Når i skriver om for mager blanding, så må jeg protestere. I svjh. har jeg
endnu kun i bøger været ude for at der står for fed blanding som
forårsagende det med langsomt ned i omdrejninger.
For fed blanding kan jo skyldes flere ting som f.eks. dyset forkert eller
begrænset luftindtag f.eks. begrænset pga. gammelt/snavset luftfilter;
derudover har vi f.eks.mindsket lufttryk.
Jeg havde selv tilbage i 1977-79 problemet med langsomt fald i
omdrejningerne da jeg baksede med Weber DCOE karburatorerne på min Honda CB
750. Disse var hjemkøbt fra Russ Colins (kvartmile verdensmesteren) i USA,
men uden information der om var de leveret med lufthuller i "dyser" ændret
fra 0,50 til 0,70 mm - hvilket jo ikke er let at opdage - og dette ødelagde
mit omdysningsarbejde, indtil dette blev opdaget.
For fed blanding resulterer ofte i at benzindråber sætter sig på væggene i
indsugningsmanifoldet og derfor når der lukkes ned for gasspjældene/ned for
benzinleveringen får motoren så de benzindråber fra manifoldenes vægge
udover det som kommer fra karburatorerne. Dette resulterer netop i
omdrejningerne ikke straks falder til tomgangs omdrejningstallet. På min
Honda CB 750 gik omdrejningerne først ned til ca. 3.000 RPM når jeg gassede
helt ned når jeg f.eks. kom til et rødt lyst, for så først en 2 sek. senere
at falde til de 1.300 - 1.500.
Jeg bakser selv meget for tiden - her i Thailand har vi jo 20 - 30 C - med
dysning af min BMW R100 efterfor 3 uger siden at have fået Dellórto 40 mm
til den istedet for de originale 38 mm. Og i den sammenhæng arbejdes der
kombineret med karburator dysning, luftfilter/luftindtag, tændingstidspunkt
og knasttider. Flere at tingene bliver anderledes end i Danmark fordi jeg
her bor 600 m over havet og har varmere og mest med luftfugtighed op til 90
%.
Mvh. Gert Thorgersen
"B.lind" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
news:4033ad65$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> I har nok ret i det med den magere blandning.... Jeg tror jeg starter fra
en
> ende af imorgen. Tak for hjælpen.'
> Mvh B.L
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:OINYb.8654$SD2.2222@news.get2net.dk...
> > > Roder p.t. med en yamaha fzr1000 årg 1991 km 39000. Starter fint men
> > > når man giver gas og slipper håndtaget, så er motoren lang tid om at
> > > finde tilbage til tomgang. Bortset fra dett så går motoren godt.
> >
> > For mager blanding som martin siger. Jeg har også oplevet på min
offroader
> > at luftfilteret var stoppet, og for at få den til gå (ujævnt) i tomgang
> var
> > tomgangen drejet så højt op, at omdrejningerne faldt langsomt.
> >
> > Lav et service på FZR'en bl.a.: karb synk, nye tændrør, luftfilter,
ventil
> > just, tømning af svømmehusene og lav en undersøgelse efter falsk luft.
Det
> > burde rette fejlen. Se lige på tændrørsfarven når du piller tændrørene
ud.
> >
> > --
> > Mojn Jens Bager Jensen
> > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> > Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
> >
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
> >
> >
>
>