Panther
Fra : U_J

Dato : 18-02-04 17:28

Hej
Jeg har stillet et spørgsmål på Kandu, uden at modtage nogle
kommentarer, så jeg vil lige prøve det her, uden dog helt at vide,
hvordan det foregår, så bær venligst over med mig.
Her er hvad jeg skrev på Kandu:
Jeg har haft Panther liggende i ca. 3 mdr. men blev anbefalet at vente
med at installere, til Quark 6.1 var kommet. Det er den nu og jeg vil
naturligvis gerne have glæde af begge opdateringer. Jeg har søgt på
Panther her på Kandu, for at se om der er nogle ting, jeg skal tage mig
i agt for. Men det virker som om det er enkeltstående problemer, folk
støder ind i.
Jeg vil derfor spørge generelt, om der er nogen, der har erfaringer med
opdatering fra Jaguar til Panther. Er der nogle fælder eller noget jeg
skal være opmærksom på. Jeg har en ekstra harddisk på 80 GB, hvor jeg
evt. kunne kopiere harddisken med styresystem, programmer osv. over på
(eller skulle jeg evt. nøjes med at flytte mine dokumenter derover). Jeg
vil helst ikke have kludder på min maskine.

U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-04 17:34

In article <403392b4$2$153$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, U_J wrote:
> [...]
> (eller skulle jeg evt. nøjes med at flytte mine dokumenter derover). Jeg
> vil helst ikke have kludder på min maskine.

Jeg havde ingen problemer da jeg opdaterede

JonB

Fra : U_J

Dato : 19-02-04 08:23

"Jon Bendtsen" skrev d. 18-02-04 17:34 dette indlæg :

Jeg

> Jeg havde ingen problemer da jeg opdaterede
>

> JonB

Hej JonB

Tak for din kommentar. Dvs. du puttede bare cd1 i kørte en opdatering,
derefter var alt som det skulle være?
Hvad er den sidste Xcode Tools cd egentlig til?

Hilsen U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-02-04 10:09

In article <4034646b$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, U_J wrote:
> "Jon Bendtsen" skrev d. 18-02-04 17:34 dette indlæg :

[klip]

> Hej JonB
>
> Tak for din kommentar. Dvs. du puttede bare cd1 i kørte en opdatering,
> derefter var alt som det skulle være?

ja, det var det jeg gjorde.

> Hvad er den sidste Xcode Tools cd egentlig til?

xcode er et udviklings værktøj, hvis du skal udvikle programmer.

JonB

Fra : Tom

Dato : 19-02-04 10:40

On 19/02/04 10:09, in article slrnc38var.stq.bendtsen@brok.diku.dk, "Jon
Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote:

> [klip]

> ja, det var det jeg gjorde.

> xcode er et udviklings værktøj, hvis du skal udvikle programmer.
>

> JonB

Som de fleste ikke har brug for ( xcode altså)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-02-04 10:56

In article <BC5A4317.2DAE%nospam@fakemail.dk>, Tom wrote:

[klip]

> Som de fleste ikke har brug for ( xcode altså)

Derfor er det stadig vigtigt at det er gratis så det ikke kun er
professionelle folk der kan udvikle software, eller dem der er
meget opsat på at gøre det. Jo flere udviklere jo bedre.

JonB

Fra : KJ

Dato : 19-02-04 23:31

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Som de fleste ikke har brug for ( xcode altså)

Mjah, man behøver dog ikke være pogrammør for at have brug for xcode.
Der findes efterhånden en del linux applikationer man med fordel kan
hente ind og compilere til OSX. Hvis programmet er forberedt til det,
kan det klares med få kommandoer, der normalt er beskrevet i en readme
fil.

KJ

Fra : U_J

Dato : 19-02-04 10:47

"Jon Bendtsen" skrev d. 19-02-04 10:09 dette indlæg :

> [klip]

> ja, det var det jeg gjorde.

> xcode er et udviklings værktøj, hvis du skal udvikle programmer.
>

> JonB

Hej JonB
Endnu en gang tak, så kan jeg regne ud, at jeg ikke behøver beskæftige
mig med den ekstra cd i første omgang.

Hilsen U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-02-04 23:54

U_J <U_J.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> (eller skulle jeg evt. nøjes med at flytte mine dokumenter derover). Jeg
> vil helst ikke have kludder på min maskine.

Jeg har kørt med QuarkXPress 6.0 på Panther i et par måneder nu, og har
ikke haft nogle seriøse problemer. Der eksisterede dog en del bugs, men
med 6.1 opdateringen er mange af dem forsvundet.

Quark har dog stadig ikke fundet ud af, at flere af deres
tastaturkommandoer er overtaget af OS X...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : U_J

Dato : 19-02-04 08:24

"René Frej Nielsen" skrev d. 18-02-04 23:54 dette indlæg :

> [...]
>
> Quark har dog stadig ikke fundet ud af, at flere af deres
> tastaturkommandoer er overtaget af OS X...

Hej René
Tak for din kommentar. Det var Mimose, den danske distributør, der
anbefalede at vente med installeringen, da Quark 6.0 ikke var lavet til
Panther. Jeg er også blevet frygtelig irriteret over det med genvejene.
Hos Mimose mente de, at det var for at ensrette genveje, men det er da
et irritationsmoment at f.eks. æble R, som altid har været
rammeindstillinger pludselig er liniealer til/fra, når man har været
vant til at bruge det.
Men det jeg søger er lige så meget, om der er andre problemer med
opdateringen, så det går ud over de indstillinger jeg har på det
nuværende MacOS 10.2.8. Tror du det er en god idé at kopiere
styredisken over på min ekstra harddisk, eller er det for risikabelt
mht. indstillinger. Eller er det bare så ligetil med at stoppe cd'erne i
og lade opdateringen køre, at jeg slet ikke behøver bekymre mig.
Min mac er en PowerPc G4, 400 MHz.

Hilsen U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-02-04 18:45

U_J <U_J.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> et irritationsmoment at f.eks. æble R, som altid har været
> rammeindstillinger pludselig er liniealer til/fra, når man har været

Problemet er, at flere af kommandoerne er overtaget af OS X. F.eks.
Alt+D, som er Gentagen dublering, som jeg bruger tit. Det er samme
tastaturkommando, som bruges til at vise/skjule Dock'en.

Quark kan ikke mene seriøst, at man skulle vente indtil nu med at bruge
Panther, bare fordi de ikke kan få fingeren ud. Det har dog også
fungeret fint, bortset fra lidt interface-snask, fordi Quark ikke bruger
Apple's standardmåde til at lave interface.

> [...]
> mht. indstillinger. Eller er det bare så ligetil med at stoppe cd'erne i
> og lade opdateringen køre, at jeg slet ikke behøver bekymre mig.

Jeg ville ikke frygte at der skete noget, men hvis du ikke har for meget
at genskabe, så ville jeg dog nok lægge ud med et helt frisk system. Jeg
opdaterede min 10.2.8 til Panther på min hjemmemaskine, men er nu hoppet
over på en ren 10.3 installering og jeg synes den kører bedre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : U_J

Dato : 19-02-04 19:12

"René Frej Nielsen" skrev d. 19-02-04 18:45 dette indlæg :

> [...]
hoppet
> over på en ren 10.3 installering og jeg synes den kører bedre.

Hej René

Jeg havde også problemet med alt d i Quark 4, da jeg kørte under
classic, men det hjalp da jeg fik Quark 6. Jeg håber da ikke at
problemet vender tilbage med Panther og Quark 6.1 ... men det finder jeg
nok ud af.
Jeg havde en tekniker til at sætte mit udstyr op og i netværk i foråret
2003 og vil helst ikke ind og pille for meget. Men jeg er også nervøs
for, hvis der pludselig sker et eller andet. Det er derfor jeg gerne vil
have en slags backup på min ekstra harddisk. Hvis jeg skal starte med en
ren installering, kan jeg, hvis jeg læser et af de øvrige indlæg
rigtigt, stadig bruge mine netværks- og øvrige indstillinger ???
Der er også én, der har en pdf, der meget grundigt gennemgår Panther,
jeg har ikke fået pdf'en endnu, men jeg synes det lyder godt. Som jeg
skrev til ham, vil jeg helst gå med livrem og seler.
Jeg er meget taknemlig for de kommentarer, jeg får, det er fint, når man
kan trække på hinandens erfaringer. Jeg må hellere sætte mig ind i,
hvordan denne nyhedsgruppe fungerer, så jeg også kan give mit besyv med,
hvor det er muligt.

Venlig hilsen U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-02-04 22:15

U_J <U_J.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> classic, men det hjalp da jeg fik Quark 6. Jeg håber da ikke at
> problemet vender tilbage med Panther og Quark 6.1 ... men det finder jeg

Quark i Classic er noget juks, da det er for langsomt og der er for
mange problemer med skærmopdateringen. Quark 6 er stadig lidt buggy,
efter min mening, men det er trods alt meget bedre.

6.1'eren er indtil videre et godt bekendtskab, og det er nok den version
der skulle have været frigivet som 6.0'er, men sådan er det altid med
Quark.

> [...]
> jeg har ikke fået pdf'en endnu, men jeg synes det lyder godt. Som jeg
> skrev til ham, vil jeg helst gå med livrem og seler.

Kan det tænkes, at du måske ikke skulle rode dig ud i dette? Kan du ikke
få samme person til at udføre opgraderingen, da det måske er den mest
sikre løsning.

Da din maskine er en produktionsmaskine, er det jo - som du selv siger -
vigtigt at den fungerer.

> [...]
> kan trække på hinandens erfaringer. Jeg må hellere sætte mig ind i,
> hvordan denne nyhedsgruppe fungerer, så jeg også kan give mit besyv med,

Ja, gør endelig det. Find dig en rigtigt newsreader, så du kan deltage
på lige fod med os andre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : U_J

Dato : 19-02-04 22:38

"René Frej Nielsen" skrev d. 19-02-04 22:15 dette indlæg :

> [...]
-
> vigtigt at den fungerer.

> Ja, gør endelig det. Find dig en rigtigt newsreader, så du kan deltage

Hej René
Jeg glæder mig til Quark 6.1, jeg lavede en stor opgave i dec. hvor jeg
var temmelig utryg ved at arbejde i 6.0. Resultatet var at hver gang jeg
gemte, gjorde jeg det i to versioner + at jeg med jævne mellemrum lagde
mit dokument på en anden harddisk. Men jeg tror ikke Quark er ene om at
have børnesygdomme, når der kommer en ny version, eksempelvis indesign
var ikke særlig populær i sin første udgave. Men som sagt har jeg ventet
efter opgraderingen, så jeg også kunne få mit styresystem up to date.
Med hensyn til ham jeg havde til at sætte mit udstyr op, bor han godt
nok på Fyn og jeg i Jylland, det kan selvfølgelig nok lagde sig gøre
alligevel, men jeg må jo også lære at klare mig selv ...
Jeg har arbejdet med mac i mange år, og fulgt med, når
systemadministratorerne har været i gang, men en ting er at kigge på,
noget andet er selv at rode med det. Jeg er kun mig selv nu, så det er
rigtigt, at det betyder meget at tingene fungerer.
Tak for hjælpen endnu en gang

Venlig hilsen U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : KJ

Dato : 19-02-04 09:30

U_J <U_J.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> (eller skulle jeg evt. nøjes med at flytte mine dokumenter derover). Jeg
> vil helst ikke have kludder på min maskine.

Jeg har på et par maskiner oplevet et underligt problem med at alt
virkede bortset fra den lille detalje, at man ikke kunne flytte noget
som helst rundt på skrivebordet eller trække til papirkurven, ikonerne
var simpelthen frosset fast

Det var kun finder brugerfladen, der var problemer med, alle programmer
virkede fint.

Apple havde ikke nogen forklaring på problemet, men jeg talte med et par
andre service teknikere, som har oplevet det samme.

Jeg opgraderede ikke, men brugte installationsformen, hvor den gemmer
det gamle system i en mappe, og henter indstillinger derfra efter
installation.

Efter afmontering af alt eksternt udstyr og en efterfølgende
reinstallation med en formatteret disk virkede det fint igen.

KJ

Fra : U_J

Dato : 19-02-04 10:51

"KJ" skrev d. 19-02-04 09:30 dette indlæg :

> [...]
>
> Efter afmontering af alt eksternt udstyr og en efterfølgende
> reinstallation med en formatteret disk virkede det fint igen.

Hej KJ

Forstår jeg dig rigtigt at du fra første færd valgte at installere i
stedet for opgradere –
så det bedste for mig, er at opgradere. Hvad siger du til min idé om at
kopiere min harddisk over på en ekstra disk jeg har, tror du at der vil
gå koks i styresystemets indstillinger?

Hilsen U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : KJ

Dato : 19-02-04 23:31

U_J <U_J.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> så det bedste for mig, er at opgradere. Hvad siger du til min idé om at
> kopiere min harddisk over på en ekstra disk jeg har, tror du at der vil

Du kan altid gemme en fuld kopi af din harddisk enten på en anden disk
eller i en vil ved hjælp af programmet Carbon Copy Cloner
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13260 og med sådan en
sikkerhedskopi kan du komme tilbage til udgangspunktet, hvis
opgraderingen går galt.

Når det er sagt så har jeg generelt meget dårlige erfaringer med
opgraderinger. Jeg arbejder i en afdeling, hvor der bliver foretaget
adskillige installationer i løbet af en alm. arbejdsuge, og de store
versionsskift bliver normalt installeret fra grunden, da opgraderinger
erfaringsmæssigt giver for mange problemer.

OSX tilbyder opgradering, installation med tilbagekopiering af
preferencer og data, eller en ren installation.

Jeg ville nok prøve installation med tilbagekopiering, og viser der sig
de mindste problemer så en ren installation i stedet.

KJ

Fra : U_J

Dato : 20-02-04 08:07

"KJ" skrev d. 19-02-04 23:31 dette indlæg :

> [...]
sig
> de mindste problemer så en ren installation i stedet.

Dvs. jeg kan godt helt firkantet sige æble c/æble v med min harddisk, og
flytte den over på den ekstra harddisk jeg har på mac'en.
Dernæst installere med tilbagekopiering af de indstillinger jeg har.
Hvis det så ikke dur, kan jeg kopiere min harddisk tilbage og installere
Panther fra bunden. Men jeg vil så skulle have foretaget alle
indstillinger bl.a. til netværket, internettet, printere osv. – er det
ikke rigtigt forstået?

U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : KJ

Dato : 20-02-04 09:36

U_J <U_J.news@kandu.dk> wrote:

> Dvs. jeg kan godt helt firkantet sige æble c/æble v med min harddisk, og
> flytte den over på den ekstra harddisk jeg har på mac'en.

Ja, hvis blot du bruger Carbon Copy Cloner til at foretage kopieringen
med. Når du har kopieret din harddisks indhold til den anden harddisk,
kan du jo prøve at starte op på denne blot for at kontrollere
kopieringen.

Jo

KJ

Fra : U_J

Dato : 20-02-04 10:22

"KJ" skrev d. 20-02-04 09:36 dette indlæg :

> [...]
> med. Når du har kopieret din harddisks indhold til den anden harddisk,
> kan du jo prøve at starte op på denne blot for at kontrollere

Fint, det vil jeg prøve. Jeg afventer lige den pdf, Tom omtaler i et af
de andre indlæg.

U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : U_J

Dato : 04-03-04 22:31

> [...]
> med. Når du har kopieret din harddisks indhold til den anden harddisk,
> kan du jo prøve at starte op på denne blot for at kontrollere

Hej KJ

Af forskellige årsager er det først i eftermiddag, jeg fik lavet
opdateringen til Panther. Jeg studerede Toms pdf meget nøje, kørte
diskdoktor på det gamle system, brugte copy cloner inden jeg valgte
installationen med tilbagekopiering af indstillinger. Godt så ... under
installationen fik jeg en melding om at systemarkivet ville blive
flyttet til previous system ... men hvad gør jeg så nu, hvor
installationen er gennemført. Det der systemarkiv, skal jeg flytte det
et eller andet sted hen, for at få alt til at fungere "normalt" igen?

Vil du være sød at hjælpe mig endnu en gang.

Hilsen Ulla

http://www.kandu.dk/

Fra : U_J

Dato : 05-03-04 07:16

> [...]
> med. Når du har kopieret din harddisks indhold til den anden harddisk,
> kan du jo prøve at starte op på denne blot for at kontrollere

Hej KJ

Jeg kan se, at min kommentar, jeg skrev ind to gange i går stadig ikke
er dukket op her – så jeg prøver lige igen.

Af forskellige årsager fik jeg først opdateret til Panther i går
eftermiddags. Forinden havde jeg studeret Toms pdf meget nøje, kørt
diskdoktor på det gamle system, brugt Copy Cloner for til sidst at
installere med tilbagekopiering. Undervejs i installeringen kom der en
besked om at systemarkivet ville blive flyttet til "previous system",
men at man ikke kunne starte op derfra. Hvad er det så lige, jeg skal
gøre nu, hvor installeringen tilsyneladende er lykkedes fint, mit
internet og min mail virker, men der er andre ting, der ikke er som de
plejer bl.a. min skærmopstilling.

Fra : U_J

Dato : 04-03-04 21:31

> [...]
sig
> de mindste problemer så en ren installation i stedet.

Hej KJ

Af forskellige årsager er det først i eftermiddag jeg har fået opdateret
til Panther. Jeg studerede den pdf, jeg fik tilsendt fra Tom meget nøje,
kørte en diskdoktor på det gamle system, brugte carbon cloner og valgte
så at opdatere med muligheden for installation med
tilbagekopiering. På vej gennem installationen fik jeg at vide, at
systemarkivet ville blive flyttet til previous system ... godt nok ...
installationen blev gennemført, men
hvad er det så lige, jeg skal gøre bagefter. Jeg
vil jo unægtelig gerne have tingene til at fungere på samme måde som
før.

Vil du være sød, at hjælpe endnu engang.

Hilsen U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : KJ

Dato : 04-03-04 21:59

> [...]
> vil jo unægtelig gerne have tingene til at fungere på samme måde som
> før.
>
> Vil du være sød, at hjælpe endnu engang.

Den skulle meget gerne have udført tilbagekopieringen af data fra de
oprettede brugere under selve installationen.

Det bringer dig ikke tilbage til en tilstand som før du udførte
installationen, det ville jo være en opgradering. Men du har mulighed
for ved de enkelte programmer at lede lidt i library preferences og
lignende steder efter opsætningerne for de ting, som ikke allerede er
kopieret med.

KJ

Fra : Morten

Dato : 19-02-04 11:09

KJ <news3@sletmig.bifrostnet.dk> wrote:

> [...]
> virkede bortset fra den lille detalje, at man ikke kunne flytte noget
> som helst rundt på skrivebordet eller trække til papirkurven, ikonerne

nej, det var blot dit skrivebord som du ikke havde skrive rettighed
til. Ikke en fejl i panther.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : KJ

Dato : 19-02-04 23:31

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej, det var blot dit skrivebord som du ikke havde skrive rettighed
> til. Ikke en fejl i panther.

Med al respekt så vil jeg tillade mig at tvivle lidt på dette, måske du
kunne beskrive i detaljer, hvor du finder de rettigheder?

Jeg havde fuld rettighed til Desktop mappen samt samtlige filer i denne.
(det galdt iøvrigt alle mapper jeg åbnede), Jeg kunne oprette mapper
eks. med shift-apple n men blot ikke flytte/slette dem grafisk.

Fra en shell under samme bruger havde jeg fuld rettighed til at foretage
alt.

Problemet var også til stede hos andre nyoprettede brugerprofiler på
computeren.

KJ

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 19-02-04 15:50

U_J <U_J.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> Panther her på Kandu, for at se om der er nogle ting, jeg skal tage mig
> i agt for. Men det virker som om det er enkeltstående problemer, folk

jeg har en PDF som over 52 sider meget omhyggeligt og pædagogisk
forklarer, hvordan man opdaterer til Panther, men jeg er lidt i tvivl om
din mail-adresse. Hvis du ikke har modtaget en mail torsdag kl. 16, så
send mig en mail, så sender jeg den igen.

Tom

Fra : U_J

Dato : 19-02-04 17:27

"Tom Søgaard-Jensen" skrev d. 19-02-04 15:50 dette indlæg :

> [...]
> din mail-adresse. Hvis du ikke har modtaget en mail torsdag kl. 16, så
> send mig en mail, så sender jeg den igen.

Hej Tom
Tak for dit svar, det lyder rigtig godt, jeg vil helst gå med livrem og
seler.
Jeg har stillet mit spørgsmål via Kandu, og ved egentlig ikke hvordan,
det foregår. Jeg har ikke fået en mail fra dig, så hvis du vil sende den
igen er min mail ulla-johnny@mail.dk.
På forhånd tak.

U_J

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 22-02-04 15:29

> [...]
> Jeg har stillet mit spørgsmål via Kandu, og ved egentlig ikke hvordan,
> det foregår. Jeg har ikke fået en mail fra dig, så hvis du vil sende den

Jeg har lige sendt den (søndag eftermiddag)

Tom