"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:spamdrop+m3wu6pkdb3.fsf@paven.bunk.cc...
>
> ....... Motoren er samtidig olie/luft-kølet, og ikke vandkølet, hvilket
> nedsætter dens levetid.
Dét lyder voldsommere end det er!
Oliekølingen er egentlig en udemærket metode at få kølet bedre end ved
almindelig set luftkøling, og Suzuki's argument for princippet var vægt
relateret (i forhold til den optimale vandkøling); men sidenhen har selv
Suzuki taget vandkølingen til sig, og paradoksalt nok det på deres
sportligste og derfor letteste modeller!
En fortsættelse af sætningen á: "...mindre end hvis den havde været
luftkølet" vil derfor være passende :-/
> Beting også købet af at I får en mekaniker til at åbne og kigge om
> knastakslerne er slidt, og hvis de er, så find en anden.
Jup!
Det med de sprøde knasteri suzuki's oliekølede motorer, er egentlig et af
mine mantra'er her på gruppen; men Jacob Barfoed (tror jeg) fandt på en
fornuftig måde at klare de skær på:
Inden der kommer penge på bordet, så beting handelen af, at du som køber får
lov at betale for et service, og lad i den forbindelse mekanikeren sige god
for knasternes tilstand!
Hvis topstykket dømmes ude af mekanikeren, kan man enten forhandle om et
nedslag svarende til mekanikerens rep.overslag, eller ende med at løbe
skrigende fra handelen og derved nøjes med at have begrænset sine tab til
service-udgiften
Hvis der ingen fejl er omkring knasterne, så har man fået vished derom og
tillige allerede fået serviceret modellen fra start af!
Et rent Columbus-æg!
--
Armand.