Firmaer der abonnerer på oplysninger via C~
Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 11:10

Hej NG!

Jeg har netop bedt om aktindsigt i CPR registret, for at se, hvad der er
registreret om mig og hvilke firmaer der abonnerer på oplysninger om mig!
I de fremsendte akter, kan jeg så læse, et en del firmaer abonnerer på disse
oplysninger. Firmaer som jeg ikke har haft noget et gøre med, i et par år.'
Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg vil have disser slettet?
Til CPR registret eller den respektive virksomhed?
Kan virksomheder uden videre abonnerer på ens oplysninger, eller skal man
give sit samtykke?

Helmut Lotti

Fra : Susanne Jørgensen

Dato : 18-02-04 12:22

Hej

Jeg veil gerne vide hvordan du fik aktidsigt, det har jeg forgæves søgt
efter.

Mvh Susanne

---

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-02-04 12:30

"Susanne Jørgensen" <xxx> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Jeg veil gerne vide hvordan du fik aktidsigt, det har jeg forgæves søgt
> efter.

Der er nu ikke så svært at finde

http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=22&n=1&d=306&s=4

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 12:28

Susanne Jørgensen skriblede:

> Jeg veil gerne vide hvordan du fik aktidsigt, det har jeg forgæves
> søgt efter.

http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=22&n=1&d=306&s=4

Klik på linket "Anmodning om registerindsigt"

--
/Gevaldi

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 12:22

"Susanne Jørgensen" <xxx> skrev i en meddelelse
> Jeg veil gerne vide hvordan du fik aktidsigt, det har jeg forgæves søgt
> efter.

Hej Susanne!

Via denne tråd:

c0fu82$ai2$1@sunsite.dk

Helmut Lotti

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-02-04 12:58

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse

> Kan virksomheder uden videre abonnerer på ens oplysninger, eller skal man
> give sit samtykke?

Lov om det Centrale Persomregister:
§ 39. Aktieselskaber, anpartsselskaber, fonde, virksomheder og andre
juridiske personer samt fysiske personer, der driver erhvervsvirksomhed, har
ret til af Indenrigsministeriet at få adgang til at stille
enkeltforespørgsler omfattet af § 42, stk. 1 og 2, jf. § 42, stk. 6, som
elektroniske enkeltforespørgsler til CPR. For foreninger er det tillige en
betingelse, at de har et anerkendelsesværdigt formål.

Du kan finde hele loven (herunder §42, der angiver hvilke oplysninger hvem
må få) på http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000042630-REGL

(eller via link fra www.cpr.dk)

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-04 17:51

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in

> [...]
> 1 og 2, jf. § 42, stk. 6, som elektroniske enkeltforespørgsler
> til CPR. For foreninger er det tillige en betingelse, at de har

Dvs. dem der står som abonnenter i virkeligheden blot er dem der er
godkendt til at foretage forespørgsker og som har gjort det ?

Hvad med dem der automatisk får oplysningerne ?
F.eks. står der i min at Århus kommune automatisk får besked. Jeg har
som sådan aldrig har noget med Århus kommune at gøre - jeg har boet i
Århus amt men det er ved at være nogen år siden nu.
Kan jeg kræve at CPR ikke automatisk giver dem oplysninger når de
ændres ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-02-04 20:09

> [...]

> Til CPR registret eller den respektive virksomhed?
> Kan virksomheder uden videre abonnerer på ens oplysninger, eller skal man

Du skal henvende dig til firmaet.

Jeg modtog også en registerindsigt i går og forsøgte at få en forklaring på
hvorfor Århus og Vejle kommune abonnerer på mine oplysninger, når jeg ikke
har haft noget med de to kommuner at gøre i >3 år. Derfor ringede jeg både
til CPR og til de to kommuner. CPR henviser hele tiden til firmaerne, som
skal slette dig, hvis de ikke skal bruge dine oplysninger mere. CPR kunne
ikke forklare noget som helst.

De to kommuner stillede mig om til folkeregistret i kommunerne og de forstod
ikke mit spørgsmål om, hvad disse oplysninger blev anvendt til. Svaret var
"det gør alle kommuner i DK", og selvom jeg fortalte dem at "/NEJ/. Det er
faktisk kun Århus og Vejle Kommune som abonnerer på mine oplysninger - de
kunne ikke forklare mig noget som helst". Det forstår jeg ikke...

Så nu har jeg droppet at forfølge sagen. Totalt åndssvagt. Ikke engang min
nuværende kommune abonnerer på mine adresse-oplysninger, så jeg tror at de
laver en fejl, når de tidligere kommuner abonnerer på oplysninger og
bagefter "glemmer" at slette abonnementet hos CPR. Erstat evt. ordet
"glemmer" med ordet glemmer uden ""-tegn...

Det offentlige system er sku' noget mærkeligt noget

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-04 20:30

Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>
wrote in news:4033b849$0$1647$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> [...]
> forklaring på hvorfor Århus og Vejle kommune abonnerer på mine
> oplysninger, når jeg ikke har haft noget med de to kommuner at

Hmmm, gad vide om Århus kommune abonnerer på oplysninger fra alle
danskere ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Torben

Dato : 19-02-04 02:04

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm, gad vide om Århus kommune abonnerer på oplysninger fra alle
> danskere ?

Jeg kan kort oplyse hvad jeg fik tilsendt af CPR og hvem der abonnerer på mig = i parentes
min bemærkning !
Beskæftigelsesministeriets IT-BIT = (kender dem ikke)
Rigspolitiet = (fordi jeg har bil og betaler vægtafgift)
Finansstyrelsen = (fordi jeg selv har oplyst at jeg ønsker årlig tal-beregning tilsendt)
DR Indkøb = (fordi jeg betaler TV licens)
UNI-C Undervisningsministeriet = (fordi jeg er lærer og censor)
Retten i Århus = (kender dem ikke) (hvis der menes bilbogen er min bil betalt)
Danske Bank = (kender dem ikke)
Realkredit Danmark = (kender dem ikke)
Sampension = (fordi jeg har en pensionskonto der)
Statoil = (fordi jeg har benzinkort)
OK = (fordi jeg har benzinkort)
Lærerstandens = (fordi jeg er lærer)
Forbrugsforeningen = (fordi jeg er kunde)
Post Danmark = (fordi jeg får brevene puttet i min postkasse)
NIG A/S = (kender dem ikke)
FDB = (medlem af coop)
Telia Telecom = (kender dem ikke)
TDC = (kender dem ikke) = jeg er på LIC telefonabonnement

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-04 06:56

Torben skrev:

>TDC = (kender dem ikke) = jeg er på LIC telefonabonnement

.... som er en rabatordning hos TDC.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-04 13:18

"Torben" <Torben@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> TDC = (kender dem ikke) = jeg er på LIC telefonabonnement

Du har ikke haft et internet-abonnement?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-04 15:43

"Torben" <Torben@ofir.dk> wrote in news:c111vp$c6g$1@sunsite.dk

> Rigspolitiet = (fordi jeg har bil og betaler vægtafgift)

Dem har jeg også stående og jeg har ingen bil eller lign. Så vidt jeg
kan regne ud har de stået der siden jeg søgte et vikarjob (en eller
to dage) i indenrigsministeriet - noget med at de skulle have målt
alle lokalet og alt inventar op (var gennem et vikarbuerau).
Tidligere stod der data for hvornår de var begyndt at abonnere, det
gør der ikke længere.

> DR Indkøb = (fordi jeg betaler TV licens)

Nå det er derfor - var også mit umidelbare gæt.

> UNI-C Undervisningsministeriet = (fordi jeg er lærer
> og censor)

De står også på min, gad vide om de har på alle skolelever der har
været til eksamen og lign. ?

> FDB = (medlem af coop)

Der må være en anden grund for jeg er også medlem men mig har de ikke
abonnement på.

Det ville være lækkert om man kunne få mere information fra CPR om
hvorfor disse firmaer/foreninger får information - og nem adgang til
at få dem slettet fra listen.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-04 21:52

> Det ville være lækkert om man kunne få mere information fra CPR om
> hvorfor disse firmaer/foreninger får information

Hvor skulle CPR-registret vide det fra?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-04 00:18

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> Hvor skulle CPR-registret vide det fra?

Kunne f.eks. være at firmaet skulle oplyse hvorfor de vil have
information når de "tilmelder" sig til en ny person.
F.eks. for et teleselskab - "CPR nummer xxxxxx-xxxx er blevet
abonnent hos <firmanavn> d. xx/yy z".

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-02-04 00:47

> Kunne f.eks. være at firmaet skulle oplyse hvorfor de vil have
> information når de "tilmelder" sig til en ny person.

Sådan er det ikke i dag

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-02-04 02:59

> Sådan er det ikke i dag

Ville ellers være lækkert...

Jeg ved at CPR tidligere også oplyste dato for hvornår firmaerne var
begyndt at abonnerere.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Martin S.

Dato : 19-02-04 18:15

> NIG A/S = (kender dem ikke)

Den her havde jeg også og undrede mig. Har slået dem op og undre mig stadig:
http://www.danmarks.net/details.php?accno=25941&idxno=40

Martin

ngroup@XXXdecan.org - Remove XXX for emailing

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-02-04 18:24

Martin S. wrote in dk.videnskab.jura:

> Den her havde jeg også og undrede mig. Har slået dem op og undre mig
> stadig: http://www.danmarks.net/details.php?accno=25941&idxno=40

NIG A/S er en virksomhed ejet af RKI og Købmandstandes OplysningsBureau. Jeg
mener faktisk at alle myndige danskere tidligere blev tilmeldt til RKI's
abbonomentsservice. NIG står for migrering af data mellem RKI forskellige
kreditorregistre. Bl.a. styrer de også et register som de danske
tilladelser har over dårlige betalere.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I think you look like a idiot from the seventies"
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 27-02-04 13:18

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

>Hmmm, gad vide om Århus kommune abonnerer på oplysninger fra alle
>danskere ?

Passende tidspunkt med denne tråd da jeg for en lille uge siden
bestilte indsigt hos CPR.

Jeg kan oplyse at Århus kommune ikke abonnerer på info om mig - til
gengæld gør Københavns kommune, hvilket undrer mig. Det tætteste
forhold jeg har haft til København er at jeg var soldat i Birkerød i 9
måneder i 72 --- på den anden side er Birkerød jo også i København når
man bor her på fastlandet

Nu har jeg lige fået indsigt igen og København er stadig opført. Det
samme er min kone (som har boet i Hvidovre i et par korte perioder i
starten af 70'erne) ifølge udskriften for hende.

Så nu regner jeg med at skrive til Københavns Kommune - og en
forklaring på hvad de skal med oplysninger om mig fra cpr når jeg ikke
har noget med kommunen at gøre. Og hvis de ikke kan/vil svare på dette
må jeg jo bede om aktindsigt igen...

Henrik spurgte også i et tidligere indlæg - citat "Kan jeg kræve at
CPR ikke automatisk giver dem oplysninger når de ændres ?" - citat
slut

Det kan jeg iheller kke umiddelbart se noget om nogle steder - er der
nogen der kan oplyse om man kan frabede sig (forbyde) et bestemt
firma/myndighed at indhente oplysninger?

Egentlig synes jeg burde man vel have et par linier fra cpr-registeret
så man kan gøre indsigelse når et firma kobler sig permanent på for at
at holde øje med ens flytninger - men det er nok i .polik det hører
hjemme

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : F.Larsen

Dato : 27-02-04 15:10

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in message
> [...]
> så man kan gøre indsigelse når et firma kobler sig permanent på for at
> at holde øje med ens flytninger - men det er nok i .polik det hører

Hej

Jeg har, med inspiration i denne tråd, anmodet om registerindsigt i CPR-
registret og modtog i dag udskriften.

De fleste af oplysningerne ser fornuftige ud dvs abonnenter er firmaer eller
myndigheder jeg har et eller andet "forhold til".

Imidlertid forstår jeg ikke hvorfra "Nordea Pension" har mit CPR nummer og
hvorfor de abonnerer (udfra personnummer) på ændringer i CPR.
Jeg har aldrig haft noget kundeforhold til dem eller haft noget med dem at
gøre.

En umiddelbar tanke, kunne være at de har fået det via den danske bank (uden
min vide) Er det lovligt ?

--
Flemming

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-02-04 23:44

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in

> [...]
> noget med dem at gøre.
>
> En umiddelbar tanke, kunne være at de har fået det via den
> danske bank (uden min vide) Er det lovligt ?

Hvorfor skulle danske bank give konkurenten oplysninger om kunder ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : F.Larsen

Dato : 27-02-04 23:59

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message

> Hvorfor skulle danske bank give konkurenten oplysninger om kunder ?

Ok, det var et dårlig gæt ... men hvordan kan de komme i besiddelse af det
unden min involvering ?

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Spyware/

Fra : Peter Bjoern

Dato : 28-02-04 12:07

On Fri, 27 Feb 2004 23:59:25 +0100, "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Ok, det var et dårlig gæt ... men hvordan kan de komme i besiddelse af det
>unden min involvering ?

Nu kender jeg ikke Nordea Pensions slægtshistorie, men kan det ikke tænkes
at du på et tidspunkt har haft et kundeforhold til et selskab som er opkøbt
af eller som er fusioneret med Nordea Pension ?
Der er sket så mange omrokeringer i den financielle sektor i de sidste 10-15 år.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : F.Larsen

Dato : 28-02-04 15:41

"Peter Bjoern" <PeterNOSPAM@mail.dk> wrote in message
> [...]
> af eller som er fusioneret med Nordea Pension ?
> Der er sket så mange omrokeringer i den financielle sektor i de sidste

Lyder rigtigt - men det er jo ikke rigtig til at gennemskue hvor "linket" er
?

--
Flemming

Fra : F.Larsen

Dato : 28-02-04 00:29

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in message
> En umiddelbar tanke, kunne være at de har fået det via den danske bank
(uden
> min vide) Er det lovligt ?

Har fundet lidt lovinfo, ifølge §38 kan Nordean pension åbebart sagtens få
udleveret oplysningerne uden min medvirken.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000042630-REGL

men hvordan dælen har de fået personnummeret, for det udleverer CPR vel ikke
?

--
Flemming

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-02-04 12:41

Scripsit "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk>

> Har fundet lidt lovinfo, ifølge §38 kan Nordean pension åbebart sagtens få
> udleveret oplysningerne uden min medvirken.
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000042630-REGL

Ja.

> men hvordan dælen har de fået personnummeret,

Hvem siger de har det?

--
Henning Makholm "Hell, every other article you read
is about the Mars underground, and how

Fra : F.Larsen

Dato : 28-02-04 15:39

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk>

> Hvem siger de har det?

CPR-registret. De har oplyst hvikle private firmaer der abonnerer på
ændringer med og hhv uden personnummer angivelse...

--
Flemming

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-02-04 18:50

Henning Makholm wrote:

> Scripsit "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk>

> Ja.

> Hvem siger de har det?

Det er nemlig et fuldstændigt korrekt spørgsmål at stille.

Man behøver ikke CPR-nummeret for at abonnere på dine adresseoplysninger (er
jeg næsten 100% sikker på). Forklaring:

Jeg ringede nemlig ind og fik en kort snak med dem derinde for noget tid
siden og jeg er næsten 100% sikker på at Nordea Pension sikkert står under
overskriften "Personnummerabonnementer (private uden personnummer)" -
bemærk teksten: "(private virksomheder, der automatisk modtager ændring i
navn og adresse)". Så de følger "kun" med i hvor du flytter hen og hvis du
skifter navn...

De offentlige personnummerabonnementer, derimod - de er nogle nysgerrige
pestilenser, som jeg tror har adgang til en hel del mere end blot ændringer
i navn og adresse

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 28-02-04 18:48

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i indlægget
> [...]

>hvorfor de abonnerer (udfra personnummer) på ændringer i CPR.
>Jeg har aldrig haft noget kundeforhold til dem eller haft noget med dem at

Heller ikke via Tryg Forsikring - vi er nemlig kommet ind i Nordea på
den måde?

Det der med fusioner kan godt nogen gange gøre det svært at hitte ud
af

Fra : Torben

Dato : 19-02-04 02:10

> [...]
> Til CPR registret eller den respektive virksomhed?
> Kan virksomheder uden videre abonnerer på ens oplysninger, eller skal man

Dit eget folkeregister - mød op personlig og (tryk selv på delete) - det gjorde jeg fordi
der stod ukendt myndighed og datoen er usikker flere steder
at jeg så ingen far og mor har haft kan være ligemeget der stod kun "nuller" 000000-0000
at jeg så også står udenfor folkekirken og ukendt myndighed der er OK

vh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-04 15:38

"Torben" <Torben@ofir.dk> wrote in news:c112c8$9hl$1@sunsite.dk

> [...]
> haft kan være ligemeget der stod kun "nuller" 000000-0000 at
> jeg så også står udenfor folkekirken og ukendt myndighed der er

Man skal altså møde op personligt for at de kan slette en abonnent ?
- det tror jeg da vist lige jeg skal have gjort, syns ikke Telia
Mobile skal følge med i hvad jeg går og laver...

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Torben

Dato : 20-02-04 00:50

> Man skal altså møde op personligt for at de kan slette en abonnent ?
> - det tror jeg da vist lige jeg skal have gjort, syns ikke Telia
> Mobile skal følge med i hvad jeg går og laver...

Der skal selvfølgelig afleveres dokumentation for den ændring man ønsker foretaget !
Der var kun et sted den lokale folkeregister ikke kunne ændre, nemlig en gammel adresse i
en anden by, hvor der stod at jeg
var tilflyttet en dato - jamen på dette tidspunkt - var jorden en kornmark - altså endnu
ikke opført hus
Jeg skulle selv personlig møde op i den anden by en dagsrejse væk, hvis jeg ønskede datoen
rettet !

Jeg har talt med flere og deres fødselssogn passer ad H-til eks. Søborg har man bare
taget Søborg i Gladsaxe kommune,
men der ligger adskillige Søborg rundt omkring i landet !

En bekendt er født i Viby Sjælland men i CPR= Viby i Århus kommune Jylland !

vh Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-04 14:35

"Torben" <Torben@ofir.dk> wrote in news:c13i22$evq$1@sunsite.dk

> Der skal selvfølgelig afleveres dokumentation for den ændring
> man ønsker foretaget !

Øh ja, men det er vel ikke så svært at dokumentere at f.eks. Telia
ikke længere skal have automatisk besked ?

Skidesmart :)

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/