Som Torben skriver forspænd/stram fjedrene lidt med skiver eller et
tildrejet rørstykke, men inden da kan du jo også, hvis du har en
værkstedshåndbog checke om de er blevet kortere. Men selvom
værkstedshåndbøger opgiver længder behøver det ikke kun at være det der er
bestemmende for det kan ske at fjedre bliver blødere.
Men det andet du kan gøre er at komme en tykkere olie i forgaffelbenene, for
en tykkere olie er jo længere tid om at komme igennem ventiler end tynd
olie. Jeg har på min BMW R100 fra 1976, for 2 mdr. siden skiftet både til
hårdere fjedre samt tykkere olie; fra 5 til 20 olie. BMWérne har jo altid
haft længere vandring i forgaflerne end andre motorcykler - på min ca. 20
cm - og ofte for bløde/for meget op og nedgående forgafler hvilket jo ikke
er godt hvis man elsker at køre om hjørner.
Mvh. Gert Thorgersen
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:Ta_Yb.2470$Ko6.1162@news.get2net.dk...
> > Jeg har efter samråd med min mekaniker besluttet at han skal hælde
> > lidt mere olie i forgaflerne da den ved hård opbremsning går helt i
> > bund og siger *klonk*. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad han kunne
> > finde på at forlange for sådan en "operation".
>
> Hej Jannic
>
> Jeg vil tro det tager ½ time. Hvis du skal betale mere end 1 time er det
> urimeligt. Især det at en CB 500 har centralstøtteben gør det meget let.
> Hvorfor gør du det ikke selv?
>
> Sæt cyklen på centralstøttebenet og vip den, så forhjulet hænger frit.
> Læg nogler viskestykker over tanken og kåbedelene for at mindske chancen
for
> ridser.
> Pil stryret af, og få din mor til at holde det, og ellerlæg det fra dig.
Det
> ryger igen steder , da det hænger i alle mulige kabler og ledninger.
> Løsn propperne i forgaflen.
> Hæld 10cc forgaffelolie i hvert ben.
> Saml igen.
> Kør en tur. Har det ikke hjulpet nok, så hæl 10cc mere i.
>
> --
> Mojn Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
>
>