Slebet rust væk og malet igen?
Fra : Thostrup

Dato : 19-02-04 10:59

Hej

Jeg har et par enkeltste steder på siden af bilen, omring dørene og ridser
efter en fjols der ikke har kunnet placere en donkraft :(, som jeg vil slibe
ned og malet igen.

Men hvordan skal det gøres?

Skal jeg bare tage noget sandpapir, slibe ned til det blanke metal.
Grunde det
og så Male det .... ?

Eller hvordan?

På forhånd tak

Mvh Thostrup

Fra : TGD

Dato : 19-02-04 11:27

"Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Eller hvordan?

Jeg bruger sådan en lille hobby tings maskine (10.000 omdrejninger) hvor der
kan komme forskellige slibedingenotter på, med den kan jeg lave bittesmå
stenslag.

Starter med tape rundt om stedet der skal slibes.
Sliber helt ned så ALT rust er væk.
Bruger noget meget tynd rustbeskytter (ikke maling)
Grunder (fik noget af en pladesmed, det er TISSE giftigt men det virker,
kender ikke navnet)
Bruger en spray maling med den korrekte farve.

Man skal virkelig tæt på for at se at der er fusket med små reperationer.

<KLIP>

Fra : //zigge

Dato : 19-02-04 11:30

> [...]
> ned og malet igen.
>
> Men hvordan skal det gøres?
>
> Skal jeg bare tage noget sandpapir, slibe ned til det blanke metal.

Ja, to til fire lag grunder, Hvis ensfarvet: eet lag lak, hvis metalic:
grundfarve og to lag klar lak. Husk at få samme farve grunder som lakken,
ellers kan du få en farveforskel. Brug det rigtige sandpapir - spørg
autolakkeren hvor du får maling og køb det evt. af ham.

Bagefter sliber du forsigtigt lakken i niveau med den gamle vha. korn 1600
vandslibepapir og polere lakken op med boat rubbing. Efter et par dage kan
du give lakken lakforsegler og voks.

> Eller hvordan?

Hvis det er en mindre ridse, kan du skrabe "såret" rent med en Stanley kniv
helt ned til metallet og give det flere lag lak med en reparationspen.

Mvh
//zigge

Fra : Thostrup

Dato : 19-02-04 12:09

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message

> Hvis det er en mindre ridse, kan du skrabe "såret" rent med en Stanley
kniv
> helt ned til metallet og give det flere lag lak med en reparationspen.

Jeg regner med at slibe hele det vandrette pannel under døren fra forhjul
til baghjul og så bare male det i en kontrast farve, bliver nok sort.

Jeg har en exentersliber, mon ikke den kan hjælpe mig langt på vej, og så
bare tage kanter og snævre passager i hånden.

Mvh Thostrup

Fra : //zigge

Dato : 19-02-04 12:24

> [...]
> Jeg har en exentersliber, mon ikke den kan hjælpe mig langt på vej, og så
> bare tage kanter og snævre passager i hånden.

Det er exenterslibere der er "weapon of choice" hos autolakeren

Hvis ikke der er rust i krinkelkrogene så lad dem være, det er svært at lave
en lakering selv, på højde med fabrikkernes for en uøvet.
Hvis du alligevel går efter en sort, så skulle du overveje en epoxy
skibsmaling til metal. Det er uanmindligt modstandsdygtigt overfor saltvand
Og så bliver det super flot hvis man ruller det på.
Jeg har "kun" selv prøvet maling fra Hempel (der er også Jotun), man grunder
med een slags tre gange og giver farve to til fire gange - alt sammen med
rulle. Det rækker langt og du kan garanteret male alle siderne under
dørhøjde med en kvart liter grunder og maling.

Jeg vil foreslå dig lige at tage et kik på den plade-del der sidder lige
nedenunder køleren, den er tit rusten på ældre biler og det er jo nemt lige
at give den en omgang når man nu har rullen fremme :D
Hvad kalder man den plade(???).

Mvh
//zigge

Fra : KASO

Dato : 19-02-04 13:18

"//zigge" skrev d. 19-02-04 12:24 dette indlæg :

> "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse

Der er ingen grund til at fjerne sund maling - den skal blot slibes mat.
Du skal koncentrere dig om stederne med rust - giv dem evt.
sandblæsning, hvis du har adgang til en kompressor.

> [...]
> rulle. Det rækker langt og du kan garanteret male alle siderne under
> dørhøjde med en kvart liter grunder og maling.

"Hammerite" fungerer også ganske godt. Du kan evt. bruge en Zinkspray
som grunder.

> [...]
lige
> at give den en omgang når man nu har rullen fremme :D

God idé!

> Hvad kalder man den plade(???).

"Forpanel"!

http://www.kandu.dk/

Fra : Q

Dato : 19-02-04 16:39

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
saltvand
> Og så bliver det super flot hvis man ruller det på.

Den epoxymaling du snakker om... Hvor finder jeg dette?.. Evt. Producent og
produktnavn ?

Når du siger superflot mener du så glat eller "nubret" overflade?

/peter

Fra : //zigge

Dato : 19-02-04 17:04

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> saltvand
>
> Den epoxymaling du snakker om... Hvor finder jeg dette?.. Evt. Producent
og
> produktnavn ?

Du kan evt. besøge Hempels hjemmeside: www.hempel.dk og kikke under Yacht.
Primeren hedder "Light primer" og epoxy malingen hedder "Poly Best". Der er
også enkomponente emalje lakker...

> Når du siger superflot mener du så glat eller "nubret" overflade?

Så mener jeg ligesom fronten på et køleskab, altså ikke spejl-glat men
heller ikke nubret som vægmaling.
Du kan sagtens få det helt glat som autolak, enten ved at rulle og så
slibe/polere bagefter, eller ved at sprøjte og polere bagefter. Men jeg
ville nu bare rulle det på, det giver et noget tykkere lag og en ganske god
finish.
Jeg har set biler der var rullet med autolak (den flyder lidt bedre end
skibsmalingen) og det var ikke til at se forskel på det og så
sprøjtelakeret.

Mvh
//zigge

Fra : Q

Dato : 19-02-04 19:46

> [...]

> Primeren hedder "Light primer" og epoxy malingen hedder "Poly Best". Der

Dvs. den lokale maling-pusher kan skaffe det hjem?..

Jeg spurgte efter epoxymaling i Bauhaus for nogen tid siden, men hende den
småfede og vrisne ekspedient i malerafdelingen vrissede bare noget om at få
kræft og dø af det... Også noget med at man skulle have certifikater osv.
til at arbejde med epoxy ?.. ( jeg er klar over at epoxymaling ikke ligefrem
er vitaminpiller )

Hvor lang tid er Hempels snask om at tørre?

> Så mener jeg ligesom fronten på et køleskab, altså ikke spejl-glat men
> heller ikke nubret som vægmaling.

Nu er jeg faktisk efter en lidt "nubret" struktur ( grovere end køleskabet,
men det skal heller ikke være en grusvej , men det kan vel klares med en
strukturrulle..

/peter

Fra : //zigge

Dato : 19-02-04 20:35

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> "//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

Yacht.
> er
>
> Dvs. den lokale maling-pusher kan skaffe det hjem?..

Ja, eller den lokale skibsproviantering/marineforretning..

> [...]

> kræft og dø af det... Også noget med at man skulle have certifikater osv.
> til at arbejde med epoxy ?.. ( jeg er klar over at epoxymaling ikke

Det er ikke nødvendigt med certifikat til private - men det er
kræftfremkaldende, så husk handsker - det med udluftning giver sig selv...

> Hvor lang tid er Hempels snask om at tørre?

Jeg mener at huske at man skal vente 20 min imellem hvert lag, og at det er
støvtørt på en times tid, tørt natten over.
Det eneste finurlige er at lakken bliver mat hvis det er for fugtigt i
vejeret (tåge) eller regner.

> [...]
køleskabet,
> men det skal heller ikke være en grusvej , men det kan vel klares med

Hmm... Jeg troede at du gik efter en glat overflade, en alm. vægrulle laver
sikkert nogle fine nubber

Mhv
//zigge

Fra : Q

Dato : 19-02-04 21:26

> Det er ikke nødvendigt med certifikat til private - men det er
> kræftfremkaldende, så husk handsker - det med udluftning giver sig selv...

Hmm.. Dvs. enten var hun bare vrissen eller også ved hun ikke hvad hun
snakker om, og det sidste ville ikke være første gang

> Hmm... Jeg troede at du gik efter en glat overflade, en alm. vægrulle
laver
> sikkert nogle fine nubber

Det er faktisk nogen højttalerkabinetter jeg skal have malet.. Kasserne er
bygget i Finsk Birkefiner og "lever på landevejen".. Jeg har gennem årene
prøvet mange forskellige typer maling til det brug, og det eneste der har
kunne holde ordentligt var noget 2-komponent snask ( i et par spande uden
etiketter eller noget som helst ) jeg tuskede mig til hos den lokale
autolakker, som ikke kan skaffe det mere..

/peter

Fra : //zigge

Dato : 19-02-04 22:59

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> [...]
> etiketter eller noget som helst ) jeg tuskede mig til hos den lokale
> autolakker, som ikke kan skaffe det mere..

Det er også hård kost. Måske kan du bruge en elastisk tokomponent
gulvmaling, det er næsten en slags gummihud...

Mvh
//zigge

Fra : Mikkel

Dato : 19-02-04 20:58

Hey...
Ja du skal bare slibe det ned til blank metal og give den noget grunder
(rustbeskytene) Hvis du ikke bruger rustbeskytene grunder kan du restirere at
malingen bobler op der hvordu har malet.

Hilsen Mikkel

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.164.74.161)