Total forviring
Fra : Dan

Dato : 19-02-04 12:51

Total forviring, hvad sker der her? Det giver forskellige resultater alt
efter om jeg bruger komma eller punktum i de tekstfelter jeg skal have
beregnet. Hvad gør jeg galt?
Dan

Fra : Harald Staff

Dato : 19-02-04 13:02

Vis oss koden.

--
HTH. Beste hilsen Harald
Followup to newsgroup only please

"Dan" <2@ludvigs.dk> skrev i melding

Fra : Dan

Dato : 19-02-04 13:54

Kommer her
Denne her skal jeg bruge punktum i

Private Sub Text23_LostFocus()
uinst = Text23.Text
Label77.Caption = uinst * (1 + Text19.Text * Text20.Text) / 10

Label80.BackColor = (&H8000000A)

If Label77.Caption <= Label79.Caption Then
Label80.Caption = ("OK")

Else
Label80.Caption = ("Ikke godkendt")
Label80.BackColor = RGB(255, 0, 0)
End If
End Sub

Og denne her komma?

Private Sub Text26_LostFocus()
uinst1 = Text26.Text
Label84.Caption = uinst1 * (1 + Text25.Text)
End Sub

MVH
DAN

Fra : Harald Staff

Dato : 19-02-04 15:52

Hei Dan

Du kan ikke bedrive matematikk på tekst. Forsøk å konvertere datatyper til
noe egnet, som
Val(Text26.Text)
eller
CDbl(Text26.Text)

Fra : Dan

Dato : 19-02-04 17:38

Ahh det hjalp:)
Takker

Fra : Steen Gellett

Dato : 19-02-04 17:46

"Dan" <2@ludvigs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Private Sub Text26_LostFocus()
> uinst1 = Text26.Text
> Label84.Caption = uinst1 * (1 + Text25.Text)

Du kan altså ikke lave appelsin juice ud af æbler............
Sagt på en anden måde :

Private Sub Text23_LostFocus()
uinst =val( Text23.Text)
Label77.Caption = uinst * (1 + val(Text19.Text) *val( Text20.Text)) / 10

Label80.BackColor = (&H8000000A)

If val(Label77.Caption) <= val(Label79.Caption) Then
[...]

uinst1 = val(Text26.Text)
Label84.Caption = uinst1 * (1 + val(Text25.Text))
End Sub

Fra : Harald Staff

Dato : 19-02-04 21:07

> Og denne her komma?
>
> Private Sub Text26_LostFocus()
> uinst1 = val(Text26.Text)
> Label84.Caption = uinst1 * (1 + val(Text25.Text))
> End Sub

Ikke helt. Val er amerikansk, mens Cdbl tar hensyn til de regionale innstillinger på godt
og ondt:

Sub test()
Dim Tekst As String
Tekst = "33,45"
MsgBox Val(Tekst), , "Val " & Tekst
MsgBox CDbl(Tekst), , "CDbl " & Tekst
End Sub

Fra : Dan

Dato : 20-02-04 14:19

Det ændre godt nok på, hvad jeg kan skrive ind i textboxen, det er også fint
nok Men det har ikke rigtigt ændret det problem jeg har med, at bruger jeg
komma er det et resultat og bruger jeg punktum er det et andet! Alle andre
steder i programmet bruger jeg komma og får det rigtige resultat, men her
skal jeg bruge punktum for at få det rigtige resultat. Og det er det jeg
ikke rigtigt kan finde ud af, hvorfor det sker? Og hvad kan der gøres for at
rette det?

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-02-04 20:13

Dan skrev:
> Det ændre godt nok på, hvad jeg kan skrive ind i textboxen, det er også
fint
> nok

Ja, du skifter den ene mulighed , opfattes som decimalskilletegn og .
opfattes som tusindseparator og på den anden mulighed hvor . opfattes som
decimalskilletegn og , opfattes som tusindseparator.

> Men det har ikke rigtigt ændret det problem jeg har med, at bruger jeg
> komma er det et resultat og bruger jeg punktum er det et andet!

Tja, så det er vel ikke så mystisk, hvis , og . giver forskelligt resultat,
vel ?

> Alle andre steder i programmet bruger jeg komma og får det rigtige
resultat, men her
> skal jeg bruge punktum for at få det rigtige resultat.

Må vi se din nye kode - altså efter at du har indsat de korrekte
konverteringer?
....og hvad er "det rigtige resultat"? Prøv at skrive hvilket resultat du får
og hvad du forventer at få - så er det lettere at hjælpe.

Lige en sidste ting: Lad VÆRE med at gentage hele det indlæg du svarer på i
bunden. Citer kun det relevante og skriv dit svar under det citerede.

-------
Tomas