Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mørkekammer pære
Fra : RF

Dato : 18-02-04 09:37

Hej
de røde lys i vores mørkekammer er gået
hvor anskaffer man sig bedst disse pære
og hvad er det egentlig for nogle pære

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 18-02-04 10:00

RF" <rasmusforman@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> de røde lys i vores mørkekammer er gået
> hvor anskaffer man sig bedst disse pære
> og hvad er det egentlig for nogle pære

Hej

Prøv ved en "fotohandler", og prøv også en gulgrøn pære, jeg har erfaring
ned at det er lettere at bedømme kontrasten i gulgrønt lys.
Og det anbefales også til multigrade papir.

God arbejdslyst !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Thomas Corell

Dato : 18-02-04 10:55

www.analogfoto.dk / L Langgaard wrote:
> [...]

Som en anden skriver, en fotohandler.

Købte for nyligt 2 hos Photographica i Skindergade, og det skulle undre
mig om foto/c ikke også kunne levere.

> Prøv ved en "fotohandler", og prøv også en gulgrøn pære, jeg har erfaring
> ned at det er lettere at bedømme kontrasten i gulgrønt lys.
> Og det anbefales også til multigrade papir.

Uanset hvad, så lav en test. Havde en gammel gul/grøn pære (fotopære
f'course), og den eksponerede mit multigrad papir; så jeg bruger
udelukkende rødt lys.

Ilford anbefaler at man tester ved at lade et stk. papir ligge i 10
minutter (læg noget karton e.lign over halvdelen), og fremkald så. Det
bør ikke kunne ses, når det er fremkaldt.

--
Don't waste space

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 18-02-04 12:00

"RF" <rasmusforman@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Her kan du læse lidt om mørkekammerlys:

http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/safelight.pdf

Men snak med en fotohandler som selv har stået i mørkekammer, hvis de findes
))

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : RF