/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
god kølevæske??
Fra : Bo-gsxR


Dato : 17-02-04 11:00

hej
er der nogle der har erfaring med at nogle væsker køler motoren bedre
end andre?? jeg har set at nogle bilforretninger sælger noget dyrt stads, som
skulle køle ( iflg. reklame teksten )vist nok 40% bedre end alm.

bo-gsxR



 
 
Tommy Fer (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 17-02-04 11:49


"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:c0sohv$3pj$1@sunsite.dk...
> hej
> er der nogle der har erfaring med at nogle væsker køler motoren bedre
> end andre?? jeg har set at nogle bilforretninger sælger noget dyrt stads,
som
> skulle køle ( iflg. reklame teksten )vist nok 40% bedre end alm.

*lol* ja den var god... .

Hmm, tror sq ikke rigtigt at glycol kan erstattes... jo evt af destilleret
vand... men det er ikke så praktisk omkring frost...

Har du da problemer med din gixxer bliver varm? Den er trods alt
dimentioneret til at køre med alm. glycol i lande med langt højere
temperature end i DK

mvh Tommy Fer



Bo-gsxR (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 17-02-04 14:00

> Har du da problemer med din gixxer bliver varm? Den er trods alt
> dimentioneret til at køre med alm. glycol i lande med langt højere
> temperature end i DK

jeg har ikk decideret varme problemer, men ved normal kørsel er temp.
ca. 85-90grader efter jeg har fået installeret noget som sidder i vejen
for vandkøleren. som std. var temperaturen ca. 75grader.

bo-gsxR



Leonard (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-02-04 14:12

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Hmm, tror sq ikke rigtigt at glycol kan erstattes... jo evt af destilleret
>vand... men det er ikke så praktisk omkring frost...

Glykol alene køler ikke, det er vandet der køler og glykolen der gør
at det ikke ruster, irrer og fryser til.
Sidste vinter havde jeg ikke lige noget at måle med så for at være
sikker blev alt vandet tappet af min bådmotor (5,7l V8 m lukket
kølesystem) og erstattet med kølevæske. Det havde jeg jo så lige glemt
da den kom i vandet igen og jeg kunne bare ikke få den til at køle. Da
halvdelen af væsken var tappet af og erstattet med vand, så kunne den
fint køle ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Bo-gsxR (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 17-02-04 14:27

> Glykol alene køler ikke, det er vandet der køler og glykolen der gør
> at det ikke ruster, irrer og fryser til.

god info

bo-gsxR



Bettina (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Bettina


Dato : 17-02-04 12:42

Bo-gsxR wrote:
> hej
> er der nogle der har erfaring med at nogle væsker køler motoren bedre
> end andre?? jeg har set at nogle bilforretninger sælger noget dyrt
> stads, som skulle køle ( iflg. reklame teksten )vist nok 40% bedre
> end alm.
>
> bo-gsxR

Hejsa

Gennem mange år at have arbejdet på servicestation, og deraf gennemgået
mange kurser, er min erfaring, at man om sommeren skal "frostsikre" sin
kølervæske lige så højt som hvis man ville til nordnorge på skiferie, da den
høje koncentration også hæver kogepunktet væsentligt, dvs. rent vand koger
langt hurtigere end koncentreret kølervæske.
Det er altså kun koncentrationen der har noget at sige for kogepunktet.

Hilsen Bettina zx9r



Tommy Fer (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 17-02-04 13:50


"Bettina" <Bettina@fjerndansemus.dk> skrev i en meddelelse
news:4031fdf0$0$1643$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Bo-gsxR wrote:
> > hej
> > er der nogle der har erfaring med at nogle væsker køler motoren bedre
> > end andre?? jeg har set at nogle bilforretninger sælger noget dyrt
> > stads, som skulle køle ( iflg. reklame teksten )vist nok 40% bedre
> > end alm.
> >
> > bo-gsxR
>
> Hejsa
>
> Gennem mange år at have arbejdet på servicestation, og deraf gennemgået
> mange kurser, er min erfaring, at man om sommeren skal "frostsikre" sin
> kølervæske lige så højt som hvis man ville til nordnorge på skiferie, da
den
> høje koncentration også hæver kogepunktet væsentligt, dvs. rent vand koger
> langt hurtigere end koncentreret kølervæske.
> Det er altså kun koncentrationen der har noget at sige for kogepunktet.

Men jo mere glycol du smider i kølvandet desto lavere varme kapasitet får
du, dvs du skal bruge mindre energi på at varme 1 liter glycol op end 1
liter vand.

mvh Tommy Fer



Bo-gsxR (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 17-02-04 13:58

> Men jo mere glycol du smider i kølvandet desto lavere varme kapasitet får
> du, dvs du skal bruge mindre energi på at varme 1 liter glycol op end 1
> liter vand.

så det r heller ikk løsningen at bruge mere glycol.

bo-gsxR



Morten O (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten O


Dato : 17-02-04 16:14

Tommy Fer wrote:
>
> Men jo mere glycol du smider i kølvandet desto lavere varme kapasitet
> får du, dvs du skal bruge mindre energi på at varme 1 liter glycol op
> end 1 liter vand.
>
> mvh Tommy Fer

Præcis!

http://auto.howstuffworks.com/cooling-system3.htm
--
Morten O



Bettina (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Bettina


Dato : 17-02-04 16:31

Morten O wrote:
> Tommy Fer wrote:
>>
>> Men jo mere glycol du smider i kølvandet desto lavere varme kapasitet
>> får du, dvs du skal bruge mindre energi på at varme 1 liter glycol op
>> end 1 liter vand.
>>
>> mvh Tommy Fer
>
> Præcis!
>
> http://auto.howstuffworks.com/cooling-system3.htm

jeg mente heller ikke at man skulle fylde rent koncentreret kølervæske på,
men blande efter de forhold der gør at det er frostsikret til omkring 30
grader.

hilsen Bettina zx9r



Tommy Fer (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 17-02-04 16:40


He... -------DRILLEMODE-------
> jeg mente heller ikke at man skulle fylde rent koncentreret kølervæske på,
> men blande efter de forhold der gør at det er frostsikret til omkring 30
> grader.
>
> hilsen Bettina zx9r
>
>

Hmm, det er nok mest omkring ekvator det er anvendeligt Blander du
kølemiddel i?

-----Drille mode off-----

Du ká tá det!

mvh Tommy Fer



Henrik (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 17-02-04 16:59

Bo-gsxR wrote:

> hej
> er der nogle der har erfaring med at nogle væsker køler motoren bedre
> end andre?? jeg har set at nogle bilforretninger sælger noget dyrt stads, som
> skulle køle ( iflg. reklame teksten )vist nok 40% bedre end alm.

> bo-gsxR


Du skal huske at skifte kølervæsken Ca. 3 år, da de beskyttende og
smørende additiver bliver brugt op . . .


Mvh
Henrik.


Bo-gsxR (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 17-02-04 18:18

> Du skal huske at skifte kølervæsken Ca. 3 år, da de beskyttende og
> smørende additiver bliver brugt op . . .

jeg skifter hvert år, for sæt nu hvis jeg glemte hvornår jeg sidst gjorde det.
og så er jeg også sikker på at den ikk har smidt noget af det væk...

bo-gsxR



TA (18-02-2004)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 18-02-04 02:30

"Bo-gsxR" <slettes.gsx-r750@ishoejby.dk> wrote in message
news:c0sohv$3pj$1@sunsite.dk...
> hej
> er der nogle der har erfaring med at nogle væsker køler motoren bedre
> end andre?? jeg har set at nogle bilforretninger sælger noget dyrt stads,
som
> skulle køle ( iflg. reklame teksten )vist nok 40% bedre end alm.

Ingen særlig erfaring, blot et par kommentarer.

Køleeffekt:
De ny kølervædsker skulle køle bedre fordi de bruger en anden teknik til at
korrosionsbeskytte motoren indvendig, hvorved den termiske modstand mellem
metal og vædske reduceres - varmen overføres bedre fra metallet til
kølervædsken. Selv et lille lag af korrosion, kalk eller anden belægning
('skaller') på motorens metal øger den termiske modstand betragteligt. På
performance-motorer er man opmærksom på at ætse/'flushe' kølesystemet
indvendigt for at fjerne korrosion og aflejringer og dermed opnå optimal
køling.

De ny kølervædsker anvender organiske syrer og svjv tager det forholdsvis
lang tid inden disse har 'præpareret' metalfladerne tilstrækkeligt for
optimal køling. De skulle endvidere forhindre, at der dannes belægninger.

Varmekapacitet:
Som andre har nævnt, har glykol en lavere varmefylde end vand. Men det
betyder dog ikke, at en glykolholdig kølervædske er dårlig - blot at den må
cirkulere hurtigere rundt i systemet for at transportere varmen fra motoren
til køleren. Så længe fartvinden fjerner mere varme fra køleren end motoren
tilfører, så bestemmes kølevandstemperaturen af termostaten. Holder man fx i
kø i lang tid (ingen fartvind = ingen køling), ja så stiger temperaturen
uanset hvilken type kølervædske, man bruger.

Demineraliseret vand:
Man må ALDRIG bruge demineraliseret vand alene i kølersystemet. Vand alene
indeholder ingen korrosionsbeskyttende additiver til at 'præparere'
metalfladerne og til at forhindre galvanisk tæring af de forskellige
metaller. Foruden korrosionsbeskyttende additiver indeholder kølervædske
også additiver, der reducerer skumdannelse, kavitation og overfladespænding.
Det har betydning for vandpumpen (erosion) og for kølervædskens kontakt til
varme motordele mm.

Udskiftning:
Efter kølervædsken er tappet af en kold motor, er det svjv udmærket at
skylle kølesystemet igennem med almindeligt postevand fra en haveslange. Når
motoren er kold afsættes der ikke kalk på metallet - det sker først ved
højere temperaturer. Kalk kan som sagt forringe køle-evnen.

Det kan være en god ide at skylle en ekstra gang (eller to) med
demineraliseret vand - særligt hvis man skifter til en anden type
kølervædske. Fyld vandet på en kold motor og kør motoren varm til
termostaten åbner. Når motoren igen er kølet ned aftappes vandet.

Herefter påfyldes kølervædsken, som bør bestå af en blanding af 50%
koncentreret kølervædske og 50% demineraliseret vand. En sådan blanding er
frostsikker ned til ca -36 gr C.

[NOTE: Man bør ikke hælde koldt vand eller kølervædske på en varm motor da
topstykket så i værste fald kan slå sig.]


Kig evt på Redline's "Water Wetter" og <www.evanscooling.com>.

--
TA



Henrik (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 18-02-04 14:54


Her er også lige en vigtig ting . . .

Man må ALDRIG hælde destileret vand på UDEN KØLERVÆSKE ! ! ! !
Hvis man "glemmer" kølervæsken vil der opstå elektriske spændinger, lidt
lige som et Batteri, og motorblokken vil tærre op på "no time"

mvh
Henrik.



Ninja Rider (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 18-02-04 20:48

Hejsa

Bo-gsxR wrote:
> er der nogle der har erfaring med at nogle væsker køler motoren bedre
> end andre?? jeg har set at nogle bilforretninger sælger noget dyrt stads, som
> skulle køle ( iflg. reklame teksten )vist nok 40% bedre end alm.

Det kan jeg ikke svare dig på, men skal du bruge noget der er effiktivt
skal du bare få fat i noget Transformator olie, fra dit lokale
elforsynings selskab. (Nej, du skal ikke gå ud og tømme den nærmeste
højspøndnings trafo for olie! Så siger det BANG mm ret kort efter!)

Olien er ikke strøm ledene, fryser ikke under danske forhold, og behøver
ikke at skiftes. Desuden slipper du for rustne stempler/cylindervæge mm.
når du skyder toppakningen på din ged!

Jeg kender en der bruger det i sin bil

Mvh Emil
Elektriker
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......
You'll never escape it alive anyway!
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26


Ib Jakobsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 19-02-04 16:59

Ninja Rider wrote:

> Olien er ikke strøm ledene, fryser ikke under danske forhold, og behøver
> ikke at skiftes. Desuden slipper du for rustne stempler/cylindervæge mm.
> når du skyder toppakningen på din ged!

Så vidt jeg husker er vand en af de væsker der har den højeste varmefylde. Så at
den transfomatorolie skulle være bedre tvivler jeg på. For ikke at tale om
pakningers levetid. Desuden skulle denne type olie være pissegiftig.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste