Motor slid / vandkølet kontra luft-oliekøl~
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 14-02-04 15:11

Hej NG.

Nu har jeg flere gange set, at der er mange der påstår at,

Sitater:
* Motoren er samtidig
olie/luft-kølet, og ikke vandkølet, hvilket nedsætter dens levetid.*

*Vandkølede motorer holder generelt bedre end luftkølede*

Sitater slut.

Nu er vi mennesker jo oftest indrettet sådan, at hvis vi får noget af vide
mange gange er det lige pludseligt sandheden !, men er det nu også det !?

Hvad er det der gør at en luft-oliekølet motor ikke skulle være lige så
holdbar som en vandkølet model ?, kører den for varmt eller for koldt ?

Forklaringer udbedes

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-02-04 15:16

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> writes:

> Hvad er det der gør at en luft-oliekølet motor ikke skulle være lige så
> holdbar som en vandkølet model ?, kører den for varmt eller for koldt ?

Ofte er den længere tid om at nå driftstemperatur, hvor olien har sin
fulde smøreevne, og samtidig kører den normalt varmere (når den
endelig er blevet varm :) end en vandkølet model, og olien slides
derfor hurtigere således at den ikke har fuld smøreevne i tiden op til
et olieskift.

Personligt kører jeg altid min egen Bandit rimelig forsigtigt til at
starte med. Der går ofte op til 10 km før den er rigtig varm. Hvis jeg
er et sted, hvor jeg med god samvittighed kan lade den stå et par
minutter før jeg kører, så gør jeg normalt også det, så den lige når
at blive bare lidt varm.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-02-04 15:39

> [...]
> Nu er vi mennesker jo oftest indrettet sådan, at hvis vi får noget af
> vide mange gange er det lige pludseligt sandheden !, men er det nu

Hej Dennis

En vandkølet motor har en køler der er termostat styret, og optimalt set (på
danske breddegrader) en vandkølet oliekøler. På danske breddegrader det mere
end vand/olie varmeveksler end en decideret oliekøler.

Dette gør at min CBR 600 bliver kølet meget lidt når man starter den, og når
83 grader på under 5 km om sommeren. Da olien køles af kølevandet på en
F2'er bliver olien hurtigt opvarmet af kølevandet til driftstempraturen på
de 80-100 grader. Olie smører først optimalt fra 70 til lidt over 100
grader. Når man kører kø kørsel, og vand (og olie) tempraturen stiger til
over 100 grader starter blæseren og vandet køles. Ved 95 % af alt min kørsel
ligger temperaturen på kølevandet præcist på 83 grader. Fordi temperaturen
svinger meget lidt kan man bygge motoren med mindre tolerancer, hvilket gør
at olieforbruget mindskes og motoren holder længere. Motoren holder også sin
temeratur længere når den er stoppet end min gamle luftkølede XJ 600, så når
man starter motoren efter et stop er den varmere end en tilsvarende
luftkølet maskine.

Din Bandit har ingen thermostat, og derfor køler den max fra du sætter i
gang til du standser igen. Derfor vil den være længere om at nå
driftstempraturen end en tilsvarende vandkølet MC. Hvis du holder i kø er
der ingen blæser til at stoppe temperatur stigningen, og olien kan blive så
varm (over 130grader) at den mister sin bæreevne. Da motoren er bygget til
at klare de større temperatursvingener har den større tolerancer, og tendens
til hurtigere og større olieforbrug. En olietempratur måler vil være guld
værd på en 1200 bandit, så du kan se hvor meget af oliekøleren du skal dække
af for at holde de 80-90 grader. Louis er som sædvanlig din ven.

Min offroader er luftkølet og med en lille luftkølet oliekøler. Jeg har en
olietempraturmåler og kan se olietemperaturen her i vinterkulden. Det der er
værst er regnvejr lige over frysepunktet. Der kommer olietempraturen ikke
over 40 grader ved 40km kørsel! Jeg har tapet min oliekøler 100% til. Hvis
det er tørt og -5 grader kommer tempraturen op på 80 grader, men først efter
20km. Den er for kold 80% af alt min køretid. Intet under sådan en motor
ender med at være slidt og bruge olie.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : MKS - 74

Dato : 14-02-04 16:20

On Sat, 14 Feb 2004 15:11:02 +0100, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote:

>Hvad er det der gør at en luft-oliekølet motor ikke skulle være lige så
>holdbar som en vandkølet model ?, kører den for varmt eller for koldt ?
>
>Forklaringer udbedes

Sutte'Suki laver mange luft-oliekølede modeller ?!?

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 13-02-04 21:16

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad er det der gør at en luft-oliekølet motor ikke skulle være lige så
> holdbar som en vandkølet model ?, kører den for varmt eller for koldt ?

Suzukier jo med tiden selv gået mere eller mindre væk fra de oliekølede
motorer, især blandt de højest ydende modeller, og når princippet stadig er
blevet hængende ved "Slingshot" og Bandit -modellerne, er det vel fordi at
det som sådan rækker til dén ydelse og brug :-/

Det med "holdbarhed" drejer sig oftest om hvornår en motor vil begynde at
bruge olie i større mængde, og deromkring er den gamle 80'er-model
GPZ1100(i) et klassisk eksempel:
Den luftkølede motor, der konstruktionsmæssigt hørte hjemme fra lanceringen
af Z1000 midt i 70'erne, brugte nærmest olie fra ny af!
Arvtageren: GPZ900R var til forskel vandkølet og havde, selv efter 100.000
km, ingen problemer med olieforbrug, trods det at den tilnærmelsesvis ydede
det samme på ca. 20% mindre slag-volumen!
Forskellen på de to var, at 1100'eren havde nået toppunktet for ydelse og
var fra fabrikken boret så løst for at stemplerne ikke skulle sætte sig
p.g.a. overhedning af den luftkølede cylinderblok. Derved var den
tilnærmelsesvis slidt fra ny af, hvorimod 900'eren p.g.a. vandkøling var
fremstillet med helt anderledes fine tolerencer, hvorigennem der i praksis
var så meget mere at slide afinden at olieforbruget satte ind!

Suzuki's oliekøling er til forskel for vandkøling temmelig primitiv og leder
derfor ikke varme væk fra cylinder og topstykke med samme grundighed; men
dog langt bedre end luftkøling!
Teknisk beskrevet pøser Suzuki's system masser af nedkølet olie ud over
nogle af motorens varmeste områder: Knastaksler, ventiler og overfladen(!)
af
topstykket -altsammen inde under ventildækslet; men overlader stadig
cylinderkølingen til luft (F.eks. Impulse 400, har dog tillige vandkøling af
cylindrene!), hvorimod vandkøling foregår igennem kanaler indstøbt i
topstykket, og som især smyger sig tæt omkring de termisk belastede områder
ved udstødnings -ventilerne og -kanalerne. (Aluminiums-)cylinderblokken
bliver ligeledes kølet på samme måde, hvis ikke at selve
(støbejerns-)cylinder-foringen ligefrem er 100% omsluttet af vand (á:
"wet-liners)!
Dette giver alt i alt en langt mere effektiv køling, der (som Bager rigtigt
skriver) tillige bliver langt bedre kontrolleret qua termostat-styring. Og
effektiv køling = mulighed for finere tolerencer!!

Men som jeg har argumenteret i anden streng (som sikkert også er dit
udspring for dette, dit spørgsmål!?), så er oliekøling ikke ensbetydende med
uholdbare motorer, ligesom at olieforbrug mig bekendt ikke er det store
problem på Suzuki's oliekølede motorer. Og set med en højtydende luftkølet
motor som norm, er olie-køling langt bedre og tæt på på højde med
vandkøling!

Tilbage står så min indgroede skepsis omkring knastskader på netop Suzuki's
oliekølede motorer, hvorom folk her på gruppen (=ejere?) har bedyret at
Bandit-modellerne ikke er plagede!

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 15-02-04 08:59

Armand wrote:
> [...]
> set med en højtydende luftkølet motor som norm, er olie-køling langt
> bedre og tæt på på højde med vandkøling!

Suzuki lavede jo i start-firserne en serie luftkølede motore (GS og GSX).
Disse motore har vel bevist at de nærmest holder uendeligt, og der kører
stadig i dag, mange rundt med langt over 100KKm på tælleren, uden at de
nogensinde har været åbnet op, for andet end et knastkæde-skift.
Jeg mindes en artikkel i Touring Nyt, hvor der var en GS400L der med samme
ejer havde rundet 160.000km uden andet vedligehold end almindelige
slid-dele.
Min egen GSX runder 100KKm om knap 3000km, og motoren virker stadig sund.

GSX motorerne skal ikke sammenlignes med de senere motorer i samme serie,
som fik en række problemer.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX/ Honda VFR 750 Perlemorshvid
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Armand

Dato : 14-02-04 02:59

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> slid-dele.
> Min egen GSX runder 100KKm om knap 3000km, og motoren virker stadig sund.

Nu garderede jeg mig ved at benytte udtrykket "højtydende"!
Til samlingen (incl. GPZ1100) hører også 900-Bol d' Or'en, som også brugte
olie temmeligt tidligt!

Men trods dine lovprisninger ser man jævnligt moderne luftkølede med
uforholdsvis stort olieforbrug: Den seneste motor jeg personligt kender til
der brændte af p.g.a.oliemangel var en GS 500, ligesom at der, her på
gruppen, flere gange har været gjort opmærksom på at man skal huske at
kontrollere oliestanden på netop dén model!
Og så var der lige (var det?) Rasmus der løb olietør på SZR660, på vej hjem
fra ferie med Jes!
Jeg tror ikke at man umiddelbart vil finde vandkølede modeller med samme
skæbne :-/

--
Armand.

Fra : Anders Thorup

Dato : 15-02-04 12:34

Armand wrote:
> Nu garderede jeg mig ved at benytte udtrykket "højtydende"!

Nu ved jeg ikke hvordan du definere højtydende, men i 1984 var 27Hk på
250ccm, vel rimelig godt klaret?? Det giver da en liter-effekt på ca. 108Hk.
Måske ikke så voldsomt set med nutidens briller, men dengang var det da
rimeligt højtydende!?!?

> [...]
> der, her på gruppen, flere gange har været gjort opmærksom på at man
> skal huske at kontrollere oliestanden på netop dén model!

Ja, det har jeg også hørt noget om, men jeg tror omvendt at langt de fleste
GS500'ere har enddog rigtigt mange km i sig, før de lider motordød. Den har
da rygte som værende en slidstærk motor.

> Og så var der lige (var det?) Rasmus der løb olietør på SZR660, på
> vej hjem fra ferie med Jes!

Er der ikke også noget med at det generelt er svært at tjekke olie-standen
på den model??

> Jeg tror ikke at man umiddelbart vil finde vandkølede modeller med
> samme skæbne :-/

Tjaae,, jeg synes ofte jeg hører nogen råbe op om Yamaha'er der spiser olie,
på trods af at det er vandkølede modeller der er tale om. FZR1000 f.eks

Fra : Armand

Dato : 15-02-04 22:11

> Tjaae,, jeg synes ofte jeg hører nogen råbe op om Yamaha'er der spiser
> olie, på trods af at det er vandkølede modeller der er tale om. FZR1000
f.eks

jup!
=undtagelsen der bekræfter reglen!

--
Armand.

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 15-02-04 12:43

Armand wrote:
[snip]
> Og så var der lige (var det?) Rasmus der løb olietør på SZR660, på
> vej hjem fra ferie med Jes!

Ja det var en tragisk skæbne den led :)

> Jeg tror ikke at man umiddelbart vil finde vandkølede modeller med
> samme skæbne :-/

Nu er SZR'en godtnok udstyret med en vandkølet motor...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Armand

Dato : 15-02-04 22:16

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Armand wrote:
> [snip]
>
> Ja det var en tragisk skæbne den led :)

> Nu er SZR'en godtnok udstyret med en vandkølet motor...

- - - - - Ligesom XT(Z) 660 Ténéré, som den deler motor med!

Og med de indlæg jeg kan se tråden har fået, må det skønnes at være for sent
at slette dette mit *ups*

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-02-04 13:02

> Men trods dine lovprisninger ser man jævnligt moderne luftkølede med
> uforholdsvis stort olieforbrug:
> Jeg tror ikke at man umiddelbart vil finde vandkølede modeller med
> samme skæbne :-/

Nu kan jeg godtnok ikke lige komme på et eksempel med en motorcykel, men
blot fordi en motor er vandkølet, vil det jo ikke garantere at det ikke kan
forekomme, men jeg vil give dig ret i at risikoen er noget mindre.

Lettere OT: Peugeots biler (også de nye) er self. vandkølede, men alligevel
er der flere af dem der har et ikke helt ubetydeligt olieforbrug. Der findes
vel tilsvarende uheldige motorer på mc-markedet? Hvad med SV650, hvor det
viste sig at efter 50.000km var motoren begyndt at være slidt? Det er da
heller ikke for godt, set i lyset af at den er vandkølet. Selv for en
luftkølet havde det ikke været ret godt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-02-04 13:13

> Men trods dine lovprisninger ser man jævnligt moderne luftkølede med
> uforholdsvis stort olieforbrug:
> Jeg tror ikke at man umiddelbart vil finde vandkølede modeller med
> samme skæbne :-/

Arh. Yamaha's FZR 1000 har altid haft ry for at være særdeles velydende,
kombineret med et svingende olieforbrug. Nogen gange over 1L pr 1000km, selv
om motoren ikke har gået langt. Forbruget har fulgt med motoren selv da den
i 1996 blev hældt i en Thunderace.

YZF 750 R har også et rygte der siger at nogle modeller bruger vel meget
olie. R1 og R6 er heller ikke nødvendigvis knastørre, som nogle af
konkurenterne.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-04 18:34

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> 1L pr 1000km, selv om motoren ikke har gået langt. Forbruget har
> fulgt med motoren selv da den i 1996 blev hældt i en Thunderace.

Jeg tror personligt det er måden cyklen er "kørt til" på der er
altafgørende....
Brian, der også skriver herinde, har et forbrug på ca. 1 l./1000 km på hans
ace, og jeg har et forbrug på 1l./10000 km. Jeg fik senere at vide at min
cykel var kørt til på en testbænk på ½ dag, og fik "tæsk" fra 1. dag (når
den selvfølgelig var varm)...

Stof til eftertanke ???

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Anders Thorup

Dato : 15-02-04 19:23

Peter Jakobsen wrote:
<Snup>
> Brian, der også skriver herinde, har et forbrug på ca. 1 l./1000 km
<snip - snak om tilkørsel>

Der er saftsusme meget. Så meget bruger min gamle _luftkølede_ Suzuki ikke
engang efter 100.000Km og en utæt pakning, så den drypper ovenikøbet. Den
bruger ca. ½L på 4000Km dvs. 1/8L pr. 1000Km - dryp.

Fra : Armand

Dato : 15-02-04 22:16

"Peter Jakobsen" <pjakob--slet-dette--(snabela)teliamail.dk> skrev i en
meddelelse news:402fad4f$0$22785$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
min
> cykel var kørt til på en testbænk på ½ dag, og fik "tæsk" fra 1. dag (når

Ihvertfald vand på salig Jørunds mølle!!

--
Armand

Fra : Brian Laursen

Dato : 16-02-04 16:31

Peter Jakobsen wrote:

> [...]
> vide at min cykel var kørt til på en testbænk på ½ dag, og fik "tæsk"
> fra 1. dag (når den selvfølgelig var varm)...

Rettelse... da jeg købte min var der et fjols der havde hældt noget meget
tyndt olie i den med det resultat at den var glad for olie. Et efterfølgende
olieskift til en 20/50 bellray, har gjort at den nu er oppe og runde 0ver
3000 km på ca 6 -7 dl olie. Yamaha skriver godt nok oxo at deres modeller må
bruge op til 1l/1000km.
Med til det skal det oxo siges at portningen fra fabrikken er ufattelig
dårlig . Jeg har snakket med flere Ace ejere som siger at målene i kanalerne
var under mål inden de portede.....!

Iøvrigt bruger alle motorcykler olie!

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
http://dfmc.dk/155

yzf1000r
http://www.Galtenmc.dk
http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Armand

Dato : 17-02-04 00:23

"Brian Laursen" <REMOVEBrian.W@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt bruger alle motorcykler olie!

Hæ!
Man kan genkende en YZF-ejer når han trøster sig selv!

De fleste vandkølede motorer bruger altså så lidt at der ikke skal
efterfyldes så
meget som en cl i løbet af et olieskiftes distance - Selv efter 100.000km på
klokken :-|

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 16-02-04 16:38

Hej NG.

Takker for svarrene, ikke til dig MKS-74

Kan man så ikke "bare" sætte en termostat på sin oliekøler ( fremløbet) der
først åbner omkring 80-90° ! ?, er det noget den er rimeligt nemt
at lave ?, og som Bager så siger , en olietemperatur måler, samt en blæser
på oliekøleren, den kunne jo bare være en, med en manuel on/off kontakt, så
kunne man jo bare tænde for den, når man nærmede sig 115-120° ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 16-02-04 16:48

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> [...]
> blæser på oliekøleren, den kunne jo bare være en, med en manuel
> on/off kontakt, så kunne man jo bare tænde for den, når man nærmede

Det kan være du skulle lave et ekstra sæt hvis du finder på noget godt?
--
Regards Rune
www.Bandit600RR.dk

Fra : Armand

Dato : 17-02-04 00:24

> [...]
> på oliekøleren, den kunne jo bare være en, med en manuel on/off kontakt,

> kunne man jo bare tænde for den, når man nærmede sig 115-120° ?

Paradokset er at det er smøremidlet man bruger til topstykke-kølingen, og
hvor det er gunstigt at den olie der pøses ud over topstykket er så kold som
muligt, bør smøremidlet være mindst 60°
Hvis man styrer temperaturen med en termostat vil der under
varmkørings-fasen
helt mangle indre køling af topstykket, hvilket ikke lyder særligt sundt, og
i tilgift bliver olien så heller ikke varmet op af topstykket => endnu
længere varmløbsfase :-/

Montering af et olietermometer (i bundkarret!) vil til enhver tid være en
god start, hvorudfra man så sidenhen kan udlede sine egne ideer!

--
Armand.