Skærme
Fijala 3554
Mermaid Ventura?
Fra : A

Dato : 19-02-04 21:10

Hej,

jeg har fået tilbudt en Mermaid Ventura 15" som er ca. 2½ år gammel og
skulle efter sigende være fejlfri. Så er der noget specielt jeg skal kigge
efter, så jeg ikke først opdager det når jeg kommer hjem og hvad vil I
mene er en fair pris for sådan en skærm??

Mvh. Heino.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 19-02-04 22:14

"A" <h@juii.dk> skrev

> [...]
> efter, så jeg ikke først opdager det når jeg kommer hjem og hvad vil I
> mene er en fair pris for sådan en skærm??

Så vidt jeg husker, krævede nogle af Mermaid skærmene et specielt
grafikkort, helt uden for enhver standard, for overhovedet at kunne
frembringe et billede. Så vær opmærksom på dette. Selvom der måske følger et
kort med, skal du ikke regne med at det er specielt kvikt. Hvis ikke, er der
tale om en almindelig analog udgave, som kan tilsluttes VGA-indgangen på et
ethvert grafikkort. Men altså ingen DVI og de fordele, der heraf følger.

Dernæst bør du bede om at se kvitteringen. Så vidt jeg husker, er det mere
end 2½ år siden at Mermaid Ventura-skærmene udgik.

Endelig bør du overveje hvorvidt du tør satse på hvor slidt skærmen er. Den
største sliddel er baggrundsbelysningen, der især i tidligere generationer
af TFT-skærme ikke var kendt for lang holdbarhed. At få skiftet
baggrundsbelysningen er ofte en bekostelig affære.

Anslået max pris: 500-1000 kroner. Du kan trods alt få en ok (måske bedre)
sprit-ny 15" TFT skærm til under 2.000,-

mvh
Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 19-02-04 22:17

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev

> Dernæst bør du bede om at se kvitteringen. Så vidt jeg husker, er det mere
> end 2½ år siden at Mermaid Ventura-skærmene udgik.

Men dér huskede jeg galt... Skærmen eksisterer stadig i deres modelprogram -
men det har den altså gjort nogle år, så check om specifikationerne på den
model du påtænker at købe svarer til dem, du kan se på
http://www.mermaid.dk/

mvh
Peter

Fra : A

Dato : 19-02-04 22:59

Ok, der er jo lidt at tænke over....
Hvilken vil du så anbefale i stedetfor?? omkring de 2000kr du skriver.
Han vil have 2000 kr. for den Mermaid

Mvh. Heino.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-02-04 12:08

"A" <h@juii.dk> skrev
> Ok, der er jo lidt at tænke over....
> Hvilken vil du så anbefale i stedetfor?? omkring de 2000kr du skriver.
> Han vil have 2000 kr. for den Mermaid

EDB-priser lister for tiden ikke nogen fladskærme billigere end 2.307
kroner - men det er ikke sjældent, at en supermarkedskæde sælger skærme i
den prisklasse, så hold evt. øje med reklamerne. På EDB-priser er den
billigste 15" en ACER - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45043 til
laveste pris på kr. 2.307,- og en nyere udgave
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=48079 til kr. 2.444,-. ACER er
ikke noget tosset mærke, og det smarte ved at købe en ny skærm er at du ved
de fleste mærker (heriblandt ACER) får 3 års garanti.

Sammenlignet med Specifikationerne på Mermaid-skærmen, som de ser ud på
Mermaids hjemmeside, giver ACER skærmen dig fx en næsten dobbelt så stor
betragtningsvinkel. (Ved Mermaid-skærmen skal du sidde lige foran skærmen,
for at farverne bliver ordentlige - Ved ACER (og nærmest alle andre moderne
skærme), kan du sagtens se billedet selvom du ikke lige sidder foran
skærmen). Det tyder på at paneltypen, der sidder i Mermaid-skærmen er en
gammel sag, hvor hverken opdateringshastighed eller farvegengivelse er noget
at skrive hjem om, sammenlignet med moderne skærme.

mvh
Peter

Fra : A

Dato : 20-02-04 13:23

Ok, mange tak for hjælpen.. Jeg kan da godt se nu at det nok mest er
Mermaid's fine design jeg skulle betale for hvis det var og så tror jeg
hellere jeg vil vente lidt og måske finde en Xerox 15 eller 17" der også har
glasfront istedet for at købe en som jeg nok bliver træt af når jeg skal
have ny PC.

Fra : Kode ind

Dato : 21-02-04 11:23

> [...]
har
> glasfront istedet for at købe en som jeg nok bliver træt af når jeg skal

Du betaler ikke kun for Mermaid's fine design. Den skærm, du var ved at
købe, var faktisk en _rigtig_ god skærm, da den kom frem. Men der sker jo en
udvikling, og derfor kan den ikke rigtigt være med længere. Designet holder
(efter min mening) stadig.
Jeg har selv en Viewsonic vp181s - og det er den bedste skærm, jeg nogen
sinde har haft. IPS-panel, flot design og pivo-funktion (samt usb-hup). Kan
man forlange mere? Måske kun en lavere pris .

Thomas

Fra : Anders [8000]

Dato : 21-02-04 16:08

> Hvilken vil du så anbefale i stedetfor?? omkring de 2000kr du skriver.
> Han vil have 2000 kr. for den Mermaid

Hvilket er en yderst fornuftig pris. Har selv en jeg gav 3000,- for et år
siden. Virkelig en lækker skærm som trods alt koster 7-8000 fra ny. Derfor
kan man ikke forvente at kunne købe den til 500-1000 som Chuke mener.

Synes klart det er den flotteste TFT skærm på markedet (og også en som
vækker en del opsigt når folk ser den hos en).

Så det kommer lidt an på hvad du vægter højest. Jeg valgte design, da jeg
alligevel næsten aldrig spiller på min.Men synes nu det er en ganske
fremragende skærm plus designet er helt i top.

Blot min mening.

Mvh. Anders

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-02-04 00:06

"Anders [8000]" <vipberg@hotmail.com> skrev

> Hvilket er en yderst fornuftig pris. Har selv en jeg gav 3000,- for et år
> siden. Virkelig en lækker skærm som trods alt koster 7-8000 fra ny. Derfor
> kan man ikke forvente at kunne købe den til 500-1000 som Chuke mener.

Både og. Mermaid er en dyr og flot skærm - designmæssigt er den at regne som
TFT-skærmens svar på B&O. Så efter nyprisen at dømme har du ret i, at de
500-1000 kroner er urimeligt lavt sat. Men problemet er bare, at Mermaid
Ventura teknologisk set er et fortidslevn, der fx kan præstere en håbløst
ringe betragtningsvinkel, sammenlignet med moderne skærme i en langt lavere
prisklasse. Desuden er skærmen brugt, og som køber har man ikke en jordisk
chance for at vide hvor slidt baggrundsbelysningen er. Derfor mener jeg man
er bedre stillet ved at købe en ny skærm, selvom den designmæssigt ikke når
Mermaid-skærmen til sokkerne.

> Synes klart det er den flotteste TFT skærm på markedet (og også en som
> vækker en del opsigt når folk ser den hos en).

Enig!

mvh
Peter