> Jeg har for tiden et underligt problem med min DT'er. (Det kan være en
> kombination af flere ting.)
Hej Stephan
Jeg ville løse problemerne en af gangen, og se om problemet ikke på et
tidspunkt er væk. Jeg ville starte med at skifte batteriet. Det koster
37,5kr hos Louis (Bestell nr: 10036820). Batteriet er ikke et
vedligeholdelsesfrit batteri, så der følger ikke batterisyre med. Enten skal
du købe 1L hos Louis til endnu 37,5Kr (Bestell nr: 10038001). Dit batteri
ikke kræver den storemængde, så måske kan du nasse noget ved det nærmeste
(bil)værksted.
Lad det 100% op, og mål på spændningen når DT'eren kører med 50% af max
omdrejninger. Hvis det lader med 7,2V eller der omkring (6,8-7,4V) så er alt
fryd og gammen. Det gør den sikkert ikke. Jeg ville derfor gå ALLE stik
igennem på din DT'er og rense dem med kontaktrens (Bestell nr: 10004295) og
fylde dem med kontaktfedt (Bestell nr: 10004270). Vær også sikker på
jordforbindelsen på din Yamaha er 100% ok. kontroller ledninger og stik for
brud og ir. Hvis den stadig ikke lader, så find ud af om det er din
regulator/omformer eller generatoren der er strøget. Generelt set, så hvis
den slet ikke lader, så der det generatoren, og hvis den lader alt for
meget, så er det som regel regulator/omformeren. Hvis den bare lader for
lidt, så kan det være en blandning af alt muligt. Det at den koger dit
batteri tørt tyder på den lader for meget, og der er regulator/omformerens
skyld.
Når el virker, så leder du efter fejlen et andet sted. Et service er altid
smart, for man leder efter en decideret defekt. Jeg ville rense
luftfilteret. Jeg gætter på du har et skumfilter. Jeg bruger ajax vand. Det
synes jeg virker fint. Du kan få noget specielt filterrens vædske, men jeg
mangler at blive overbevist om det er pengene værd. Derefter skal det
olieres. Jeg har erfaret på min DR600 at det er meget nemt at hælde for
meget motorolie i filteret. Kan man vride olie ud af filteret til min Suzuki
er der for meget på. Filteret skal have en olieret overflade, men man skal
ikke kunne vride dråber ud af det. Jeg bruger en lille sprøjte med nogle ml.
motorolie i til at fordele olien, da det ellers er meget nemt at hælde for
meget på i punkter.
Hvis du kender en med et ultralydsbad kunne det være en god ide at få renset
karburatoren fuldstændigt igennem. Samt skyllet tanken ren for grums og
montere et nyt tændrør. En rens af udstødningen i kausisk soda kan også
hjælpe. Kontroller også oliepumpen. Hvis du er frisk på det, kan du pille
cylinder og topstykke af. Lad dem bare hænge sammen, så behøver du kun
skifte bundpakningen og ikke den dyre toppakning. Rens topstykket og portene
for sod og koks uden at ridse. Se efter langsgående ridser i cylinderen og
ligende fejl på stemplet.
Hvis den stadig starter dårligt, så kan det være manglende kompression.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39