Køb af ny brugt mc
Fra : brian/hon 750

Dato : 16-02-04 20:13

Hej NG (Specielt Jens Jacob Bager Jensen).Jeg skal ud med en makker og købe
brugt mc.Du lavede engang et indlæg med en guide til afprøving af og test
brugt mc.Har været på google søge på gamle indlæg,men kan ikke finde
det.Gider du at poste det igen

--
MVH Brian /hon750
fjern" FJERN" i mail adresse

Fra : Martin Poll

Dato : 16-02-04 23:14

brian/hon 750 wrote:
> [...]
> afprøving af og test brugt mc.Har været på google søge på gamle
> indlæg,men kan ikke finde det.Gider du at poste det igen

Hej Brian

Er det denne du mener ?
Jeg fandt den på google

Citat Bager:

Her er en generel brugtkøbsvejledning jeg har lavet:

Du må ikke købe den første MC du kigger på. Det er en TYPISK begynder fejl.
Man har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to
hjul, nogle cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skrivere der har lavet det samme trick. Jeg vil gerne komme ud og
hjælpe med at kigge modellen efter på et senere tidspunkt.

Du skal kigge på flere cykler. Gerne flere forskellige modeller. Du skal
kende netop den modellernes fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og
lede på nettet efter oplysninger om præcist denne model.

Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun et
fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt svært
at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast". Prøv et
par cykler af samme model, så kan du måske mærke det.

Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad _DU_
synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin vis
ikke interessant.
Jeg gør således: Kræv cyklen er kold når du kommer. Kontroller den er kold
før start. Undersøg cyklen grundigt, start cyklen. MC'en SKAL startes med
choker når den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal den have det
anderledes trænger den til en karburator justering. Snak lidt med sælger
mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder gassen i
hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager man hjem
laver en lang liste over fejl og mangler undersøger hvad det koster og
får den i en stand man vil have og så afgive et bud til sælger. Dette bud er
(selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er vel krejler ). Hvis
ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv nogle andre cykler. Når man
har kigget på en del ved man godt hvilke der er værd at samle på og hvilke
der er alt for dyre.

Hints

Hvad man kigger efter når man går en tur rundt om cyklen:
Er bremseskiverne slidt. Der må ikke være en kant på skiverne.
Er der huller i kromen på forgaffelbenene
Er bremseklodserne slidt op?
Er bremserne bløde?
Er der rust?
Hvordan er lakken på motor, gaffelben.
Hvordan er kæden?
Hvordan er standen på kåben. Ridser, revner, manglende ting o.s.v.
Lækker pakdåserne i forgaflen?
Er lygterne hele? Der må ikke være den mindste revne.
Er der huller i olieproppen, bundskruen samt kaliberskruerne? Så har cyklen
kørt ræs
Er fælgene pæne og uden store mærker?
o.s.v.

Motoren skal spinde uden mislyde overhovedet. Den skal trække rent fra
3000rpm i 3. gear, ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren. Den skal være "glad" for at komme op på de mange omdrejninger. Den
må ikke tøve eller på nogen måde ikke tage gassen godt.

Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.

Mål spændingen over batteriet ved halvdelen af max rpm. Den skal vise max.
15V regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki Det koster
minimum en tudse at reparere.

Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste vers. Det koster omkring en tudse at reparere.

Slip styret under motorbremse mellem 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster 500kr at reparere hvis du kan gøre det selv.

Lav en lang jævn opbremsning fra over 100km/t den må ikke pumpe i grebet
overhovedet. Gør den det, er skiverne skæve. Det koster ca. 1000kr pr skive.

Check hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge selv, koster det en herregård ved en forhandler.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale 100/80 - 130/70. Motoren trækker pænt,
og får som regel god holdbarhed ud af et sæt dæk.
Er du sikker på fordækket ikke er slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides
ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de er
slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs og på
langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kuperet".
Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00 i
stedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Citat bager slut

MVH
Martin Poll ( der bruger Google til at finde gamle indlæg )
SL1000 Falco
www.martinpoll.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-02-04 23:37

> [...]
> i motoren. Den skal være "glad" for at komme op på de mange
> omdrejninger. Den må ikke tøve eller på nogen måde ikke tage gassen

Er motoren en række 4 på minimum 600cc, så skal den trække rent fra 1500rpm.

> Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går
> den mindre er den defekt og skal til service.

Store V2'ere kan godt gå mindre end 16 på literen uden at fejle noget. Er
det en 2 cyl på max 500cc, så er den defekt hvis
den går mindre end 16km/L.

Dette link er godt at læse: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : brian/hon 750

Dato : 17-02-04 16:52

Det var lige dem jeg ledte efter.
Tak for hjælpen begge to

--

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:DCbYb.798$Nr.514@news.get2net.dk...

Fra : Brian Laursen

Dato : 17-02-04 17:20

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Store V2'ere kan godt gå mindre end 16 på literen uden at fejle
> noget. Er det en 2 cyl på max 500cc, så er den defekt hvis
> den går mindre end 16km/L.

Hmm Min 1000´er går generelt ikke mere end 14-15 stykker på literen.. Nogen
gange mindre. mon den er gået i stykker???
--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
http://dfmc.dk/155

yzf1000r
http://www.Galtenmc.dk
http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-02-04 17:28

> Hmm Min 1000´er går generelt ikke mere end 14-15 stykker på literen..
> Nogen gange mindre. mon den er gået i stykker???

Er din 1000'er en 2-cyl på <500ccm?

Da jeg købte min XS400, kørte den ca. 13km/l i bykørsel. Efter en omdysning
steg det til 18½km/l ved bykørsel og >20km/l ved sjov kørsel.

Er det en 2T, så duer reglen med de 16km/l nok ikke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-02-04 19:02

> Hmm Min 1000´er går generelt ikke mere end 14-15 stykker på literen..
> Nogen gange mindre. mon den er gået i stykker???

Min CBR har gået alt mellem 12 og 22km/L med et gennemsnit på ca. 17,5km/L.
Den anser jeg heller ikke som værende defekt, selv om den har gået mindre
end 15km/L..

Den med de 16km/L er taget ud af en sammenhæng. Der blev spurgt til en GPZ
500 S, og de skal gerne gå omkring 20km/L, og går de langt under det er der
noget galt.

Generelt skal man dog passe lidt på ældre motorcykler der er slidt i
karburatorene og har forøget benzin forbrug. Det kan være bøvlet og kostbart
at slippe af med.