/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
langsom til at falde i omdrejninger
Fra : B.lind


Dato : 18-02-04 17:47

Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men når man
giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at finde tilbage
til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.

Er der noget der har et bud på dette problem.

Mvh B.L



 
 
Martin Sørensen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-02-04 17:51

> Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men
> når man giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at
> finde tilbage til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.
> Er der noget der har et bud på dette problem.

For mager blanding.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jens Jacob Bager Jen~ (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-02-04 18:57

> Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men
> når man giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at
> finde tilbage til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.

For mager blanding som martin siger. Jeg har også oplevet på min offroader
at luftfilteret var stoppet, og for at få den til gå (ujævnt) i tomgang var
tomgangen drejet så højt op, at omdrejningerne faldt langsomt.

Lav et service på FZR'en bl.a.: karb synk, nye tændrør, luftfilter, ventil
just, tømning af svømmehusene og lav en undersøgelse efter falsk luft. Det
burde rette fejlen. Se lige på tændrørsfarven når du piller tændrørene ud.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



B.lind (18-02-2004)
Kommentar
Fra : B.lind


Dato : 18-02-04 19:22

I har nok ret i det med den magere blandning.... Jeg tror jeg starter fra en
ende af imorgen. Tak for hjælpen.'
Mvh B.L

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:OINYb.8654$SD2.2222@news.get2net.dk...
> > Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men
> > når man giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at
> > finde tilbage til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.
>
> For mager blanding som martin siger. Jeg har også oplevet på min offroader
> at luftfilteret var stoppet, og for at få den til gå (ujævnt) i tomgang
var
> tomgangen drejet så højt op, at omdrejningerne faldt langsomt.
>
> Lav et service på FZR'en bl.a.: karb synk, nye tændrør, luftfilter, ventil
> just, tømning af svømmehusene og lav en undersøgelse efter falsk luft. Det
> burde rette fejlen. Se lige på tændrørsfarven når du piller tændrørene ud.
>
> --
> Mojn Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
>
>



Martin Sørensen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-02-04 20:04

> I har nok ret i det med den magere blandning.... Jeg tror jeg starter
> fra en ende af imorgen. Tak for hjælpen.'

Hvis den har fået ny (mere åben) udstødning over vinteren, kan det meget vel
være årsagen til at den nu får for mager blanding.

--
signing off.. Martin Sørensen



B.lind (18-02-2004)
Kommentar
Fra : B.lind


Dato : 18-02-04 22:00

Jeg kom til at tænke på om den anordning der er monteret i udstødningen (et
spjæld ef en art, tror jeg ) der via et par kabler aktiverer en boks (hvad
den boks laver er jeg lidt i tvivl om)
Nogen der kender noget til dette system?
Mvh B.L


"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:c10d0e$j80$1@news.cybercity.dk...
> > I har nok ret i det med den magere blandning.... Jeg tror jeg starter
> > fra en ende af imorgen. Tak for hjælpen.'
>
> Hvis den har fået ny (mere åben) udstødning over vinteren, kan det meget
vel
> være årsagen til at den nu får for mager blanding.
>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>
>



Gert Bo thorgersen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 19-02-04 01:37

Når i skriver om for mager blanding, så må jeg protestere. I svjh. har jeg
endnu kun i bøger været ude for at der står for fed blanding som
forårsagende det med langsomt ned i omdrejninger.

For fed blanding kan jo skyldes flere ting som f.eks. dyset forkert eller
begrænset luftindtag f.eks. begrænset pga. gammelt/snavset luftfilter;
derudover har vi f.eks.mindsket lufttryk.

Jeg havde selv tilbage i 1977-79 problemet med langsomt fald i
omdrejningerne da jeg baksede med Weber DCOE karburatorerne på min Honda CB
750. Disse var hjemkøbt fra Russ Colins (kvartmile verdensmesteren) i USA,
men uden information der om var de leveret med lufthuller i "dyser" ændret
fra 0,50 til 0,70 mm - hvilket jo ikke er let at opdage - og dette ødelagde
mit omdysningsarbejde, indtil dette blev opdaget.

For fed blanding resulterer ofte i at benzindråber sætter sig på væggene i
indsugningsmanifoldet og derfor når der lukkes ned for gasspjældene/ned for
benzinleveringen får motoren så de benzindråber fra manifoldenes vægge
udover det som kommer fra karburatorerne. Dette resulterer netop i
omdrejningerne ikke straks falder til tomgangs omdrejningstallet. På min
Honda CB 750 gik omdrejningerne først ned til ca. 3.000 RPM når jeg gassede
helt ned når jeg f.eks. kom til et rødt lyst, for så først en 2 sek. senere
at falde til de 1.300 - 1.500.

Jeg bakser selv meget for tiden - her i Thailand har vi jo 20 - 30 C - med
dysning af min BMW R100 efterfor 3 uger siden at have fået Dellórto 40 mm
til den istedet for de originale 38 mm. Og i den sammenhæng arbejdes der
kombineret med karburator dysning, luftfilter/luftindtag, tændingstidspunkt
og knasttider. Flere at tingene bliver anderledes end i Danmark fordi jeg
her bor 600 m over havet og har varmere og mest med luftfugtighed op til 90
%.

Mvh. Gert Thorgersen

"B.lind" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
news:4033ad65$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> I har nok ret i det med den magere blandning.... Jeg tror jeg starter fra
en
> ende af imorgen. Tak for hjælpen.'
> Mvh B.L
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:OINYb.8654$SD2.2222@news.get2net.dk...
> > > Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men
> > > når man giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at
> > > finde tilbage til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.
> >
> > For mager blanding som martin siger. Jeg har også oplevet på min
offroader
> > at luftfilteret var stoppet, og for at få den til gå (ujævnt) i tomgang
> var
> > tomgangen drejet så højt op, at omdrejningerne faldt langsomt.
> >
> > Lav et service på FZR'en bl.a.: karb synk, nye tændrør, luftfilter,
ventil
> > just, tømning af svømmehusene og lav en undersøgelse efter falsk luft.
Det
> > burde rette fejlen. Se lige på tændrørsfarven når du piller tændrørene
ud.
> >
> > --
> > Mojn Jens Bager Jensen
> > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> > Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
> > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
> >
> >
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-02-04 08:48

> På min Honda CB 750 gik omdrejningerne
> først ned til ca. 3.000 RPM når jeg gassede helt ned når jeg f.eks.
> kom til et rødt lyst, for så først en 2 sek. senere at falde til de
> 1.300 - 1.500.

Præcis det der lavede min tidligere XJ 600 når den blev varm. Jeg nåede
aldrig af få det fixet før jeg solgte den.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Ukendt (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-02-04 21:18

Kan være gasspjæld (hvis den har karburator) der er slidte eller
træge/misligeholdte kabler.

jeg har også set det en gang et af mine tændrør var løse.

Poul

"B.lind" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
news:4033971c$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men når
man
> giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at finde tilbage
> til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.
>
> Er der noget der har et bud på dette problem.
>
> Mvh B.L
>
>



Cykellapper (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Cykellapper


Dato : 18-02-04 22:33

B.lind wrote:
> Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men
> når man giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at
> finde tilbage til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.
>
> Er der noget der har et bud på dette problem.

Det kan være mager blanding, som nogle har foreslået, men også falsk luft i
indsugningen eller karburatorspjæld, der ikke kører ordentligt. Jeg har set det
på en cykel, der havde fået vacuumklokkerne forchromet. Chromen var nok til, at
spjældene ikke kørte ordentligt.

Preben
(Cykellapper)



NielSV650 (19-02-2004)
Kommentar
Fra : NielSV650


Dato : 19-02-04 00:06

"Cykellapper" <preben@FJERNDETTEcykellapper.dk> wrote in message
news:4033da18$0$95082$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det kan være mager blanding, som nogle har foreslået, men også falsk luft
i
> indsugningen eller karburatorspjæld, der ikke kører ordentligt.

[flueknepper ON]

Den falske luft laver jo netop den magre blanding

[flueknepper OFF]


>Jeg har set det på en cykel, der havde fået vacuumklokkerne forchromet.
Chromen var nok til, at
> spjældene ikke kørte ordentligt.

=
Så er det godt at det kun er et par af skruerne, indergaflen og lidt lir om
instrumenterne (ved siden af den fine "carbon") der er forchromet på Madam
Blå mk. II


/Niels
S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk




Cykellapper (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Cykellapper


Dato : 19-02-04 00:59

NielSV650 wrote:

> [flueknepper ON]
>
> Den falske luft laver jo netop den magre blanding
>
> [flueknepper OFF]

Hehe.... ja, men når man taler om mager blanding, vil de fleste nok tænke på
dyser og nåle. Når man taler om falsk luft, ved man hvor man kan starte sin
fejlsøgning

> Så er det godt at det kun er et par af skruerne, indergaflen og lidt
> lir om instrumenterne (ved siden af den fine "carbon") der er
> forchromet på Madam Blå mk. II

Jeg har sgu heller aldig været den store pudsefreak! Chrom... Er det ikke det
der, der falder af i flager??

/Preben
(Cykellapper)



Mikkel Christensen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 20-02-04 10:52

"Cykellapper" writes:

> Jeg har sgu heller aldig været den store pudsefreak! Chrom... Er det
> ikke det der, der falder af i flager??

*LOL*

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

B.lind (19-02-2004)
Kommentar
Fra : B.lind


Dato : 19-02-04 18:03

Problemet med at den er langsom til at finde tilbage til tomgang er helt
klart værst når den er varm. Når jeg lige har startet motoren er der ingen
problemer... Og noget andet , den starter faktisk bedst uden choker, kan det
have noget med mit problem at gøre??
Mvh B.L




"B.lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4033971c$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men når
man
> giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at finde tilbage
> til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.
>
> Er der noget der har et bud på dette problem.
>
> Mvh B.L
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 19-02-04 18:17

> Problemet med at den er langsom til at finde tilbage til tomgang er
> helt klart værst når den er varm. Når jeg lige har startet motoren er
> der ingen problemer... Og noget andet , den starter faktisk bedst
> uden choker, kan det have noget med mit problem at gøre??

Hej Benny

Det tyder klart på en for fed blandning. At en MC kan starte uden choker er
ikke godt. Det er et tegn poå for fed blandning. At den samtidig går
dårligere når den bliver varm er endnu et tegn på for fed blandning.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



B.lind (19-02-2004)
Kommentar
Fra : B.lind


Dato : 19-02-04 19:16

Jeg har prøvet at køre uden luftfilter for at få en mere mager blandning men
det ændrede ikke noget, den tog lige lang tid om at returnere til tomgang...
Holder teorien om den for fede blandning???
Mvh B.L



"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:Mc6Zb.5329$6G6.3396@news.get2net.dk...
> > Problemet med at den er langsom til at finde tilbage til tomgang er
> > helt klart værst når den er varm. Når jeg lige har startet motoren er
> > der ingen problemer... Og noget andet , den starter faktisk bedst
> > uden choker, kan det have noget med mit problem at gøre??
>
> Hej Benny
>
> Det tyder klart på en for fed blandning. At en MC kan starte uden choker
er
> ikke godt. Det er et tegn poå for fed blandning. At den samtidig går
> dårligere når den bliver varm er endnu et tegn på for fed blandning.
>
> --
> Mojn Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
>
>



Armand (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-02-04 11:57


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:Mc6Zb.5329$6G6.3396@news.get2net.dk...
> > Problemet med at den er langsom til at finde tilbage til tomgang er
> > helt klart værst når den er varm. Når jeg lige har startet motoren er
> > der ingen problemer... Og noget andet , den starter faktisk bedst
> > uden choker, kan det have noget med mit problem at gøre??
>
> Det tyder klart på en for fed blandning. At en MC kan starte uden choker
er
> ikke godt. Det er et tegn poå for fed blandning. At den samtidig går
> dårligere når den bliver varm er endnu et tegn på for fed blandning.

Jup!
=>
- Hængende choker(e): Tvunget af kabel eller andet, eller snavset/irret!?
- For lav svømmerstand: Punkteret svømmer, eller snavs i svømmerventilen!?
- Manglende justering: Voldsom ubalance imellem karbunadernes indbyrdes
synkronisering, eller mgl. trimning af luftskruerne!?

--
Armand.





Gert Bo thorgersen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 20-02-04 02:27

Når en motor normalt er rigtig/optimalt tunet/dyset så skal man bruge choker
for at starte. Dette (hvor lang tid) især bestemt af hvor koldt det er for
når det er koldt om morgenen er olie viskositet f.eks. større end når den
har driftstemperatur, f.eks. for en 5W-40 olie viskositet 500 ved 0 C og 14
ved 100 C så olien yder større modstand i motoren. Og desuden kan
akkumulatorer være op til 6 gange svagere ved lav end ved høj temperatur,
hvilken kan resultere i dårligere gnist i tændrørene. Disse ting, og andre
(f.eks. lufttemperatur i og efter karburator) gør det sværere at starte en
kold motor, så derfor giver man via choker en federe blanding ved koldstart.

Så hvis man ved koldstart starter uden choker er det næsten givet at man har
for fed blanding. Her i Thailand kan jeg starte uden choker efter blot inden
tændingen at have drejet en gang på gashåndtaget og derved brugt
accelerationspumpen i karburatorerne. Her er det 20 C om natten så bl.a.
olie viskositet for den nævnte olie er da 200, kontra de 500 ved 0 C.

Vedr. varm og kold har vi jo også at når vi varmer luften op så bliver den
jo tyndere for den udvider sig jo og derfor får vi tyndere luft ind i
forbrændingskammeret og derved en federe blanding, hvilket den jo, som
nævnt, normalt kun har brug for under opstarten. I den sammenhæng giver en
accelerationspumpe jo ikke for fed blanding, men derimod den rette blanding
ved at den korrigere for at nåledysen/nålen giver for mager blanding ved
benzinen derfra ikke reagerer hurtig nok på ændringen i
gennemstrømningshastigheden når gashåndtaget hurtigt bliver drejet mere op.
Man kører til tider med lidt for fed blanding - dog ikke så den halter med
at komme ned i omdrejninger - for derved at have lidt ekstra køling i
forbrændingskammeret (resulterende i bl.a. lidt ekstra fyldning af volumen,
og mindre varme i stemplerne) for benzindråberne der indtages bruger varme
til at forstøve inden forbrændingen sker.

Mvh.Gert Thorgersen


"B.lind" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
news:4034ec63$0$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Problemet med at den er langsom til at finde tilbage til tomgang er helt
> klart værst når den er varm. Når jeg lige har startet motoren er der ingen
> problemer... Og noget andet , den starter faktisk bedst uden choker, kan
det
> have noget med mit problem at gøre??
> Mvh B.L
>
> "B.lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4033971c$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men når
> man
> > giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at finde
tilbage
> > til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.
> >
> > Er der noget der har et bud på dette problem.
> >
> > Mvh B.L
> >
>



Jesper Hedegaard (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 20-02-04 18:59


"B.lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4034ec63$0$278$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Problemet med at den er langsom til at finde tilbage til tomgang er helt
> klart værst når den er varm. Når jeg lige har startet motoren er der ingen
> problemer... Og noget andet , den starter faktisk bedst uden choker, kan
det
> have noget med mit problem at gøre??
> Mvh B.L
>
>
Har du set nærmere på chokeren og dens eventuelle kabler ?
Har haft en maskine, hvor tidligere ejer havde rodet med det. Gav nogle
sjove problemer, da han havde monteret et alt for kort choker-kabel.
(inderkablet var for kort ifht sokken). Altså var chokeren altid helt
aktiveret !
Ellers har der vist tidligere været en del tale om indsugningsgummi ifb med
lignende problemer.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste