Omstillingsanlæg - hvad, hvordan og hvorle~
Fra : Baenkevarmere

Dato : 24-04-01 08:40

Hvad er en nem og billig løsning på at få et omstillingsanlæg med 1 linie ud
og 4 linier internt?
Er det op til omstillingsanlægget om det kan håndtere en samtale mellem to
interne linier, og samtidig en linie ind i/ud af huset? Dette er nemlig ikke
tvingende nødvendigt.

Der er ISDN her, hvor den ene er afsat til Internet (og alarmanlæg tror
jeg). Samtidig har vi lokalnumre ud af huset - dvs. vi kan ringe et antal
steder hen og bruge lokalnumre.
Jeg forestiller mig at den analoge port på ntboksen, som er i brug, bliver
forbundet til et lille omstillingsanlæg, og at de 3 telefoner der findes i
dag 'på en perlerække', istedet forbindes med hver sin ledning med
omstillingsanlægget, og en fjerde telefon etableres.
Hvor vi i dag trykker nul 'for at komme ud af huset' forestiller jeg mig at
vi efter installation skal trykke nul for at komme 'ud af' vores
omstillingsanlæg, og nul igen for at komme ud af huset.
Alfa og omega er at prisen holdes på et minimum.

Håber du kender til dette og kan og vil svare.

På forhånd tak

Tony

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-04-01 10:03

"Baenkevarmere" <baenkevarmereSLETMIG@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:9c3ahh$2up2$1@news.cybercity.dk...
> Jeg forestiller mig at den analoge port på ntboksen, som er i brug

Der er ingen analog port på NT-boksen.

> [...]
> vi efter installation skal trykke nul for at komme 'ud af' vores
> omstillingsanlæg, og nul igen for at komme ud af huset.

Det er noget vrøvl.

> Alfa og omega er at prisen holdes på et minimum.

Gode ISDN-omstillingsanlæg koster 5-cifrede beløb.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Bænkevarmere

Dato : 24-04-01 12:05

Hej Martin

Du har åbenbart for meget fritid. Hvis du ikke synes du er i stand til at
hjælpe med mine spørgsmål, så ti stille.

Jeg forklarer lige for andre der er interesserede i at hjælpe:

> Der er ingen analog port på NT-boksen.

Det kan godt være den hedder noget andet, men det er der PSTN-telefonen er
tilsluttet. Vi har ingen ISDN telefoner.

> at
>
> Det er noget vrøvl.

Tjah, det kan jeg ikke forklare bedre. Nogen anden der kan?

> Gode ISDN-omstillingsanlæg koster 5-cifrede beløb.

Tak for oplysningen. Jeg ønsker et analogt omstillingsanlæg - eller hvad det
nu hedder! Der skal i hvert fald tilsluttes PSTN telefoner.

--
Med Venlig Hilsen

Tony Albinus
Svar bedes baseret på almindelig høflighed.
Jeg repræsenterer med mine følelsesmæssige udbrud mig selv og ikke
Folkekøkkenet. Mit egentlige spørgsmål vedrører i højeste grad
Folkekøkkenet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-04-01 12:20

"Bænkevarmere" <baenkevarmereSLETMIG@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Du har åbenbart for meget fritid. Hvis du ikke synes du er i stand til at
> hjælpe med mine spørgsmål, så ti stille.

Og hvis grunden til at jeg ikke er i stand til at hjælpe er manglende info?

> Det kan godt være den hedder noget andet, men det er der PSTN-telefonen er
> tilsluttet. Vi har ingen ISDN telefoner.

Det er i så fald ikke NT-boksen men en a/b adapter. Måske var det navnet på
denne du skulle skrive. Det har lidt mere relevans

> Tak for oplysningen. Jeg ønsker et analogt omstillingsanlæg

Det kan ikke anbefales ifbm ISDN.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 24-04-01 22:31

>Det kan ikke anbefales ifbm ISDN.

Og hvorfor dog ikke det ?

små analoge PABC-anlæg kører da udmærket på den analoge a/b port
Jan

Fra : Anders Larsson \(Rem~

Dato : 24-04-01 23:58

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
>...snip...snap...

> Og hvorfor dog ikke det ?
>
> små analoge PABC-anlæg kører da udmærket på den analoge a/b port

Mon ikke vi kan blive enige om at ISDN->Analog omstilling fungerer bedre (2
linier)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Anders Larsson

Fra : jan steen sørensen

Dato : 25-04-01 05:53

Anders Larsson (Remove x) skrev i meddelelsen <9c50dm$hoc$1@sunsite.dk>...
>"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse

>Mon ikke vi kan blive enige om at ISDN->Analog omstilling fungerer bedre (2
>linier)

Enige - ikke forstået.! - du kan da udmærket have et lille analogt
omstillingsanlæg med f.eks 2 bylinier tilsluttet dine 2 a/b porte i din TA
(ISDN-modem / Terminal Adaptor)
a/b portene vil da virke som dine 2 bylinier - alt vil fungere helt
normalt - og du får alle funktionerne anlæget kan give dig.

Der er selvfølgelig visse funktioner der kun fåes på ISDN anlæg, men det var
ikke det der blev spurgt om.

Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-04-01 09:26

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
> små analoge PABC-anlæg kører da udmærket på den analoge a/b port

Hvor stort er dit statistiske materiale.
Jeg har arbejdet med 20-30 stykker og kun ganske få kørte optimalt.
a/b-adaptere til 1000 kroner er simpelthen ikke beregnede til den brug.

Fra : N/A

Dato : 25-04-01 17:33

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-04-01 17:33

"MBS" <mbs@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv med f.eks Elmeg PABX'er

Ja, jeg kender godt Elmeg og de ser umiddelbart fine ud. Dem jeg har leget
med har dog virket lidt plastic-agtige (sådan i overført forstand), men jeg
skal da ikke udelukke at de kan performe helt fint.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 25-04-01 22:48

Martin Højriis Kristensen skrev i meddelelsen
<9c61l9$1rks$1@tnews.inet.tele.dk>...
>"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvor stort er dit statistiske materiale.

Hvad mener du? hvis du spørger om jeg har nogen indsigt/erfaring/kendskab
etc. så er svaret et stort JA!

Baggrund: Elektronikteknikker (med analog som speciale), tidl. arbejdet hos
en dansk producent og leverandør af analog og ISDN produkter til
Telebranchen (også til TeleDK) her bla. beskæftiget med test og måling på
mange forskellige produkt sammensætninger.....
Analog og ISDN produkter kan sagtens integreres fuldt ud med hinanden - der
er bare desværre ikke ret mange i branchen der fatter at udnytte
mulighederne - tror ofte at svaret skal være ISDN...

>Jeg har arbejdet med 20-30 stykker og kun ganske få kørte optimalt.

Og helt præcist: Hvad var problemerne? det ikke optimale?

>a/b-adaptere til 1000 kroner er simpelthen ikke beregnede til den brug.

Det har ikke en meter med prisen at gøre, hvilken kvalitet a/b portene har
(sjældent)
a/b - adaptere til hvilken som helst pris (vil jeg tro) kan med fordel
bruges - blot de overholder de givne standarder -det gør de vist alle,
ellers kan de ikke godkendes (det er selvfølgelig også meget vigtigt at den
rigtige tilslutnings-impedans overholdes, når der tilsluttes Analogt
udstyr!!) )

Der er masser af muligheder - men de fleste vil hellere sælge nyt...

Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-04-01 06:43

> Og helt præcist: Hvad var problemerne? det ikke optimale?

Manglende ringning, dårlig nedkobling, manglende CLIP, dårlig lyd,
ustabilitet

> a/b - adaptere til hvilken som helst pris (vil jeg tro) kan med fordel
> bruges - blot de overholder de givne standarder -det gør de vist alle,

Prøv at sætte et oscilloskop på en Diva/Lasat/Zyxel/Shiva/Cisco og
sammenlign outputtet med det signal der kommer fra et analogkort til
EWSD/AXE

> ellers kan de ikke godkendes

Jo de kan, der er ingen godkendelsesprocedure for udstyr til interne
telefoninet (udover personsikkerhed)
Tænk fx på systemtelefoner, de er totalt off-standard (ihvertfald normal
POTS standard)

Fra : jan steen sørensen

Dato : 26-04-01 16:12

Martin Højriis Kristensen skrev i meddelelsen
<9c8cfv$1nec$1@tnews.inet.tele.dk>...
>"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
>
>Manglende ringning, dårlig nedkobling, manglende CLIP, dårlig lyd,
>ustabilitet

aldrig selv oplevet disse problemer, der har altid kunne detekteres
ringesignal (også 50 Hz) nedkobling straks KAN være et problem (ingen
"polvending" - samt evt. "rørlæggere" kan ikke detekteres - korrekt).
CLIP??? dårlig lyd kan skyldes manglende/forkert tilpasning - impedansfejl.
ustabilitet???

>Prøv at sætte et oscilloskop på en Diva/Lasat/Zyxel/Shiva/Cisco og
>sammenlign outputtet med det signal der kommer fra et analogkort til
>EWSD/AXE

Nej, sæt ALDRIG et "scop" på en ballanceret linie - du ødelægger
jordballancen, medmindre du måler trafokoblet/ballanceret - det støjer ad
h..... til.
Klart den kan levere mere strøm fra bylinien, men TA'er overholder også
minimum strøm defineret fra analog bylinie.

>Jo de kan, der er ingen godkendelsesprocedure for udstyr til interne
>telefoninet (udover personsikkerhed)
>Tænk fx på systemtelefoner, de er totalt off-standard (ihvertfald normal
>POTS standard)

Du har fat i den forkerte ende:
Et analogt omstillingsanlæg skal i allerhøjeste grad overholde / tilpasses
det offentlige net - bylinierne har jo normalt forbindelse med den
offentlige AXE - vi snakker netop IKKE om lokalapp. eller udstyr der normalt
tilsluttes lokalsiden, men udstyr der tilsluttes til "by".

Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-04-01 16:19

> CLIP???

Calling Line Identification Presentation. Vis-nummer

> TA'er overholder også
> minimum strøm defineret fra analog bylinie.

Ikke altid.

> Et analogt omstillingsanlæg skal i allerhøjeste grad overholde / tilpasses
> det offentlige net

Det var analog-portene på a/b adaptere jeg tænkte på. Her er der ingen
godkendelseskrav hvorfor de kan opføre sig helt hen i vejret.

Fra : Hauge

Dato : 24-04-01 12:15

Hejsa

"Bænkevarmere" <baenkevarmereSLETMIG@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Tak for oplysningen. Jeg ønsker et analogt omstillingsanlæg - eller hvad
det
> nu hedder! Der skal i hvert fald tilsluttes PSTN telefoner.

Prøv at se i dk.marked.privat.telefon , der er en ISDN omstilling til salg,
hvor man tilslutter omstillingen til NT-boxen, og så kan sætte 8 analoge
(PSTN) telefoner på undgangen af denne.

Ja det er mig der har den til salg.

Mvh Hauge

Fra : jan steen sørensen

Dato : 24-04-01 22:20

>Gode ISDN-omstillingsanlæg koster 5-cifrede beløb.

Gode er et relativ størrelse - men jeg kender anlæg til et 4 cifret beløb (i
danske kr.)

Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-04-01 09:25

> Gode er et relativ størrelse - men jeg kender anlæg til et 4 cifret beløb
(i
> danske kr.)

Men det kan næppe udvides med ekstra kort, hvilket er umådeligt praktisk.
Det kan næppe heller få ny systemsoftware.
Det skal da ikke udelukkes at det alligevel er godt, men smag og behag, du
ved.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 25-04-01 22:57

Martin Højriis Kristensen skrev i meddelelsen
<9c61ji$1ri9$1@tnews.inet.tele.dk>...
> [...]
>Det kan næppe heller få ny systemsoftware.
>Det skal da ikke udelukkes at det alligevel er godt, men smag og behag, du

Keder du dig eller hvad?

Nej, jeg køber da ikke en løsning der kan udvides med ekstra kort etc. - men
finder ud af hvad jeg har brug for, sælger/bytter det ud hvis/når det bliver
for småt/gammelt.
Systemsoftware er ikke noget problem - heller ikke i små "billige" anlæg.

MARTIN husk inden du skyder langt over målet:
Tony's krav var: "en nem og billig løsning på at få et omstillingsanlæg med
1 linie ud
og 4 linier internt?"

Hilsen Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-04-01 06:44

> MARTIN husk inden du skyder langt over målet:
> Tony's krav var: "en nem og billig løsning på at få et omstillingsanlæg
med
> 1 linie ud og 4 linier internt?"

Min erfaring er bare at nemt og billigt ikke altid kan kombineres.
+ at det er træls at skulle skyde sit anlæg fordi man gerne vil have support
for fx UUS eller CCBS

Fra : HKJ

Dato : 24-04-01 15:10

En mulighed er trådløse DECT telefoner, det giver op til 6 interne numre og
alle de muligheder en lille opstillingsanlæg giver.

Prøv at se Siemens Gigaset 3015 comfort.
Du kan også få basisstationer til ISDN, det er samme håndsæt der bruges.

Håndsæt:
Classis: Cirka som almindelig dum telefon.
Comfort: Cirka som mobiltelefon (Telefonbog)+Håndfri funktion
Micro: Cirka som mobiltelefon (Telefonbog)

Basis stationer:
3010 Simpel POT (analog) basisstation.
3015 Advanceret POT (med telefonsvarer) basisstation.

Siemens har flere modeller, men dem har jeg ikke prøvet.

Fra : jan steen sørensen

Dato : 24-04-01 22:28

Du kan evt også prøve at se på Siemens 3070 (pris 1632kr inkl. moms) - ud
over at kunne tilsluttes 5-6 DECT telefoner har den også 2 analoge porte som
der kan tilsluttes analogt udstyr (læs: alm. telefoner) der kan nu stilles
om fra og til disse telefoner.

Jan

Fra : Anders Larsson \(Rem~

Dato : 25-04-01 23:21

Køb et Fritz!X PC ISDN modem (TA)
Den har ISDN modem indbygget - hvis der f.eks. skal surfes, samt 4 analoge
porte som hver kan have op til 3 undernumre (dvs. direkte linie ind). Alle 4
analoge linier har vis-nummer (CLIR) samt 40 forvalgte numre.

Fritz'en behøver ikke være tilsluttet PC, for at virke som omstilling.
Hvis den er tilsluttet PC, kan den logge indgående & udgående opkald
(lokalnr + tid + tlf. nr). Endvidere er der software til PC'en, så den kan
fungere som tlf. svarer og fax m.v.

En udemærket løsning - som vi i øvrigt er glade for her i huset - faktisk
har vi fortrudt købet af 2 ISDN tlf., da vi ikke bruger dem (for svære at
stille om til analog tlf).

Men - vi bruger den såmænd også kun som omstilling. Modem delen benytter vi
slet ikke.

Pris ??
Tjaa - jeg fik min for under 1500 inkl. moms. Den findes i seriel og USB
udgave.

Se evnt. på www.avm.de