Liguster efter liguster ??
Fra : Frank Hansen

Dato : 24-04-01 14:59

Jeg ved at man ikke kan plante frugttræer (artsfælder) efter frugttræer,
altså i samme jord da denne er blevet "forgiftet" af de først plantede. Det
samme skulle gælde tjørn.

1. Jeg tænker på til efteråret at forny en antagelig 40 år gammel
ligusterhæk med en ny af typen Liga. Er det samme tilfældet, som med
frugttræer, at en mængde jord skal fornys for at få de nye planter i vækst ?

2. For ca. 4 år siden plantede jeg 8 rødtjørne træer (Pauls Scarlet). 3
af de 8 vantrivedes så dem fornyede jeg efter blot 2 år. Det ser nu ud til
at der næsten ingen tilvækst er i de nye eksemplarer. Kan dette mon skyldes
den ovennævnte "jordforgiftning" efter så kort tid ??

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-04-01 19:42

Frank Hansen wrote:

> [...]
> at der næsten ingen tilvækst er i de nye eksemplarer. Kan dette mon skyldes
> den ovennævnte "jordforgiftning" efter så kort tid ??

Mon ikke der ligger fliser under?
Eller der er en olietank, eller der er sprunget et vandrør?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-01 20:40

On Tue, 24 Apr 2001 15:58:42 +0200, "Frank Hansen" <frankh@private.dk>
wrote:

>1. Jeg tænker på til efteråret at forny en antagelig 40 år gammel
>ligusterhæk med en ny af typen Liga. Er det samme tilfældet, som med
>frugttræer, at en mængde jord skal fornys for at få de nye planter i vækst ?

Jeg tror det ikke.
Vil du være sikker så skifter du jorden ud.
Vil du være rimelig sikker, så giver du jorden en god gang kompost når
du har plantet.
Tør du tage chancen gør du ingenting Selv ville jeg ikke have
noget forbehold for at plante liguster efter liguster. Det kan
selvfølgelig være jeg ville få det hvis jeg gjorde forsøget.... men
jeg tror det ikke.

> [...]
>at der næsten ingen tilvækst er i de nye eksemplarer. Kan dette mon skyldes
>den ovennævnte "jordforgiftning" efter så kort tid ??

At de nye planter ikke har nogen synderlig tilvækst skyldes nok
nærmere det samme som at de første ikke ville trives... F.eks kan der
være et tilfælde af traktose på lige netop dette stykke af haven.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Frank Hansen

Dato : 25-04-01 08:10

Tak for diverse svar.

Vedrørende de skrantende rødtjørn skulle jeg nok have gjort opmærksom på at
problemet med første hold træer var udpræget tjørnerust. Jeg fik faktisk
træerne byttet til andre uden beregning af denne årsag. Når man kender
forholdene i jorden her, er der intet som tyder på at jorden er lidende af
den ene eller anden årsag. Der er plantet meget andet i jorden omkring som
ikke viser tegn på dårlig trivsel overhoved. Derfor hælder jeg mest til
teorien om "forgiftet" jord af første hold rødtjørn.

P.S. jeg er ikke i tvivl om, at man normalt ikke kan plante tjørn efter
tjørn, men spørgsmålet er, hvor langt tid tager det før denne tilstand
opstår ???

Hilsen, Frank