Det gik jo fint nok med olieskift, justering af ventiler mm, og kædekit
og dæk var egenlidt også færdige ....
Nå men det blev igen
www.dinmc.dk der måtte holde for med søndagsalg af
stumper .
Avon Distanzia, diagonal, bag, 4.00 x 181
Avon Distanzia, diagonal, for, 80/90 x 21
RK 520 XSO kæde og 14/45 tandhjul
Slanger, fælgbånd låseblik mm
Og ikke mindst 3 dækjern
Lars (DinMC) sagde at fordækket ihvertfald ikke burde være noget problem
selv at skifte - og det var det egenligt heller ikke. Kombinationen af 3
gode dækjern, 2 str 46 med 100kg vægt bag gjorde det faktisk noget
nemmere end forventet. Jeg havde dog lidt probreblemer med at få
fordækket til at side lige. Det ville gerne dykke ned ved fælgen et
enkelt sted. Nå men efter gentagne ture med luft i, luft ud og vrid i
dækket kom det til at sidde frint. Så jeg fik også mod på at skifte
bagdækket. Det gik også problemfrit.
Jeg har ikke selv mulighed for at afbalancere så jeg var lidt spændt på
om det var "rundt nok". Efter morgenen første 100km tror jeg ikke der er
problemer.
Nå så var det kædekittet. Fortandhjulet saf dælmne godt fast - men det
lykkedes at få det fri uden at bukke bremsepedalen - men der skulle
bremses temmeligt hårdt for at ikke bare at trække hjulet med rundt.
Dernæst det bagerste tandhjul. Det var også groet helt fast. Desuden var
det hele temmeligt klistrit af kædespray. Det er noget fandens noget at
få af så jeg endte nok med at bruge en hel dåse wd40 - bla også til
håndrens ..... Jeg endte med at tage trykluftmøtrikspænderen til at
løsne dem med men så kom de da også af.
Jeg brugte også temmelig lang tid på at få rengjort bagaksel, spacere mm
ved baghjulet. Det hele var næsten groet sammen i skidt og kædespray.
Lejerne inden bag var heldigvis stadig fine (for dem har jeg ikke på
lager)
Sidste step var afkortning af kæden - så frem med vinkelsliberen. Jeg
øvede mig først på den gamle kæde og var egenligt noget overrasket over
hvor dybt der skal skæres for at nitten slipper blikket... Den nye kæde
skar jeg så temmeligt forsigtigt i og kølede den undervejs med vand.
Så var klokken også ved at være mange og åbenbart for mange. Jeg
opdagede her til morgen at jeg har fået sat gearskifteren en stråle
forkert så den sidder lidt for højt... Nå det er ikke værre end det
kræver lidt mere tankevirksomhed ikke at jokke den et gear ned i utide
.... Det må jeg hellere få kigget på i aften efter fyraften. Nu er akslen
ihvertfald smurt så det ikke burde være et problem at få den af igen på
et øjeblik.
Alt i alt tog det nok ca. dobbelt så lang tid som jeg havde regnet med
(næsten 5 timer) men nu har
jeg nok styr på dækjernene til næste gang
Part 3 bliver skift af forgaffelolie og bælgene på forgaflen,
udskiftning af kærerulle på og smøring af bagsvingeren. Og så er det nok
tid til olie og ventiler igen ...
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid