Andet multimedie
bentjuul 3670
fonte til ticker i .gif format
Fra : Lars Christensen

Dato : 19-02-04 22:07

Hej,

Jeg har rodet rundt med en javascript ticker jeg har fundet her.

http://www.madden04.com/ticker/

Problemet er at den ikke kan skrive danske tegn som æ,ø og å og
det vil jeg meget gerne have at den skal kunne.

Tickeren anvender .gif filer som fonte. I de .gif filer jeg har
fra hjemmesiden hvor jeg fandt tickeren er der naturligvis ikke
danske bogstaver i.

Hvordan laver man en .gif fil med danske bogstaver?

Pft.

Lars

Fra : Froggy

Dato : 20-02-04 00:22

"Lars Christensen" <pepsimaxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
--------------------------------
> Hvordan laver man en .gif fil med danske bogstaver?
-------------------------------
Du skal bruge et tegneprogram helst et paint-program (eller et
vektorbaseret, som kan eksportere til *.gif)
-skrive bogstaverne et ad gangen i den rigtige størrelse på den rigtige
størrelse baggrund -afhængig af om det er et "i" eller et "m" -alle filer
skal ha' samme højde -så der er plads til både bollen over det store Å og
til de former, der går under grundlinien i f.eks. y og g -men for at få et
pænt skriftbillede skal du afpasse bredden på den enkelte fil, så den passer
til bogstavets bredde.

- en fil pr. bogstav / tegn -men så kan du jo også selv vælge skrifttypen.

Jo, det er "fast arbejde" -men sjovt

Go' arbejdslyst
Froggy

Fra : Lars Christensen

Dato : 20-02-04 00:55

"Froggy" <froggy@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til bogstavets bredde.
>
> - en fil pr. bogstav / tegn -men så kan du jo også selv vælge skrifttypen.

Hej Froggy,

Tak for dit svar. Det lyder godt nok som en større og langsommelig opgave,
men hvis det er det der skal til så er det jo bare at gå igang.

Ved du eventuelt hvordan man laver en .gif som denne:
http://www.nflturnering2004.frac.dk/test190204/ticker/Verdana.gif

Og iøvrigt kan du anbefale et program at bruge til jobbet? Paint Shop Pro /
Adobe Photoshop eller andre?

Mvh.

Lars

Fra : Froggy

Dato : 20-02-04 10:28

> [...]
Verdana.gif

> Og iøvrigt kan du anbefale et program at bruge til jobbet? Paint Shop Pro

Ups! -jeg var vist lidt for hurtig med mit svar - SORRY -
gik ud fra at den brugte enkelte key-strokes til teksten,
nu er det gået op for mig, at den bruger hele alfabetet i én gif-fil
-som der stå på den side, du referede til i starten - skal der være 32
tegn i hver linie -så hvis du ikke skal til at skrive en helt ny kode, må
du finde nogle af de tegn, du med sikkerhed ved, at du ikke skal bruge
og så sætte æ,ø,å,Æ,Ø,Å ind der i stedet for... -det bliver selvfølgelig
lidt bøvlet, når du skal skrive din tekst ind -og hver gang huske
at "æ" skal tastes ind som f.eks. @ - "ø" som / o.s.v.
-men det er vist den eneste måde det kan komme til at virke på med de her
koder.

Både Paint Shop Pro og Adobe Photoshop er ganske udmærkede til
dette...
-men hvorfor skyde gråspurve med kanoner -du kan sagtens nøjes med
Microsoft Paint, som er en del af Windows -den hat du formentlig allerede
-klik på "vis" og be' om tekstmenu, der kan du vælge font og størrelse
"Veranda" er en gratis font, som du kan finde mange steder -både med og uden
æ,ø,å
-ellers har du nok en pæn font allerede, som du kan bruge.

Det eneste du skal huske er at bruge samme rækkefølge som i de gif-fonte, du
allerede har
-og så erstatte 6 af tegnene med æ,ø,å -o.s.v.

Froggy

Fra : Lars Christensen

Dato : 20-02-04 21:29

> [...]
du
> allerede har
> -og så erstatte 6 af tegnene med æ,ø,å -o.s.v.

Tak for hjælpen Froggy. Det er lykkes mig at skifte bogstaverne ud med lidt
møje og besvær.

Lars