Hjælp søges vedr. bilkøb
Fra : Marshall

Dato : 19-02-04 19:48

Hej!

Jeg går på Teknisk Skole i Århus. Jeg får måske en læreplads i Struer og
behøver derfor en bil, da jeg ikke er interesseret i at tage toget.

Jeg har kigget meget på de forskellige biler, kiggede først på VW Polo, Golf
og Honda Accord. Men er kommet frem for Accord'en er for dyr i forsikring,
vægtafgift osv. - Derudover er jeg ikke så vild efter at få en lille bil.
Kan bedst lide sedans, m. 4 dørs.

Jeg har så kigget på Toyota Carina E - synes de er pæne. Jeg var bl.a. ude
og prøve en i dag - kørte rigtig godt og trækkede fint fra 80-120 - og
generelt 0-100 optræk gik også fint. Det skal siges det var en 95'er til
90.000 kr,- og en 1.8 XLi'er (Dog var den IKKE velholdt).

Men kan se på bilbasen er mange forskellige rundt i landet - Men nu kommer
det store spørgsmål så bare - Jeg er 18 år, skal have forsikring, betale
vægtafgift osv osv. - Og turen fra Århus - Struer ligger ca. 240 km
hverdag - Dog skal det kun være ca. 3 dage i ugen. Ved ikke om en diesel er
bedre her?

Well de er jo helt tilbage fra 92 - og så op af mod 97 mener jeg - da
Avensis kommer i 98?
Hvad skal jeg kigge efter når jeg køber en brugt bil, der er over
"halv-gammel"? Ved Toyata generelt døjer med rustproblemer. Hvad er
forskellen på de modeller? GLi, XLi osv? Hvor langt kører de på literen?

Ham Toyota-forhandleren fortalte mig at en 1.6 var dyrere end 1.8'eren i
vægtafgift og kørte mindre pr. km/l - det synes jeg ikke helt passer? Burde
det ikke være omvendt?

Kan ikke rigtig findre andre biler der er noget ved. Vi snakker om en ca.
pris på 40.000-70.000 helst ikke mere. Vil ikke have en som går i stykker
konstant og er dyr i reservedele. (VW er jo pænt dyre i reservedele,
hvorimod Toyota er billigt).

P.f.t.

Mvh. Mikkel

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 19-02-04 19:58

> Ham Toyota-forhandleren fortalte mig at en 1.6 var dyrere end 1.8'eren i
> vægtafgift og kørte mindre pr. km/l - det synes jeg ikke helt passer?
Burde
> det ikke være omvendt?

1.8'eren i Carina E'eren er en speciel en. Den hedder vidst leanburn eller
sådan noget.
Den har lidt færre heste end 1.6'eren, men er mere økonomisk.

Jeg ved ikke hvor meget det drejer sig om.

Jeppe Ladefoged
http://www.underflow.dk
degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk (Spamfilter: Fjern ÆØÅ)

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 19-02-04 20:10

107 hk i 1.8

116 hk i 1.6

og det er vist rigtig nok, nogen siger de kan køre 14-15 km pr/L i en 1.8'er

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-02-04 20:13

> og det er vist rigtig nok, nogen siger de kan køre 14-15 km pr/L i en
1.8'er

Men 1,8´eren er hurtigere fra 0-100 og er ved normal kørsel hurtigere (har
mere effekt i dagligdags-omdrejnings-området)

/Jan W NIelsen

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 19-02-04 20:47

> Men 1,8´eren er hurtigere fra 0-100 og er ved normal kørsel hurtigere (har
> mere effekt i dagligdags-omdrejnings-området)

klippet fra biltorvet.dk

1.8

Acceleration 0-100 km/t :
11,8 s

Tophastighed :
190 km/t

Antal cylindre :
4

Slagvolumen :
1.761 ccm

Effekt :
107 HK

Drejningsmoment :
150 NM

Brændstofforbrug (gns.) :
13,7 km/l

1.6

Acceleration 0-100 km/t :
11,3 s

Tophastighed :
195 km/t

Antal cylindre :
4

Slagvolumen :
1.586 ccm

Effekt :
116 HK

Drejningsmoment :
145 NM

Brændstofforbrug (gns.) :
14,0 km/l

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-02-04 22:31

> klippet fra biltorvet.dk

Jeg skrev det andet efter min hukommelse fra dengang bilerne var nye - men
nu slog jeg op, og på Biltorvet står der også følgende:

Carina E 1,8 MM L/B fra 1995: 107 hk & 0-100 på 11,2 sekund.
Carina E 1,6 Xli L/B fra 1995: 116 hk & 0-100 på 11,3 sekund
Carina E 1,6 Xli L7B fra 1997: 106 hk & 0-100 på 11,8 sekund.

Hvis vi tager udangspunkt i årgang 1995, ser det altså ud til, at det er
rigtigt, at 1,8 leanburn (15,4 km/ltr) er hurtigere end 1,6´eren.

/Jan W Nielsen

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 19-02-04 20:25

"Marshall" <mikkel-f@ofir.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Jeg går på Teknisk Skole i Århus. Jeg får måske en læreplads i Struer og
> behøver derfor en bil, da jeg ikke er interesseret i at tage toget.

Hvis det var mig ville jeg flytte til Struer. Der kommer dæleme til at gå
meget tid med transport, og mon ikke du kan leje et værelse for mindre end
det vil koste dig i transport (jeg antager ikke lærlinge får
transportfradrag?)
Mvh
Anders O

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-02-04 23:15

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> wrote in message

> [...]
> meget tid med transport, og mon ikke du kan leje et værelse for mindre end
> det vil koste dig i transport (jeg antager ikke lærlinge får

Hvorfor skulle lærlinge ike få transportfradrag??
Til inforamtion, selvfølgelig skal man have transportfradrag.

Det ville selvfølgelig være bedre at forhandle sig til en firmabil istedet.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-02-04 06:14

Bjarke Hansen wrote:
> Hvorfor skulle lærlinge ike få transportfradrag??
Nok af samme grund som dem der går i skole ikke kan få.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-04 13:41

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> Nok af samme grund som dem der går i skole ikke kan få.

Lærlinge har jo længst praktisforløb, og her for man naturligvis
transportfradrag. Når man er i skole for man udbetalt billigste
transportmiddel fra bopæl til skole.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-02-04 22:40

Bjarke Hansen wrote:
> Lærlinge har jo længst praktisforløb, og her for man naturligvis
> transportfradrag. Når man er i skole for man udbetalt billigste
> transportmiddel fra bopæl til skole.

Ja. Men du spurgte hvorfor lærlinge ikke skulle have.
Jeg svarede ikke, om de får eller ej.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-02-04 07:40

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> skrev :

> (jeg antager ikke lærlinge får transportfradrag?)

det kan du roligt antage

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-04 13:43

<jan@stevns.net> wrote in message

> det kan du roligt antage

hvad mener du med det?

jeg er elektrikerlærling og har fra dag 1 fået fradrag fra bopål til
ansættelsesadresse i firmaet hvor man har fået praktiskplads. I
skoleperioderne for man udbetalt offenlig transportudgifter fra bopæl til
skole. og hvis man glemmer man har gået i skole og kommunene gør det samme
for man bare begge dele.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-02-04 16:14

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev :

>hvad mener du med det?

at det kan han roligt antage (ordspil, Bjarke)

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Fra : Henrik B.

Dato : 19-02-04 20:41

Marshall wrote:
[...]

For dyrt! De kan findes billigere.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-04 21:22

Marshall wrote:
> [...]
> stykker konstant og er dyr i reservedele. (VW er jo pænt dyre i
> reservedele, hvorimod Toyota er billigt).

Fiat Uno

Peugeot 106 Diesel.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 20-02-04 00:51

> Hvad er
> forskellen på de modeller? GLi, XLi osv? Hvor langt kører de på literen?

Udstyrs niveau... Da mine gamle forældre skulle have ny bil prakkede jeg dem
en Carina E på. Det er en alletiders bil - forstået på den måde den er
(røv)kedelig i udformning og valg af interiør samt køreindenskaber - men det
holder max. Samle-kvaliteten er (hvad jeg kan se/høre) i orden. Der er tænkt
over detaljer, som en lille plast dims der forhindre holde-pinden til
motorrumsklappen i at få skravet maling af. Motorrummet virker overskueligt
og velindrettet - væske kontrol og påfyldning er furnuftigt placeret.

Tilbage til udstyret:

Da vi kigge på forskellige modeller af Carina E'eren - var det rent ud sagt
en jungel. Der er mange udstyrsmodeller - men her er hvad jeg lige kan
huske:

XLi - bund model - intet ekstra udstyr (dog var der varianter som Fantastic
oa. med lidt udstyr (hvad ved jeg ikke))
SLi - over middel udstyr (de sidste modeller 95/96 havde ret meget før den
udgik)
GLX - middel udstyr og Air-con.
GLi - top model - mener den har alt i el.

> Ham Toyota-forhandleren fortalte mig at en 1.6 var dyrere end 1.8'eren i
> vægtafgift og kørte mindre pr. km/l - det synes jeg ikke helt passer?
Burde
> det ikke være omvendt?

Som svaret før er 1.8'eren en Leanburn version - der går længere på
litteren. Den E'er mine forældre har er 1.8 GLX 12/97 og vejer 1100kg (pris
87.000kr ved 140.000km)

Gearkasserne er et svagt punkt (har jeg hørt) - men ellers ret fri for fejl
(se evt. www.mandagsbil.dk). Eneste problem vi har haft er en defekt
vandpumpe. Vi var også ude at kigge på en 1995 2.0 GLi - hvor rusten
langsomt var begyndt at gnave i undervognen (var aldrig blevet
undervognsbehandlet) - så kig grundigt efter - især lige foran baghjulene og
bagud.

Mvh.
B. Madsen