Gearing ( Tandhjul)
Fra : HpeA

Dato : 14-02-04 12:18

Hejsa´

Tjaa, man er jo dygtig til at tage notater ( Læs : Copy/paste) når der er
brugbar informationer til rådighed. Så skal man bare lade være med at være
lige så dygtigt til at smide notaterne ud !
Men hvordan er det nu......Når man geare en tand op ell. ned på det forreste
tandhjul, svare det til X antal på det bagerste ???.

--
HpeA

Hans Peter Erenskjold Aalling
www.hpea.farmands.dk <Intet om Mc, endnu ! >

Fra : Niels

Dato : 14-02-04 12:37

1 foran svarer til 3 bagpå
Niels

Fra : Jesper

Dato : 14-02-04 12:43

Gælder det også hvis det forreste er 15 og det bagerste er 48 ? )

Mvh Jesper der nu mener at det er forholdet de to tandhjul imellem der er
udslagsgivende !

Fra : MKS - 74

Dato : 14-02-04 13:30

On Sat, 14 Feb 2004 12:43:21 +0100, "Jesper"
<jesper@FJERNjesperkryger.dk> wrote:

>Gælder det også hvis det forreste er 15 og det bagerste er 48 ? )

Nej så er det 3.2,men den slags tandhjul er jo lidt svære at finde

>Mvh Jesper der nu mener at det er forholdet de to tandhjul imellem der er
>udslagsgivende !

Det er også helt rigtigt,så simpelt er det faktisk,det vil typisk være
sådan at en mindre foran svarer til tre mere bagpå i den gearing som
mange gadecykler har,men det behøver ikke at være tilfældet.

Ønsker man at gå ned i tænder foran er der så lige andre forhold som
f.eks polygoneffekten at tage hensyn til...

Lidt om gearing,hvis man er på helt bar bund :

http://www.renthal.com/site/resources/guide.htm

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : HpeA

Dato : 14-02-04 23:17

Hjesa´
"MKS - 74" skrev i en meddelelse
> Ønsker man at gå ned i tænder foran er der så lige andre forhold som
> f.eks polygoneffekten at tage hensyn til...

Jeg er ikke lige med på hvad du mener her ?. Jeg er nu mere pernippen over
det ser ud som om at kæden nærmest bliver "hevet" ned fra bagsvingeren fra
den glide-pad den glider på. Om det forreste tandhjul havde ca. 5 mm mere i
radius, havde trækket været lige, men den bliver trukket lidt nedad
:o/.......
Om du har tid & lyst ville jeg gerne suge lidt af din viden ?

> Lidt om gearing,hvis man er på helt bar bund :
>
> http://www.renthal.com/site/resources/guide.htm

-"Hellere møg under neglene end en lommeregner imellem hænderne ! "-
( Den må gerne bruges )

Hilsen

HP

Fra : Armand

Dato : 13-02-04 23:13

> Hjesa´
> >
> Jeg er ikke lige med på hvad du mener her ?.

En polygon er en "mangekant" og ordet beskriver at et tandhjul ikke er rundt
men akkurat så mangekantet som der er tænder!
Forskellen til det fiktive runde, er at kædens led knaldes ned i bunden af
hvert mellemrum af tandhjulet p.g.a. polygonen.
Svært at forestille sig?
Prøv at forestille dig det umulige men meget beskrivende 3-tands tandhjul:
Hver tand vil løfte kæden og hvert mellemrum vil foranledige at kæden
"falder" med imellem tænderne og knalder i bund, hvorfra den så igen bliver
løftet - - - -!
Det er faktisk den lyd man hører som *klak-klak-klak-klak*når man oplever et
bæltekøretøj passere: Bæltet er simpelthen en kæde med meget lange led og
driv-tandhjulets tandantal er relativt lavt i forhold til leddenes længde,
hvorved at lyden af hvert led der knalder i bund i tandhjulet fremtræder så
tydeligt!
Det deraf varierende træk i kædens længderetning vil koste kræfter ligesom
at kæde og tandhjul vil slides hårdere - Ergo: Tandhjul bør forsøges holdt
så store som muligt, og små tandhjul kan kun forsvares af tilsvarende små
tænder hhv. korte kædeled.

--
Armand.
(der ikke har oplevet mindre tandhjul end 9-tands, brugt indenfor

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 14-02-04 13:33

Niels wrote:
> 1 foran svarer til 3 bagpå
> Niels

Ja, hvis bagtandhjulet er 3 gange så stort som tandhjulet foran... Ellers
gælder denne regel ikke!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 250 (*Til salg*)

Fra : Pein

Dato : 14-02-04 15:12

Da jeg solgte DT'eren var det med 12 foran og 49 bag. Altså et forhold
på lidt mere end 1 til 4.

Men ok, 1 til 3 kan bruges som tommelfingerregel på de fleste maskiner
hvis man ikke er nøjeregnende.

Mvh. Niels Pein

Fra : Armand

Dato : 13-02-04 16:21

> [...]
> Men hvordan er det nu......Når man geare en tand op ell. ned på det
> forreste tandhjul, svare det til X antal på det bagerste ???.

Det er ellers simpel geometri, som du, hvis du læser grundigt istedet for
blot at skimme fordi du alligevel gemmer til den dag du får brug for, burde
kunne overskue selv.
Og hvis det kniber helt og holdent med overblikket over teknikken, så er
lidt legen med en cylkel med udvendigt gear meget lærerigt!

Primært:
For vinde omdrejninger (á "geare ned", som når man vinder omdrejninger ved
at geare ned v.h.a. gearkassen!) kræves der flere tænder på bageste tandhjul
hhv. færre tænder på forreste - Og vice versa!

Dén med "een til tre" dækker bredt alle modeller, derved at de flestes
baggearing ligger nær 15-45 som giver præcist 3:1. Derved kan man sagtens
bruge tommelfingerreglen som rettesnor for at man kan inddrage det forrste
tandhjul i om-gearingen når man passerer en tre tands ændring på
bagtandhjulet!

At 15-45 = 3:1 kan afledes til det simple regnestykke: 45/15=3 som også vil
kunne bruges til omregning af en hvilken som helst alternativ gearing:

En given original-gearing på 16-47 bliver således: 2.94:1, og alternative
gearinger til vurdering kan være:
16-49 = 3,06:1
16-50 = 3,125:1
15-47 = 3,133
16-51 = 3,19
15-48 = 3,20
Til hele sagen hører at tilgængeligheden af alternative fortandhjul, som er
hærdede, er meget behersket, og det primært er bagtandhjul som man vil kunne
finde hvad enten man søger efter originale eller u-originale stumper!

Voldsomme bagtandhjuls-ændringer vil afstedkomme behov for en anden
kæde-længde. Her gælder det at en vurdering af hvor mange flere/færre led
der ligger an imod bagtandhjulets halve omkreds (50tænder = 25 led), kan
udlede om en anden kæde vil være nødvendig!
Kæders længde kommer i led-antal á lige tal, hvorved man ikke kan montere en
anden kæde førend at +/- 2 tændes forskel på bagtandhjulets "anliggende"
halve omkreds => +/- 4 tænders gearing!
Margenen til kædeopspænding giver dog respit til gearinger det ligger endog
noget udover denne tørre udregning!

Men læs nu lige dette her endnu engang inden at du "gemmer til katten"!

--
Armand.

Fra : Squish

Dato : 14-02-04 22:37

Armand wrote:

> Det er ellers simpel geometri.. klip

Algebra?

--
Squish
CB400F

PS: Kontrollér dit ur!

Fra : HpeA

Dato : 14-02-04 23:06

Hejsa´

"Armand" skrev i en meddelelse >
[Snip en god del brugbar info]

> Men læs nu lige dette her endnu engang inden at du "gemmer til katten"!
>
> --
> Armand.

Når man beder om et voksent svar, så får man det ! . Men for at koge det
hele ned til en vel smagende tur i garagen, kan jeg kun sige -" Så langt er
jeg dog med "- *GRILL*
Jeg havde blot luret lidt på gearingen da jeg ikke kan få det nye kæde-kit
( Café Racer fastelavnsris farver & striber- ting ) med 12-53 tandhjul
som er standard, men 11-50 eller 10-48. Selve ratioen skulle jo gerne holde,
da gearingen jeg køre med er _helt_ perfekt til permanent bykørsel ( Læs :
Hov ! ! !, skov-sti ).

Så nu er der endnu en kølig til gode, med lidt 2-hjuls snakken om du
rammer sydsjælland på et tidspunkt ?.

Hilsen

HP < Træt af at være "lille", men søger altid viden !>