Leje - varmeregnskab
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 18-02-04 16:09

Hejsa!

Ja i er nok ved at være lidt trætte af alle disse spørgsmål om leje af
lejlighed :) men jeg prøver altså alligevel.
Min kærestes tidligere udlejer var 10måneder forsinket med det første
varmeregnskab - det kom først ved starten af de 3måneders opsigelse, selvom
hun havde rykket flere gange.
Problemet er at han nu gør det igen! Jeg har læst mig frem til at udlejer
ikke kan kræve efterbetaling, hvis han 3måneder af han selv modtager
regnskabet ikke har gjort krav overfor lejeren. Vil det sige 3måneder fra
den dato han modtager en aflæsning fra fx. Brunata, Palle Mørch osv. eller
er det 3 måneder efter den dato udlejer/lejer i fællesskab aflæser måleren
ved fraflytning?
Er det lovligt for udlejer at tage overpris for varmen?
Udlejeren har i pågældende tilfælde opkrævet kr.19,- pr. "streg", altså m³
på en digital-hovedmåler. Han sagde til lejeren at det kunne hun bare tjekke
hos kommunen, det er det det kostede i år 2002.
Havde man så tjekket så man at der stod kr.10,20 excl. moms pr. m³. Jeg
regnede så lidt frem og tilbage på det meget skrabede fremsendte
varmeregnskab og kom frem til at de 19,- svarede rimeligt præcist til
(forbrug*takst + "effektafgift pr. m²"*takst + 1/3*abonnementet) / forbrug.
1/3-delen kommer af at der er 3 udlejere på samme grund. Et hus udlejes til
2 forskellige og et baghus/annex udlejes til en 3.
Må / kan udlejer gøre det således når der står på lejekontrakten: "El og
varme betales efter måler"?

Udregning:

Regning lød på 27xx,- for 145,8streger (m³) udlejer kaldte dem streger(?
sikkert fra fordampningsmålere, hvilket det ikke var)

Jeg kan komme frem til de 19,- pr. streg således:
2002 takster, som jeg husker de var:

m³-pris: 10,20 excl. moms = 12,75
Effektafgift pr. m²: 10,20 excl. moms = 12,75
Abonnement: 1175,- incl moms

Forbruget var ved aflæsning 145,8m³ og lejligheden var ved
boligstøttekontoret oplyst til 36m².

145,8m³ * 12,75,- + 36m² * 12,75,- + 1/3*1175,- = kr.2709,-
kr.2709,- / 145,8 = kr.18,5x
Hvis man piller lidt ved tallene kan man få det til at passe lidt bedre på
de 19,- det er lidt lang tid siden, så jeg husker ikke de nøjagtige tal, men
den gang passede det meget præcist på de 19,-

Det er jo en del penge at betale for meget...

Fra : DUXZ

Dato : 18-02-04 17:28

Jeg har lidt svært ved at se hvad det er du spørger om.

Er det en privat eller en offentlig udlejer?

Mvh.
Martin

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 18-02-04 22:09

"DUXZ" <DUXZ.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lidt svært ved at se hvad det er du spørger om.
>
> Er det en privat eller en offentlig udlejer?

Det er privat. Jeg vil høre fra hvilken dato man regner de 3 omtalte måneder
udlejer har til at gøre krav på efterbetaling af varme. Der er indbetalt "A
conto" hver måned, og lejer sidder nu og venter på regnskabet fra sin
tidligere udlejer.
Samtidig vil jeg høre, hvilke udgifter udlejer kan opkræve ved siden af
selve forbruget. Der er en m³-pris, men hvilke andre kan han ligger oven i
og hvordan skal han vise dette over for lejeren? I pågældende tilfælde står
der bare et antal m³ samt en enhedspris på 19,-. Er det måden man gør det
på?

Fra : Gerner

Dato : 18-02-04 19:56

On Wed, 18 Feb 2004 16:09:09 +0100, "Brian Axelgaard" <5505094m001@stofanet.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>Min kærestes tidligere udlejer var 10måneder forsinket med det første
>varmeregnskab - det kom først ved starten af de 3måneders opsigelse, selvom

Uanset rykkere, hvilket er dumt, så gælder der stadig den regel at
varmeregnskabet skal være lejeren i hænde 3 måneder efter udlejer har fået
endelig afregning fra varmeværket e.lign. 4 måneder efter varmeregnskabsårets
udløb, hvis varmeforsyningen ikke kommer fra et kollektiv varmeforsyningsanlæg
(f.eks. fjernvarme). Uanset hvornår det kommer frem skal det indeholde en
oplysning om at lejeren kan gøre indsigelser over regnskabet senest 6 uger
efter, og så har udlejer 6 uger til at indbringe sagen. Det skal fremgå af
indsigelser over hvilke punkter på regskabet der indsiges mod. Og et punkt kunne
så være at regnskabet er kommet for sent. Det skal også fremgå enten direkte
eller i bilag, hvornår udlejer har fået endelig afregning, eller fremgår det af
datoen hvorvidt regskabet er kommet frem mere end 4 måneder efter
varmeregnskabsåret.

> [...]
>er det 3 måneder efter den dato udlejer/lejer i fællesskab aflæser måleren

Det er 2 spørgsmål, hvoraf svaret på afregnning kan læses af det ovenstående
savr.
Det andet med slutaflæsning af varmefordelingsmålere er en anden sag.

>Er det lovligt for udlejer at tage overpris for varmen?

Nej, og det skal fremgå af varmeregnskabet eller dets bilag, hvor meget
varmeforsyningen har kostet.

> [...]
>2 forskellige og et baghus/annex udlejes til en 3.
>Må / kan udlejer gøre det således når der står på lejekontrakten: "El og

Jeg citerer lig § 37 i lejeloven som svar.

§ 37. Fordelingen af udgifterne mellem lejerne sker efter udlejerens bestemmelse
på grundlag af sædvanlige beregningsregler, enten efter egnede
varmefordelingsmålere eller efter bruttoetageareal eller rumfang og - for så
vidt angår levering af varmt vand - efter antallet og arten af varmtvandshaner
samt antallet af værelser.

Det er altså enten-eller ikke begge dele.
Sådan som du skriver mener jeg der er grundlag for en indsigelse, hvis det
fremgår af teksten i regnskabet at det har i ret til inden 6 uger, ellers er
regnskabet ugyldigt, det kan i så meddele udlejer.
Desuden er der bilag der skal gennemses, så udgifterne for forsyningen er lig
indtægterne fra lejerne plus div. regnskabsmæssige tiltag, som skal være adskilt
fra varmeregnskabet.

>Udregning:
>
>Regning lød på 27xx,- for 145,8streger (m³) udlejer kaldte dem streger(?
>sikkert fra fordampningsmålere, hvilket det ikke var)

Der er noget galt der, enten - eller. er der 1 måler eller individuelle målere i
hvert lejmål ?

>Jeg kan komme frem til de 19,- pr. streg således:
>2002 takster, som jeg husker de var:

Hvordan kan der være faste takster ? Det må fremgå af udlejerens afregning hvad
der er givet ialt for varmeforsyningen.

> [...]
>boligstøttekontoret oplyst til 36m².
>
>145,8m³ * 12,75,- + 36m² * 12,75,- + 1/3*1175,- = kr.2709,-

Jeg ville regne således og det skal passe med den samlede pris for forsyningen
afregnet med udlejer.
145,8*12,75=1858,95 kr. Som fordeles på det samlede bruttoareal hvilket så giver
m² pris til de enkelte lejemål efter deres bruttostørelse.

> [...]
>den gang passede det meget præcist på de 19,-
>
>Det er jo en del penge at betale for meget...

Det har du ikke lige frem påvist, så vidt jeg kan se.

--
Gerner
786WU/3659hrs

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 18-02-04 22:06

"Gerner" <nospamadress@postkasse.org> skrev i en meddelelse

> Der er noget galt der, enten - eller. er der 1 måler eller individuelle
målere i
> hvert lejmål ?

Det er lidt indviklet den måde det er sat op. Der er 3 private lejemål,
baghuset har sin egen måler, i hovedhuset er der en "totalmåler" og en
ekstra måler til 1. salen. Min kæreste boede i baghuset og havde på omtrent
8måneder brugt 145,8m³. Regningen er meget sparsommelig med oplysninger om
udgifter til varmen.
Jeg rådede lejer til at gøre krav på dokumentation overfor udlejer mht.
størrelsen af forbruget - som svar sendte han en kopi af et monteringskort,
hvor det fremgik at måleren stod på 145,8 da den blev flyttet fra selve
baghuset og ind i kælderen på "hovedhuset". Af yderligere oplysninger stod
der:
Varme: 145,8 enheder a 19,00 kr. = 2770,20 kr.
Udlejers navn samt konto nummer. Andet stod der ikke.

> Hvordan kan der være faste takster ? Det må fremgå af udlejerens afregning
hvad
> der er givet ialt for varmeforsyningen.

Hos Forsyningsvirksomhederne Aalborg kan man på deres hjemmeside se hvad
taksten er pr. m², pr. m³ samt abonnementet.

> [...]
giver
> m² pris til de enkelte lejemål efter deres bruttostørelse.

De 145,8 var kun den ene lejers forbrug, men jeg forstår hvad du mener - der
er seperat måler til 2 af de 3 lejemål, forbruget for det sidste lejemål
udregnes ved at trække de 2 lejemåls forbrug fra hovedmåleren.

> Det har du ikke lige frem påvist, så vidt jeg kan se.

Nej, jeg mener jo heller ikke at have påvist det, men hvis han har krævet
for mange penge, så render det hurtigt op. Når der fremgår af lejekontrakten
at forbruget betales efter måler antog jeg at lejer betalte for selv
forbruget og intet andet, ingen abonnement eller afgift pr. m² - men der
tager jeg desværre nok fejl :(

Fra : Gerner

Dato : 19-02-04 00:34

On Wed, 18 Feb 2004 22:05:59 +0100, "Brian Axelgaard" <5505094m001@stofanet.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>De 145,8 var kun den ene lejers forbrug, men jeg forstår hvad du mener - der
>er seperat måler til 2 af de 3 lejemål, forbruget for det sidste lejemål
>udregnes ved at trække de 2 lejemåls forbrug fra hovedmåleren.

Regnskabet skal vise hele regnskabet og det har lejer ret til at se samt alle
bilag. Det samlede forbrug skal fremgå af regnskabet samt prisen for det
samlede forbrug.

> [...]
>at forbruget betales efter måler antog jeg at lejer betalte for selv
>forbruget og intet andet, ingen abonnement eller afgift pr. m² - men der

Udlejeren har jo ret til at få sine udgifter dækket.
Men jeg tror der er god grund til at gøre indsigelse mod regnskabet inden
fristens udløb. Det skal fremgå af regnskabet at lejer har 6 ugers
indsigelsesfrist fra regnskabets fremkomst (kan det dokumenteres ?).
--
Gerner
786WU/3659hrs