Oplysninger fra en workbook til en anden
Fra : Karin

Dato : 19-02-04 09:48

Hej NG

Jeg har kastet mig ud i lidt VB programmering fra Excel og er løbet ind i
nogen spørgsmål.
Jeg har to workbooks og har lavet en kode der sender oplysninger fra den
aktuelle workbook til den anden når brugeren beder om det.

Som koden ser ud nu åbner jeg workbook 2 for at sende oplysningerne over,
men det giver nogen problemer. Hvis brugeren har åbnet workbook 2 selv og
lavet ændringer der ikke er gemt, bliver han spurgt om han vil åbne den igen
og dermed miste sine ændringer. Hvis han svarer nej får han en runtime error
"method open failed"

Jeg har forsøgt mig med flere løsningsmuligheder, men ved simpelt hen ikke
nok om det.
Kan jeg sende oplysningerne til workbook 2 uden at åbne den? Vil det løse
problemet med at brugeren har den åben med ugemte ændringer? Hvordan gør jeg
det, hvis det kan lade sig gøre?

Hvordan kan jeg eventuelt undersøge om workbook 2 er åben?

Er der andre løsningsforslag?

Og som et sidespørgsmål: er det muligt at lave relative henvisninger til
filen i stedet for hele filnavnet. Mine to workbooks vil nemlig altid ligge
samme sted.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Karin

Fra : Morten Snedker

Dato : 19-02-04 10:03

On Thu, 19 Feb 2004 09:48:06 +0100, "Karin" <nogen@etsted.dk> wrote:

> [...]
>og dermed miste sine ændringer. Hvis han svarer nej får han en runtime error

Hvis det er vigtigt at ændringerne kommer med, ja så må du jo
annullere indtil indtastning/gemning er færdig.

I modsat fald kunne du lave en kopi af xls-filen, og så arbejde på
kopien.

Du kan IKKE sende data til din workbook, med mindre objektet er åbent.

mvh/Snedker
---
http://dbconsult.dk

Fra : Karin

Dato : 19-02-04 10:39

"Morten Snedker" <morten@spammelam.dbconsult.dk> wrote in message
newsu830tno9a509tm5m70gmi6stng0s0q93@4ax.com...

> [...]
> kopien.
>
> Du kan IKKE sende data til din workbook, med mindre objektet er åbent.

Hej Morten
Brugeren får ikke mulighed for at anullere - kun ja (= det han har lavet
bliver slettet) eller nej (= runtime error).
Er det noget jeg kan programmere mig ud af?

Hvis jeg laver en kopi, får jeg så ikke problemer når brugeren gemmer sine
ændringer (altså at det der blev sendt bliver overskrevet)

Min umiddelbare tanke var jo at checke for om workbook 2 er åben og så lukke
den og gemme ændringer før jeg sender mine data. Kan det lade sig gøre?

Jeg er ret ny i det her, så tilgiv eventuelle dumme spørgsmål.

Mvh
Karin

Fra : Morten Snedker

Dato : 19-02-04 17:22

On Thu, 19 Feb 2004 10:38:44 +0100, "Karin" <nogen@etsted.dk> wrote:

>Min umiddelbare tanke var jo at checke for om workbook 2 er åben og så lukke
>den og gemme ændringer før jeg sender mine data. Kan det lade sig gøre?

Nah, sådan hænger det ikke sammen. Er et Excel regneark åbent, så er
det låst af den bruger. Alt andet ville også være noget skidt.

Så du har 2 alternativer:

1.
Vente med at åbne, til det igen er lukket.

2.
Arbejde på det i en kopi.

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk

Fra : preben nielsen

Dato : 19-02-04 18:09

"Morten Snedker" <morten@spammelam.dbconsult.dk> skrev i en
meddelelse news:e0d9305rbbfadptgn0usvkrme8rce9pirr@4ax.com...

sig gøre?

Svar til Karin:
Hvis den er åben, hvorfor så ikke bare overføre data til den og
gemme ? Og hvis den er lukket, så åbner du den først...

> Nah, sådan hænger det ikke sammen. Er et Excel regneark åbent,
så er
> det låst af den bruger.

Svar til Morten:
Ikke nødvendigvis ! En Excel regneark kan jo sagtens deles mellem
flere brugere.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Morten Snedker

Dato : 19-02-04 23:53

On Thu, 19 Feb 2004 18:08:33 +0100, "preben nielsen"
<prel@post.tele.dk> wrote:

>Svar til Morten:
>Ikke nødvendigvis ! En Excel regneark kan jo sagtens deles mellem
>flere brugere.

Ja. Alternativerne var nu også mere tænkt som de brugbare. De kan
deles om samme regneark...men hvem skal bestemme, hvad der skal
gemmes: vb-app'en, eller brugeren? Men du har ret...

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk