Ny styrthjelm?
Fra : Frederik Dyrnum

Dato : 16-02-04 23:25

Hej alle,

Jeg står og skal ud og købe min første styrthjelm. Hvad skal man gå
efter? Er der nogen der kan anbefale noget. Hvor meget skal man ofre på
sit hoved?

Hvor tung må den være? Er det en fordel at den kan "åbne helt"?

Er der eventuelt et sted på nettet hvor man kan finde reviews af
forskellige hjelme?

Mvh,
Frederik

Fra : Hekto

Dato : 16-02-04 23:48

In article <c0rfv8$2ch$1@gnd.k-net.dk>, dyrnum@hotmail.com says...
> [...]
>
> Hvor tung må den være? Er det en fordel at den kan "åbne helt"?
>
> Er der eventuelt et sted på nettet hvor man kan finde reviews af

Prisen ... er jo lidt efter pengepungen. Den skal selvfølgelig være
godkendt. Den skal både være sikker og rar at have på.

Den skal sidde godt på hovedet. Den må ikke være for stor, så den
glider ned i panden. Hjelmen bliver ofte 'større' og tager form efter
ejeren.
Om du vil have 'bovport' eller ej, har lidt at gøre med om du bruger
briller, for så er det en fordel.
Komfort betyder en hel del på længere ture.

Støj er et andet irriterende problem der kan være ved de forskellige
hjelme. Det er ofte svært at få en prøvetur, så man selv kan vurdere
det. Vær dog opmærksom på det.

.... og så kan man vende tilbage til prisen, når man har afklaret
ovenstående.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 17-02-04 00:14

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

>Den skal sidde godt på hovedet. Den må ikke være for stor, så den
>glider ned i panden. Hjelmen bliver ofte 'større' og tager form efter
>ejeren.
Så når man prøver hjelm skal man altså finde én, som sidder lidt
stramt - men jævnt over hele hovedet. På den måde får man en hjelm,
som passer godt efter en uge eller tre.

Der er stor forskel på folks hovedform, og på formen inden i
forskellige hjelmmærker og -modeller. Så det eneste rigtige er, at
komme ud i butikkerne, og prøve løs.

Selv har jeg fundt ud af, at mit hovede stort set kun passer i et par
af Arais modeller. Jeg har nemlig et ret 'langt' kranie, så ved de
fleste andre mærker er der enten ikke plads til panden, eller også er
der massere af luft ved kinderne...

--
Kåre

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-02-04 00:33

> [...]
> af Arais modeller. Jeg har nemlig et ret 'langt' kranie, så ved de
> fleste andre mærker er der enten ikke plads til panden, eller også er

Mit hoved er også ret højt, men jeg fandt heldigvis en hjelm der passede
inden jeg nåede til Arais hjelme.
I de fleste hjelme er der ikke plads til panden, men den hjelm jeg fandt
passede perfekt. Det er nok også en lidt ukendt model, og den fås da heller
ikke mere, og jeg har aldrig set den herhjemme. Modellen er Bayard Gravity,
en 1250g glasfiberhjelm, der kostede 299DM dengang. Det synes jeg selv var
ret fornuftigt. En hjelm behøver altså ikke koste +3000,- for at være god.

Generelt synes jeg det ser ud til at kvaliteten er rimeligt god når man når
en normalpris på godt 1000,- i Tyskland, men man skal huske på at en hjelm
ikke bliver ringere af at være på tilbud.
Hvis man derfor har et begrænset budget, kan det garanteret fint betale sig
at købe hjelm i Tyskland, ikke nødvendigvis ved Louis, men ved nogle af alle
de forhandlere der ligger i Flensborg, så man kan prøve dem på hovedet inden
køb.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 17-02-04 09:56

> Om du vil have 'bovport' eller ej, har lidt at gøre med om du bruger
> briller, for så er det en fordel.

Jeg bruger kun briller i solskin, men er alligevel meget glad for min
klaphjelm. Jeg slipper for det evindelige problem med hvor man skal
lægge den fra sig f.eks når man tanker og lign. Jeg har ikke dårlig
samvittighed over at vade ind i en kiosk med hjelmen på bare "porten" er
oppe

> Støj er et andet irriterende problem der kan være ved de forskellige
> hjelme.

Der er klaphjelme generelt ikke så gode ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-02-04 00:47

> Jeg står og skal ud og købe min første styrthjelm. Hvad skal man gå
> efter? Er der nogen der kan anbefale noget. Hvor meget skal man ofre
> på sit hoved?

Så meget som du nu kan. Hvis du nu regner med 1500,- og opad, så går du ikke
helt galt i byen. Den sikkerhedsmæssige forskel på en hjelm til 1500,- og en
til 3000,- er minimal hvis der overhovedet er nogen. Hjelmen skal være
godkendt, men det er de allesammen herhjemme.

> Hvor tung må den være? Er det en fordel at den kan "åbne helt"?

Det er selvfølgelig praktisk at den er let, men jo mere komfort der er i
hjelmen, jo tungere vil den være. En klaphjelm, der kan åbnes, bliver
selvfølgelig også tungere af den ekstra mekanik, og sikkerheden bliver
heller ikke højere.
En Schubert Concept, som er meget populær, vejer f.eks. 1600g (svjh), men
det er jo også en klaphjelm med solbrille og alskens tingeltangel. Ejerne
synes dog generelt ret godt om dens features, specielt solbrillen.

Du må gøre op med dig selv hvor mange features du ønsker. De 1500,- rækker
til en god hjelm uden for mange features, ihvertfald i Tyskland. Min egen
hjelm som kostede ca. 1200,- i Tyskland er en udmærket integralhjelm, men
har intet man ikke kunne forvente af en normal hjelm. Der er udluftning over
og under visiret som der plejer at være, men så er der heller ikke mere. Det
dugfrie visir måtte jeg selv opnå ved hjælp af en FogCity. Selv efter 2½ år
sidder den stadig tæt til kraniet og bærer ikke ret meget præg af at være
brugt. Jeg tror der går mange år før jeg igen skal investere i en hjelm.

Vil du have smarte features, må du hoste op med lidt flere penge, men det er
ikke nødvendigvis sikkerhed du betaler for efter de 1500,-.

> Er der eventuelt et sted på nettet hvor man kan finde reviews af
> forskellige hjelme?

Husk at prøve de mulige hjelme på dit eget hoved, for andres udsagn kan ikke
bruges i den sammenhæng. Det vigtigste for en hjelm er at den passer perfekt
på hovedet, og kan flytte sig så lidt som muligt. Da alle hoveder er ret
forskellige, kan én hjelm ikke passe alle hoveder.

--
signing off.. Martin Sørensen