/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
opfølgning på tidl. snak om smøring af lin~
Fra : Armand


Dato : 13-02-04 21:24

Jeg sad til aften med en manual til en ZZR600 i hånden, og bemærkede under
gennem-bladning at ZZR'erens linksystem og bagaksel er 100% monteret med
smøre-nipler til fedt-tryksmøring!
Absolut en kvalitet til forskel for mængden

--
Armand.



 
 
Magne Vingsand (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Magne Vingsand


Dato : 15-02-04 10:49

Armand wrote:
> Jeg sad til aften med en manual til en ZZR600 i hånden, og bemærkede
> under gennem-bladning at ZZR'erens linksystem og bagaksel er 100%
> monteret med smøre-nipler til fedt-tryksmøring!
> Absolut en kvalitet til forskel for mængden

Ja, men om en likevel demonterer svingarmen m.m. for "manuell" smøring, kan
en bore hull, gjenge opp og sette i smørenipler selv. Skal gjøre det på
Pamperaen min til våren. Men de færreste sykler har smørenipler for
bakakselen, tror ikke jeg har vært borti det før?

--
Magne Ténéré/Endupamp



Armand (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-02-04 03:02


"Magne Vingsand" <mving@broadpark.no> skrev i en meddelelse
news:402f41b4$1@news.broadpark.no...
> Armand wrote:
> > Jeg sad til aften med en manual til en ZZR600 i hånden, og bemærkede
> > under gennem-bladning at ZZR'erens linksystem og bagaksel er 100%
> > monteret med smøre-nipler til fedt-tryksmøring!
> > Absolut en kvalitet til forskel for mængden
>
> Ja, men om en likevel demonterer svingarmen m.m. for "manuell" smøring,
> kan en bore hull, gjenge opp og sette i smørenipler selv. Skal gjøre det

> Pamperaen min til våren. Men de færreste sykler har smørenipler for
> bakakselen, tror ikke jeg har vært borti det før?

Nåle-lejerne ruller imellem to bøsninger der begge er gjort af hærdet stål,
og det er dér indimellem at smøremidlet skal.
Hærdet stål borer man ikke lige sådan i med almindeligt håndværktøj!

--
Armand.





Gert Bo thorgersen (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 16-02-04 01:30

Der er vel en del motorcykler der har smøre nipler til bagsvinggaflen,
ihvertfald har min 250 cc Honda Off-roader det, og i går fik den en omgang
fedt via den.

Hvis man bruger nålelejer, som Arman omtaler, smører man egentlig hun for at
delene ikke skal ruste, og smøringsmængde bestemt af hvilken hastighed en
leje drejer, altså lidt fedt for stor hastighed og mest for langsom
hastighed. For meget kan sprænge et leje (aktuelt for hurtig roterende
dele), hvilket jo kan fornemmes/forstås ved at slå hånden mod en
vandoverflade. For kugle- og nålelejer skal fedtet jo ikke yde nogen bærende
virkning kontra der hvor vi har flader glidende mod hinanden.

Mvh. Gert Thorgersen

"Magne Vingsand" <mving@broadpark.no> wrote in message
news:402f41b4$1@news.broadpark.no...
> Armand wrote:
> > Jeg sad til aften med en manual til en ZZR600 i hånden, og bemærkede
> > under gennem-bladning at ZZR'erens linksystem og bagaksel er 100%
> > monteret med smøre-nipler til fedt-tryksmøring!
> > Absolut en kvalitet til forskel for mængden
>
> Ja, men om en likevel demonterer svingarmen m.m. for "manuell" smøring,
kan
> en bore hull, gjenge opp og sette i smørenipler selv. Skal gjøre det på
> Pamperaen min til våren. Men de færreste sykler har smørenipler for
> bakakselen, tror ikke jeg har vært borti det før?
>
> --
> Magne Ténéré/Endupamp
>
>



Steen Gruby (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-02-04 14:45

On Fri, 13 Feb 2004 21:23:38 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:


Hej Armand.

>Jeg sad til aften med en manual til en ZZR600 i hånden, og bemærkede under
>gennem-bladning at ZZR'erens linksystem og bagaksel er 100% monteret med
>smøre-nipler til fedt-tryksmøring!
>Absolut en kvalitet til forskel for mængden

Det er længe siden der har været fokus på kvalitet.
XS500 har smørenipler i akslen, og så har NSU både FOX og MAX det
også, men det er jo fra en tid hvor der fandtes håndværkere og ikke
bare IT nørder


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-02-04 22:20


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:3rtu20t4f8vqc077rojo91u6gvhfthe1d6@4ax.com...
> On Fri, 13 Feb 2004 21:23:38 +0100, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> > ......under gennem-bladning at ZZR'erens linksystem og bagaksel er 100%
> > monteret med smøre-nipler til fedt-tryksmøring!
> >Absolut en kvalitet til forskel for mængden
>
> Det er længe siden der har været fokus på kvalitet.

Jeg er bange for at det er motorjournalisterne der fra et tidligt tidspunkt
har hyldet det servicefri(*) princip, som så til gengæld så sidenhen har
slået en koldbøtte qua manglende smøring ud fra designernes simple omgåelse
af nipler som udstråler et uønsket behov for smøre-servicering :-/

Manuel smøring af leddene er et helvede p.g.a. snævert med plads til
adskillese, og i efterhånden mange tilfælde manglende centralstøtteben, og
tidligere tråde har begrædt manglende forekomst af smørenipler.
Derfor føler jeg at ZZR'eren fortjener at blive trukket frem i lyset, her
hvor jeg faldt tilfældigt over det (min svoger havde ikke anden relevant
lekture (læs: mc-magasiner) at tage med på das)!

(*):
Jeg har engang haft et smøreskema til en Morris Minor i hånden: Der var
omkring et halvt hundrede punkter der skulle smøres, hver med ét af 5-10
smøremidler og med hvert sit interval, så et mere servicefrit køretøj kan
man godt forstå at motorjournalister har hyldet

--
Armand






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste