Hjemmenetværk
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 24-04-01 14:21

Vi bor to sammen, en Windoze og en Mac-ejer, og jeg har en idé om at vi skal
have et lokalnetværk til at virke vha. ethernet og en isdn-router.

Jeg har ikke ISDN endnu, men har set en del Zyxel Prestige 100 (IH) billigt
til salg, og agter at få fat i sådan en der jo osse indeholder en 4ports
HUB. Så kan printeren osse kobles på der og huhej...

Er der nogen der har prøvet sådan noget og som vil dele ud af erfaringerne?
Jeg mindes at have hørt noget om at sådan en router ikke er helt let at
programmere - kan den fx arbejde med tildelt IP-adresse, eller skal jeg have
en fast? Er det smertefrit at koble analog-telefonerne i analog-hullerne, og
hvordan virker det med banke-på og sådan noget. Kan den automatisk lukke for
AB-kobling hvis nogen ringer, og hvordan fungerer det der AB-kobling
egentlig?

Jeg er pt. abbonnent hos tele2/get2net, og dem har jeg egentlig været glade
for, de er jo osse meget billige. Men de yder altså ingen support på den her
slags... Jeg mener TellyDenmark leverer en løsning med router/hub.

Jeg er ked af at stå her fuldstændig omskåret fra afverdenen den dag ISDN'en
er sat til og NT-boksen er sat op, med en computer (to!) der ikke kan komme
på indernet og en telefon der er død.

Pft. for enhver hjælp!

Mvh
Mikael

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 24-04-01 22:12

Mikael Kristiansen <leakim@get2net.dk> wrote:

> [...]
> have et lokalnetværk til at virke vha. ethernet og en isdn-router.
>
> Jeg har ikke ISDN endnu, men har set en del Zyxel Prestige 100 (IH) billigt

Har du overvejet ADSL i stedet? Router, oprettelse og installation af
ADSL tilbydes jo ofte som en del af abonnementsprisen (eller for et ret
beskedent gebyr), mens man selv skal investere i ISDN-router,
-oprettelse og -installation. Lidt afhængig af prisudviklingen for ADSL,
så kan investeringen i ISDN-routeren vise sig at være en dårlig
forretning.

> og agter at få fat i sådan en der jo osse indeholder en 4ports
> HUB. Så kan printeren osse kobles på der og huhej...

Printeren kan kun kobles på, hvis den enten allerede har indbygget
ethernet, eller hvis du investerer i en print-server (en lille boks til
et sted mellem 700 og 5000 kroner, f.eks. D-link DP-101. Vær opmærksom
på, at ikke alle print-servere understøtter Macintosh-klienter).

> Er der nogen der har prøvet sådan noget og som vil dele ud af erfaringerne?

Ja.

> Jeg mindes at have hørt noget om at sådan en router ikke er helt let at
> programmere

Da du har adgang til en pc, hvilket giver dig mulighed for at
programmere routeren ved at koble den op på pc'ens serielport og bruge
Zyxel's konfigureringsprogram til pc, ville jeg ikke være så bekymret. I
et rent mac-miljø kan det være vanskeligere, f.eks. er man med mange
routermodeller være henvist til at bruge telnet e.l.

Hvis du køber brugt kan du selvfølgelig risikere at den foregående ejer
har pillet lidt vel meget i konfigurationen, men nye routere plejer at
være indstillet fra fabrikken, så man bare skal tilføje telefonnummeret
til sin ISP samt brugerid og pwd, og ikke behøver at bekymre sig ret
meget mere om konfigurering.

> kan den fx arbejde med tildelt IP-adresse, eller skal jeg have
> en fast?

Du kan sagtens køre med dynamisk tildelt IP, det kræver blot at
ISDN-routeren understøtter NAT (eller PAT) - og det gør en Zyxel 100IH
og de fleste andre modeller som har været solgt de sidste 2-4 år.

> Er det smertefrit at koble analog-telefonerne i analog-hullerne, og
> hvordan virker det med banke-på og sådan noget.

Man erstatter den gode gamle tele dk-central nede på hovedgaden med
nogle linier kode inde i en lille taiwanesisk plastik-boks, og som med
al anden software, kan der være fejl i det. Dvs. der er en vis
sandsynlighed for at du skal vænne dig til at ting går ned nu og da
(hvornår har du sidst bootet din telefon?). Desuden vil dine telefoner
ikke længere virke, hvis der er strømafbrydelse. Støjproblemer og
problemer med at få routeren til at registrere at man har lagt røret på,
kan også forekomme. I nogle tilfælde kan dette være forårsaget af dårlig
kabling, og det kan være en omfattende affære at lægge kablingen om, så
både ISDN og analoge apparater fungerer optimalt.

> Kan den automatisk lukke for AB-kobling hvis nogen ringer, og hvordan
> fungerer det der AB-kobling egentlig?

I reglen fungerer det (forudsat at du har sat softwaren rigtigt) så
længe routeren er dit eneste ISDN-apparat, så alle telefoner er analoge
og går gennem routerens analoge porte. Men du er nødt til at tænke
igennem, hvorledes du vil sætte softwaren op, og muligheden for at føre
2 samtaler samtidig giver også nogle nye og uventede situationer.
Forestil dig f.eks. at du har 2 telefoner og 1 telefonsvarer, og sætter
tlf 1 + tlf.svarer på port 1, og tlf 2 på port 2. Hvis der så kommer et
opkald, mens du taler i tlf 1, så vil tlf 2 stå og ringe uden
tlf.svareren vil ikke være i stand til at tage imod opkaldet, og uden at
opringeren får at vide at der er optaget på nummeret.

> [...]
> for, de er jo osse meget billige. Men de yder altså ingen support på den her
> slags... Jeg mener TellyDenmark leverer en løsning med router/hub.

Bliv bare hos Tele2/Get2Net. Jeg kan ikke se at det skulle gøre et hak
af forskel. Under alle omstændigheder er du nødt til selv at sætte dig
ind i kabling, konfigurering, m.v. for at få en velfungerende
ISDN-løsning.

Afsluttende subjektiv kommentar: ISDN er ikke en simpel "consumer level"
teknologi der primært er beregnet på dataforbindelser, men en kompleks
teknologi, der er beregnet på kombinerede telefoni- og dataløsninger.
Hvis man ikke har planer om at gøre brug af telefoniaspekterne af ISDN
(f.eks. ekstra tlf.numre på samme linie, mulighederne for betinget
viderestilling, etc), kan den samlede investering af penge, tid og
intellekt næppe svare sig ift. ADSL, som på dette punkt simplere end
ISDN, fordi den ikke laver om på eller erstatter din eksisterende
telefoniløsning, men blot tilføjer noget ekstra.

/hc

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-04-01 23:43

I artiklen <B70B4A41.74E2%leakim@get2net.dk> , Mikael Kristiansen
<leakim@get2net.dk> skrev:

> [...]
> programmere - kan den fx arbejde med tildelt IP-adresse, eller skal jeg have

Det kan den sagtens. Du kan hente konfigureringssoftware til Mac på
<ftp://ftp.europe.zyxel.com/wsp/p100ih/p100ih_pnc_251_mac.sit.hqx>. Sørg
blot for at få password at vide når du køber, ellers skal du til at
nulstille dyret og det er lidt kringlet. Softwaren finder selv ud af hvad
IP-nummer prestigen har. Du kan også finde manualer og firmware via
www.zyxel.dk, klik på support.

> [...]
> hvordan virker det med banke-på og sådan noget. Kan den automatisk lukke for
> AB-kobling hvis nogen ringer, og hvordan fungerer det der AB-kobling

Det kan ikke betale sig at bundle og analoge telefoner har jeg ikke erfaring
med.

> [...]
> for, de er jo osse meget billige. Men de yder altså ingen support på den her
> slags... Jeg mener TellyDenmark leverer en løsning med router/hub.

Jeg mener den løsning koster kassen...

> Jeg er ked af at stå her fuldstændig omskåret fra afverdenen den dag ISDN'en
> er sat til og NT-boksen er sat op, med en computer (to!) der ikke kan komme
> på indernet og en telefon der er død.

Du kan jo købe prestigen først og se om du kan finde ud af at konfigurere
den.