Tændingsproblemer
Fra : Christian Andreasen

Dato : 24-04-01 15:53

Hej

Jeg har problemer med tændingen på min Suz. GSX-R 750 '88 og jeg håber at NG
kan hjælpe. Problemet er at jeg en aften var ude at køre og pludselig
begyndte motoren at sætte ud, tændingen slukkede indimellem og når den
tændte igen gav den nogle ordentlige knald ud af udstødningen. Hvis jeg
drejede nøglen og tændte igen efter et par minutter, kunne den køre et par
kilometer uden problemer. Det store problem er at næste dag kunne den
overhovedet ikke starte, men når man drejer nøglen begynder
omdrejningstælleren at køre op og ned, indtil jeg enten drejer nøglen igen
eller trykker på run/off knappen. Jeg gennem råd fra en mekanikker købt en
ny tændingslås, men det hjalp ikke.

Er der nogen derude der har forslag til hvad det kunne være?
Kunne det evt. være tændingsboksen eller min ensretter?

Christian Andreasen
chrand@mail1.stofanet.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-01 00:01

On Tue, 24 Apr 2001 16:52:30 +0200, "Christian Andreasen"
<chrand@mail1.stofanet.dk> wrote:

Hej Christian.

> [...]
>eller trykker på run/off knappen. Jeg gennem råd fra en mekanikker købt en

Hm, det kunne lyde som en tændingskox der ikke har det for godt.
Men, det kan også være dårlige kontakter i de stik der sider på
boksen/kablerne.
Og den fejl du har kunne også tyde på en stelforbindelse der ikke er
for god.
Eller evt. et batteri der er færdigt.

Jeg ville i dit sted fatte et voltmeter og gå på jagt med det.
Mål først batterispændingen direkte på batteriet.
Den skal ligge over 12 volt (12-12,6 volt).
Tænd lyset og mål igen.
Den bør kun synke til ca. 11,5 volt.
Skift derefter minusledningen til et "tilfældigt" stelpunkt og mål
spændingen på batteriet igen.
Der bør ikke være nogen forskel på målingerne.
Mål så spændingen på plus ledningen der går ind i tændingsboksen.
Der bør også ligge noget der ligner batterispændingen.
Hvis forskellen er for stor er der kontaktfejl.
Samme måling kan du faktisk foretage ved at måle fra batteriets plus
pol til indgangen på tændingsboksen, der bør ikke være en spænding at
måle der er større end en volt (spændingsfald).
Hvis det er i orden måler du spændingen på tændspolerne.
Der bør ligge batterispændingen eller ikke ret meget mindre.
Hvis det er OK, så mål på den anden side af spolerne og til stel.
Her bør der ligge enten 0,6 volt eller batterispændingen.
Når du trykker på starteren kan du se voltmeternålen bevæge sig lidt -
fra plus mod nul.
Det er lidt svært at måle på den måde, men det går.
Då vidt jeg husker om Suzi's tændingsboks, lægger den begge spoler til
stel i "fredstid", altså når motoren står stille, men jeg er ikke
sikker.

Hvis du har mulighed for det, så brug et voltmeter af
viserinstrumenttypen, og ikke et digitalinstrument.
Viserinstrumentet er lettere at aflæse til dette brug.
Digitalinstrumentet flimrer bare lidt, og er derfor ikke særligt
brugbart.

>Er der nogen derude der har forslag til hvad det kunne være?
>Kunne det evt. være tændingsboksen eller min ensretter?

Ensretteren kan du kun checke når motoren er startet.
Det kan gøres på værkstedsbordet, men det kræver specielle
instrumenter.
Desværre.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 25-04-01 00:15

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
> [...]
> >
> Ensretteren kan du kun checke når motoren er startet.
> Det kan gøres på værkstedsbordet, men det kræver specielle

Naarh.... Ensretteren... hvis den er defekt, vil dit batteri ikke blive
ladet.
Hvis du har et digital-voltmeter, så sæt det på batteriet, og du ville kunne
se, at spændingen falder hurtigt - med ca 0,1V per gang. Batteriet bliver
tappet af en forbruger.... og det er for Suki'ers tilfælde ret ofte
ensretteren (Som desværre koster et pænt stykke over en tusse til en GS500E
:-/ )

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup

Fra : Christian Andreasen

Dato : 26-04-01 22:46

Hej

Mange tak for hjælpen. Jeg har i samråd med en mekaniker fundet frem til at
det er min tændingsboks der er færdig. Den koster desværre omkring kr. 4800,
så jeg er ved at lede efter en brugt, da det efter hvad jeg har hørt ikke er
muligt at få en uoriginal.

Mvh Christian.

Morten Christensen <morten@mummitrold.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:uOnF6.58722$o4.5024330@news010.worldonline.dk...

Fra : Armand

Dato : 28-04-01 00:13

Christian Andreasen <chrand@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> [...]
4800,
> så jeg er ved at lede efter en brugt, da det efter hvad jeg har hørt

Tjaeh :-/
Og FDM's "MOTOR" er fyldt med eksempler på bilejere der af deres ellers
kompetente autoriserede værksted snart har fået skiftet samtlige
sensorer til indsprøjtnings/tændings -anlægget, førend at man fandt på
at lede efter et irret stik - og fandt det!

Suzuki er nærmest berygtet for sine ringe generatorer og sit primitive
ladesystem, så jeg vil næsten æde min gamle hat på at det er deri at
problemet ligger - også uanset hvad din mekaniker siger

Spar lige lidt på investeringerne, og prøv at få ladet dit batteri helt
op, eller endnu lettere: Lån et tilsvarende fra en kammerat og erfar
derved om hvorvidt at godt med frisk strøm hjælper på symptomerne!

--
Armand. (hvis RGV udviste samme symptomer p.g.a. et færdigt batteri)