En webshop, er følgende lovligt?
Fra : Max

Dato : 18-02-04 13:47

Klippet fra en webshop:

Leveringsbetingelser.
Varebestilling her i Net-Shop eller telefonisk som ønskes fremsendt
mod betaling (EFTERKRAV)
er at betragte som juridisk bindende med pligt til at indløse.
( Post Danmark opkræver ved efterkrav et udleverings gebyr minimum kr, 8.-
som særskilt opkræves)
Vigtigt: Skulle vi mod forventning levere en vare, der ikke er i
overensstemmelse med din bestilling
ombytter vi hurtigst uden udgift for dig.

-----

Er det lovligt at skrive?

/Max

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-02-04 14:25

"Max" <maxsesNOT@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vigtigt: Skulle vi mod forventning levere en vare, der ikke er i
> overensstemmelse med din bestilling
> ombytter vi hurtigst uden udgift for dig.

Jeg har lidt svært ved at forstå hvad de egentlig mener (og det kan i sig
selv være ulovligt...), men jeg tror meningen er, at hvis man bestilller pr.
efterkrav, så skal man modtage pakken.

Om dette er lovligt afhænger af køber. Hvis der er tale om et forbrugerkøb
(altså en privatperson), så er forbrugerens rettigheder reguleret i Lov om
visse Forbrugeraftaler.
Rettighederne omfatter bla. en fri returret på 14 dage, som ikke kan
fraviges. Returretten defineres som regel også som retten til at undlade at
modtage pakken.

Lovligheden afhænger også af varen der købes. Hvis der er tale om feks.
specialfremstillinger eller tilpasninger kan varen ikke returneres. Sælger
skal enten vente de 14 dage med at igangsætte tilpasningen/fremstillingen
eller bede om kundens accept af en igangsættelse før dette (og dermed en
fraskrivelse af returretten).

Afsnittet om ombytning er som det ses af ovenstående ikke relevant, - man
kan blot returnere og bestille nyt.

Sælger kan ved returnering under visse betingelser kræve sin egen
fragtudgift betalt af køber, - det fremgår ikke umiddelbart af teksten
ovenfor, om man påtænker dette.

Hvis net-shoppen afsætter til private, så virker det som om de ikke har blot
det mindste kendskab til lovgivningen om dette. Deres tekst er misvisende og
kan forlede forbrugeren til at tro at vedkommende har færre rettigheder end
de egentlig har. Dette er vildledende markedsføring og i sig selv ulovligt
(udover, at betingelserne altså ikke vil være gældende).

Hvis der er tale om salg til virksomheder kan jeg ikke umiddelbart se noget
ulovligt, - faktisk vil de her stille køber bedre end man ellers er sikret,
idet de pålægger sig selv en ombytningsforpligtigelse man ikke umiddelbart
har.

/Per

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 27-02-04 13:18

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i indlægget
<4033674a$0$27358$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

>"Max" <maxsesNOT@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vigtigt: Skulle vi mod forventning levere en vare, der ikke er i
[klip]

> [...]
>idet de pålægger sig selv en ombytningsforpligtigelse man ikke umiddelbart

Den her smuttede hen over mit hoved: Jeg opfatter teksten "der ikke
er i overensstemmelse med din bestilling" som de tilfælde hvor
forretningen leverer varer som ikke svarer til _ bestillingen_, altså
hvad jeg ville kalde fejllevering. Skal forretningen da ikke altid
omlevere?

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-04 17:53

Max skrev:

> [...]
>mod betaling (EFTERKRAV)
>er at betragte som juridisk bindende med pligt til at indløse.

Det har ingen retsvirkning, og derfor kan det betragtes som
vildledende markedsføring. Derved bliver det ulovligt.

Loven tillader specifikt en forbruger at undlade at indløse en
fjernbestilt vare.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 18-02-04 19:46

<KLIP>

> Loven tillader specifikt en forbruger at undlade at indløse en
> fjernbestilt vare.

Mon ikke det på en kluntet måde er at skrive at "gebyret samt forsendelse"
SKAL betales, om man returnere varen.

Fra : per christoffersen

Dato : 18-02-04 20:06

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke det på en kluntet måde er at skrive at "gebyret samt forsendelse"
> SKAL betales, om man returnere varen.

Det er muligt, men alene det faktum, at de kloge hoveder her i gruppen ()
ikke kan dechifrere teksten klart, tyder på at den er så uigennemskuelig, at
den ikke vil kunne gøres gældende som et aftalegrundlag.

At denne eventuelle oplysning samtidig er pakket ind i ugyldige betingelser
gør det jo ikke klarere.

/Per

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 18-02-04 23:45

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det på en kluntet måde er at skrive at "gebyret samt forsendelse"
> SKAL betales, om man returnere varen.

Det tror jeg også.
Mange handlende, der har en e-shop, har store problemer med at folk
bestiller varer pr. efterkrav som de ikke afhenter på posthuset.
Efterfølgende er det umuligt at få kunden til at betale de portoudgifter,
der har været i forbindelse med bestillingen, hvilket påfører butikken et
tab. Af samme grund er der mange online-butikker, der ikke tilbyder mulighed
for at handle pr. efterkrav.

Men hold da op hvor er de leveringsbetingelser dog vrøvlet skrevet. De
holder ingen steder og overholder ikke kravene til de oplysninger, der skal
gives.