Forældelsesfrist
Fra : bj

Dato : 19-02-04 00:36

Jeg har engang læst at der er forældelsesfrister for at anmelde skader til
forsikringer eller arbejdsskadeforsikring.

Hvad er det?

Jeg har læst noget med 5 åt, men også, at der rent faktisk er noget med en
20 års-regel i forhold til forældelsesfrist.

Kan nogen hjælpe?

Gerne links.

Bj

Fra : Padre

Dato : 19-02-04 20:33

> [...]
>
> Jeg har læst noget med 5 åt, men også, at der rent faktisk er noget med en
> 20 års-regel i forhold til forældelsesfrist.

Arbejdsskader, som skal vurderes i forhold til arbejdsskadesikringsloven,
skal anmeldes efter senest 1 år. Efter den arbejdsskadesikringslovs er
hjemmelen § 36, efter den gamle lov var det § 20. Konsekvensen af for sen
anmeldelse er bortfald af krav på erstaninger og godtgørelse

Noget andet er så, at når først anmeldelse er sket, er den eneste forældelse
af erstatninger og godtgørelse så den 20-årige forældelse, da domspraksis
fastslår, at den 5-årige forældelse ikke finder anvendelse på sager efter
arbejdsskadesikringsloven (vistnok U 2002 1840)

Gammel lov:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20000094329-REGL
Ny lov:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20030042230-REGL

--
Padre
"The lion and the calf shall lie down together but the calf won't get much

Fra : Padre

Dato : 19-02-04 20:46

Fra : Padre

Dato : 19-02-04 20:48

> [...]
>
> Jeg har læst noget med 5 åt, men også, at der rent faktisk er noget med en
> 20 års-regel i forhold til forældelsesfrist.

Hvis der er tale om en sag efter erstatningsansvarsloven er reglerne
afhængige af forsikringspolicen og dermed forskellige fra selskab til
selskab.