Der var vi næsten lige hurtig.. så ikke du havde postet den, da jeg postede
den 15 min senere.

> [...]
> Den bruger jo ingenting, jeg skifter olie to gange om året og det er det.
> Forøvrigt med skiftende olier, hvad jeg nu lige har.

Hehe.. samme her... det var også det første der slog mig... tjekke olie hver
gang jeg puttede benzin på den... hvorfor det.. den bruger jo ingenting...

> [...]
om
> året, jeg har ikke haft nogen grund til det.

Jeg har samme model, har heller ikke haft de store problemer. Fik skiftet
bundkar, og har renset motor en gang.. og der var en verden til forskel. Men
motoren på min Carisma, lød også som en Puch Maxi inden jeg fik den renset.

mvh
Rasmus