Kompressor
Fra : Anders Bomholdt

Dato : 19-02-04 14:37

Hej,

I forbindelse med et forhåbentlig snarligt nyindkøb af kompressor til min
dykkerklub, har jeg hørt at der kan være forskellige regler for godkendelser
og efterfølgende kontrol af hhv. stationære og flytbare anlæg. De kunne
efter sigende have ikke ubetydelige økonomiske konsekvenser.

Umiddelbart kiggede jeg på retsinfo, hvor jeg fandt følgende:

Nedenstående tekst er sakset fra "Bekendtgørelse om dykkermateriel" (BEK nr
823 af 05/11/1999) der trådte i kraft d. 1. december 1999, og som stadig er
gældende.

"§ 8. Kompressoranlæg, der anvendes ved dykkerarbejde og rekreativ dykning,
skal opfylde de for kompressorer i almindelighed gældende regler samt være
typegodkendt af Søfartsstyrelsen."

og

"§ 20. For åndemiddel til dykkerarbejde og rekreativ dykning på dybder
indtil 50 meter eller ved overtryk på indtil 5 bar, må indeholdet af de
enkelte stofferne nævnt i stk. 2 ikke overstige de angivne værdier målt ved
atmosfæretryk. Kompressoranlæg godkendt i henhold til § 8, skal kontrolleres
mindst hver 12. måned eller oftere, hvis forholdene kræver dette.
Åndemiddelluft produceret på kompressoranlæg, der ikke er omfattet af § 8,
skal overholde grænseværdierne og udstyres med en attest for luftens renhed.
Målingerne skal være tilgængelige for køberne/brugerne af åndemidlet."

Så vidt jeg kan se, menes der ved kontrol blot en luftanalyse, ligesom jeg
ikke kan se nogen skelnen mellem flytbare og stationære anlæg?

Har jeg forstået det rigtigt, eller er der andre regler jeg ikke er
opmærksom på?

mvh

Anders Bomholdt