Sorte Bønner
Fra : Jens Nielsen

Dato : 24-04-01 13:40

Hej med jer - er der nogen der har en lækker opskrift med "sorte bønner"?

mvh
Jens

Fra : Peter Westh

Dato : 24-04-01 16:47

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer - er der nogen der har en lækker opskrift med "sorte bønner"?

Jeg har haft gode erfaringer med nedenstående. Du får også lige min
standardopskrift på bønnesalat. Salat af sorte bønner er fantastisk om
vinteren tilsat sprøde bildder af persillerod elelr pastinak, og meget gerne
balsamicoeddike.

Jeg har nogle flere gode opskrifter derhjemme, bla. sort bønnesuppe og nogel
mexicanske opskrifter. jeg poster dem en gang i morgen

Sorte bønner i karry

450g Sorte bønner (1/2 pose)
2-3 spsk olie
2 store løg, finthakkede
3 spsk frisk revet ingefær
3 fed hvidløg, finthakkede
1 spsk gurkemeje
1 tsk chilipeber
2 spsk stødt koriander
1 tsk stødt spidskommen (cumin)
1 tsk Garam Masala
2 dåser flåede tomater
4 spsk hakket frisk koriander

Bønnerne udblødes og koges møre. Smid vandet ud.
Varm olien i en gryde og svits løg, ingefær og hvidløg over middelstærk
varme til det er blødt og gyldenbrunt. Rør i det ofte. Kom krydderierne og 2
spsk hakket persille ved og vend lidt rundt i det før tomaterne hældes på.
Bland derefter de kogte bønner i og lad det koge 10 - 15 minutter. Drys med
koriander og spis med ris og grønsager eller salat. Som alle karryretter
bliver også denne bedre af at stå i køleskabet; kan holde sig 4 - 5 dage.

Kan lige så godt laves med kidneybønner.

****
Grundopskrift til bønnesalat

1/ kg hvide, eller andre bønner (se nedenfor)
et par gulerødder (det gør ikke noget hvis de er halvslatne og kedelige)
et løg
3-4 laurbærblade, 1 tsk timian, 10 hele peberkorn, 3 hele fed hvidløg, evt.
stilkene fra persillen.

Dressing af: 4 spsk. olivenolie, i spsk. dijonsennep, 1-2 spsk eddike eller
citronsaft, 1 fed hvidløg, salt og peber. En håndfuld hakket persille.

Bønnerne udblødes og koges i friskt vand sammen med gulerødderne skåret i
4-5 stykker, det pillede løg, og krydderierne. Vær opmærksom på at bønnerne
bliver hårdere når de køler af - de skal være bløde uden at koge ud. Når de
er det hældes vandet fra, grønsagerne fiskes op og smides ud, og den
blandede dressing hældes over bønnerne medens de endu er varme. Sæt det i
køleskabet med det samme. Når salaten er kølet af blandes persillen i.
Holder sig frisk i mindst 4-5 dage.

Variationer: Brune bønner, røde kidneybønner, sorte bønner etc. kan
tilberedes på samme måde. Det samme kan kikærter. Hakkede, rå løg kan
tilsættes sammen med persillen - det vil især passe godt til brune bønner.
Endelig kan krydringen varieres: timian kan udskiftes med oregano eller
merian, der kan koges en hel nellike med eller et stykke selleri, eller
bønnerne kan simpelthen koges alene. Salvie og rå løg passer godt til
kikærter. Sennepen kan udelades, og dressingen tilsættes chili eller hakkede
kapers. Det væsenlige er at der er noget fedt til at modvirke bønnernes
tørhed, og noget skarpt og syrligt til at afbalancere deres blide, sødlige
smag.

Min frokost består ofte af en gang bønnesalat lige fra køleskabet bobbet op
med nogle grøntsager (pastinak, selleri etc om vinteren, tomater om
sommeren), oliven, fetaost eller - en klassiker med hvide bønner - tun.

MVH

Peter

Fra : Neta & Peter

Dato : 25-04-01 08:05

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har nogle flere gode opskrifter derhjemme, bla. sort bønnesuppe og
nogel
> mexicanske opskrifter. jeg poster dem en gang i morgen

Men først lige en rettelse: Der optræder noget "persille" i
karry-opskriften. Det er fordi den oprindelige opskrift foreskrev "frisk
koriander eller persille", og jeg fik det ikke rettet - men koriander er
altså langt det bedste.

Her er så

***
Sort Bønnesuppe

Denne suppe er en klassiker fra sydstaterne, de Amerikanske altså. Jeg laver
den ofte af en halv pose bønner (tredobbelt portion) og fryser ned. Gang
selv op.

150 gram sorte bønner blødes ud natten over. De koges i frisk vand i 15
minutter og vandet hældes fra.
100 gram løg og
200 gram porre
4 fed hvidløg - hakkes fint og svitses i olivenolie eller bacon/andefedt
(3-4 spsk) i en stor gryde, til løget er klart hvorefter
400 g gulerødder
3-4 stilke bladselleri (eller 1/4 knold) - begge dele snittet groft
4 laurbærblade
4 hele nelliker
2 tsk knust allehånde (køb den hel, der er en verden til forskel)
5-6 kviste frisk timian
2 tsk dijonsennep
3 liter kogende vand - hældes i gryden sammen med bønnerne.

Her kan du også tilsætte et stykke bacon eller, endnu bedre, et ben af en
slags, fra en gris altså. Men det kan også godt undværes.

Koger stille i 2-3 timer under låg afhængig af bønnernes kvalitet, de skal
være helt bløde og smattede. Fisk et evt ben op. Suppen blendes. Nellikerne
og laurbærbladene blendes med, den stærke smag af laurbær er denne suppes
egenart.

Til sidst varmes suppen igennem igen, og smages til med salt, peber og
sherry - en god deciliter. Hvis der var noget kød på benet skærer du det af
og kommer det i suppen også. Serveres med godt brød, hårdkogte eller
smilende æg samt citronbåde.

Bliver bedre af at stå i køleskabet, men kan som sagt også fryses.

****
Enchilada con frijoles (3 personer)

Denne opskrift er fra Politiken 28. oktober 2000, jeg husker ikke kokkens
navn.

Sort bønnepure: 300 gram sorte bønner udblødes og koges i nyt vand sammen
med 1 halveret (rød)løg og en hel, rød chili, tørret eller frisk til de er
meget møre. Resterende vand hældes væk. 2 løg og 2 fed hvidløg hakkes og
svitses i olivenolie sammen med 2 tsk stødt spidskommen og en hakket
habanero (eller anden)chili. Når løgene er klare blandes bønnerne i, og så
kan du enten blende det hele eller mose det god med en gaffel. Jeg kan godt
lide det lidt groft i det. Smag til.

Sauce: 2 løg i tern, en rød chili og to fed hvidløg svitses i olivenolie.
Der tilsættes to dåser flåede tomater og 3 tsk stødt kanel. Koges igennem
5-10 minutter og smages til.

Nu skal du bruge 6 mel-tortillaer, køb dem færdige eller lav dem selv. Rul
hver tortilla om 1/6 af bønnemosen samt et par spsk sauce, og læg dem side
om side i et ovnfast fad, smurt med olie. Hæld resten af saucen over og sæt
det hele i ovnen i 15-20 minutter ved ca 200 grader.

Til sidst skal du bruge 3 modne avocadoer, 1 stort rødløg og 200 gram
(gede)feta eller anden pikant ost. Enchiladaerne ser lidt uformelige ud, men
de bliver meget flotte når det pyntes med løgringe, avocadobåde, smuldret
ost og nogle korianderblade.

God appetit.

Peter

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 27-04-01 14:20

Det lækreste jeg kender med sorte bønner (feijao preto) er... feijoada!
Den originale brasilianske kræver en masse ingredienser som vi ikke kan
finde her, eller er lidt ulækre (griseøre!), men jeg har lavet den med
succes (min svoger bor i Brasilen om
ved hvordan den skal være
Jeg har postet denne her ifm en VM hvor Danmark spillede med Brasil og det
blev fejret med feijoada, caipirinha osv. samt flæskesteg.
Fodboldresultaterne diskuterer vi ikke, men det var et brag af aften...

Sandra

Feijoada til mange mennesker (eller fryser-portioner):

1kg sorte bønner
500g oksekød
500g svinekød
500g "stegepølser" (fx chorizo, eller salsiccia)
125g bacon
1 sto løg
4 f. hvidløg
1 laubærblad
sal & peber

Sæt bønnerne i bløde i 1 døgn eller to (skift vandet hver dag).
Kog bønnerne i mindst 1 time i saltet vand (nok til at dække dem + et par
cm...). Jeg plejer at bruge et par timer...
Kog kødet også - jeg undlader at koge den separat og tilføjer kødet til
bønnerne med tilstrækkelig vand efter 1 time kogning...
Hak løg + hvidlød fint og tilsæt til bønnerne samt laurbærblad.
Steg bacon + pølserne* i en pande (ikke for meget), skær kødet i mindre
stykker hvis du har kogt den, og tilsæt til bønnerne (med mindre du har
valgt "min" variant).
Bland det hele sammen og lad simre en anden 1/2 time. Check salt.
Det hele skal virke lidt "kremet" uden at bønnerne er smadrede, og
overskydende vandet er forsvundet. Ved servering skal man fiske kødet op,
skære den i små portioner, og servere bønner og hver kød type "for sig", fx
på serveringstallerkenen er der et hjørne med oksekød, en med pølserne
osv. - og en stor skål med bønnerne.
Server med appelsin skåret i båder (uden skind); kogt hvid ris; og hvis du
finder det, farofa, som er manioca mel stegt på panden med fx forårsløg og
hvidløg. Man kan også lave selv farofa med majsmel (stegt på vam pande med
olie + hv.løg osv.).

Jeg har med vilje undladt grisetær / øre som ellers hører til "fonden"...
* Vedr. pølser, jeg har brugt de italienske salsiccia (salamella) fundet hos
Supermarco, jeg tror næppe medister kan erstatte den; hvis du ikke finder
andet ville jeg bruge en ikke så stærk chorizo.
Jeg erstatter svindekødet med oksekød da der er af nok i pølserne... det er
dog en smagsag. Det behøver ikke at være "filet", det er en lidt bondsk ret
og der bruges som nævnt fættige ingredienser (inkl. grise tær, øre og hæl),
okseklump uden ben osv. er ok.
En af de umulige ingredienser er "carna da sol", soltørret usaltet oksekød.
Jeg hører gerne fra dem der måtte finde den i Dk!!!