Rustproblemer??
Fra : Claus Rolsted

Dato : 24-04-01 15:59

Hej folkens,

Jeg har tænkt mig at starte denne tråd op med et par spørgsmål om noget, som
I sikkert alle sammen kender til, nemlig RUST på jeres kæreste eje -
kværnen.

Hvilke problemer har I selv haft, og hvilke metoder har I fundet specielt
gode til at undgå rust med?
Hvordan undgår man bedst rustproblemer på knallerten/scooteren??
Er der nogen modeller/fabrikater, der er specielt modtagelige over for
rust??

Jeg står selv foran at skulle købe en Vespa ET2 45-scooter, men har hørt
forskellige steder fra, at Vespa skulle være specielt plaget af rust. Er der
nogen derude, der kan nikke genkendende til den karakteristik? Eller er der
ikke den store forskel på de forskellige modeller; spiller det mest ind,
hvordan man selv behandler scooteren??

Selv har jeg tænkt mig at bruge Vespaen året rundt, og så om vinteren evt
køre forbi en tankstation og spule stellet godt igennem en gang i mellem
(for at undgå det værste af saltet). Og så selvfølgelig starte med at give
den en god omgang lakforsejler el.l., når jeg køber den. Ville det hjælpe,
så rusten ikke opstår nær så hurtigt, eller er det blot en stakket frist jeg
køber mig selv (for rusten kommer jo på et eller andet tidspunkt uanset
hvad, gør den ikk')?

Med venlig hilsen
Claus,
som godt kunne tænke sig at Vespaen holdt i 'mange' år

Fra : Deaster

Dato : 25-04-01 09:05

Claus Rolsted <rolsted@worldonline.dk> skrev i en
> [...]
> Hvordan undgår man bedst rustproblemer på knallerten/scooteren??
> Er der nogen modeller/fabrikater, der er specielt modtagelige over for

Jeg har en Aprilia SR 50 som er 4 år gammel, da den var 1 år gammel flåede
jeg skjoldet helt af den for at se hvor rusten den var. Og det var ikke
noget specielt kønt syn, Den var temmelig rusten mange steder, så jeg gik i
gang med en stålbørste og en 3M svamp over hele stellet og derefter fik den
tyk sort Tectyl og tyndt gennemsigtigt Tectyl de steder hvor jeg ikke kunne
nå med det andet. Her i sidste måned skilte jeg så en del af scooteren igen
for at se hvor rusten den var blevet. Den var en smule rusten, men ikke
noget i forhold til hvordan den så ud efter 1 år, så det har helt sikkert
godt kunne betale sig at bruge noget af påsken på opgaven.

> [...]
der
> ikke den store forskel på de forskellige modeller; spiller det mest ind,

Jeg siger det igen: Hold dig langt væk fra den der ET2, jeg tror alle andre
scootere ruster mindre end den.

> [...]
jeg
> køber mig selv (for rusten kommer jo på et eller andet tidspunkt uanset

Rusten vil altid komme, der er kun et spørgsmål om tid. Problemet med at
spule stellet, er jo at du skal have hele plasticskjoldet af for at komme
til, og det gør man jo nok ikke liiiige nede på den lokale tankstation. Lige
meget hvilken scooter man køber tror jeg det er en god idé at give den en
ordentlig gang Tectyl, men jeg synes ikke der er nogen grund til at udfordre
rustskæbnen med køb af en ET2.

Mvh
Jesper (Deaster)

Fra : Claus Rolsted

Dato : 02-05-01 17:31

Er der ikke andre, der har haft rustproblemer?
Ingen der har andre gode råd??

Med venlig hilsen
Claus