/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olie i forgafler
Fra : yandog CB500


Dato : 19-02-04 08:59



Jeg har efter samråd med min mekaniker besluttet at han skal hælde
lidt mere olie i forgaflerne da den ved hård opbremsning går helt i
bund og siger *klonk*. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad han kunne
finde på at forlange for sådan en "operation", vi har ikke snakket
pris endnu og jeg har ikke afleveret "fars lille puttegris, som er en
CB500" til ham endnu, hvad skal jeg falde bag over og hvad skal jeg
acceptere.

yandog som glæder sig meget til sin første sæson på 2hjul


http://www.dfmc.dk/?id=496


 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-02-04 09:09

> Jeg har efter samråd med min mekaniker besluttet at han skal hælde
> lidt mere olie i forgaflerne da den ved hård opbremsning går helt i
> bund og siger *klonk*. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad han kunne
> finde på at forlange for sådan en "operation".

Hej Jannic

Jeg vil tro det tager ½ time. Hvis du skal betale mere end 1 time er det
urimeligt. Især det at en CB 500 har centralstøtteben gør det meget let.
Hvorfor gør du det ikke selv?

Sæt cyklen på centralstøttebenet og vip den, så forhjulet hænger frit.
Læg nogler viskestykker over tanken og kåbedelene for at mindske chancen for
ridser.
Pil stryret af, og få din mor til at holde det, og ellerlæg det fra dig. Det
ryger igen steder , da det hænger i alle mulige kabler og ledninger.
Løsn propperne i forgaflen.
Hæld 10cc forgaffelolie i hvert ben.
Saml igen.
Kør en tur. Har det ikke hjulpet nok, så hæl 10cc mere i.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



yandog CB500 (19-02-2004)
Kommentar
Fra : yandog CB500


Dato : 19-02-04 10:31

Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev:
>> Jeg har efter samråd med min
>>mekaniker besluttet at han skal hælde
>> lidt mere olie i forgaflerne da den
>>ved hård opbremsning går helt i
>> bund og siger *klonk*. Jeg kunne
>>godt tænke mig at vide hvad han kunne
>> finde på at forlange for sådan en "operation".
>
>Hej Jannic
>
>Jeg vil tro det tager ½ time. Hvis du
>skal betale mere end 1 time er det
>urimeligt. Især det at en CB 500 har
>centralstøtteben gør det meget let.
>Hvorfor gør du det ikke selv?
>
>Sæt cyklen på centralstøttebenet og
>vip den, så forhjulet hænger frit.
>Læg nogler viskestykker over tanken
>og kåbedelene for at mindske chancen for
>ridser.
>Pil stryret af, og få din mor til at
>holde det, og ellerlæg det fra dig. Det
>ryger igen steder , da det hænger i
>alle mulige kabler og ledninger.
>Løsn propperne i forgaflen.
>Hæld 10cc forgaffelolie i hvert ben.
>Saml igen.
>Kør en tur. Har det ikke hjulpet nok,
>så hæl 10cc mere i.
>
>--
>Mojn Jens Bager Jensen
>Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
>Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id= 39


Tak for tippet men tror nu nok jeg sender den til mekanikeren, da
jeg lider af en alvorlig omgang "mekanifobi". Mine hænder er ikke
skabt til skrutrækker og topnøgle.


Dak (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 19-02-04 14:03

>
> Tak for tippet men tror nu nok jeg sender den til mekanikeren, da
> jeg lider af en alvorlig omgang "mekanifobi". Mine hænder er ikke
> skabt til skrutrækker og topnøgle.

Det er mine da hellere ikke(se tidligere tråde om knækket/kværnet skruer
) men man skal jo lære det på et tidspunkt hvis man har en mc. Ellers
kommer det til at koste kassen hvis du sender den til en mekaniker hver gang
noget er galt. Og så er det nu hvor man ikke kan køre man skal lære det og
ikke i juli måned...

Dak
Suzuki GS500Ev



Gert Bo thorgersen (29-02-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 29-02-04 16:15

Som Torben skriver forspænd/stram fjedrene lidt med skiver eller et
tildrejet rørstykke, men inden da kan du jo også, hvis du har en
værkstedshåndbog checke om de er blevet kortere. Men selvom
værkstedshåndbøger opgiver længder behøver det ikke kun at være det der er
bestemmende for det kan ske at fjedre bliver blødere.

Men det andet du kan gøre er at komme en tykkere olie i forgaffelbenene, for
en tykkere olie er jo længere tid om at komme igennem ventiler end tynd
olie. Jeg har på min BMW R100 fra 1976, for 2 mdr. siden skiftet både til
hårdere fjedre samt tykkere olie; fra 5 til 20 olie. BMWérne har jo altid
haft længere vandring i forgaflerne end andre motorcykler - på min ca. 20
cm - og ofte for bløde/for meget op og nedgående forgafler hvilket jo ikke
er godt hvis man elsker at køre om hjørner.

Mvh. Gert Thorgersen


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:Ta_Yb.2470$Ko6.1162@news.get2net.dk...
> > Jeg har efter samråd med min mekaniker besluttet at han skal hælde
> > lidt mere olie i forgaflerne da den ved hård opbremsning går helt i
> > bund og siger *klonk*. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad han kunne
> > finde på at forlange for sådan en "operation".
>
> Hej Jannic
>
> Jeg vil tro det tager ½ time. Hvis du skal betale mere end 1 time er det
> urimeligt. Især det at en CB 500 har centralstøtteben gør det meget let.
> Hvorfor gør du det ikke selv?
>
> Sæt cyklen på centralstøttebenet og vip den, så forhjulet hænger frit.
> Læg nogler viskestykker over tanken og kåbedelene for at mindske chancen
for
> ridser.
> Pil stryret af, og få din mor til at holde det, og ellerlæg det fra dig.
Det
> ryger igen steder , da det hænger i alle mulige kabler og ledninger.
> Løsn propperne i forgaflen.
> Hæld 10cc forgaffelolie i hvert ben.
> Saml igen.
> Kør en tur. Har det ikke hjulpet nok, så hæl 10cc mere i.
>
> --
> Mojn Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
>
>



Underbjerg / Anderse~ (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Underbjerg / Anderse~


Dato : 19-02-04 15:39

Hej

Sig til din mek. at han skal ligge 2 - 5 skiver af en passende størrelse
oven på fjederen ind han sætter propperne i igen, på den måde vil du
forspænde fjedrerne lidt og det vil betyde en lidt hårderer forgaffel i hele
dens arbejdsområde. Det er det der sker når man monterer et fjederkit fra
fx. Øhlins eller Wilbers til små 1000,-

Det kan også være en god ide at påfylde en ny og lidt tykkerer olie, da
gaffelen så vil virke lidt mere stiv.

Det er ikke altid en fordel at hælde mere olie i, og ikke i den samme
tykkelse, da det ikke har nogen opstrammende virkning, men i værste fald kun
fylder forgaffelbenet helt når den bliver trykket i bund.

Hilsen
Torben



MKS - 74 (19-02-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 19-02-04 16:03

On Thu, 19 Feb 2004 15:38:50 +0100, "Underbjerg / Andersen"
<skolebakken16@os.dk> wrote:

>Det kan også være en god ide at påfylde en ny og lidt tykkerer olie, da
>gaffelen så vil virke lidt mere stiv.

Næh - Den kommer til at arbejde langsommere (så den bliver trægere,men
ikke egentlig stivere),og man udsætter sig selv for risikoen for
hydraulic lock hvis ens køremønster iøvrigt kræver en hurtigt
arbejdende gaffel.

>Det er ikke altid en fordel at hælde mere olie i, og ikke i den samme
>tykkelse, da det ikke har nogen opstrammende virkning

Passer heller ikke - Det har skam en opstrammende virkning,idet man
øger luftfjederdelen (stærkt progressiv) relativt set,specielt i
sidste ½-del af vandringen.

--
-Michael

Jens Jacob Bager Jen~ (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-02-04 18:14

> Sig til din mek. at han skal ligge 2 - 5 skiver af en passende
> størrelse oven på fjederen ind han sætter propperne i igen, på den
> måde vil du forspænde fjedrerne lidt og det vil betyde en lidt
> hårderer forgaffel i hele dens arbejdsområde. Det er det der sker når
> man monterer et fjederkit fra fx. Øhlins eller Wilbers til små 1000,-

Hej Torben

Der er stor forskel på at ændre forspænding af fjederen og ændre
fjederkonstanten. Det er absolut ikke det samme.

> Det kan også være en god ide at påfylde en ny og lidt tykkerer olie,
> da gaffelen så vil virke lidt mere stiv.

Tykkere olie stiver ikke gaffelbenet af, men gør den mere træg i sine
bevægelser. Det er ikke det problem Jannic har.

> Det er ikke altid en fordel at hælde mere olie i, og ikke i den samme
> tykkelse, da det ikke har nogen opstrammende virkning, men i værste
> fald kun fylder forgaffelbenet helt når den bliver trykket i bund.

Det er ikke korrekt. Luftrummet over olien virker som en progressiv
"fjeder". Jo mere olie der er i jo sværere har fjederen ved at klemme
gaffelbenet helt sammen, og det er netop det problem Jannic har. Så mere
olie er vejen frem. Gerne kombinere med et nyt sæt forgaffelfjedre.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste