> Jeg står og skal ud og købe min første styrthjelm. Hvad skal man gå
> efter? Er der nogen der kan anbefale noget. Hvor meget skal man ofre
> på sit hoved?
Så meget som du nu kan. Hvis du nu regner med 1500,- og opad, så går du ikke
helt galt i byen. Den sikkerhedsmæssige forskel på en hjelm til 1500,- og en
til 3000,- er minimal hvis der overhovedet er nogen. Hjelmen skal være
godkendt, men det er de allesammen herhjemme.
> Hvor tung må den være? Er det en fordel at den kan "åbne helt"?
Det er selvfølgelig praktisk at den er let, men jo mere komfort der er i
hjelmen, jo tungere vil den være. En klaphjelm, der kan åbnes, bliver
selvfølgelig også tungere af den ekstra mekanik, og sikkerheden bliver
heller ikke højere.
En Schubert Concept, som er meget populær, vejer f.eks. 1600g (svjh), men
det er jo også en klaphjelm med solbrille og alskens tingeltangel. Ejerne
synes dog generelt ret godt om dens features, specielt solbrillen.
Du må gøre op med dig selv hvor mange features du ønsker. De 1500,- rækker
til en god hjelm uden for mange features, ihvertfald i Tyskland. Min egen
hjelm som kostede ca. 1200,- i Tyskland er en udmærket integralhjelm, men
har intet man ikke kunne forvente af en normal hjelm. Der er udluftning over
og under visiret som der plejer at være, men så er der heller ikke mere. Det
dugfrie visir måtte jeg selv opnå ved hjælp af en FogCity. Selv efter 2½ år
sidder den stadig tæt til kraniet og bærer ikke ret meget præg af at være
brugt. Jeg tror der går mange år før jeg igen skal investere i en hjelm.
Vil du have smarte features, må du hoste op med lidt flere penge, men det er
ikke nødvendigvis sikkerhed du betaler for efter de 1500,-.
> Er der eventuelt et sted på nettet hvor man kan finde reviews af
> forskellige hjelme?
Husk at prøve de mulige hjelme på dit eget hoved, for andres udsagn kan ikke
bruges i den sammenhæng. Det vigtigste for en hjelm er at den passer perfekt
på hovedet, og kan flytte sig så lidt som muligt. Da alle hoveder er ret
forskellige, kan én hjelm ikke passe alle hoveder.
--
signing off.. Martin Sørensen