/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Jeg har været fæl ;-)
Fra : Jon & Ann-Rikka


Dato : 14-02-04 11:31

Hejsa... ja så fik jeg nye bremseskiver og klodser på den lille Suzuki, samt
en spritny kæde af mærket Yaban med nitteled, skal ikke nyde noget af at
kæden falder af igen da..

For dælen da hvor kan man mærke at det er nye skiver og klodser, og at
kalibrene er blevet renset, selv om jeg ikke bremser hårdt endnu da de jo
lige skal køres til..

Og ja jeg har kørt en tur allerede, men indtil videre køre jeg kun de dage
hvor det ikke har været nattefrost, eller hvor temperaturen er +5 eller
derover uden synlig frost/rim nogen steder, så det bliver ikke til så meget
kørsel endnu..

MVH. og stort smil
--
Procesteknolog/ Proces-engineer
Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250







 
 
Armand (13-02-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-02-04 15:32


"Jon & Ann-Rikka" <Fælles@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:402df8d7$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa... ja så fik jeg nye bremseskiver og klodser på den lille Suzuki,
> samt en spritny kæde af mærket Yaban med nitteled, skal ikke nyde noget
> af at kæden falder af igen da..
>
> For dælen da hvor kan man mærke at det er nye skiver og klodser, og at
> kalibrene er blevet renset, selv om jeg ikke bremser hårdt endnu da de jo
> lige skal køres til..

Køres til forsigtigt ????

Hvis bremser skulle køres forsigtigt til, kunne de ikke godkendes til brug,
eftersom at de af princip skal være fit for fight når man bringer dem ud i
trafikken !
Faktisk er det sådan at nye klodser snarere fortjener at blive kørt grundig
varme
som det allerførste efter montering, således at en given restfugtighed i
belægningerne vil blive dampet af under kontrollerede forhold hvor det ikke
gør noget at bremseevnen "fader" p.g.a. en given dampudvikling imellem klods
og skive!

Så se bare at komme ud på en utrafikeret strækning og høvl til dine nye
bremser til varmen kan fornemmes stråle op fra forhjulet!

--
Armand.





Jon & Ann-Rikka (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Jon & Ann-Rikka


Dato : 14-02-04 13:46


>
> Så se bare at komme ud på en utrafikeret strækning og høvl til dine nye
> bremser til varmen kan fornemmes stråle op fra forhjulet!
>
> --
> Armand.
xxxxxxxxxxxxxx

Ok.. det gør jeg så ..

men der stod på pakken at man skulle køre skiverne til de første 2 - 300 km
for at tilpasse klodser og skiver til hinanden...


--
MVH
Procesteknolog/ Proces-engineer
Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250



Martin Sørensen (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 14-02-04 13:55

>> Så se bare at komme ud på en utrafikeret strækning og høvl til dine
>> nye bremser til varmen kan fornemmes stråle op fra forhjulet!
> men der stod på pakken at man skulle køre skiverne til de første 2 -
> 300 km for at tilpasse klodser og skiver til hinanden...

Jeps, det kan jeg også tydeligt huske stod på bagsiden af pakken til de
Vesrah bremseklodser jeg monterede for et år siden..

--
signing off.. Martin Sørensen



MKS - 74 (14-02-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 14-02-04 14:05

On Sat, 14 Feb 2004 13:55:18 +0100, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:


>Jeps, det kan jeg også tydeligt huske stod på bagsiden af pakken til de
>Vesrah bremseklodser jeg monterede for et år siden..

Ja men det betyder jo ikke at de skal køres til forsigtigt (forstået
som forsigtig hånd på bremsen),men blot at man ikke nødvendigvis skal
forvente fuld bremseeffekt før f.eks nye klodser og gamle skiver med
riller/spor har tilpasset sig hinanden.Med helt nye skiver og klodser
er det ikke meget tilpasning der skal ske...

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Martin Sørensen (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 14-02-04 14:16

>> Jeps, det kan jeg også tydeligt huske stod på bagsiden af pakken til
>> de Vesrah bremseklodser jeg monterede for et år siden..
> Ja men det betyder jo ikke at de skal køres til forsigtigt (forstået
> som forsigtig hånd på bremsen),men blot at man ikke nødvendigvis skal
> forvente fuld bremseeffekt før f.eks nye klodser og gamle skiver med
> riller/spor har tilpasset sig hinanden.Med helt nye skiver og klodser
> er det ikke meget tilpasning der skal ske...

Der stod på pakken, at man skulle bremse forsigtigt det første stykke tid,
ikke noget om at man ikke kunne forvente optimal bremseevne før klodserne
havde tilpasset sig til skiven.

Det kan godt ske at klodserne ikke tager skade af at man bremser hårdt, og
at de blot skriver det på den måde, for at få folk til at køre defensivt så
de ikke har brug for hårde opbremsninger i starten.

--
signing off.. Martin Sørensen



MKS - 74 (14-02-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 14-02-04 14:32

On Sat, 14 Feb 2004 14:16:14 +0100, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

>Det kan godt ske at klodserne ikke tager skade af at man bremser hårdt, og
>at de blot skriver det på den måde, for at få folk til at køre defensivt så
>de ikke har brug for hårde opbremsninger i starten.

Akkurat - Måden man får det hurtigste fit af nye klodser som gadekører
er faktisk nogle hårde opbremsninger med tilladt afkøling imellem ved
ganske alm. kørsel... (altså op i temp. uden af overophede).Kører man
overforsigtigt på bremsen tager det bare unødig lang tid.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Hans Joergensen (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 15-02-04 09:10

Jon & Ann-Rikka wrote:
> men der stod på pakken at man skulle køre skiverne til de første 2 - 300 km
> for at tilpasse klodser og skiver til hinanden...

Jeps, det gøres bedst ved at lave kraftige nedbremsninger...

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Squish (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 14-02-04 13:54

Armand wrote:
klip..
> Så se bare at komme ud på en utrafikeret strækning og høvl til dine nye
> bremser til varmen kan fornemmes stråle op fra forhjulet!
>
> --
> Armand.

Hm.. :-/

Jeg havde da indtrykket af, at nye skiver ikke måtte bremses alt for
varme, for deraf at undgå skævheder? Altså en form for "tilvænning til
varmen"?

--
Squish
CB400F

NielSV650 (14-02-2004)
Kommentar
Fra : NielSV650


Dato : 14-02-04 14:54

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c0l4qu$11ml$2@news.cybercity.dk...
> Hvis bremser skulle køres forsigtigt til, kunne de ikke godkendes til
brug,
> eftersom at de af princip skal være fit for fight når man bringer dem ud i
> trafikken !

Det er der jo noget om :-|


> Faktisk er det sådan at nye klodser snarere fortjener at blive kørt
grundig
> varme som det allerførste efter montering,

Risikerer man ikke at klodserne glaceres?? Eller er det kun ved vedvarende
høj temperatur? Altså, er det er ok at varme dem grundigt op, men de skal
også ha tid til at køle ind imellem..?



Niels
S FAU himmelblau




MKS - 74 (14-02-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 14-02-04 14:56

On Sat, 14 Feb 2004 14:53:52 +0100, "NielSV650"
<s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> wrote:

>Risikerer man ikke at klodserne glaceres??

Gadekørere næppe,banekørere en sjælden gang jow..

> Eller er det kun ved vedvarende
>høj temperatur? Altså, er det er ok at varme dem grundigt op, men de skal
>også ha tid til at køle ind imellem..?

Akkurat,vær bare hård på bremsen for at sikre et hurtigt fit,men
tillad afkøling imellem,hvilket heller ikke vil være et problem ved
alm. gadekørsel.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Keld (14-02-2004)
Kommentar
Fra : Keld


Dato : 14-02-04 19:20


>
> Risikerer man ikke at klodserne glaceres?? Eller er det kun ved
vedvarende
> høj temperatur? Altså, er det er ok at varme dem grundigt op,
men de skal
> også ha tid til at køle ind imellem..?

glacerede klodser opstår når man ikke fra tid til anden bremser
igennem

hilsen keld



MKS - 74 (14-02-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 14-02-04 19:37

On Sat, 14 Feb 2004 19:19:37 +0100, "Keld" <keldleon@tdcadsl.dk>
wrote:

>glacerede klodser opstår når man ikke fra tid til anden bremser
>igennem

Nej ! Det opstår som resultat af overophedning :

"When a friction compound is used in a substantially higher
temperature range than intended, the material can quickly lose its
ability to perform correctly. Continued use under these circumstances
may result in complete brake failure. This occurs when certain
ingredients in the friction compound break down and cause glazing of
the rubbing surface of the brake pad. "

"Pad fade can be caused by several factors. All friction materials
have a coefficient of friction curve relating to temperature. Friction
materials are designed to work at an optimum temperature when the
coefficient of friction is the highest. When brakes are used too
frequently,if the pad material is not adequate for the temperature,
then the coefficient of friction can decrease. Brake materials are
different, and with enough temperature the material can melt and
cause the coefficient of friction to rapidly decrease to the point
where the material will melt and/or change its frictional
characteristics and cause a lubrication effect.
As temperature increases, the friction material can melt and the
resins that bind the friction material can vaporize and “out-gas”.
These vaporized gases prevent intimate contact with the
rotor which, in turn, reduces friction. Some pad materials change
slowly at elevated temperatures while other materials react with a
sudden and dangerous loss of friction. The result is “glazed”
brake pads and rotors."

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste