Andet om Atkins
Fra : Sorgenfri

Dato : 17-02-04 21:32

Jeg er lige kommet hjem fra et ganske udmærket foredrag med Arne Astrup. Han
fortalte, at han havde en kopi af Atkins obduktionsrapport - og heri kan han
se, at Atkins BMI var 27-28, hvilket jo ikke er alarmerende for en mand på
75.

De sidste dages monstrøse vægtforøgelse skyldes ganske givet væskeophobning,
bl.a. pga. hjertekredsløbssvigt.

Bare lidt nyt (måske).

Mvh. Sorgenfri

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-02-04 22:14

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
han
> se, at Atkins BMI var 27-28, hvilket jo ikke er alarmerende for en mand på

Dybest set er det vel ikke så interessant, hvad Atkins vejede og hvad hans
BMI var.
BMI fortæller ikke, om folk er overvægtige.... og uanset Atkins vejede for
lidt, normalt eller for meget siger det ikke meget om Atkins diæt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sorgenfri

Dato : 18-02-04 14:46

"Lisbeth Jacobsen" skrev:

> Dybest set er det vel ikke så interessant, hvad Atkins vejede og hvad hans
> BMI var.

Nej, måske ikke _dybest set_. På den anden side er det dybt uinteressant at
høre, at du synes, noget ikke er interessant.

> BMI fortæller ikke, om folk er overvægtige....

Ikke direkte, men det er nu engang det index, man bruger både
internationalt, folkeligt og forskningsmæssigt til at antyde bare et eller
andet relativt om folks vægt.

>og uanset Atkins vejede for
> lidt, normalt eller for meget siger det ikke meget om Atkins diæt.

Det skrev jeg heller ikke noget om.

Så alt i alt er det meste bare uinteressant eller uvedkommende?

Sorgenfri

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-02-04 17:59

> Nej, måske ikke _dybest set_. På den anden side er det dybt uinteressant
at
> høre, at du synes, noget ikke er interessant.

Jamen jeg skrev faktisk ikke, om JEG synes det er interessant at høre om
Atkins vægt.

Hvad jeg mener er, at Atkins dødsvægt og hans vægt ved indlæggelse ikke er
interessant i relation til en debat om værdien af Atkins diæt - eftersom
Atkins vægt (og helbred iøvrigt) ikke nødvendigvis siger noget om hans diæt.

En mand, der har forsket i 10 år i alkohol og kender dens virkninger
tilbunds, kan godt dø af alkoholmisbrug. Og at han måske dør af
alkoholmisbrug, rokker ikke i sig selv ved den forskning og de resultater,
han har stået for. Tilsvarende med Atkins. DERFOR er Atkins vægt ikke
interessant i relation til en debat om hans diæt.

Om jeg så i øvrigt mener, at det er interessant at gøre om hans vægt, er en
helt anden sag - og vil du gerne vide, hvad jeg mener om den ting, må du
spørge. *S*

> Ikke direkte, men det er nu engang det index, man bruger både
> internationalt, folkeligt og forskningsmæssigt til at antyde bare et eller
> andet relativt om folks vægt.

Jada... BMI siger en del om folks vægt.
Men den fortæller ikke, om de vejer for meget.
Jeg kan vise dig en hel del muskuløse, veltrænede mænd (især) hvis BMI er
tårnhøjt, selvom de har en ekstremt lav fedtprocent.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-02-04 18:27

Hej Sorgenfri

Tag dig ikke af Lisbeth, hun kan klares med killfiltret .

Mvh.
Mette

Fra : Jakob

Dato : 19-02-04 01:53

Mette Nylander Sørup skrev:

>Hej Sorgenfri
>
>Tag dig ikke af Lisbeth, hun kan klares med killfiltret .

Hm..Det prøver jeg lige om du også kan så...

--
Hilsen Jakob

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 19-02-04 02:17

> Hm..Det prøver jeg lige om du også kan så...

Gi' hende et stort smækkys, det plejer at give en 15-20 minutters stilhed
, men det skal gøres ordentlig.

()^()
(´o`)
(,,).(,,)
("")~("")
GLENN

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-02-04 22:39

[Sorgenfri | Tue, 17 Feb 2004 21:32:22 +0100]

>De sidste dages monstrøse vægtforøgelse skyldes ganske givet væskeophobning,
>bl.a. pga. hjertekredsløbssvigt.
>Bare lidt nyt (måske).

Tak. Atkin's kone har skrevet det samme I en pressemeddelse, men at en
dansk læge (og ovenikøbet en tidligere hed modkæmper af Atkins) kommer
med en ordentlig forklaring, er godt at høre.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Champion

Dato : 18-02-04 10:30

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
> dansk læge (og ovenikøbet en tidligere hed modkæmper af Atkins) kommer
> med en ordentlig forklaring, er godt at høre.

Ja, og så vidt jeg har læst, så er al balladen,
sponsoreret af bla en amerikansk vegetarforening og
PETA, som er en dyrebeskyttelsesforening.
Det sætter jo tingene lidt i perspektiv

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-02-04 17:53

"Champion" <spammers@goto.hell> skrev i en meddelelse

> Ja, og så vidt jeg har læst, så er al balladen,
> sponsoreret af bla en amerikansk vegetarforening og
> PETA, som er en dyrebeskyttelsesforening.
> Det sætter jo tingene lidt i perspektiv

Så vidt jeg har læst, handler det om, at staben bag Atkins har beskyldt
"Physicians for Responsible Medicine" for at være et bundt vegetarer med
forbindelse til "People for the Ethical Treatment of Animals."

Kunne jo godt lyde som en desperat og vred reaktion på, at uvedkommende
(herunder pressen) har fået adgang til oplysninger, som Atkins-imperiet
synes er ubekvemme for dem.

Der er ikke sikkert at det ER vegetarer og dyrebeskyttelsesforeninger, der
står bag oplysningerne. Men om det så virkelig er sandt... så står
kendsgerningerne stadig tilbage. Hvad man så får ud af dem er noget helt
tredie.

Mvh. Lisbeth

Fra : Champion

Dato : 19-02-04 09:35

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> står bag oplysningerne. Men om det så virkelig er sandt... så står
> kendsgerningerne stadig tilbage. Hvad man så får ud af dem er noget

Ja, der er masser af mudderkastning fra begge sider.
Men et er i hvert fald sikkert,
der er noget uldent ved hele den historie

Fra : Sorgenfri

Dato : 18-02-04 14:36

"Rene' Hjorth" skrev:
> [...]
> dansk læge (og ovenikøbet en tidligere hed modkæmper af Atkins) kommer
> med en ordentlig forklaring, er godt at høre.

Tak selv. Det er nu altså ikke en stor lægelig indrømmelse eller noget i den
dur. Du ville næsten kunne få enhver banal sygeplejerske til at hækle en
lang forklaring om de fysiologiske mekanismer, der kan ligge til grund for
en sådan væskeophobning, men selvfølgelig er der andre "fabulerende"
interesser på spil, når manden har tjent formuer på netop en speciel diæt.

Og så behøver man jo heller ikke være fortaler for low carb, selv om man kan
tyde forfatterens obduktionsrapport.
Iflg. Astrup tydede en række undersøgelser på, at folk tabte sig mere på en
low carb diæt end på en traditionel low fat diæt - primært pga.
ketondannelsen, som i sig selv er appetitsænkende. Desværre tyder det på, at
man er nødt til permanent at begrænse kulhydratindtaget kraftigt, hvis man
ikke vil samle kiloerne op igen henad vejen. Kuren er god til at komme
hurtigt ned, men problemet skulle så være at undgå yo-yo forhold på længere
sigt. Lang tids follow-up mangler man stadig, og man har heller ingen
dokumentation for, hvorledes diæten påvirker fedtprocenten isoleret set.

Nå, det var bare lidt mere fra i går.

Hej igen!
Sorgenfri

Fra : sune vuorela

Dato : 18-02-04 17:37

En der kalder sig "Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> skrev:

>Kuren er god til at komme
>hurtigt ned, men problemet skulle s?? at undg?o-yo forhold p??ere
>sigt.

Lige meget hvilken måde man slanker sig på, så vil det være umuligt at
fastholde en lav vægt hvis man falder tilbage til de gamle mønstre.

--
Sune

Fra : Steen F.

Dato : 18-02-04 12:22

Sorgenfri wrote:
> [...]
> 75.
>
> De sidste dages monstrøse vægtforøgelse skyldes ganske givet
> væskeophobning, bl.a. pga. hjertekredsløbssvigt.

Kom det ikke frem, at hans kranspulsårer var ekstremt forkalkede??
Hilsen Steen

Fra : Kim2000

Dato : 19-02-04 10:02

> [...]
> 75.
>
> De sidste dages monstrøse vægtforøgelse skyldes ganske givet

Okay, nu bliver jeg sikkert hakket ned og kommer i en million kilfiltre
Men hvis jeg har forstået det hele rigtigt, så er Atkins altså ham gutten
bag "spis ingen kulhydrater" tanken, denne mand tog altså 30 kg på otte
dage!! Og blev pludselig på en uge smælderfed!!

Er det ikke helt tydeligt? Kuren virker ikke, har aldrig virket og vil
aldrig virke, da hans fedme kom frem - hvilket jo er lidt pinligt for en
slankeguru - så blev den lidt bekvemme historie opfundet. Altså 30 kg mens
han var i koma! Er det ikke bare for langt ude?! Det er da kun amerikanere
der køber den!

Kim

PS) Jeg indrømmer jeg kun kender Atkins fra den omtale I har givet ham her i
gruppen, men da jeg selv dyrkede elitesport hed den altså kulhydrater,
kulhydrater og flere kuldydrater og jeg vejer p.t. 80 kg for 182 cm.

Fra : Lars Funck

Dato : 19-02-04 10:50

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> PS) Jeg indrømmer jeg kun kender Atkins fra den omtale I har givet ham her
> gruppen, men da jeg selv dyrkede elitesport hed den altså kulhydrater,
> kulhydrater og flere kuldydrater og jeg vejer p.t. 80 kg for 182 cm.

Nu er elitesport nok næppe en god målestok for hvordan man almindeligvis bør
søge at slanke sig. Der hersker næppe tvivl, eller uenighed, om at masser af
motion er den bedste form for slankekur.

MVH

Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-02-04 10:53

> [...]
> han var i koma! Er det ikke bare for langt ude?! Det er da kun amerikanere

Hov, du har helt misforstået det
Når man er overvægtig/fed, så handler det om at finde en smart måde at tabe
sig på, som ikke kræver noget som helst. Vi ved alle sammen at det eneste,
der virkelig hjælper, er motion og masser af den.

> PS) Jeg indrømmer jeg kun kender Atkins fra den omtale I har givet ham her
> gruppen, men da jeg selv dyrkede elitesport hed den altså kulhydrater,
> kulhydrater og flere kuldydrater og jeg vejer p.t. 80 kg for 182 cm.

Ja, og sådan er det bare - men overvægtige motionerer ikke. Det er faktisk
derfor at vi er overvægtige.

Mvh Maria

Fra : KatjaStrofen

Dato : 19-02-04 11:17

> Ja, og sådan er det bare - men overvægtige motionerer ikke. Det er faktisk
> derfor at vi er overvægtige.

Jeg vil sige, det er EN af grundene til at vi er overvægtige. - I dag er
folk gererelt i en elendig form, tynde som tykke.. - Mange mennesker
motionerer ikke.. men det betyder dog ikke.. at de alle bliver overvægtige.

Desuden tror jeg nu også nok, der er en del overvægtige der motionerer. I
mine unge dage.. var jeg skam meget aktiv og alligevel meget overvægtig.

Idag er jeg kun meget overvægtig *GG*

> Mvh Maria

Katja

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-02-04 10:44

[Kim2000 | Thu, 19 Feb 2004 10:01:42 +0100]

>Okay, nu bliver jeg sikkert hakket ned og kommer i en million kilfiltre

Nej, debatterer man seriøst kommer man ikke i seriøse brugeres killfilte
(jeg er f.eks. ofte uhyre uenig med Lisbeth, men vill mene at det var
latterligt at komme hende i mit killfilter).

>Men hvis jeg har forstået det hele rigtigt, så er Atkins altså ham gutten
>bag "spis ingen kulhydrater" tanken, denne mand tog altså 30 kg på otte
>dage!! Og blev pludselig på en uge smælderfed!!

Jeg tror at du "skyder fra hoften" uden at have læst noget fra tråden -
manden røg i koma, og blev fødet sukkervand i 1½ uge og tog derfor en
masse kilo på, bl.a. af væskeophobning pga. hjertekredsløbssvigt.

Rigtigt mange mennesker har oplevet at de ikke tabte sig med
fredtreducering eller mortion (f.eks. mig) men at man (for dem) på en
lagt nemmere måde kunne tabe sig ved at skære ned for omsættelige
kulhydrater (ikke alle kulhydrater).

Jeg prøvede at leve på en kummerlig lægekontrolleret kur uden at tabe
mig, men nu spiser jeg lowcarb (Atkins genren) - jeg spiser massere af
lækker mad, lækre desserter hver aften og tabte mig 35 kilo det første
år.

>Er det ikke helt tydeligt? Kuren virker ikke, har aldrig virket og vil
>aldrig virke

Sludder, sæt dig lidt ind i stoffet før du udtaler dig om den slags.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-04 11:21

Kim2000 wrote:
> [...]
> Atkins altså ham gutten bag "spis ingen kulhydrater" tanken, denne
> mand tog altså 30 kg på otte dage!! Og blev pludselig på en uge

ja, det er da klart...... eller du mener måske ikke det er logisk nok at man
kan forøge vægten når ens kredsløb går i smadder?
du har tydeligvis aldrig været i nærheden af en kvinde med feks
svangerskabsforgiftning.....
har du nogensinde set vædskeophobninger så alvorlige at huden synligt
sprækker?
jeg har selv præsteret at tage 10 kilo på på kun 3 uger, uden at være
sengeliggende, blot via medicin..... og det har altså intet at gøre med at
være smælderfed....

> [...]
> en slankeguru - så blev den lidt bekvemme historie opfundet. Altså 30
> kg mens han var i koma! Er det ikke bare for langt ude?! Det er da

næppe, mennesker der ved at det kan lade sig gøre, køber den jo nok også....
og kuren, tjaaa... jeg er 100% overbevist om at den virker..... for
nogle.... ligesom en fedtfattig kur virker for nogle, eller en pulverkur
virker for nogle...... en kur er ikke en ensidig ting....., ja man siger jo
at man skal indtage mindre end man forbrænder.... men det holder desværre
heller ikke i alle tilfælde......

> [...]
> ham her i gruppen, men da jeg selv dyrkede elitesport hed den altså
> kulhydrater, kulhydrater og flere kuldydrater og jeg vejer p.t. 80 kg

kulhydrater er hamrende gode til at at forbrænde når man dyrker sport på
eliteplan.... de er mindre gode når man ikke dyrker sport, og har brug for
at forbrænde alt man indtager....

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Kim2000

Dato : 20-02-04 21:38

> [...]
> kan forøge vægten når ens kredsløb går i smadder?
> du har tydeligvis aldrig været i nærheden af en kvinde med feks

Nej

> har du nogensinde set vædskeophobninger så alvorlige at huden synligt
> sprækker?

Det lyder forfærdeligt

> jeg har selv præsteret at tage 10 kilo på på kun 3 uger, uden at være
> sengeliggende, blot via medicin..... og det har altså intet at gøre med at
> være smælderfed....

Det mener jeg nu heller ikke jeg ligefrem påstår.

Nej, jeg siger blot der er noget galt her. Altså hvis Astrup (der var betalt
af sukkerindstrien for at sige sukker var sundt, snød med sin slankepille og
endelig er overvægtig) siger at Atkins havde en bmi på 28 under obduktion.
Da han var ca 182 høj betyder det en vægt på omkring 88-90, skulle han havde
vejet 60 kg inden sin død?? Eller vejede han mon ikke omkring 90 normalt og
så tog 30 på. Altså en skal vi kalde det ret overvægtig "guru".

Og hvis opfinderen af kuren er overvægtig, ja så er min tillid til hans
opskrift altså bare lig nul. Og hvis Arne siger den er god kan du være helt
sikker på han er betalt for det. Han har taget penge for alt andet i sit
liv...

Jeg synes nu bare det hele lugter profit... Og det var jeg altså bare nødt
til at få ud

Kim

ps) til ham der sagde "skød fra hoften": Jeg har læst tråden, og kun tråden,
det skrev jeg altså også i mit første indlæg.