Fornemmelse for fart
Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-02-04 22:31

Fornuftige ord fra ekstrabladet:

Det drejer sig om billister, men tilsvarende gælder også for mc'er. Det er
ikke farten alene der skaber ulykker, men nærmere for kort afstand til den
forankørende i forhold til den fart man kører.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 16-02-04 22:38

In article <c0rcqi$26od$1@news.cybercity.dk>, mos@laxity.invalid
says...
> [...]
> ikke farten alene der skaber ulykker, men nærmere for kort afstand til den
> forankørende i forhold til den fart man kører.

Jeg kan godt lide det med 'risikoblindhed'!
Når trafikanterne f.eks. tror de kan smutte med over for gult, selv om
den har været gul længe, og så ræser frem i krydset uden sans for den
stedkendte, der afpasser farten og ræser frem, vel vidende at når han
når krydset, er der grønt!

'Småkage' siger det et par gange om ugen i 'chokoladekrydset'!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-02-04 00:42

Martin Sørensen wrote:
> Fornuftige ord fra ekstrabladet:

Nåh, så skulle det vist være den første (og nok eneste) gang!

> Det er ikke farten alene der skaber ulykker, men nærmere for kort
> afstand til den forankørende i forhold til den fart man kører.

Det er der vel ikke noget nyt i?!
Det er ikke farten, der dræber. Men det er dét man braser ind i, der
dræber... , længere er dén vel ikke?!

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-02-04 00:59

> Det er der vel ikke noget nyt i?!
> Det er ikke farten, der dræber. Men det er dét man braser ind i, der
> dræber... , længere er dén vel ikke?!

Næh, men der er mange der glemmer det og sætter fart = ulykker.
Hvis man blindt sætter hastighedsgrænsen ned for at forhindre ulykker, så er
det nemlig slet ikke sikkert man opnår den ønskede effekt. Det handler om at
gøre folk lidt mere opmærksomme og holde ordentlig sikkerhedsafstand. Jeg
ved godt det er svært at kontrollere ifht. fart, men man må jo bare sætte
hovederne lidt i blød for at komme op nogle metoder.
Efter at have set DVB på TV2, så går jeg ind for at man skal op til en prøve
f.eks. hvert 5. år. Det kan fjerne nogle af de billister der absolut ikke
kan finde ud af køre. Jeg ville ikke have det store problem i at skulle til
prøve hvert 5. år. Det vil også være en passende lejlighed til at lære de
nye regler der er kommet i de forløbne 5 år.

Lettere OT:
De omtaler også den sikkerhedsfunktion, hvor bilen ikke kan starte uden at
sikkerhedsselen er spændt, og det synes jeg lyder som er ret fornuftigt
forslag. Det tager selvfølgelig noget tid at få ind i bilerne, og noget tid
at få udskiftet bilparken, men på sigt vil jeg sige at det vil være godt.
Det vil f.eks. ikke påvirke min bilkørsel da jeg helt automatisk altid tager
sele på, inden jeg starter bilen.

Sikkerhedsselen på MC'er er dog heldigvis afskaffet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Per Jakobsen

Dato : 17-02-04 03:06

> [...]
tager
> sele på, inden jeg starter bilen.
>
> Sikkerhedsselen på MC'er er dog heldigvis afskaffet.

Her kommer min Radar detektor, virkelig til fuld udnyttelse i min bil,
naarmalt holder jeg
mig meget extremt indenfor hastigheds begraensningerne (her i USA, koster
det styrepappet efter 3 fartboeder, for ikke at tale om en klaekkelig
foroegelse i pramie paa forsikringen). men min radar detektor goer at jeg
lige kontrolerer farten en extra gang naar der er enten laser, k-pod, eller
radar i naerheden. Og det er lidt underligt her i staterne at koere rundt i
en V8, 5L, og saa maa man ikke overstige 65 miles paa highway'n.

Per

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-02-04 10:16

"Per Jakobsen" <pjakoben@indy.rr.com> writes:

> naarmalt holder jeg mig meget extremt indenfor hastigheds begraensningerne
> (her i USA, koster det styrepappet efter 3 fartboeder, for ikke at tale
> om en klaekkelig foroegelse i pramie paa forsikringen).

Og er overskridelsen af en vis størrelse bliver man vel bare skudt på
stedet?

Men de har da i det mindste konsekvens i deres straffesystem - hvilket
muligvis er det eneste positive der kan siges.

Jeg vil da nødigt bryde mig om det herhjemme, men det er måske det eneste
der virker.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Carsten JvT

Dato : 17-02-04 12:14

> Jeg vil da nødigt bryde mig om det herhjemme, men det er måske det eneste
> der virker.

Klippekort systemet....

Carsten

www.badazz-danes.dk - Ghost Recon
www.mc-onsdagsklubben.dk - MC klub

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-02-04 13:28

"Carsten JvT" <jvt@mil.dk> writes:

> Klippekort systemet....

Tjoh, Jeg har bare en ide om at amerikanerne er bedre til rent faktisk
at gøre det som de siger de vil gøre ved dig 3. gang du kører for
stærkt

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-02-04 19:46

Martin Sørensen wrote:

> Næh, men der er mange der glemmer det og sætter fart = ulykker.

Tjaaa, men folk kan jo godt lide, at se verdenen i sort/hvid.
Man /kan/ kæde farten sammen med bremselængder, køreegenskaber og
reaktionstid, men hvis folk bare lærte, at køre 100% efter forholdene (og
hvad de selv magtede), så var hele hastighedsproblemet jo løst.
Problemet er bare, at der altid er nogen, som ikke kan finde ud af, at køre
forsvarligt. Derfor må man fastsætte kollektive regler på noget mere konkret
og bevisbart (=hastigheden det pågældende sted), således at man sagtens kan
blive straffet for, forsvarlig kørsel á 86km/t, på en total plan-, meget
sigtbar og bred landevej (omend det er pisse uretfærdigt!).

> [...]
> ordentlig sikkerhedsafstand. Jeg ved godt det er svært at kontrollere
> ifht. fart, men man må jo bare sætte hovederne lidt i blød for at

Binder alle køretøjerne sammen med en stålskinne??!
Man kan ikke tvinge alle folk til at være mere opmærksomme. Flere køretøjer
og tættere trafik giver måske også en kortere afstand til den forankørende,
desuden vil folk jo gerne hjem og sætter gerne farten op for at få lov til
røre bagsmækken på den forankørende (for at komme hurtigere frem?!?!).

> [...]
> problem i at skulle til prøve hvert 5. år. Det vil også være en
> passende lejlighed til at lære de nye regler der er kommet i de

Go' idé! - Men en tvungen køreprøve hvert 5. år må være en ret omstændig
proces og jeg frygter, om dette overhovedet kan laves forsvarligt og ikke
vil ende som en pengemaskine i stil med (enkelte) periodiske syn.
I stedet skal man nok satse på, at frasortere dém som sjældent/aldrig kører
og fjerne de resternede skræk-eksempler ude på vejene (f.eks. ved at
generelt lade kørekortet hænge ret "løst" på os alle).

> [...]
> sige at det vil være godt. Det vil f.eks. ikke påvirke min bilkørsel
> da jeg helt automatisk altid tager sele på, inden jeg starter bilen.

Jeg synes, at det er noget værre vås! - Hvis folk ikke tager det naturligt
at bruge selen, så er de sandsynligvis også uansvarlige trafikanter. Så
dette bør først komme på tale dén dag, hvor bilerne automatisk kan styre- og
føre os ubekymrede igennem trafikken på 100% forsvarlig- og automatiseret
vis.

Hilsen
Lars

Fra : Squish

Dato : 17-02-04 23:27

Martin Sørensen wrote:

klip..
> [...]
> at få udskiftet bilparken, men på sigt vil jeg sige at det vil være godt...

Det tager til gengæld ikke lang tid, at spænde selen bag om ryglænet,
for derefter at lade den sidde der permanent! :-/

--
Squish
CB400F

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 18-02-04 13:33

> [...]
> ved godt det er svært at kontrollere ifht. fart, men man må jo bare sætte
> hovederne lidt i blød for at komme op nogle metoder.

Problemet er, for mig at se, at der bevidstløst er blevet reklameret for
sloganet "Farten dræber" (punktum), hvilket for folk, der tænker lidt
længere, er noget unuanceret. Jeg har ikke noget imod, at hr. Buksti
kørte 170-180-190 km/t på en angiveligt øde motorvej, hvis det var efter
forholdene - jeg har noget imod, at han undskyldte sig med
uopmærksomhed. Og jeg forstår ikke, hvorfor de øvrige trafikpolitikere
og medierne ikke har taget udgangspunkt i dette udsagn til en debat -
manden må jo åbenbart have den opfattelse, at det er i orden at bevæge
sig ud i trafikken, hvis man ikke er i stand til at yde den opmærksomhed
(hvorimod det åbenbart menes at være fælt nogetsteds at overtræde de
angivne hastighedsgrænser), og jeg har ikke hørt nogen offentlig røst
opladt til modsigelse heraf.

M.v.h. Bjarke

Fra : Oros

Dato : 17-02-04 10:40

Martin Sørensen satte sig ved tastaturet og griflede følgende indlæg:
c0rcqi$26od$1@news.cybercity.dk
Som hermed besvares:

> Det drejer sig om billister, men tilsvarende gælder også for mc'er.
> Det er ikke farten alene der skaber ulykker, men nærmere for kort
> afstand til den forankørende i forhold til den fart man kører.

Jeg synes det er bekymrende at folk kører så tæt, at det ikke er slående
logik der overskygger alt andet (hidsighed over folk ikke forstår der er
højretrafik i dk osv).

Nogen gange når man ligger bag sådan en type der holder sig fastklæbet til
eks. 3. vejbane på motorvejen og ikke vil flytte sig, så tager jeg mig nogen
gange i at tænke, "ok" - nu er jeg skisme kommet for tæt på forankørende,
jeg må hellere lige slække lidt på gassen - i samme øjeblik kan der være en
fra 2.vejbane som trækker ud i det "hul" jeg anser for værende for kort
afstand til forankørende fra "mig" af... det er lige før man brækker sig i
hjelmen, undskyld udtrykket! Det velsignede i den forbindelse, selvom man
kører mc med ringere bremseegenskaber er jo så at man kan trække ud i evt.
"huller" hvis opmærksomheden en dag glipper. Men det skal jo ikke være en
undskyldning selvom jeg dog en gang har måtte trække væk fra midten af banen
for at undgå at køre op i røven på en som holdt foden på sin bremse konstant
og kun til sidst egentlig bremsede hårdt op (de sidste 3-4sekunder af en
30sekunders periode, og det var en stor varevogn man ikke kunne se forbi
(hvad der opholdt ham, hvilket var en forvirret billist der prøvede at finde
vej).

Den Hekto nævner med den i krydset ukendte og kendte billist er jo også ved
at blive en klassiker, ikke mindst at jeg synes folk bliver værre og værre
til at køre over for blegrødt, men også at folk sidder og lurer på lysene
for tværgående trafik, og faktisk så småt begynder at trille fremad så snart
det bliver gult modsat. Selv orienterer jeg mig altid inden jeg kører, selv
for grønt, det har vist mildest talt reddet mit liv ihvertfald en gang på
mc, og afværget mig fra en grum skade på fars bil da jeg engang kørte med
kæresten. Jeg skulle til venstre hvor der var grøn-pil-system, og da der var
grøn pil spurgte kæresten hvorfor jeg holdt stille hvortil jeg pegede og
sagde, "se lige den modkørende bus der" - denne endte ca. midt inde i
krydset før den holdt stille.

Såeh folkens... orientér Jer - HELE tiden... ikke bare når det er nødvendigt
og det skal bruges. Men hele tiden udnytte tiden til at orientere sig, så
kommer det faktisk helt automatisk hvor og hvordan man kan/bør forholde sig
hvis der opstår en panik-situation. Idet man ved hvordan trafikken omkring
en flaskede sig for et par sekunder siden. Samt selvfølgelig, hold nu den
afstand farten påkræver, sågar lidt ekstra når vi er på mc. Sidst men ikke
mindt, STOP for gult!!! Det er faktisk det der er meningen, medmindre det
ikke kan lade sig gøre, og ikke den version der hedder, hvis jeg træder på
sømmet så kan jeg nok liiiige nå det inden det skifter helt til rødt - nååh
ups, det kunne jeg så ikke. Samt den med svingende i kryds der hedder, at
der holder jo allerede 3 derude i krydset, så jeg kan da også godt lige
smutte med, med det resultat at de ligeudkørende modsat tvinges til at vente
på de sidste tumper der hutler sig med over. Hvis de da ikke kommer med de
80km/t og ved det skifter "nu" og samtidig ikke orienterer sig.

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : anders majland

Dato : 17-02-04 11:03

> Jeg synes det er bekymrende at folk kører så tæt, at det ikke er
> slående logik der overskygger alt andet

Som i lørdags. Jeg kører igennem en lille by med ~55km/t og umiddelbart
inden jeg er ude af byen bliver jeg indhentet af en stor mercedes. Han
begynder overhalingen inden byskiltet så jeg acc. bare langsomt op så
han kan få overhalet. Han fortsætter dog af landevejen med de ca. 80km/t
som han også kørte gennem byen med. Der er så ~5km til den næste lille
by og jeg blev bare bag ham. Der er der først en 50 zone for derefter at
komme nogle chikaner og en 40 zone. Der fortsatte han også med ~80 ....

> Sidst men ikke mindt, STOP for gult!!!
> Det er faktisk det der er meningen, medmindre det ikke kan lade sig
> gøre

Yep men orienter dig grundigt bagud inden du bremser, for dem bagved har
måske allerede trådt speederen i bund i forventning om at de skal nå med
over og ser måske slet ikke på dig og dit bremselys....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Oros

Dato : 17-02-04 12:35

anders majland satte sig ved tastaturet og griflede følgende indlæg:
c0sp0g$4l2$2@sunsite.dk
Som hermed besvares:

> Yep men orienter dig grundigt bagud inden du bremser, for dem bagved
> har måske allerede trådt speederen i bund i forventning om at de skal
> nå med over og ser måske slet ikke på dig og dit bremselys....

Jamen jeg er jo allerede, jvnf. mine andre skriblerier allerede i det
øjeblik det skifter, klar over om jeg har en tåbe liggende lige i baglygten
eller der er fin plads bagude. ;) På mc'en, og især når der holder folk ude
i krydset der venter på at kunne komme til at svinge når de vurderer om folk
holder tilbage for gult/rødt eller ej, plejer jeg dog at stoppe konsekvent.
Har jeg nogen tæt bagude plejer jeg at trække ud i siden/midt iml. 2
vejbaner så evt. uopmærksomme og ikke mindst travle personer kan overlades
at køre forbi mig og over, eller hvor langt ud i krydset de nu evt. havner
uden det vil gå ud over mig. At jeg så dengang jeg tog køreprøven (til bil)
kørte over for gult, intet mindre end 3 gange i træk (de første 3
lyssignaler jeg overhovedet kom ud i) er så en anden snak ;)

Fra : anders majland

Dato : 17-02-04 15:04

> At jeg så dengang jeg tog køreprøven (til bil) kørte over for
> gult, intet mindre end 3 gange i træk (de første 3 lyssignaler jeg
> overhovedet kom ud i) er så en anden snak ;)

Det gjorde jeg også i stormgade i esbjerg da jeg tog kørekort til bil
.... Det passede perfekt som grøn bølge og de skiftede præcist så det var
på grænsen om der skulle bremses eller køres over. Den motorsagkyndige
mente dog at jeg jo nok enten burde have sat farten lidt op eller lidt
ned inden det 3 lyskryds i streg...

Til det skal så lige siges at det var gult lys efter jyske forhold i
80'erne og ikke det gullyskørsel der praktiseres af mange i hovedstaden
idag.

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-02-04 12:06

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> skrev i en meddelelse

> Såeh folkens... orientér Jer - HELE tiden... ikke bare når det er
nødvendigt
> og det skal bruges. Men hele tiden udnytte tiden til at orientere sig

Snip - mange kloge ord!

Jeg (om)skrev engang et indlæg om hvordan man kører sikkert. Det ligger her:

http://www.geocities.com/aormck/Sikker.html

Rittig

Fra : Msp

Dato : 18-02-04 04:20

> Jeg (om)skrev engang et indlæg om hvordan man kører sikkert. Det ligger
her:

> http://www.geocities.com/aormck/Sikker.html
>
> Rittig

Godt skrevet, det har givet mig meget at læse dette, skønt at jeg har kørt
motorcykel i mine yngre dage og nu er begyndt igen i en alder af 40, så er
der ting jeg har glemt af min erfaring fra dengang, men nogen af dem dukkede
op igen da jeg læste teksten.
Tak for påmindelsen.

Mogens

Fra : Per Jakobsen

Dato : 18-02-04 04:50

Dette er bare en super artikel. Den rammer hovedet paa soemmet.
Jeg havde en ulykke, i Lyngby hvor en bil km fra ubetinget vigepligt lige ud
foran mig, jeg naaede lige netop at se bilisten saa jeg kunne laegge mig ned
frivilligt, istedet for at ramme bilen frontalt i siden. Det kostede mig et
braekket kraveben, bilisten sit koerkort, og hospitalet et par liter
lattergas. Siden den oplevelse holder jeg specielt oeje med biler fra siden.

Her i USA, er det blandt andet lovligt at dreje til hoejre selvom der er
roedt lys, hvis bare vejen er fri af trafik fra venstre. saa jeg holder
extra oeje med det. I oevrigt laeste jeg i en amerikansk mc teoribog at 2/3
af mc ulykker sker paa motorcykler, som foeren er ukendt med, som han/hun
enten har laant, eller ejet i mindre end 6 mdr. Saa vi skal ogsaa koer
forsigtigt paa motorcykler vi ikke er vandt til.

Per

Fra : Oros

Dato : 18-02-04 10:01

Per Jakobsen satte sig ved tastaturet og griflede følgende indlæg:
ohBYb.7550$Hd6.52@fe1.columbus.rr.com
Som hermed besvares:
> Her i USA, er det blandt andet lovligt at dreje til hoejre selvom der
> er roedt lys, hvis bare vejen er fri af trafik fra venstre. saa jeg
> holder extra oeje med det.

Nu er det "heldigvis" jo også sådan at der i alle lysregulerede kryds, og
"som regel" på landeveje med sideveje generelt er overhaling forbudt på
disse vejstrækninger. (før og efter sidevejene) Så reelt er det vel ikke så
forbandet tit man skal være opmærksom på de kun venstreorienterende
højresvingere da de jo tit kan læne sig op af en "overhaling forbudt" lige
på den strækning. At de så helt naturligt bør orientere sig ordentlig til
begge sider uanset hvad, er jo så en anden sag.

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-02-04 12:00

> Så reelt er det vel ikke så
> forbandet tit man skal være opmærksom på de kun venstreorienterende
> højresvingere da de jo tit kan læne sig op af en "overhaling forbudt" lige
> på den strækning.

Jeg tror ikke det handler specielt om overhalingssituationer, men simpelthen
om at en stresset bilist der har travlt, let overser en motorcykel, derfor
er mine øjne ALTID på sidevejene, også selvom det ikke burde være nødvendigt
"i en perfekt verden".

Rittig

Fra : Oros

Dato : 18-02-04 12:57

Claus Rittig satte sig ved tastaturet og griflede følgende indlæg:
c0vg0u$1pbv$1@news.dansketelecom.com
Som hermed besvares:

> [...]
> motorcykel, derfor er mine øjne ALTID på sidevejene, også selvom det
> ikke burde være nødvendigt "i en perfekt verden".

Den situation jeg omtalte var specifikt møntet til situationen hvor en mc
kunne komme i en ubehagelig situation i og med at være igang med en
overhaling hvor der så fra en sidevej til venstre kommer en ud på vejen der
skal til højre og ikke orienterer sig til højre og dermed ser den
overhalende mc i "sin" bane. At denne situation sjældent bør fremkomme da
der tit er overhaling forbudt i det hele taget. Men selvfølgelig skal man da
være opmærksom på denne billist, hvis denne nu eks. skal til venstre og ikke
kan se dig bag en lastbil/større/eller sågar alm. bil og kører ud lige bag
ved hvad vedkommende tror er den sidste i rækken af
traffikanter.

Fra : Frans Jensen

Dato : 17-02-04 22:28

On Mon, 16 Feb 2004 22:31:02 +0100, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

> [...]
>ikke farten alene der skaber ulykker, men nærmere for kort afstand til den
>forankørende i forhold til den fart man kører.

"farten dræber"
denne løgn er gentaget så mange gange at masser af mennesker
anser det for sandhed

der bliver dæbt flere i trafikken nu end for x år siden

javel

der dør også flere her i landet nu end i år 1912

sådanne påstande kan naturligvis ikke bare stå alene

forklaringen på at der dør flere nu end i 1912 er naturligvis at
der er flere mennesker

en del af forklaringen på antallet af trifikdræbte skal findes i
antallet af køretøjer + antallet af kørte kilometer

og ifølge Danmarks Statistik falder antallet af dræbte pr. 1000
biler faktisk

faktoren "antal kørte kilometer" er det jo nok vanskeligt at få
et helt nøjagtigt tal for

men hvis de to faktorer jeg nævne ovenover blev taget i
betragtning vil jeg vove den påstand at der rent faktisk aldrig
er blevet dræbt færre end nu i trafikken

men politikkere og embedsmænd må jo holde sig til det deres
hjerner kan rumme så

"Farten dræber"
indfør skærpet kontrol og udskrive nogle bøder er hvad disse
mennesker kan overskue

man kan nu engang ikke forpligte folk ud over deres evner,
heller ikke politikere og embedsmænd

--
mvh Frans
http://www.stompers.dk