"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> wrote in message
news:c0sohv$3pj$1@sunsite.dk...
> hej
> er der nogle der har erfaring med at nogle væsker køler motoren bedre
> end andre?? jeg har set at nogle bilforretninger sælger noget dyrt stads,
som
> skulle køle ( iflg. reklame teksten )vist nok 40% bedre end alm.
Ingen særlig erfaring, blot et par kommentarer.
Køleeffekt:
De ny kølervædsker skulle køle bedre fordi de bruger en anden teknik til at
korrosionsbeskytte motoren indvendig, hvorved den termiske modstand mellem
metal og vædske reduceres - varmen overføres bedre fra metallet til
kølervædsken. Selv et lille lag af korrosion, kalk eller anden belægning
('skaller') på motorens metal øger den termiske modstand betragteligt. På
performance-motorer er man opmærksom på at ætse/'flushe' kølesystemet
indvendigt for at fjerne korrosion og aflejringer og dermed opnå optimal
køling.
De ny kølervædsker anvender organiske syrer og svjv tager det forholdsvis
lang tid inden disse har 'præpareret' metalfladerne tilstrækkeligt for
optimal køling. De skulle endvidere forhindre, at der dannes belægninger.
Varmekapacitet:
Som andre har nævnt, har glykol en lavere varmefylde end vand. Men det
betyder dog ikke, at en glykolholdig kølervædske er dårlig - blot at den må
cirkulere hurtigere rundt i systemet for at transportere varmen fra motoren
til køleren. Så længe fartvinden fjerner mere varme fra køleren end motoren
tilfører, så bestemmes kølevandstemperaturen af termostaten. Holder man fx i
kø i lang tid (ingen fartvind = ingen køling), ja så stiger temperaturen
uanset hvilken type kølervædske, man bruger.
Demineraliseret vand:
Man må ALDRIG bruge demineraliseret vand alene i kølersystemet. Vand alene
indeholder ingen korrosionsbeskyttende additiver til at 'præparere'
metalfladerne og til at forhindre galvanisk tæring af de forskellige
metaller. Foruden korrosionsbeskyttende additiver indeholder kølervædske
også additiver, der reducerer skumdannelse, kavitation og overfladespænding.
Det har betydning for vandpumpen (erosion) og for kølervædskens kontakt til
varme motordele mm.
Udskiftning:
Efter kølervædsken er tappet af en kold motor, er det svjv udmærket at
skylle kølesystemet igennem med almindeligt postevand fra en haveslange. Når
motoren er kold afsættes der ikke kalk på metallet - det sker først ved
højere temperaturer. Kalk kan som sagt forringe køle-evnen.
Det kan være en god ide at skylle en ekstra gang (eller to) med
demineraliseret vand - særligt hvis man skifter til en anden type
kølervædske. Fyld vandet på en kold motor og kør motoren varm til
termostaten åbner. Når motoren igen er kølet ned aftappes vandet.
Herefter påfyldes kølervædsken, som bør bestå af en blanding af 50%
koncentreret kølervædske og 50% demineraliseret vand. En sådan blanding er
frostsikker ned til ca -36 gr C.
[NOTE: Man bør ikke hælde koldt vand eller kølervædske på en varm motor da
topstykket så i værste fald kan slå sig.]
Kig evt på Redline's "Water Wetter" og <
www.evanscooling.com>.
--
TA